2016-04-30 10:20

Hur mycket dyrare kommer din fordonsskatt bli om Miljöpartiet får bestämma?

Regeringens utredning om ett sk bonus/malus-system är nu färdigt. Det innebär att alla gamla bilar kommer få kraftigt höjd fordonsskatt, vilket ska gå till att subventionera höginkomsttagares köp av Tesla Motors bilar med 60 000 kronor. Hur mycket kommer din fordonsskatt att höjas?
Bil som ska betalas av de som inte har råd att köpa en sådan.

Utredningen hittas som PDF här. Regeringens förslag verkar enligt media omfatta även gamla bilar.

Gamla bilar, där miljöslitaget från gruvan till bilhandlaren redan är taget, ska subventionera nya bilar och därmed öka på konsumismen av ändliga resurser har regeringen tänkt sig. 

Bilar som släpper ut noll fossil CO2 ur sig själva, dvs elbilar och vätgasbilar, ska få 60 000:- SEK i inköpssubvention. Bilar i intervallet 1 - 35 g fossil CO2 per mil ska få 45 000:- SEK i inköpssubvention, dvs mer än dagens supermiljöbilpremie. Mellan 35 g CO2 och 50 g CO2 får man 35 000:- SEK i subvention. Detta är bonus-delen av bonus/malus.

Det hela ska finansieras genom att befintlig bilpark ska få kraftigt höjda bilskatter. Detta är malus-delen av systemet. Din gamla bil får betala inköp av nya Teslor.

Utredningen sammanfattar som följer:
"Malusdelen av fordonsskatten för nya fordon ska vara högre under de tre första åren från det att fordonet tas i trafik. För bensin- och dieselfordon innebär det att malusen under denna period utgår i form av en koldioxidkomponent i fordonsskatten om 80 kronor per gram koldioxid som fordonet vid blandad körning släpper ut per kilometer utöver 95 gram. För tiden därefter är koldioxidbeloppet 22 kronor per gram koldioxid, räknat från samma utsläppsgräns.För fordon som kan drivas med alternativa bränslen är koldioxidkomponenten 11 kronor per gram koldioxid som fordonet släpper ut per kilometer utöver 95 gram, under alla år fordonet är i trafik."
Min elva år gamla Honda CR-V diesel sägs släppa ut 173 g CO2 per mil. Det innebär att jag får ett ökat påslag på fordonsskatten med (173-95)*22=1 716:- SEK bara för att jag inte vill slita på miljön genom att köpa en ny bil. Korrigering: Det är redan 22:- SEK per gram i CO2-skatt från 111 gram, så min höjning blir (111-95)*22=352:- SEK.

Hade bilen däremot inte varit så gammal hade skatten höjts med (173-95)*80=6 240:- SEK. Tydligen är miljöslitaget större per mil för en ny bil än en gammal.

Hur mycket högre fordonsskatt kommer din nuvarande bil ge dig? Redovisa din uträkning, så vi kan se hur svårt du har att ta till dig enkla instruktioner, och ange tillverkningsår för din bil.

Systemet kanske får en del att sätta i halsen och många att skrika sig hesa över att Miljöpartiet hatar de som bor på landet. Ja, ni har rätt, Miljöpartiet hatar oss som bor på landet. Med det sagt så kommer inte de gamla rishögar vi som bor på landet har råd med inte att få så fruktansvärt mycket högre skatt. Det blir bara ännu en spik i kistan. De som får betala mest malus är de som köper en ny bil.

Så jag kommer fortsätta köra min vid det laget 13 år gamla bil när systemet införs år 2018, trygg i att de pengarna går till höginkomsttagares inköp av Teslor.

77 kommentarer:

  1. Miljöpartiet islamiterna satsar just nu stenhårt på att komma ner under 4% spärren.

    SvaraRadera
  2. Vår Opel Astra kombi som drar (när jag kör) 0,5-0,6 liter milen ska beskattas med nästa 2000 kr/år extra. Det låter ju absurt. Har du intr missupfattar något?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det stämmer säkert. Problemet med miljöskatter är att de borde klara en rejäl debatt och översyn, men har blivit ideologi och sådant kräver inga debatter eller fakta...
      Att beskatta bara, rakt av, är bara ett majoritetsbeslut i Riksdagen... Som inte behöver motiveras, egentligen...
      Så miljöskatter är världens bedrägeri och fusk. Som svensk Riksdag hanterar det...

      Radera
    2. Miljöskatter har inget med miljö att göra, endast förevändning att skaffa staten inkomster. Miljöpartet är endast alibi för höga energiskatter.
      Själv köpte jag min sista bil 2009, en törstig AudiQ 2005 1.8T som jag kör på dåligt underhållna vägar ute på landsbygden.
      Som pensionär där tjänstepensionen nu är slut har jag definitivt inte råd med ny sådan där mojäng, jag får däremot hålla mina betydligt förmögnare bekanta med laddström när dom hälsar på.

      Radera
    3. MP är en ren misantropisk terroristorganisation som långsamt förstör samhället inifrån.

      Radera
    4. Om detta förslag drivs igenom kommer vi att kasta upp de beslutande på läktaren så de inte är med i matchen längre. Beskatta energiåtgången istället så får vi ett rättvist system!

      Radera
  3. Nytt för mig att el är en energikälla.

    Den dag ingen del i kedjan för att tillverka elekriciteten använder någon form av fossila bränslen håller jag med om 0 gram CO2/km. Även elen från en solpanel är ca 7 procent fossil eftersom panelen tillverkas i Kina där i stort sett all el är fossil och en solpanel måste producera el i ca 1,5 år innan den producerat el motsvarande den el som gick åt vid tillverkningen.

    Till dess anser jag det är rimligt att CO2 mängden beräknas ur andelen fossila bränslen i en Europeisk elmix.
    Och eftersom Tesla är ett löjligt tungt as blir det nog inte så fördelaktigt om man även tar hänsyn till round trip effeciency vid laddning urladdning.

    Skulle gärna se en sådan beräkning där man jämför Tesla med en liten snåldisel.
    Och för de som tror jag är emot elbilar läs en gång till.
    Vill bara ha en korrekt jämförelse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Elförbrukning Tesla: 18,8 kWh per 100 km.
      Europeisk elmix: ca 400 g CO2/kWh => 75 g CO2 per km. Då borde de rimligtvis inte få någon miljöbilspremie.

      Radera
  4. Och som svar på bloggarens fråga.
    Har en snålbil men även en gammal skattebefriad Mercedes, så problem solved om det kniper.

    SvaraRadera
  5. Så tokigt är förslaget ändå inte (för att komma från miljöpartiet - undrar om någon smart, icke islamist hjälpt dem?).
    Förslaget sätter en press på nyinköp att de går mot elektrifiering. 60% av bilarna köps av företag och ägs i tre år så det är den horisonten majoriteten av besluten kommer fattas på och efter det kan de släppas ut på marknaden billigt till folket.

    Samtidigt drabbar det inte befintlig bilpark så hårt så man kan ha kvar sin gamla bil utan att tvingas köpa ny.

    Personligen gillar jag Norges förslag bättre där man tar bort skatt och moms på elbilar och ger dem fördelar i trafiken. Det fungerar bevisligen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fördelar i trafiken? Menar dom inga hastighetsgränser och frikort för en rödljuskörning om dagen då?

      Radera
    2. Med fördelar i trafiken så menar han nog möjligheten att t.ex få tillgång till att få köra i kollektivkörfälten, gratis färjetransport/parkering, m.m

      Radera
    3. Vad händer med begagnatmarknaden? Regler sätts ur spel med kort varsel! Som tidigare sagts - miljöfrågan är alldeles för viktig för att Miljöpartiet skall "äga" frågan. Må de försvinna från riksdagen i nästa val.

      Radera
  6. Volvo XC70 2.5 T 2003 Automat 244 g/km
    244*22=5360:-/år alltså, men så är det ju ingen mljöbil heller.

    På det stora hela är det ju ändå en bättre affär att ha kvar gammalt skrot så länge det rullar.
    Värdeminskningen på en ny bil är ju flera faktorer till per år.
    Första gången jag hör eller läser ordet Malus f.ö.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen?
      Har du ej råkat på Malus Silvestris i skogen?
      Vanlig i Sätilatrakten, troligen...

      Radera
  7. Så länge man bara ansvarar för att transportera "gammalt skrot", tänker då på mig själv, är en bil förvandlad av tidens tand till gammalt skrot ok.
    Men redan transporten av hustrun kräver annan säkerhetsklass på bilen.
    Tar man sedan hänsyn till transport av dotterdottern bör man nog anständigtvis höja säkerheten ytterligare.
    Annars är ju gamla välhållna bilar lajbans...

    SvaraRadera
  8. Någon som vet hur detta är kopplat till sk. veteranfordon?

    Från Skatteverket "Personbil, lastbil eller buss som enligt vägtrafikregistret är 30 år eller äldre och som inte används i yrkesmässig trafik är inte skattepliktiga".

    SvaraRadera
  9. Har en bil från 2011 som då räknades som miljöbil och fick skattelättnader. Nu ska den plötsligt straffbeskattas med ca 3000 kr som miljöbov. Hur skall man kunna ta något beslut alls när IDIOTERNA ändrar reglerna retroaktivt och helt slumpmässigt? Man är helt utelämnad åt IDIOTERNA i regeringen och deras infantila nycker.

    SvaraRadera
  10. Om nu detta är MPs förslag så svärtar det även grovt ner såssarna som tagit med dem i sängen. Bara förslaget kommer att kosta svetsarn några procent, även om det aldrig blir något. Fast han är förmodligen lika efterbliven som ett ordinärt avloppsrör, annars hade han inte gått i säng med MP.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett avloppsrör gör ju åtminstone sitt jobb.

      Radera
  11. V50 modell 2006 a 0,73 l/mil ggr 2,76 kg CO2/mil ger 196 gr/mil
    Kostnad (196-95)*22 eller 2222 SEK.
    Därtill kostnad för ca 1000 mil eller 720 liter bensin a 13 SEK 9360 SEK
    Årligt utsläpp ca 196 kg CO2
    Kostnad för detta 9360+2222 eller 11582 SEK
    Allt är inte miljöavgifter men i storleksordningen 60SEK per kg eller 60 000/ton CO2

    SNV säljer CO2 rätter för 170 SEK per ton.
    Nasdaq säljer för 60 SEK per ton

    Se det som ett bidrag till vård skola omsorg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. 1,96 Ton skall det vara-och 6000 sek per ton

      Radera
  12. Politiker ska alltid krångla till det och sällan blir det bättre men på nåt sätt alltid så att de kan ge stöd till de redan väl besuttna. Den här gången genom att subventionera deras elbilar.
    Senast fick de väl bemedlade bidrag till att köpa etanolbilar.

    Ett mer självreglerande system kunde ju varit att helt enkelt höja skatten på bränslet med 5 öre och använda de pengarna till att höja skrotpremien så att gamla miljöbovar skrotas bort i snabbare takt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 3 SEK till per l blir det i mitt ex ovan!

      Radera
    2. Oppti, Vad pratar du om? Det förbrukas 8 miljarder liter bränsle per år i Sverige och skrotas under 200000 bilar per år. 5 öre/litern skulle kunna ge 2000 kr till varje skrotad bil.

      Dina 3 kr/l skulle påverka antalet skrotade bilar så mycket att det blir omöjligt räkna på.

      Radera
  13. Härligt! Jag vågade inte räkna med befintliga supermiljöbilspremien på 40 kkr när jag gjorde min kalkyl till nya Teslan, så gå från 0 kr till 60 kkr (om förslaget går igenom) är ju som att vinna på Lotto. Även om det inte är bra för miljön på kort sikt att man byter in gamla bensinbilar "i förtid" tror jag ändå att förslaget är väldigt positivt för miljön på medel och lite längre sikt.

    SvaraRadera
  14. Det står ganska tydligt att malus delen gäller nya bilar. Alltså kommer din bil inte få höjd skatt med avseende på det här förslaget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enligt DN har förslaget justerats att även gälla gamla bilar.

      Radera
    2. Bilindustrin lobbade in ändringen för att få sälja fler bilar.

      Radera
  15. (108-95)x80= 1040kr i bonus till staten idag bara 300kr, vw up -15

    SvaraRadera
  16. "Gamla bilar, där miljöslitaget från gruvan till bilhandlaren redan är taget, ska subventionera nya bilar och därmed öka på konsumismen av ändliga resurser har regeringen tänkt sig."

    Utmärkt sammanfattning av hela saken, och även sammanfattning av Miljöpartiet de gröna. Är det tillägget "de gröna" som lockat så många tanklösa kossor till partiet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förmodligen använder de gröna ordet gröna av samma anledning som Demokratiska Folkrepubliken Korea (Nordkorea) använder ordet demokratisk.

      Radera
    2. Kossor är bättre än att behöva associeras med MP....

      Radera
  17. Betalar 400 om året i nuläget. Om uträkningen ovan stämmer så ska jag betala runt 100 extra om året om beslutet klubbas.

    SvaraRadera
  18. Att politiker fortfarande inte djuplodat i begreppet livscykelanalys.

    SvaraRadera
  19. Volvo S80 2003 som enligt specifikation släpper ut 213 g/km. Således (213-95) x 22 kr => ökning av skatten med 2 596,00 kr per år.

    Kanske inte helt vansinnigt i grunden - men varför inte beskatta fossila bränslen utifrån innehållet av fossilt kol? Ur ett klimatperspektiv spelar det ju ingen roll om jag kör bil för 100 liter bensin eller bara köper 100 liter bensin och eldar upp den i en tunna i trädgården. En sådan beskattningsmodell skulle ju både öka intresset för att köra bensinsnålt och för förnybara motorbränslen (som i bästa fall inte innehållet något fossilt kol alls och därmed heller inte skulle belastas med någon fossilskatt).

    Frågan är väl snarare om ambitionen verkligen är att minska utsläppen av fossil koldioxid eller om det finns någon annan agenda?

    SvaraRadera
  20. Meh, min Chrysler Voyager 2005 med 304g/km och redan hög fordonsskatt på 4606kr skall alltså ha en ökning till (304 - 95)x22 = 4598kr, så totalt 9204kr/per år i skatt (förutom trängselskatten i Stockholm, 35kr/passage, och bränsleskatten). Slår hårt mot oss katoliker med många barn...

    Fantastiskt, hade det inte varit för att Fridolin lovar att fixa en bra skola hade jag varit lite ledsen och frustrerad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han sa väl inom 100 år? Eller var det 100 dar? Borde vart år för det var rätt längesen han sa det och än har väl inget hänt?

      Radera
    2. Tvärtom Frido... det går inte riktigt som han vill. Om två veckor kanske han inte är kvar. Verkligheten jobbar hela tiden emot MP.

      Radera
    3. Har du en sån efterbliven lowtech-bil får du skylla dig själv.

      Radera
  21. Förslaget gäller väl inte bilar som redan är i trafik?
    2014 höjdes skatten rejält med,minnet är kort ibland.

    SvaraRadera
  22. Ytterst förvirrat inlägg som missar målet.

    "Redovisa din uträkning, så vi kan se hur svårt du har att ta till dig enkla instruktioner,"

    Toyota bensinbil, tillverkningsår 2015.

    Min höjning blir (liksom för de flesta andra här som inte har miljöbilar) 352kr, eftersom lagen inte införs förrän 2018.

    Slutsats: Många arga vita män (inklusive bloggaren själv) har svårt att följa ovan nämnda enkla instruktioner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Undrar hur det är med de glada svarta männen? De kanske hänger med i instruktionerna.

      Radera
  23. Vad gnäller ni för? Så jobbigt är det faktiskt inte att ta tunnelbanan när man ska nånstans!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Vi som inte har tillgång till tunnelbana får väl överväga höghastighetståg...

      Radera
  24. Personligen djupt och innerligt tacksam att T- bana ej går dit vi skall...

    SvaraRadera
  25. Skyll inte på MP. Skyll på Nya M och Reinfeldt, det var dessa som gav MP makt och legitimitet.
    Vi ser nu resultaten.
    Nya M och MP är även skyldiga till den massinvandringsvåg som dessa skatter nu kommer gå till.

    SvaraRadera
  26. Har en gammal bil från 1999. Står inte i registreringsbeviset hur mycket koldioxid den släpper ut, så har ingen aning.

    SvaraRadera
  27. Alltså, jag blir bara så trött. Snart blir det tjuvjakt på alla miljömongon.

    Dubbelbluff på dubbeltänk. Man ska alltså chockhöja skatten som beräknas på ett system som inte har riktig verklighetsförankring (VW-skandalen någon?)

    Min 18 år gamla BMW 5-serie drar 0,8 i genomsnitt. Kompisarnas V70or från 2010-2011 drar ALDRIG under litern milen. Men nejdå, BMWn som förbrukar mindre ska ändå klassas som miljöbov.
    Blir våldsam snart...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl inget och bli våldsam över. SKL spår att vi ska betala 3-4% mer i kommunalskatt för att vi är en humanitär stormakt. Det skulle man teoretiskt kunna bli lite irriterad över.

      Radera
    2. Lärdare personer än jag förutspår att kollapsen kommer snart, där en av orsakerna är den humanitära stormaktens hybris:
      http://www.di.se/artiklar/2016/4/28/debatt-sverige-pa-vag-mot-djup-kris/

      Radera
    3. Sverige, landet där dess innevånare står på en perrong och väntar på ett tåg som aldrig kommer. Ändå står alla kvar.

      Radera
  28. Cheva Suburban 82 för att jag har råd och förhoppningsvis får ett varmare Sverige.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själv har jag råd med en massa DDT, hoppas snart på ett myggfritt sverige.

      Ung. lika intelligent uttalande.

      Radera
  29. Rapporten heter "Ett bonus malus sytem för NYA lätta fordon". Och i passagen du citerar står inget om gamla bilar.

    Vill du förklara hur gamla bilar trots allt kommer att drabbas?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir lite förvånad över att Reymar inte läst det...

      Radera
    2. Enligt DN har förslaget uppdaterats till att gälla även gamla bilar ... biltillverkarna slog visst bakut ocj lobbade in en trea i tvåan.

      Radera
    3. Kan någon länka till DN-artikeln? Var inne o skummade men hittade den inte.
      Kollade DI och de har inte uppdaterat sin artikel.

      Det är ju helt sjukt att regeringen föreslår chockhöjd skatt men ingen skriver om det?!
      Nya bilar är en sak, då har man iaf chans att välja en som inte drabbas, men att det ska gälla bilar i trafik är ju katastrof.

      Radera
    4. Såg att någon länkat artikeln nedan.

      Fy f_n vad korrupt att man ändrade förslaget för att göra bilföretagen nöjda.
      Aja, tror inte det överlever remiss-rundan i sin nuvarande form.

      Radera
    5. Om man åker i en nyrenoverad 30 år gammal miami blå metallic skattebefriad jänkare eller turbo diesel Mercedes 124 kaross då jag är i Sverige och hälsar på släkt och vänner och roliga bilträffar under den vanligen korta Svenska bad sommaren!!

      Är dessa bil entusiast regler fortfarande kvar med dessa nya införande av skatte malus regimer påbuden!! observera jag kommer bara att mycket sparsamt använda bilen i glesbygd ca två månader och vill kunna åka lagligt med försäkring men skattefritt och inte avställt så som många redan gör i vissa laglösa större svenska utanförskaps städer!!
      Med vänlig hälsning-Emigrant!!!

      Radera
  30. Tycker att systemet verkar vettigt. Wilderäng säger ju emot sig själv ovan. Först är han arg för att systemet missgynnar gamla bilar. Sedan en sarkastisk kommentar att nya bilar ger mer miljöförstöring än gamla. Frågan är vem som inte har fattat. Jag lutar åt att mp i denna fråga verkar ha bättre koll än artikelförfattaren. Han verkar vara förblindad av sitt agg mot Mp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är rätt okej att hysa agg mot terroristorganisationer tycker jag.

      Radera
  31. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  32. Och ingen har jämfört kolkraftverk som kunnat läggas ner med mängd co2 som bilarna släpper ut...jag är besviken :-)

    SvaraRadera
  33. Förslaget är helt idiotiskt, speciellt pga att ägare till gamla bilar redan betalar mer skatt, iom att de drar mer extremt högbeskattat bränsle per mil.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om alla genast köpte elbilar så skulle staten bli av med massor med inkomster från bensinskatten, gissa vilken skatt de skulle höja för att kompensera?

      Radera
    2. Om alla köpte elbilar skulle dom schablonbeskattas med 20000 kr eller mer per år.

      Radera
  34. Vad sägs om att basera skatten på syftet för resan?

    SvaraRadera
  35. Det smartaste är art skita i skatten och köra ändå. Det har funkat i många år för mig nu.

    SvaraRadera
  36. Vi har en miljörörelsen som är bryr som allt annat än om miljön. Deras mål är att förstöra kapitalism och marknadsekonomi. Att landsbygden får stänga ner är inget som de överhuvudtaget bekymrar sig om (tänk vad som händer med biologisk mångfald när all mänsklig verksamhet på landet är utplånad, det blir granskog...). Att låta fattigt folk subventionera rikt folks miljömedvetenhet är omoraliskt. Miljörörelsen, är den ond?

    SvaraRadera
  37. Om dina uppgifter stämmer att detta endast gäller från och med 2015 års modeller och inte äldre bilar som sedan nyåret 2015 redan är döbortskattade om man vill köra (jeep eller jänkare) Då kommer ingen vanliga löntagare att köpa några nya riktiga säkra bilar av tyngre modell med v8 ett såkallat totalt idiotstopp handelshinder för USA bilar är detta lagligt och möjligt i en så kallad fri öppen EU marknadsekonomi. Och hur gör man med utlandsregistrerade EU-bilar Frankrike eller öststats bilar som bara har några hundra kronor i symboliska bilskatter!!

    Jag kollade även DN och vi bilägare men de påstår att detta även gäller äldre bilar.

    http://www.vibilagare.se/nyheter/bonus-malus-system-pa-gang-bilagare

    http://www.dn.se/ekonomi/kraftigt-hojd-skatt-med-bonus-malus-systemet/

    Källa Lasse Svärd - För en Volvo V70 – Sveriges mest sålda modell under 20 år i rad – med dieselmotorn D4 och fyrhjulsdrift innebär det höjd årlig skatt från nuvarande 3.449 kronor till 10.323 kronor, (plus 199 procent).

    Mvh - Emigrant!!!

    SvaraRadera
  38. En annan aspekt på detta är att om dessa Malus straffskatter numera går igenom på nyare samt äldre bilar är att då har en tvärnit låsning och dödenshand bom i bergväggen deadlock lagts över hela Svenska bilhandeln som säljer begagnade bilar till motsatens blir proklamerad från politiker och sedan media och vem vågar eller vill idag köpa till exempel ovanstående v70 och vem kommer att betala bilhandlarpriset 139 000 kr för en Volvo V70 2011 1,6D DRIVe med 5000 mil på mätaren från och med igår.


    De får vara glada om de kan exportera bilen utomlands eller och få kanske högst 85 000 kr!!

    fritt fall värdeminskningen är ett faktum nu redan idag!!!

    Med vänlig hälsning- Emigrant!!

    SvaraRadera
  39. En riktig bil har en ordentlig förbränningsmotor och ingen töntig vinande elmotor.
    Vill MPJ (miljöpartiet jihadisterna) tvinga mig att betala extra skatt får de väl göra det. Tänker inte köpa en överprisad bil med larvig elmotor som man måste tanka en halvtimme varje gång man ska åka lite långt.
    Idioter, dra åt helvete MPJ.
    Ska växla ner och varva lite extra med min V70n med 5-cyl förbränningsmotor åt er MPJ.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nog det bonnigaste inlägget jag läst någonsin...
      Det jobbiga är ju att den "töntiga elbilen" är överlägsen din dinosaurie-Volvo i praktiskt taget allt; prestanda, miljö, komfort, vinteregenskaper, underhåll, driftskostnader, bränslekostnader, teknik etc.etc. Listan kan göras lång.

      Till och med Volvo börjar ju vakna upp och inse att elektrifiering och hybridisering är vägen framåt.

      Men varva på du i cancer-ångorna...

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...