2016-04-11 13:33

Hur går mer flyg ihop med klimatmålen?

Regeringens "särskilda utredare" Anders Sundström har kommit fram till det han fått beställning att leverera - att Bromma flygplats ska läggas ner. Fast istället ska Arlanda byggas ut med en fjärde bana. Kort sagt ska inte flygtrafiken minska, hur det nu ska gå ihop med regeringens och Sveriges klimatmål?
Inte flyg.

Man kunde ju tro att vi ska bygga höghastighetsjärnväg för 250-500-800 miljarder kronor av klimatskäl, men tydligen ska vi trots dessa miljarder inte minska på flyget. 

Det vore oerhört enkelt för regeringen att minska svenskt flygande - det är bara att lägga ner flygplatser eller stoppa deras miljötillstånd på ett eller annat sätt, så kommer flyget minska pga kapacitetsbrist och flaskhalsar.

Ett utmärkt tillfälle vore när Bromma läggs ner, som nu listas till år 2038 (så rösta på Miljöpartiet i Stockholm, så bostadsbristen i Stockholm löses någon gång efter just år 2038).

Beskedet är iaf tydligt enligt Sundström. Om 22 år läggs Bromma ner. Nu måste planeringen för detta börja. Det är bråttom.

Hur världen ser ut så långt efter peak oil ska vi nog inte bry oss om. Inte heller om att reducera CO2-utsläpp, där det bränsleskattebefriade flyget är den absolut värsta syndaren med sina utsläpp av både CO2 och diväteoxid rakt ut på höga höjder. Låt oss istället fokusera på kretsloppsutsläpp från idisslande djur, som t ex landets ca 150 000 älgar.

29 kommentarer:

  1. Oljan är billig nu, men allt färre tror på en fossil framtid. I mer framåt länder som Tyskland verkar man ha vaknat för eldrivna farkoster. Bilindustrin självklart delvis med BMW i spetsen. Nyss meddelades att Siemens och Airbus ska starta ett gemensamt företag E-Aircraft System House. De ska utveckla både helt eldrivna och hybridlösningar för flyg. Extremt lätta och miljövänliga material.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samtidigt ska man lägga ner kärnkraften.

      Radera
    2. Och varifrån tänker man hämta elen?

      Radera
  2. Rapporten verkar vara ett svårt fall av utdrgna kurvor, och talar om en fördubbling av flygtrafiken till och från Stockholm. Det rimmar inget vidare med politikernas strategi.
    Här tog man alltså en veritabel betongsosse som utredare. Jag skulle nog ha valt någon annan, med kanske något mer visionär syn, även om förstås näringslivsvinkeln behövs.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Apropå utdragna kurvor, hur är det med mor din?

      Radera
    2. Jodå, håller formen med canasta och MMA.

      Radera
  3. Du tänker på att Miljöpartiet som sitter i regeringen avstod från att lägga ner Bromma flygplats till förmån för bostäder, att Miljöpartiet står bakom Förbifart Stockholm och står bakom Vattenfalls försäljning av brunkolsverksamhet? Just, de MP har också beslutat om en restriktiv flyktingpolitik.
    Svårt att ändra på något helt enkelt och oavsett politisk färg så visar det väl att det politiker faktiskt inte har så mycket att säga till om, inte ens i regeringsställning.

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Man kommer att bygga ett par rejäla master i Uppsala och Norrtälje och spänna ett stort gummiband mellan dem.

    SvaraRadera
  6. Enligt Flagship Graphen verkar en användning med grafen i litium syre celler ge teoretisk möjlighet att få batterier 10 ggr effektivare än dagens litium jon batterier. Med den effektiviteten kommer nog flygtrafiken mer än fördubblas. Nu är vi inte där än men batterier utvecklas snabbt nu.

    Fast helt eldrivna flygfarkoster bullrar obetydligt. E-flyg borde kunna starta från Mälaren eller Saltsjön så vi kan kanske bebygga både Bromma och delar av Arlanda.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
  7. Vad är det för fel på en utredning som drar ut pågående trender och som bygger på kända tekniker?

    Visionärer kan väl få sia om hur de tror verkligheten ser ut. När de gjorde det på 60 talet så flög vi i stället för åkte på marken. Det kan bli fel!

    SvaraRadera
    Svar
    1. OT nu stänger tidningarna sina kommentarsfält. De har tröttnat på icke politisk korrekthet. Eller närmar vi oss ett totalitärt mediaklimat?
      Klimatfrågan är ett av ämnena som media misshandlar grovt-vilket även Cornucopia gått på!

      Radera
    2. Du menar samma totalitära medieklimat som gällde förr i tiden när man snällt fick skriva ner sina åsikter på ett papper och fysiskt skicka in till tidningen och därefter få det skrivna ordet bedömt av någon på tidningen innan det sattes i tidningslayouten och graverades in i stålvalsen och trycktes på papper och sedan fysiskt spreds till alla tidningens läsare?

      Att tidningarna tar bort kommentarsfälten beror nog till stor del av att så fruktansvärt många som kommenterar tidningsartiklarna är fullständigt oförmögna att hålla en sansad och artig ton i sina kommentarer att det blivit allt för mycket arbete att sålla bort dessa inläggen. Tiden som läggs ner på detta arbete finns helt enkelt inte. Tid är som bekant pengar, och de som gratisläser på nätet och sedan kommenterar finansierar helt enkelt inte arbetet som krävs för hålla efter kommentarsfunktionen. Eventuella reklamintäkter till trots.

      Det fria ordet innebär ju trots allt inte att du ska kunna tvinga någon annan att betala för din rätt att säga det. Om du inte startar en tidning förstås, då kan du ju få presstöd, vilket i och för sig är att tvinga någon annan att betala.

      Om du är intresserad kan du säkert få hjälp med tips på olika typer av blogplatformar du kan använda för att få ut just din åsikt. Twitter och Facebook kan också fungera, och är gratis. Dock med de begränsningarna att du är utelämnad åt Twitter resp Facebooks användarvillkor.

      Själv betalar jag 1500kr/år för domännamn och serverutrymme för att kunna dela mina artiklar om plastmodellbygge, så alla krav på att etablerade media ska upplåta utrymme åt andra att kolportera sina åsikter ser jag som ett direkt hån. Men jag är ju lite till höger politiskt och anser att var och en ska göra rätt för sig själva utan att parasitera på andra om de inte absolut måste.

      Radera
    3. Har du någon länk? Blev lite nyfiken
      Fuskar lite med fartygsmodeller i trä....

      Radera
    4. Fartygsmodeller av trä, det är ju seriöst. Jag håller mig till plast. Inte speciellt frekvent uppdaterad site tyvärr, men så blir jag ju sällan färdig med nåt.
      http://www.plasticwarfare.se/

      Radera
    5. Hade du sett mina alster så kanske du inte tyckt det är så seriöst... :-).
      Tackar för länken - alltid kul att se vad andra gör.

      Radera
  8. Anders Sundström har trampat så mycket i klaveret på Swedbank så han blir snarare en belastning för dem som vill bygga ut Arlanda.

    Det är ju bara att säga: Ja ja det var ju en Sundströmsutredning. Det vet man ju hur det brukar bli.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag litar alltid på en och endast en sak hos bankfolk : att egna arvodet blir högt. När det gäller rådgivning och analys om framtiden är det billigare att köpa en apa.

      Radera
    2. Samma här! Rådgivning, av en säljare.

      Radera
  9. Flyg ? Mkt roligare att köra bil. Subventionera och obeskatta bensin istället ! Gillar Hitler pga bygge av fina motorvägar överallt, om han hade fått bestämma i världen så hade vi kanske haft Autobahn överallt, och fri fart, mit tankStelle und frei Zimmer. Då hade man kunnat ta bilen och köra till Peking el Kapstaden el Singapore, utan besvärande gränskontroller. ( Traces of Irony ).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fina?
      Var icke dessa av betong?
      Troligen tog vi oss fram på resterna efter vår studentexamen.
      Dunk, dunk etc.
      Jorå.
      Bättre än de svenska grusvägarna voro de...

      Radera
  10. De senaste 50 åren har det genomförts minst några dussin utredningar rörande flyg och flygplatser i Stockholms närhet. I princip samtliga, dock inte Sundströms, har kommit fram till att Bromma bör stängas på sikt för att bebyggas men att Stockholm behöver två riktiga flygplatser. En för reguljärflyg och en mer inriktad på inrikes och allmänflyg. Man vill inte blanda små affärsjet, skolflyg, taxiflyg, ambulansflyg mm med stora passagerarflyg av en rad anledningar.

    Tyvärr, och då menar jag tyvärr på riktigt, försattes den näst intill optimala lösningen för 10-15 år sedan. Nämligen att göra om forna F18 i Tullinge som ligger utanför staden men nära befintlig infrastruktur till "flygplats syd". Detta pga NIMBYism hos ett gäng boende i Botkyrka kommun. Insikten om att det behövs en flygplats till kommer att återkomma och då lär det bli en helt ny till gigantiska kostnader.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske något för slöseriombudsmannen att utveckla?

      Radera
  11. En intressant detalj är att ett helt Östermalm skulle få plats på just Bromma flygplats, undrar om hänsyn till den alternativkostnaden tagits iom 2038-beslutet

    SvaraRadera
  12. Ytterligare ett exempel på att miljöpartiet struntar i både miljö och folk.

    SvaraRadera
  13. Anders Sundström är en Sosse, således är utredningen manipulerad, svårare än så är det inte..

    SvaraRadera
  14. Trodde inte Arlanda behövde mer än två banor med tanke på hur Frankfurt eller CDG opererar. MEN LANDVETTER DÅ?!? På samma sätt som segregeringen fått fram ett resultat ang Bromma (vad har dom med det att göra?) så fick ju Hulthquisling i Göteborg till sin nedläggning av det fullt funktionsdugliga Säve (gbg c.airport) genom lite tilltufsade siffror i utredningen angående banornas bärighet. Visade sig visst att flera miljonersmiljarder bara blev en tummetott för att få banorna fulldugliga igen... Muteborg?

    SvaraRadera
  15. Det går väl att göra biobränsle till flyget om man vill ha det klimatneutralt?

    SvaraRadera
  16. Ska jag leka djävulens advokat så bör flyg förbjudas kommersiellt, det vore dunder för miljön. Det är ingen mänsklig rättighet att folk ska få åka till andra sidan jordklotet två gånger per år för att sola sig och det finns nu för tiden inte samma incitament att flyga kors och tvärs i yrket då digital kommunikation har kommit långt från telefonkonferens-tider.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...