2016-04-02 16:49

232 000 Tesla Model 3 redan bokade

För tolv timmar sedan rapporterade Elon Musk på Twitter att Tesla än så länge har mottagit 232 000 bokningar av Tesla Model 3. Har du bokat en Model 3?
Tesla Model 3.


En förbokning av Model 3 kostar 10 000:- SEK och leveranser till Sverige lär tidigast dra igång år 2018. Har du bokat en Tesla själv? Svara ute till höger.

Till grundpriset utan tillägg har Tesla Motors (NASDAQ:TSLA) alltså fått nästan ett halvt års ordrar när deras tillverkningslinor når full kapacitet om 500 000 fordon om året. Med initialt lägre produktion kan man gissa på att det nu finns helt helt års beställningar.

Ordervärdet om alla köper instegsmodellen utan tillval landar på 8.21 miljarder USD. Höjer snittpriset med 20% på grund av tillval som kraftigare motor, längre batteriräckvidd, fyrhjulsdrift mm landar ordervärdet på nästa 10 miljarder USD. Samtidigt är ordrarna inte bindande, men det är riktiga pengar man måste betala för att boka.

Ganska imponerande på mindre än två dygn. Tesla har så länge fått ca 2.32 miljarder kronor i tillskott till kassan via bokningarnas handpenning.

Återstår att se om det blir någon kursreaktion uppåt för Tesla på måndag, eller om marknaden tycker att detta var väntat? Till på måndag kan ordrarna lätt passerat 250 000.

Presentationen av Tesla Model 3 finns att se på Vimeo nedan.

38 kommentarer:

  1. Snart har väl (eller kanske alla redan) Tesla gått om VCC. Både häftigt och lite synd

    SvaraRadera
    Svar
    1. I börsvärde har de redan gjort det, i antal producerade bilar eller försäljningsvärde är det i allra bästa fall åtminstone 5 år kvar.

      Om Tesla finns kvar då vill säja. Verksamheten blöder pengar, det behövs stora investeringar för att starta serieproduktion av model 3 och kassan är tom. Iof är läget bra för en nyemission men det är många år tills en model 3 försäljning kan tänkas vända företaget till positiva siffror. Händer något på vägen dit som gör att Tesla inte kan få in nytt kapital kan det bli konkurs.

      Radera
    2. Tesla har nog blivit to big to fail skulle jag tippa på. Ingen aning om det finns några banker som lånat pengar till dom och vilka belopp det isf skulle vara, men de som gjort det kommer inte ha så mkt annat val än att fortsätta pynta in pengar.
      Vad är det man säger, låna mig en mille och jag inte kan betala tillbaka, då har jag problem, låna mig en miljard och jag inte kan betala tillbaka, då har du problem.

      Radera
  2. 285000 kr omräknat från dollar, då lär väl priset hamna på bortåt 400000 kr i Sverige, eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den säljer förstås på lyx- och imponansfaktorn, inte på miljöaspekten. Att priset är så högt, trots allt, är en god indikator på att det går åt väldigt mycket energi att tillverka den. Förmodligen kan man inte vid en livscykelanalys räkna hem någon större miljövinst, om ens någon, speciellt inte om man tillverkar elen av fossiler.

      Radera
    2. Comparative Environmental Life Cycle Assessment of Conventional and Electric Vehicles, säger:

      "We find that EVs powered by the present European electricity mix offer a 10% to 24% decrease in global warming potential (GWP) relative to conventional diesel or gasoline vehicles assuming lifetimes of 150,000 km."

      Med Sveriges nära 0kg CO2/kWh så är det naturligtvis mycket fördelaktigt att köra elbil ur CO2 synpunkt. Däremot i Luxemburg och Polen genererar det mera CO2 än att köra fossilbil.

      Radera
    3. Priset är en primitiv indikator på hur mycket energi som går åt vid tillverkning. Tesla model 3 driver på utvecklingen mot autonoma bilar förutom elbilar. Detta räcker helt för att ge den högt betyg för miljö.

      All lite mer komplex tillverkning, som bilar, kan med dagens maskiner automatiseras bättre med allt högre produktion.

      En elbil kräver vid större produktion klart mindre energi än en fossilbil vid tillverkning och drift om vi bortser från batterierna.

      Dagens vanligaste batterier för elbilar är dyra, men de går att både återvinna och använda för annat än bilar. Utvecklingen av batterier satsas enormt på idag. Någon brist på litium förutom korta perioder när ny produktion ska fram finns inte på länge. För övrigt kostar litium obetydligt.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    4. Ju mer autonoma funktioner en bil får desto mindre energi behövs för driften.

      Radera
    5. Såg just att jag har fel vad gäller Luxemburg. Men det är åtminstone 6-8 Europeiska länder där man inte bör köra elbil om man får elen från deras elmix.

      Radera
    6. ... i Europa. Kina och Indien är förstås skräckexempel utanför Europa.

      Radera
    7. en annan syn är utvecklingen för elproduktion. I USA 2015 ökades mängden kraftverk men riktigt intressant är vad som ökades.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    8. Såg just att elproduktion från solceller 2014 låg på 1,1% av all elproduktion. Italien 8%, Grekland 7%, Tyskland 6%.

      Total nyinstallation var 40 GW. Mest installerades i Kina 10,6, Japan 9,7, USA 6,2, Europa 7 GW. Chile och Sydafrika hade största tillväxt.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    9. Enligt en annan livscykelanalys:

      "Battery manufacturing is accountable for 24% of the BEV’s lifecycle emissions"

      vilket direkt kan översättas till energiförbrukning och till motsvarande ökat pris.

      Radera
    10. Intressant men lite "historiskt gammal" analys. Utvecklingen går snabbt på området. Samtidigt med analysen började Kina sätta upp sina första moderna vindkraftverk och företag från Europa började tjänade stora pengar på export till Kina medan kineserna lärde sig. Nu är Kina störst i världen, på tillverkning av nästan alla komponenter till vindkraft, på uppsatta kraftverk och producerade 186 TWh 2015 till sin elmarknad. Detta är högre än Sveriges totala elproduktion och vindkraften här satte nytt rekord med över 16 TWh. Ett stort problem Kina har kvar är att de behöver bygga nya långa elledningar från produktion vid kusterna till de stora förbrukare inne i landet. ABB och SKF tjänar fortfarande en hel del på den kinesiska vindkraften. Glädjande är sjunkande kolanvändningen vilket fick importen att gå ner vilket drabbade Australiens export och kolpriset globalt.

      Batterier har sedan enannans "historiska" rapport blivit effektivare och fallit i pris per kWh. Vindkraftverkens turbiner i nya kraftverk producerar också klart mer el i snitt per installerad kW trots rykten om att de bästa vindlägena redan är tagna. Till och med elmotorerna har blivit lite effektivare.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    11. Kanske det inte är 24% längre, men det förklarar varför elbilar är dyrare än vanliga bilar, och det kostar mer energi att tillverka en elbil än en fossilbil. Men visst kommer det att ändras någon gång i framtiden.

      Radera
    12. Du har helt rätt att elbilar idag är dyrare än fossila i inköp.

      Bortse från batterierna en kort stund. Med det förbehållet är det ändå dyrt att bygga små serier av bilar. En större produktion av elbilar kostar definitivt mindre än en fossil bil med sin kylare, avgassystem, pumpar, kraftöverföring mm.

      En dyr utgift för bilar är reparationer och diverse underhåll. Allt som rör sig slits eller hamnar med tiden lite ur läge. I en fossil bil finns mängder av rörliga delar medan det i en elbil finns ett fåtal.

      Framtiden är mycket nära.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
  3. Kommer produktionen igång? Hur mycket vinst eller förlust kommer varje bil innebära för företaget? Är det större chans för förlust än vinst? Innan dessa bilar kommer ut på marknaden kommer det finnas många andra elbilar att välja på från seriösa billeverantörer. Jag tror på Teslas död...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, inte alls orimligt (Tyvärr). Men tekniken är mycket dyr och att sälja med vinst till ett pris av $35000 kommer bli mycket tufft.

      Radera
    2. Med tanke på att man visade vinst i verksamheten både 2013 (100 MUSD) och 2014 (53MUSD) så lär det inte vara något problem att klara vinst när man expanderat klart. Att expandera och bygga nya fabriker etc kostar som bekant pengar. Lycka till med att expandera i den här takten inom industri utan röda siffror.

      Radera
    3. För övrigt är konsensusestimaten för 2017 ett resultat på 192 MUSD och för 2018 vinst på 638 MUSD. Fortfarande ett högt värderat bolag, men aktiekurs och verksamhet är inte samma sak.

      Radera
    4. Varifrån skulle dessa "seriösa billeverantörer" få sina batterier? Tesla är de enda som har och kommer att ha produktionskapacitet av batterier i stor skala för elbilar med lång räckvidd de närmsta åren.
      Och när du behöver snabbladda på längresan, vilka "seriösa billeverantörers" bilar klarar det?

      Radera
    5. Är det världens största scam som vi just nu ser? Betala "blint" till ett företag som kan när som helst gå i kk? Hur tänker man då som köpare?

      Radera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Kommer be ekonomiavdelningen boka en på måndag. Ingen brådska då jag har bilar så det räcker nu. Elon Musk har gjort så mycket bra för denna planet så han kan ha mina 10k.

    Rätt häftigt att en liten uppstickare har potential att få de stora tillverkarna att behöva satsa på elbilar. T.om. Volvo har ju omvänts under galgen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Disruptiva innovationer kommer alltid från oväntat håll. Vem kunde exemepelvis ha förutsett att Apple skulle ge sig in i mobilbranschen, och dessutom sätta en ny standard med smartfånar.

      Radera
  6. Man frågar sig dock varför de varför de har valt bort praktikalitet till förmån för "coolt" glastak. Bagageöppningen är ju av modell brevlådeinkast istället för kombikupé som på modell S. En miss från Tesla. Hoppas de ändrar till produktionsmodellerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man har väl inte uttryckligen sagt att glastaket är standard?

      Radera
    2. Jo jag förstod det så, det skapar dessutom mer utrymme för skallen, tydligen skall man sitta lite närmare framrutan om jag förstod elon rätt...

      Radera
    3. Enligt en av förarna så kommer det finnas flera alternativ till taket. Glastak är nog det som ger bäst utrymme dock.

      Radera
  7. Så de satte priset för en förhandsbokning alldelses för lågt då.

    SvaraRadera
  8. Nehej, slut på myspysandet med elbilar.
    Istället vänder vi blickarna mot den kungliga huvudstaden, där manifestationer mot värdlandsavtalet ska gå av stapeln, och fortsätta kontinuerligt till riksdagsomröstningen i maj. Den eminenta publikationen FIB, där exempelvis Birger Schlaug och Stina Oscarsson (Regissör, Teaterchef, Kulturradikal) medverkar, har en trevlig artikel om den här manifestationen som medelst budkavle och ickevåldsstrategi ska länka ihop värdlandsavtalet med Gestapos behandling av romer 1944.
    Smakfullt.
    För att ytterligare klargöra motiven står folkfronten mot kärnkraft som medorganisatör. Det ska ju vara logiskt. Saknas gör däremot både Frimärkssamlarnas riksförbund och Cykelsportförbundet.

    När man ser sådant här undrar man lite hur långt polariseringen och idiotin i Sverige kan gå. Det blir liksom totalt uppenbart att nationalsocialisterna och dårsocialisterna möts, och är överens om allt väsentligt. De hatar judar, kapitalism, demokrati och frihet. Svårare är det inte. Bara märkligt att det 2016 går att torgföra den här skiten som bara får en att vilja spy, och ändå dra med sig "intellektuella" kulturpersonligheter.

    SvaraRadera
  9. har provkört Tesla och jag blev imponerad, prislappen på nästan en mille satte givetvis stopp för köp. Frågan är dock hur bra är budgetmodellen, säkerhet, väghållning, komfort mm, jämför t.ex. inredning och utrustning mellan en billig småbil och en Volvo, bra stolar kostar en slant för tillverkaren liksom annan inredning.

    SvaraRadera
  10. 1. Var framgår det att de 10 000 kr man betalar i reservationsavgift är en handpenning som sedan dras av vid köpet? Jag ser inte det i villkoren utan bara att tillkommer diverse kostnader utöver bilens pris.

    2. Ska vi räkna med att moms tillkommer med 25 % ovanpå de 35 000 dollar som Musk lovat att bilen ska kosta?

    SvaraRadera
    Svar
    1. 1) "If you proceed with the order, we will apply your Reservation Payment towards the order payment."

      2) Moms, Ja. "Tesla will create an order for your vehicle and you will receive a Purchase Agreement indicating the purchase price of the vehicle, plus estimates of any applicable taxes, duties, transport and delivery charges, and any other applicable fees."

      https://model3.tesla.com/sv_SE/reservationAgreement

      Radera
  11. Årsproduktionen på 500k bilar dom skall nås 2020 gäller inte enbart Model 3 utan även Model S och Model X som tillsammans lär stå för minst 150k 2020. Som det är nu verkar Teslas order bok för Model 3 vara fulltecknad för hela 2017-2019 och nya reservationer kan inte få sin bil levererad förrän 2020 under förutsättning att alla som reserverat också beställer. Detta enligt Twitter från Elon Musk.

    SvaraRadera
  12. Kommer det vara möjligt att sälja sin reservations"biljett"? Antar vi kommer få se den på blocket framöver isf...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, Tesla kommer inte tillåta eller administrera byte av reservationer. Det man får göra är att designa och ta leverans för att sedan sälja bilen.

      Radera
    2. Förtydligande: Det står rätt klart i avtalet:

      https://www.teslamotors.com/sites/default/files/pdfs/model_3_reservation_agreement.pdf

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...