2016-04-30 18:40

Infografik: Så mycket höjs din fordonsskatt med bonus/malus 2018

År 2018 avser regeringen att införa ett bonus/malus-system, där bilar som släpper ut över 95 gram CO2 / mil ska betala för att höginkomsttagare ska kunna köpa en schysst Tesla. Initialt kommer bilar som tagits i trafik för första gången från 2015 och framåt att betala detta. Nedan ser ni en enkel infografik om hur detta slår på fordonsskatten.
Infografik: Så mycket höjer bonus/malus-ssytemet 2018 fordonsskatten för olika CO2-utsläpp och årsmodeller.
Den som köpt en nytillverkad bil år 2015 och framåt får vara med och betala för systemet. Ovanstående grafik gäller bilar som inte körs på alternativa bränslen som t ex fossilgas, utan traditionell diesel och bensin.

Bilar som togs i trafik 2014 eller tidigare får mycket marginella höjningar, i värsta fall 352:- SEK om året.

Notera att ovanstående är höjningen och ska läggas ovanpå nuvarande fordonsskatt. När bilen kommer över tre år i trafik kommer skatten sänkas rejält om man inte fryser årtalet vid år 2015. 

Den som är nöjd med sin bil från innan 2014 köper lämpligen ingen ny bil förrän man har råd med en Tesla. Vill man ha en bränsleslukande bil rekommenderas årsmodeller från 2014 och tidigare.

16 kommentarer:

  1. Pust, då slår det inte så hårt mot plånboken. Hoppas SKL har misstagit sig och kommunalskatten inte heller blir så mycket högre än de 3 procent de nämnt.

    SvaraRadera
  2. Alltså, jag kör en Toyota Auris 1,4 diesel och kan vid gynnsamma tillfällen hålla mig vid 0,4L/mil, men aldrig över 0,5 (ungefär som en bensinhybrid). Nu straffas jag. Valet att köra bil baseras på att det tar över en timme extra att åka kommunalt varje väg. Jag har förskjutit min arbetstid för att slippa köerna. Jag gör allt jag kan för att vara en effektiv medborgare och försöker pussla ihop livspusslet genom att delvis jobba hemifrån, men ändå blir jag straffad. Hur jag än gör blir jag straffad. Min insikt som jag härmed delar med mig av är att MP är terrorister som försöker förstöra samhället och livet för vanliga svenskar. De är i paritet med muslimska brödraskapet eller ISIS, med skillnaden att de är lagliga och förstör långsamt men systematiskt. Det största hotet är inte Ryssland, det är miljöpartiet!

    SvaraRadera
  3. då gjorde jag fel som sålde min bil inför detta i tron om att värdetappet skulle explodera. Fast jag behövde den ändå inte, iof.

    SvaraRadera
  4. Får MP som de vill - och risken är stor att de får det - kommer vi alla få fotmunka.

    SvaraRadera
  5. Om dina uppgifter stämmer att detta endast gäller från och med 2015 års modeller och inte äldre bilar som sedan nyåret 2015 redan är döbortskattade om man vill köra (jeep eller jänkare) Då kommer ingen vanliga löntagare att köpa några nya riktiga säkra bilar av tyngre modell med v8 ett såkallat totalt idiotstopp handelshinder för USA bilar är detta lagligt och möjligt i en så kallad fri öppen EU marknadsekonomi. Och hur gör man med utlandsregistrerade EU-bilar Frankrike eller öststats bilar som bara har några hundra kronor i symboliska bilskatter!!

    Jag kollade även DN och vi bilägare men de påstår att detta även gäller äldre bilar.

    http://www.vibilagare.se/nyheter/bonus-malus-system-pa-gang-bilagare

    http://www.dn.se/ekonomi/kraftigt-hojd-skatt-med-bonus-malus-systemet/

    Källa Lasse Svärd - För en Volvo V70 – Sveriges mest sålda modell under 20 år i rad – med dieselmotorn D4 och fyrhjulsdrift innebär det höjd årlig skatt från nuvarande 3.449 kronor till 10.323 kronor, (plus 199 procent).

    Mvh - Emigrant!!!

    SvaraRadera
  6. Iofs bättre än att beskatta arbetsinkomster ännu mer. På det ena eller andra sättet ska kulorna in för att finansiera kaoset, bara att öppna era hjärtan (plånböcker).

    SvaraRadera
  7. Volvo V60 D4 släpper ut 105g CO2/km, antar att Cross Country kanske dras med den lite äldre dieseln.
    Inte omöjligt att den är ännu bättre 2018 när förslaget ska träda i kraft.

    SvaraRadera
  8. Jag fattar inte - systemet ska införas 2018 och den högre skatten ska gälla i 3 år när man köper en ny bil innan den faller tillbaka till mer "normala" nivåer.

    Var kommer uppgiften om att bilar från 2015 ska få ökad skatt?

    Alla artiklar jag läst ger uppfattningen att det bara rör nya bilar som säljs från 2018 - gamla bilar (årsmodell 2017 och tidigare) kommer inte beröras mer än den marginella höjningen.

    Har jag missuppfattat något?


    SvaraRadera
  9. När man ändrar spelreglerna med kort varsel är det inte lätt att hänga med...

    SvaraRadera
  10. Du skriver att det endast ska gälla nya bilar. Veckans affärer skriver att det ska gälla gamla bilar. Vad gäller?

    http://www.va.se/nyheter/2016/04/29/regeringens-forslag-agare-av-gamla-bilar-ska-betala-hogre-skatt/

    SvaraRadera
  11. Det är den här typen av skattesystem som skapar fusk med förbruknings och avgasutsläppssiffror. Betydligt enklare vore att höja bensin/dieselskatten ytterligare för det är ju den effekten man är ute efter ....välj ett fossilbränslesnålt fordon

    .....men bränsleskatterna är politiskt mer laddade....

    SvaraRadera
  12. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera



  13. Agronome kleptoman2016-05-04 01:13

    Jag är nu 54 år gammal om jag köper en xc70 2014 årsmodell kommer den att hålla ända till jag blir 80 år, och då är jag antigen både senil och halv blind, fått Testikel och skelett cancer när jag satt i en döds cell i en ökänd amerikansk fängelse efter att jag blev kidnappad av en ond colombiansk gerilla, eller i värsta fall halshuggen av ISIS. I vilket fall som helst behöver jag inte då bry mig nämnvärt mycket om några framtida skatte höjningar. :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...