2016-04-08 14:43

Regeringens utredare: Dubblera leveranstiden för post

Regeringen har tydligen tillsatt en utredning kring hur man ska kunna försämra postgången och öka vinsten för det statsägda svensk-danska PostNord. Regeringens utredare Kristina Jonäng föreslår att det ska ta dubbelt så lång tid att leverera post, dvs två dagar istället för en dag, vilket förstås kommer spara stora pengar åt PostNord (och naturligtvis inte räknas som en kvalitetsjusterad prishöjning när inflationssiffrorna ska räknas ut).

Det hela låter som ett tydligt beställningsverk om försämrad service, men på äkta nyspråk så heter fördubblad leveranstid att "stärka brevets värde".
"För att stärka brevets värde i en tid då behovet av att skicka brev minskar föreslår jag att dagens krav på övernattbefordran i den samhällsomfattande posttjänsten ersätts med en tvådagars bastjänst för brevbefordran. Tillförlitligheten i bastjänsten ska öka så att minst 95 procent av breven delas ut senast den andra arbetsdagen räknat från inlämningsdagen. Förslaget ska säkerställa att det finns en samhällsomfattande posttjänst som på ett effektivt sätt möter samhällets behov av att skicka brev."
Ja, dubblad leveranstid från en arbetsdag till två arbetsdagar kommer säkert "stärka brevets värde".

"Pristaket ska behållas." Det vill säga, det ska inte kosta mer att använda en försämrad tjänst än den som finns idag. Idag ska 85% av posten levereras inom en dag och 97% inom tre dagar. I framtiden ska 95% levereras på två dagar och övriga 5% verkar inte ha några leveranskrav på sig alls. Huruvida detta ska tolkas som att brevets värde stärks genom att var tjugonde brev aldrig levereras lämnas som en övning åt brevskickaren.

Om detta kan man läsa i en debattartikel hos DN, författad av Kristina Jonäng.

Normalt när man räknar ut KPI-inflationen, så används diverse kvalitetsjusteringar. En TV med högre upplösning är i själva verket billigare och sänker inflationen, trots att den kostade mer faktiska pengar än den tidigare TV:n med lägre upplösning. Kommer SCB framöver att kraftigt höja portodelen i KPI-inflationen när brev ska ta dubbelt så lång tid att leverera, eller glömmer man bort det så KPI-inflationen kan förbli opåverkad?

37 kommentarer:

  1. Det är helt befängt. Utredaren borde avskedas på stående fot, postnord vid vite för ledningen tillse att posten kommer fram.

    SvaraRadera
  2. Om färre människor skickar brev ökar också brevets värde. Jag menar, man kan ju till och med brista ut i sång när man får ett brev, ett riktigt brev med frimärke.. (körde inte jag denna popreferensen nyligen?)
    Som det ser ut nu är jag mer glad om posten faktiskt kommer fram. Har ju bara anekdotisk bevisning, men jag här mer och mer talas om paket som försvinner på vägen, avier som aldrig kommer fram varpå paket returneras (har drabbat mig) och stölder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, postens inhyrningsfirma delar mest ut reklam nuförtiden. Men får man ett riktigt brev med ett slickat frimärke hajar man till, och blir lite förväntansfull, alternativt förskräckt. Händer dock inte så ofta längre.

      Vad gäller avier så får man själv bevaka när paket och liknande rimligen borde ha kommit fram. Kollinummer eller liknande är helt nödvändigt för att få ut betalda paket som redan finns på Dragans Tobak för avhämtning när avin uteblivit. I värsta fall får man kontakta avsändaren och förhöra sig om kollinummer eller liknande, och googla fram informationen som behövs

      Nu vill jag inte påstå att det var bättre förr. Det är nog mer en trade-off mellan kvalitet och anspänning, vilket kan vara nog så spännande. För vem längtar tillbaka till forntiden då allt bara gick såååå långsamt och inget spännande hände. Nu får man iallafall en bra anledning att motionera adrenalinkörtlarna och brusa upp lite emellanåt, vilket inte är att förakta då det förmodligen förkortar livet med några år och är bra för ekonomin i allmänhet.

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    3. Nu citerar du helt fel. Det var åtminstone fyra 'å' i min kommentar. Varför försöker du förminska mig? :-(

      Radera
  3. Tur man är pensionär och inte beroende av snabba leveranser. Förr kunde man beställa en pryl (verktyg) från en leverantör i Stockholm innan kl 1600 och ha den med posten på förmiddagen på företaget i Göteborg. Snabb och säker postgång är en förutsättning för korta och säkra leveranser och därmed överlevnaden för småföretag.

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Jag är logistiker:

    Det är helt ärligt en sund slutsats. Vi pratar om brev. Jag slår vad om (utan att ha data) att andelen viktig korrenspondens via snail mail vs e-mail/digital brevlåda har kraschat. Jag har personligen optat ut så många som möjligt och ersatt med digital brevlåda / e-fakturadär leveranstiden är tre sekunder och du inte riskerar ID-kapning med fiskning av brevlåda för att dölja spåren (som du ofta skriver om)

    Det viktiga är att servicen finns så vi har redundans. Den måste också ha hög tillförlitlighet (ser inga skäl för att den skulle bli sämre, den verkar ju redan vara halvkass men det vet ju inte jag eftersom jag inte får någon).
    Du kan inte hålla kvar samma servicenivå om volymen sviktar, det blir för dyrt per enhet. Mijöpåverkan är dessutom en relativ linjär funtion av pris inom logistik (en full lastbil till Sveg varannan dag istället för två halvtomma varje dag).
    Expressleveranser finns fortfarande för akuta grejer som Lars skriver om, så det är inget problem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. och som logistiker uppskattar du säkert e-vykort och TV-brasor? Det är ju tanken som räknas.

      Har du tänkt på att ditt resonemang är giltigt först då ALLA har "optat ut" sin post?

      Radera
    2. Det bygger på att mitt antagande om andel snail/e-mail. Är den fel har jag fel.

      Radera
    3. (Och TV-brasa haltar at best som jämförelse. Breven kommer ju fram. Att ditt handskrivna brev du skickar var tredje år kommer fram ett dygn senare torde spela nada roll).

      Radera
    4. Andelen fysiska brev rasar.

      "I Norden skickades 5,3 miljarder brev till de 25 miljoner invånarna via Postnord förra året. Det kan låta mycket men faktum är att det är betydligt mindre än i början av 2000-talet.

      För Postnords del är tappet kännbart. I Danmark har 65 procent av brevvolymen försvunnit sedan 2000 och i Sverige runt 40 procent.

      – 2020 kanske vi har 20 procent kvar av det vi hade 2000, säger Håkan Ericsson, Postnords vd, på ett frukostseminarium anordnat av IVA i går."

      Radera
    5. Det låter extremt att så mycket som 60% av brevvolymen från år 2000 skulle finnas kvar, knappast möjligt. Om det är sant, vilket jag betvivlar, är det ju ett mycket starkt argument för att ha kvar servicen på en hög nivå.

      Radera
    6. Jodå, det stämmer nog -- varannat brev/faktura har nog försvunnit. Jag får fortfarande en hel del oombedda fysiska brev som precis lika gärna kunde skickats via mail, så det finns mycket kvar att jobba på. Senast idag en färgutskrift för ett av mina abbonemang -- totalt slöseri.

      Radera
    7. Joakim: Precis. Därav min inflikning av "viktiga" framför brev :)

      Radera
  6. (Prisfrågan är dock en helt annan...)

    SvaraRadera
  7. Skönt att det var en Centerpartist för då kommer det aldrig ske. Men min spontana tanke var nog att hon tagit knarksvamp hon med.

    Men det skulle öppna upp för konkurrens från aktörer med mer seriösa ägare.

    SvaraRadera
  8. Jag håller helt med Glenn här. Sedan länge har jag minimerat all möjlig fysisk post, och jag ser inget som helst problem om den delen som är kvar kommer fram en dag senare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, vem håller på med döda träd i onödan om inte författare...

      Radera
  9. Här kan det uppfattas som en löfte om förbättring...

    SvaraRadera
    Svar
    1. På sikt, kompis. På sikt...

      Radera
    2. Du menar att det avsågs att det var på sikt man menade att brevbefodran skulle tatvå dagar? Nåja på sina håll är det ingen nämnvärd försämring att det tar två dagar - tar det redan två så kan det ju kvitta...

      Radera
  10. Leverans dagen efter förutsätter dagliga leveranser till samtliga adressater. Var det inte någon som uppmärksammade att dom faktiskt inte lev till alla varje dag? UG eller nån P1-dokumentär...?
    Stämmer mina iakttagelser att jag fick lev må-ons-fre, och oftast med 2 dagars lev tid...

    SvaraRadera
  11. Är det inte helt i linje för framtidens sosse Sverige? Du betalar mer men får mindre... det här är bara början. Klart att vi måste spara och försämra men betala mer när kostnaderna stiger lavinartat, blir mer förvånad att skattebetalarna generellt inte inser det. Allt för att bevara den svenska modellens värde.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, allt ont är såssarnas (Ians uttal) fel.


      Radera
  12. Det verkar vara många som inte tänker på att det är många små försändelser och "paket" som går som brev, det är inte bara räkningar och vykort. Är ju många stora svenska nätbutiker som skickar nästan allt som "varubrev".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis,kanske finns det en tanke att dessa försändelser då ersätts med dyrare alternativ.

      Radera
  13. Att skicka information via fysiskt brev är ju ett riktigt andrahandsalternativ idag. Postens framtid stavas paket och e-handel. Här är mina förslag.

    Höj portot till 10kr för att finansiera en högre servicenivå.

    Samordna post- och tidningsutdelning.


    Möjliggör leverans och upphämtning av riktiga paket i folks postlådor.


    Möjliggör personnummeradresser (som levereras till folkbokföringsadressen) eller alias (t.ex e-post-adresser) där mottagaren kan styra leveransadressen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Postens "paket" är ju alldeles för dyra jämfört med konkurrensen. Skickar man "paket" med posten så är det ju vanliga brev, varubrev eller "skicka lätt" (eller företagspaket från företag som har väldigt bra avtal med posten).

      Radera
  14. Först indraget mjölkbud och nu detta!

    SvaraRadera
  15. Posten är ju en av de få myndigheter som kan bidraga positivt till integration - såvitt jag vet behöver man ännu inte högskoleutbildning för att cykla omkring och lägga kuvert i brevlådor. Däremot går det kanske inte lika fort för den nyanlände som initialt inte kan läsa trafikskyltar på svenska och dessutom måste jämföra namn på kuvert med namn på låda i med slags motsvarighet hieroglofysisk lästekni innan kurserna på SFI börjar ge resultat. Så för mig känns detta som en väntad utveckling av det skälet.

    SvaraRadera
  16. När denna kvalitetshöjning är klar, kan vi gå vidare med riksdagen och "stärka demokratins värde" genom att reducera antalet intagna till 175 st riksdagsmän?

    SvaraRadera
  17. Glöm ej att skicka tillbaka alla brev ni får från låneföretag. Lägg i lite papper som ni vill bli av med. Det skapar jobb för posten och företaget som ska ta emot. Så kan vi hålla igång sverige:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Brilliant! Jag har alltid haft trist strul med återvinningen av fönsterkuvärt, antingen måste jag riva bort fönstersektionen för att lägga den i papperbingen, eller så får jag slänga hela kuvärtet i hushållssoporna. Men nu öppnas ny aveny! Jag lägger dom i returkuvertet till lånebolagen! Jag räddar miljön och postgången.

      Radera
  18. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  19. Nej, vi är tyvärr långt ifrån att lyckas digitalisera bort posten. För att plocka en självklar; du kan ännu inte vara folkbokförd på en digital adress, och vi är inte speciellt nära att komma dit. Samma gäller väldigt många kritiska samhällsfunktioner.

    Om man bara är operativ recepient av dessa .PDF förstår jag den intuitiva tanken, men det är alltså inte speciellt nära.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...