En kort blänkare om Oslo, nämligen det sk Barcode-komplexet, som väl egentligen ska kallas Bjørvika. Namnet kommer av att byggnaderna ur rätt vinkel kan sägas påminna om en streckkod.
Oslo Barcode från Operahusets takt.
Till skillnad mot Akers Brygges blandade bostäder och mindre kontorskomplex, består Barcode av rena kontor och viss form av service i bottenplan - främst restauranger verkar det som, men också gym etc. Området kan nog ändå anses vara ännu ett exempel på lyckad statsplanering med hög walkability. Särskilt som detta alltså ligger vägg i vägg med Sentralstasjon.

Större enskilda kontorskomplex hittar man exempelvis ute på före detta flygplatsen Fornebu, där Telenor hittas och även Statoil inrättar sitt nya huvudkontor efter att flyttat bort från Stavanger. Överlag får jag känslan av att norrmännen i mycket högre utsträckning tar kollektivtrafik till jobbet, vilket bland annat stimuleras genom skyhöga parkeringsavgifter, dåligt med parkeringsplatser, men framför allt en utmärkt kollektivtrafik där det i princip går bussar hela tiden, särskilt vid rusningstid.

Pratade över en kopp kaffe anekdotiskt med en läsare ute på Forenbu, som konstaterade att familjen inte rört bilen på flera månader. Naturligtvis är detta en anekdot, och beror förstås även på vad man bor. Fast samtidigt går det även att ta T-banan till friluftsaktiviteter och man behöver inte ha bil ens för norrmännens favoritsyssla. I Sverige är istället friluftsliv mer förbehållet för den som faktiskt har tillgång till bil, när kollektivtrafiken ses som ett sätt att flytta folk mellan bostäder och arbetstillfällen. Hur ofta ser man t ex att kollektivtrafiken i Sverige gör reklam ombord för olika friluftstaktiviteter man kan åka till, med hög servicenivå även för söndagsturen.

Återkommer med det utlovade inlägget om den norska bostadsmarknaden.

Skicka en kommentar Blogger

  1. Intressant poäng! När jag var i oslo hade folk längdskidor och cyklar på spårvagnen men här i Göteborg blir man utskälld om cykeln skall med (även om man fått punka) Undra hur många som skulle börja cykla till arbetet om de visste att möjligheten fanns att hoppa på en buss eller spårvagn i mån av plats om det skulle komma en regnskur eller slaskstorm? Eller varför inte kunna cykla halva vägen och åka buss/spårvagn resten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du måste visserligen lösa biljett även för din cyckel om du åker i rush-tiden.

      Radera
  2. Kul att du börjat skriva om sådant här Cornu, då det är en viktig samhällsfråga. Det finns för övrigt ett liknande projekt i Göteborg, som drivs av Jernhusen(de som äger och förvaltar järnvägsstationer). Regioncity.se ... har för mig att det första huset skall presenteras någon gång i Sommar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och trevligt med lite seriös bevakning av vårt grannland.

      Radera
  3. Barcode är väl visserligen mest ett skrytprojekt där bara banker och försäkringsbolag (samt skatteverket) fått möjlighet att plöja ner sina obsena vinster.

    Finns ju knappt några "vanliga" företag där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är mycket finans och försäkring i Barcode, några få bostäder också, men i det högre prissegmentet, och inte många, men det frigörs ju kontorsyta någonstans när nya fastigheter tillkommer, sedan påverkar det även hyresnivåerna, då gamla hederliga utbud och efterfrågan får säga sitt.

      Radera
    2. Åja, det finns även mindre och "vanliga" företag, men sett till kontorsyta kanske enskilda företag dominerar i många byggnader.

      Noterade att det finns lediga servicelokaler i bottenplan fortfarande.

      Radera
    3. Ja de har vart lediga ganska länge, dessutom kan man även tillägga att bostäderna som byggs på andra sidan också tillhör det "övre prissegmentet", trots att man byggt allt på lera och grundfundamenten redan börjat flytta på sig. Vi får se om det står kvar om 20 år ;)

      Radera
    4. Kontorsmarknaden i Oslo har väl klarat sig rätt bra trots oljekrisen, det är i ytterområden som vakansgraden har ökat, i alla fall om man får tro på diverse analyser, jag brukar framförallt läsa JLLs Nordic City report.

      Radera
    5. Senaste NCR från JLL finns att läsa här
      http://www.jllsweden.se/sweden/sv-se/rapporter/22/nordic-city-report-var-2016

      "När vi summerar det nordiska fastighetsåret 2015 kan man konstatera en fortsatt stark investeringsvilja i hela regionen, där den låga räntan och låg avkastning på andra tillgångsslag varit bidragande faktorer till rekordhög transaktionsvolym på flera marknader. Särskillt högt har investerarintresset för moderna kontorsfastigheter i prime-lägen varit, ett segment med begränsat utbud vilket lett till justeringar nedåt på direktavkastningskrav på många delmarknader.

      Hyresmarknaden har varit mer spretig över regionen. Efterfrågan i de svenska städerna har varit stark vilket resulterat i hyrestillväxt och minskad vakans. Framförallt i Stockholm och Göteborg begränsas dessutom tillgången kraftigt av alltför låg nyproduktionstakt i centrala lägen."

      Radera
  4. Problemet med Barcode är att det blir kontorsöken. Efter arbetstid är det ingen som rör sig där, och därför blir det svårt för näringsidkare.

    Nästa stora byutvecklingsprojekt är Fornebubanen, dvs förlängning av T-banan ut till Fornebu. Bussar i all ära, men t-bana blit bättre. Det är ett stort projekt som kommer betyda mycket.
    https://ruter.no/om-ruter/rapporter-planer-prosjekter/fornebubanen/

    Några komplicerande faktorer finns, Fornebu ligger i annat fylke och kommun än Oslo så det är krångel med reguleringar. Dessutom kommer banan dras under Oslos dyraste gata (Madserud Allé). Tänk Djursholmsvillor, med folk som har råd med advokater.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dessutom måste det byggas en helt ny tunnel genom Oslo för att få nog kapacitet, vi snackar minst 10-20 år innan det kan bli verklighet.. om finansieringen går i lås vill säga.

      Radera
  5. Statoil har inte flyttat huvudkontor från Stavanger, och något sådant är heller inte offentligt planlagt, tvärtom? http://www.aftenbladet.no/energi/Bekymret-for-at-Statoil-utvannes-i-Stavanger-3873506.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. tror koncernledning för internationell verksamhet körs från Oslo. Det blev väl för besvärligt att flyga in höjdare till Stavanger

      Radera
  6. Kontor kan man väl i princip ha under mark samt i de första två våningarna där ingen vill bo.

    Arenastaden i Solna är ett exempel där kontorshus förstör området. Känns inte trevligt att gå omkring där, husen är för höga och står för "trångt". Husen är såklart övergivna efter kl 6 också.

    SvaraRadera

 
Top