2016-04-19 10:13

Nederländerna kan förbjuda alla fossilbilar från 2025

Ett lagförslag om att till 2025 förbjuda alla nya bilar utom elbilar i Nederländerna har gått igenom i landets parlaments underhus rapporterar Yahoo News. Befintliga bilar får fortsätta köra, men om lagen går hela vägen får inte ens hybridbilar säljas i Nederländerna från 2025.

Yahoo News skriver:
"The new law wouldn’t ban the use of existing petrol and diesel cars but all new car models would have to be emissions-free.
The majority of the lower house in the Dutch parliament supported the motion, which would also see the ban of fuel-efficient hybrid car models."
Sedan är förstås inte elbilar heller utsläppsfria, även om själva elbilen inte släpper ut fossil CO2 vid körning. 2012 var enligt CIA World Factbook 83.7% av Nederländernas elproduktion fossil, vilket också ligger i linje med världsmedlet vad gäller fossil energikonsumtion.

Det är ändå ett ambitiöst förslag och Nederländerna är ett utmärkt land för elbilar. Det är generellt platt utan energikrävande backar och landet är så litet att man på en laddning med en modern elbil kan köra tvärs över hela landet. Grovt förenklat är det aldrig längre än 21 mil till Amsterdam var du än befinner dig i landet (Maastricht - Amsterdam 212 km bilväg enligt Google) och generellt inte längre än 15 mil. Kort sagt kan man med en Tesla med 30 mils räckvidd åka till Amsterdam och tillbaka utan att ens behöva ladda.

Blir lagen klubbad kommer det kraftigt stimulera elbilsmarknaden, särskilt i landet, men också globalt. Landet har 17 miljoner invånare, som i så fall efter 2025 endast kan köpa elbilar om de vill ha en ny personbil.

56 kommentarer:

  1. Nja, enligt min almanacka är det inte den första april....

    SvaraRadera
  2. Jaha, det ska bli som på Kuba alltså?

    Alla kör runt i bilar som är 50 år gamla och lappar och lagar dessa för man får inte köpa en ny bil om man inte köper en el-bil.

    Det blir säkert bra det där. Någon kallar det progressivt, nytänkande och fräscht. Andra kallar det för idioti.

    Eller som med kärnkraften, vi ska inte uppföra ny kärnkraft elelr forska kring moderna reaktorer istället ska vi lappa och laga gamla reaktorer in absurdum.

    Politisk styrning av marknaden är verkligen helt efterblivet och det bevisas gång på gång och ändå tror vi att mer av samma är rätt medicin. Du brukar ju själv kritisera metoden mer av samma som en lösning men här passar det tydligen bra med centralstyrd planekonomi och otillbörlig marknadspåverkan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast även "crappiga" Tesla model S måste ju anses vara ett bättre alternativ än en bättre begagnad Kuba-jänkare. Om nio år finns det säkert lite fler alternativ att välja mellan än Tesla och Nissan Leaf. De är säkert betydligt bättre än idag också.
      För att inte tala om säg 15-20 år fram i tiden, då de bensin-och dieselbilar som såldes 2020-2024 börjar bli gamla och dags att ersättas.
      Spelar det stor roll för dig vilket drivmedel bilen använder, eller är det själva nyttan som är det centrala?

      Radera
    2. Majoriteten av människor har inte råd att lägga 400000kr på en bil. Alltså kommer andelen begagnade bilar öka samt att det blir import från övriga EU.
      Det är dessutom högst tveksamt om de kan genomföra en sådan begränsning eftersom det då blir en begränsning av den gemensamma marknaden.
      Jämför med Sveriges begränsning av vattenskotrar som revs upp av samma skäl och den var ju mycket mildare.

      Radera
    3. Import, hur tänkte du nu...? Tror du politikerna i Nederländerna är dummare än de svenska?

      Radera
    4. Men på 9 år lär det ha hänt en del på marknaden. Se bara vad som hänt sedan Tesla Roadster lanserades för 8 år sedan. Nu har Tesla en ganska så komplett lineup. Det kommer ju finnas fler prisnivåer än idag. Om man tillåter begagnatmarknaden att existera kommer du ju 2030 fortfarande kunna köpa en begagnad fossildriven bil från 2024 med hyfsat miltal, vilket innebär att man först 2035 är tvingad att köpa eldrivet. 2035 är 19 år fram i tiden. Som en jämförelse så är det 19 år sedan första generationen av Prius lanserades, och det har ju trots allt hänt en del sedan dess.

      Radera
    5. Klart det kommer ha hänt saker men det vet man inte när man fattar beslut för det fattas på klåfingriga och ideologiska grunder.

      Samma med kärnkraften, det är klart det kommer ha hänt något på 20 år så bestämmer att vi avvecklar kärnkraften. Men istället för att ha någon slags sci-fi solpanelspark så har vi gamla kärnkraftverk kompletterade med sol- och vindkraft.

      Kuba-jänkarna borde nog också ha ersatts på 70-talet men så blev det inte av politiska skäl.

      Tror du att det plötsligt kommer finnas 3,5 miljoner bättre begagnade tesla model S att köpa i Sverige om 10 år? Det tror inte jag. Tror du värdet på dessa kommer ha sjunkit så mycket om det är förbjudet att köpa nya bensinbilar? Det tror inte jag. Utbud och efterfrågan helt enkelt.

      Istället kommer folk köpa begagnade bensinbilar med långt mycket högre bränsleförbrukning än en fabriksny bensindriven bil. Bara för att politikerna återigen fattat huvudlösa beslut i sin rosa fantasivärld helt utan förankring i det verkliga livet.

      Man behöver inte hålla med mig eller tycka som jag, men jag är övertygad om att resultatet kommer bli sådant om ett förslag som detta blir verklighet.

      Radera
    6. Elbilstekniken i sig kommer säkerligen att vara tillräckligt bra om 9 år för att elbilen ska vara en fullgod ersättare för 98% av alla dagens körprofiler. I många fall kommer den säkert tom vara bättre.

      Problemet är att en elbil av samma storleksklass är dubbelt så dyr i inköp jämfört med en otto-/dieselmotordriven bil. Ett förhållande som ev kan putsas till lite men i huvudsak kommer kvarstå. Drivlinan i "fossilbilar" tillverkas av gjutjärn, låglegerade stål och aluminium = de billigaste metallerna; medan elbilar kräver betydligt exklusivare grundämnen. Detta gör att om elbilen blir det enda alternativet i den relativt nära framtiden kommer många som idag har råd att ha bil inte att ha det framgent. Inte så fördelningspolitiskt fördelaktigt med stort missnöje bland vissa grupper till följd.

      Radera
    7. "Tror du att det plötsligt kommer finnas 3,5 miljoner bättre begagnade tesla model S att köpa i Sverige om 10 år? Det tror inte jag. Tror du värdet på dessa kommer ha sjunkit så mycket om det är förbjudet att köpa nya bensinbilar? Det tror inte jag. Utbud och efterfrågan helt enkelt."

      Nu var det ju inte Sverige artikeln handlade om. Men nej. Men tillsammans med Tesla Model 3 och efterföljande modeller, samt Nissan Leaf och efterföljare, samt bilar från andra tillverkare kommer utbudet givetvis vara större än idag.

      Visst, jag håller med dig att politiska populistiska beslut inte nödvändigtvis löser världsproblemen, men jag tror ju å andra sidan inte man kan ta dagens situation och bara flytta den 9 år framåt. Utbud och prisbild kommer se annorlunda ut om 9-19 år.

      Radera
    8. jag är inte på något sätt emot elbilar, jag är endast emot politisk klåfingrighet och centralstyrning.

      Om elbilen är så förträfflig så kommer den ta marknadsandelar och problemet löser sig av sig självt. OM den inte är så förträfflig och man trots det stiftar lagar likt denna så kommer man stå med massiva problem som måste pareras med än mer idiotiska politiska beslut, likt i så många andra fall.

      Politiker ska ha så lite att säga till om som det är möjligt och ska inte ha frikort att förbjuda än det ena och än det andra.

      Det är en ideologisk ståndpunkt jag har snarare än att det skulle vara en aversion mot tex elbilar.

      Radera
    9. Elbilen behöver förr eller senare byta batteri, dvs andrahandsvärdet på en elbil kommer av många skäl ligga skyhögt över en fossilbränsledriven bil.

      Kubascenariot är tyvärr inte otänkbart.

      Men naturligtvis finns möjligheten att batteritekniken blir bättre och billigare samt att mängden sällsynta och dyra metaller som behövs minskar drastiskt. Tror dock det är väl optimistiskt att tro på det redan till 2025.

      Radera
  3. Observera att Nederländernas fossilfria bilar kommer att laddas med fossiltillverkad el!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tidigare hade Norge ett elöverskott som de numera skickar till oljeplattformarna bara för att frigöra gas till Nederländerna.
      Trevligt med en ren hemmamiljö!

      Radera
    2. Vi importerar normalt en del el från Norge och exporterar nästan ständigt mycket till Finland. Just nu importerar vi från Danmark där det blåser kraftigt och vinden här i Sverige står för drygt 16% av produktionen. Ja vi exporterar mer till Litauen och Polen också.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    3. Att driva en el-bil med el från ett modernt gaskraftverk är en klar CO2-vinst då verningsgraden från värme till el är mycket högre i en gaskombi. Sedan bygger nu Norge en ny kraftledning till Holland för att kunna sälja el till högre pris än till Sverige. Som bekant är det norsk el som sänkt el-priset i Sverige förutom subventionerna av vindkraft.

      Radera
    4. Farfar du lever kvar i gamla föreställningar. Visst importerar vi mycket el från Norge men vi exportera näst mest dit också. Sverige får ofta vindel från Danmark och just nu exporterar vi i storleksordning till Finland, Polen, Norge och Danmark.

      Norge kommer kunna fortsätta förse oss med billig el även med ny export. Subventionerna i Sverige blev 2,3 öre per kWh förra året och de gäller också för biomassa och en del vattenkraft och lite sol. De stora förbrukarna slipper de 2,3 örena. Sedan är en viktig minskning av efterfrågan på läsande på döda träd av intresse.

      Men visst vindkraften har dödat kärnkraften och sänkt elpriset vintertid riktigt rejält.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    5. Nederländernas elmix: http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Energi/Energibalans-internationellt/Elproduktion-med-fossila-branslen/

      85% av de förbjudna fossilbilarna kommer att laddas med fossilt producerad el.

      Radera
  4. Är i vart fall rätt att inte gynna hybrider mer.
    Var en rätt bra artikel i en norsk tidning häromdagen om detta. Slutsatsen var att hybridbilarna drog ca 1 liter per mil och att ägarna laddade batteriet under drift för att inte behöva krångla med kablar. Ingen direkt miljövinst men en rätt saftig skattesubvention.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Miljövinsten skulle väl i så fall vara:
      1. Man kan ta tillvara energi när man bromsar
      2. Man minskar utsläppen vid stadskörning, när man kan köra på 100% el, vilket förbättrar miljön i staden.
      Så visst finns det miljövinster med hybrider, men de är ju klart mindre än för de som går på 100% el.

      Radera
  5. I höstas beslöt holländarna att järnvägen helt ska försörjas via vindkraft från 2018 och redan nu till halva behovet. Beslutet om elbilar gynnar helt klart Tesla och andra som hinner komma med rena elbilar. Behåller mina Teslor. Hollands tidiga framgångar i skeppsfart berodde på att de kom på att använda vindkraft för att såga plank tidigt och därmed blev störst på fartyg. Andra länder sågade länge planken förhand med resultatet betydligt dyrare skeppsbyggnad.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
    Svar
    1. Disclaimer: Past performance is not necessarily indicative of future results.

      Radera
    2. Helt rätt Kristian. Vi var ledande på vindkraft för några årtionden sedan men subventionerad kärnkraft stoppade fortsättningen då. Danmark tog över ledartröjan. Går vi tillbaka till 50-talet var vi bra på att tillverka starka datorer men staten trodde mer på IBMs marknadsföring.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    3. @Nanotec
      Den nederländska järnvägens förehavanden de senaste 10-årsbperioden kan omöjligen beskrivas som någonting annat än en tragedi där snabbtågsäventyret (Fyra) krönte hybrisen. Den bör därför enbart användas som varnande exempel.

      Utöver det tycker jag din argumentation är något kontradiktorisk. Holländarna använde modern teknik/innovation på 1500-talet för att skapa framgång därför bör vi idag använda liknande (med dagens mått mätt antik) teknik för att skapa framgång. För att fortsätta din liknelse blir det ungefär som att holländarna då det begav sig skulle ha återgått till att bygga skepp med yxor som enda arbetsredskap.

      Radera
  6. Nej, det är inget skämt. Jag har sagt det flera gånger på bloggen. Det finns krafter i många länder som vill förbjuda förbränningsmotorer. Holland är ett land med många cyklister och borde ligga först i "utvecklingskurvan".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Belgiska cyklister använder små behändiga elmotorer.
      Sportsliga som ju utlänningar äro.
      Såg artikel i går att det visst fuskas i andra länder även.
      Lustigt nog var det visst inte Philips som tillverkade de små undren.

      Radera
  7. Frågar ingen efter CO2 vinsten om man producerar elen med fossila bränslen till 83,7 procent.
    Har för mig att man gjort en utrdening i England som visade att det inte finns några CO2 vinster i att Engelsmän kör elbil.
    Sedan kan det förstås bli en förbättring lokalt. En elbil i fossilland är bara en bil med ett mycket långt avgasrör.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkningsgraden är högre i ett modernt kraftverk än i en bil så teoretiskt borde du få något bättre CO2 prestanda.

      Radera
    2. Riga du kan inte stoppa elbilarna längre. Elbilar i hantverkstillverkning kräver mycket energi större tillverkningsvolym kräver mindre energi än fossilbilar - förutom just batterierna. Återanvänds batterierna sedan som lokala lager för el blir resultatet helt annorlunda.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    3. Från en vetenskaplig rapport:

      "We find that EVs powered by the present European electricity mix offer a 10% to 24% decrease in global warming potential (GWP) relative to conventional diesel or gasoline vehicles assuming lifetimes of 150,000 km."

      Genomsnitted för el producerad i EU är ca 50% fossil produktion, och NL ligger alltså betydligt högre, så förmodligen får man helt enkelt mer utsläpp med elbilar om man inte samtidigt lägger om elproduktionen.

      Radera
    4. @Paul
      Visst är verkningsgarden högre i ett kraftverk men man måste även ta med förlusterna i el-batteri-elmotor, då är inte fördelen lika klar för mig längre.

      @Nanotec

      Självklart - men hur svarar det på min fråga om CO2 vinsten.

      Hur får du för dig att jag vill stoppa elbilar - jag vill veta den miljömässiga vinsten när den övervägande delen el framställs fossilt och fossilandelen till och med kommer öka då man lägger ned kärnkraftverk.
      Tycker det är lite lustigt att ingen av de övertygade elbilsentusiasterna har ett svar på det.

      Radera
    5. Alla oberoende undersökningar pekar på mindre utsläpp med elbil även om strömmen produceras av 100% fossilkraft. Men hur mycket bättre varierar och den verkliga vinsten sker ju såklart när man fasar ur fossilkraft, något som vind o sol kommer klara galant med växande antal batterier.

      Radera
    6. Riga I Tyskland har deras "Råd & Rön" jämfört el- och bensindrivna versionerna av Mercedes B-klass. Hela livscykeln, inklusive tillverkning, bilens medellivslängd på 16.000 mil och skrotning.

      Resultat: körs elbilen på smutsig Europeisk elmix släpper Mercedes B-klass electric ut 24% mindre CO2 under sin livscykel än bensindrivna varianten. Bra med den rapporten är att bilarna i övrigt är identiska, endast batterierna och motorn som skiljer mellan dem. Körs bilen på el från vattenkraft blir bilens totala utsläpp under sin livscykel 64% mindre än bensinversionen.

      Jag utgår från att en modern elbil körs betydligt längre än 16.000 mil i snitt bara på grund av att motorn inte tar slut och Teslas siffror i Belgien tyder på att inte ens batterierna är slut efter tror jag det var 10.000 mil utan bara minskat 6% i kapacitet. Däremot är det förmodligen en ny ägare i de flesta fall efter några år.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    7. @nanotec
      Tack, nu börjar det likna något.
      Har du en länk?

      Radera
    8. Riga här kommer en länk:

      http://media.daimler.com/Projects/c2c/channel/documents/2582746_final_UZ_B_Kl_ED_dt_15_12.pdf

      För övrigt såg jag just att BMW förlorar ett antal chefer till elbilstillverkare i Kina.

      Orkar inte diskutera den döende kärnkraften, men konstaterar att den blåser bort nu när inte ens de högsta cheferna tror på den längre.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    9. Kolla på prisutvecklingen för solceller. Priserna faller med tvåsiffriga procenttal varje år. Samtidigt faller priserna för batterier. Givet nuvarande utvecklingskurva så är det rimligt att anta all elöverföringsavgifterna enbart är högre än kostnaden för solel och batterilagering inom kanske ett decennium.

      Vattenfall gjorde nog rätt som sålde brunkolen, och planerar för nedläggning av kärnkraften. Det finns inte längre någon ekonomi i ny kärnkraft, och knappast något annat än sol heller.

      Min prognos är att vi på sikt får en solcells-skatt som ska täcka kostnaderna för avveckling av kärn-, vind-, vatten- och kolkraft.

      Radera
    10. Man kan bäl inte säga att Vattenfall gjort några rätt - de har med sina dåliga beslut och storhetsvansinne hos personer som knappt arbetat utanför landers gränser gjort av med 100-tals miljarder SEK skattepengar. LÅNGT Fängelsestraff för oskicklighet i Hans Majestäts Tjänst borde införas som retroaktiv lag för att avskräcka andra chefer.

      Radera
  8. Om detta är bra för Holländarna är väl så klart osäkert men för oss är det ju lysande nyheter.
    Tekniken drivs framåt vilket vi har nytta av och Holland står för risken.
    Suverän kombination!

    SvaraRadera
  9. Om Tony Sebas förutsäggerlser slår in kommer det ändå inte säljas några nya fossilbilar från 2025. Se gärna https://www.youtube.com/watch?v=Kxryv2XrnqM för en mycket intressant och hoppfull föreläsning.

    SvaraRadera
  10. Det skulle bli en ganska tydlig signal till bilbranschen att de behöver dra ut båda tummarna från därbak och börja göra något.

    Tyvärr kommer något liknande inte ske här för Magdalena Andersson vurmar ju över kinesiska Volvo som om det fortfarande var Svenskt. Och de ligger ju hopplöst efter med elbilar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har Nevs. Visserligen också kinesiskt, men jag tror de ev skulle sälja ett par i Sverige.

      Radera
  11. Kollar man på rena elbilar i Sverige så dubbleras nybilsförsäljningen varje år, ungefär.

    2015 1%
    2016 2%
    2017 4%
    2018 8%
    2019 16%
    2020 32%
    2021 64%
    2022 och senare är "alla" nya personbilar elbilar om trenden fortsätter.

    Det kan givetvis gå långsammare, men nederländerna tänker nog rätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ... och 2023 är 128% av alla sålda bilar elbilar.

      Nej, ditt stickprov kan lika gärna innebära att "nybilsförsäljningen ökar med en procentenhet per år", dvs 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10%. Det är också vad branschen själva tror på, inte någon dubbling.

      Radera
    2. Volvo säljer mycket i Nederländerna så nu är det bäst de trasslar sig ur kabelhärvorna och hittar pluspoolen på batteriet. Ingen seriös biltillverkare kan negligera detta och fler länder kommer följa. Sverige är ju som vanligt i framkant och har uppnått detsamma 2050, men bara om mp får sitta i regeringsposition förstås.

      Radera
    3. Pelpet säger det inte, men han bygger sitt resonemang på tidigare försäljningssiffror. Fördubbling är inte osannolik de närmaste åren, men med våra politiker kommer det avta och 2050 är sannolik siffra.

      Radera
    4. Nja de gamla tillverkarna ligger efter med sin utveckling och vill därför helst fördröja övergången till elbilar så gott det går. Men nu är det kört för fossilen. Vilka som har överlevt till 2025 är svårt att säga men själv gissar jag att BMW ligger bra till och kanske Tesla men det blir fler. Volvo ligger efter när det gäller el men långt framme när det gäller autonoma och de trenderna samverkar.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    5. Här finns lite statistik på elbilsförsäljning i Sverige.

      http://elbilsstatistik.se/startsida/se-statistik/

      Om man extrapolerar kurvan för 2014 och 2015 så får man en fin S-kurva, vilket är standardmönstret för hur ny teknik slår igenom.

      För horge, som ligger före Sverige, har jag sett dessa siffror.

      2011: 1,6% av total nybilsregistrering
      2012: 3,1% av total nybilsregistrering
      2013: 5,6% av total nybilsregistrering
      2014: 13,8% av total nybilsregistrering
      2015: 23,4% av total nybilsregistrering

      Dvs en exponentiell ökning och första delen i S-kurvan. Sverige verkar ligga ca 4 år efter (troligen beroende på subventionerna) men det är väl rätt rimligt att vi kommer att få se en liknande utveckling i Sverige.

      Radera
    6. Var ska´elbilarna laddas? Massor med bostäder som saknar möjlighet att ansluta bilen till el nattetid. Det bygger man inte ikapp på en natt, särskilt inte med alla nya bostäder som ska byggas.

      Nej, siffrorna är alldeles för optimistiska.

      Radera
    7. Lugn Greenious det är vi villaboende som är först i kön till elbilar. Sedan har vi strax de autonoma och då vill allt färre äga egen bil. Skälet är att det både är opraktiskt och dyrt. Om en och annan i hyres- och klubbhus vill äga en autonom bil så går det bra för den kan själv fixa tankning på natten

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    8. För de flesta villaägare så är det nog hyfsat oproblematiskt att dra fram 16A trefas till en laddplats för bilen.

      Radera
    9. Norge och Sverige är för närvarande inte jämförbara. Skatteläget på fossilbilar gör att en Tesla kostar ungefär som en typisk familjebil i övre segmentet med en acceptabel motor. Lägg dessutom till fri parkering och tillgång till bussfiler så är det mycket som talar för en Tesla.

      Vi får nog vänta tills vettiga elbilar går att få för 400 k innan det tar fart.

      Radera
    10. Priset på batterier tuggar snabbt nedåt och flera gigafabriker är på gång. Kanske når vi 100$/kWh redan i år? Då kostar batteripacken i en Tesla S 9000$. En Tesla S har 19 rörliga delar, en bensinare 2000. Det blir enklare tillverkning och mindre service. Det är inte långt kvar innan det är billigare att köra medelklass-elbil än medelklass-bensinare.

      Det är redan billigare att köra elbil-superbil än bensin-superbil (jämför Tesla med en Porsche).

      Radera
    11. Nog är Tesla mer praktiskt och trevligare än en Porsche att äga. Min gissning är att det tar två år till innan någon når 100$ och därmed är fossilerna slut. (I stort sett)

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
  12. Har de glömt att de är med i EU? Det låter väl bra tills det kommer upp i EU-direktiv ölen och visar sig bar gälla nederländskt tillverkade bilar på sin höjd...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Holland blev direkt mer intressant för den elbilstillverkare som vill ha slutmontering i Eu.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
  13. Och precis samma vecka bestämmer sig Sverige för att sälja den tyska kolkraften. I och för sig fel att Svenska staten äger den till att börja med men timingen är onekligen intressant.

    SvaraRadera
  14. Äntligen skriver även msm om det som väntar oss, visserligen bara i ett bokreferat med det är en början.

    http://www.svd.se/oljemissbruket-kan-ge-forodande-baksmalla/om/bokvaren-2016

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...