Sedan den 27:e januari har Försvarsmakten ett av nio beställda exemplar av sjöoperativa helikopter 14F, som har sensorer för att bland annat hitta ubåtar. Men den saknar beväpning, vilket i bästa fall gör att man först om nio år faktiskt kan bekämpa eventuell ubåt man hittar.
Finsk NH90, samma grundhelikopter som hkp 14, även om Sverige förstås var tvunget att byta specialanpassa allt, inklusive 18 cm högre helikopter bara för att det ska ta extra lång tid och kosta extra mycket pengar att få operativa helikoptrar. Foto: Erik Gustavsson.
Gamla hkp 4 hade både sjunkbomber och ubåtsjakttorped. Nya hkp 14F har modernare sensorer, inklusive nya sonar 234, med både aktiv söksonar, aktiv klassificeringssonar och sonarbojsystem, mot endast aktiv söksonar på skrotade hkp 4.

Fast man saknar alltså beväpning. 

Dessutom saknas det datalänk, så man kan inte ens skicka datat från sina sensorer till andra enheter, t ex Visbyklassens korvetter, så de kan inte heller använda hkp 14F:s sensorer för vapeninsatser mot ubåt. Istället får man i så fall ropa in koordinater, djup etc över radio.

Länken ströks förstås av den moderatledda regeringen Borg/Reinfeldt.

Att hkp 14F saknar sjunkbomber spelar mindre roll - sjunkbomber är inte särskilt effektiva mot moderna ubåtar, vilket Sverige lärde sig den hårda vägen på 80-talet. Först när man började med ubåtsjakttorpeder, och även satte in dessa skarpt, upphörde kränkningarna av svenskt vatten.

Nu ska man ta fram torped 47, som ska levereras år 2022. Om den tidplanen håller så börjar sedan integrationen med hkp 14F, och Per Skanz på PROD flyg bedömer att torpeden är i drift tidigast 2025 eventuellt först år 2030. Om fjorton år.

Till dess har vi alltså extremt dyra ubåtsjakthelikoptrar, utan beväpning och utan datalänk så datat inte kan användas av fartyg. Men helikoptrarna är fina och kostar skattebetalarna miljardbelopp. Vi kanske på gränsens till sannolik visshet kan hitta en ubåt framöver, men inte göra något åt den.

Skicka en kommentar Blogger

  1. Vad gäller USA planet ser man hur det går när inte skåningen är på plats!
    Ack, den gode "kelly", tur han slapp eländet.
    Vad gäller Sverige är väl det landet täckt av vatten om 20 år.
    Om nu Chalmeristen och hans anhang får rätt...

    SvaraRadera
  2. Fast det är bara lätta piloter som riskerar att bryta nacken, så de stora och resliga norrmännen sitter nog tryggt. Mindre tryggt är väl att radarn slutar fungera i tid och otid. Men vem behöver radar i ett stealthflygplan med världens mest avancerade ir-system?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är klart att det är farligt att skjuta ut sig ur plan, men när det gäller JAS verkar det ju fungera i alla fall.

      Tyngre piloter i F-35 kan nog räkna med det livslånga lidande som en vanlig whiplash-skada innebär.

      Radera
    2. Alltså, problemet med just stolen i F-35 drabbar lätta (småväxta) piloter. Problemet förstärks av att hjälmen är tung och bulkig. Man arbetar dock på lösningar på detta, och man har även tagit fram en lättare version av hjälmen.

      Lustigt nog verkar samma grundkonstruktion (Martin Baker Mk 16) funka i Eurofighter och Rafale. I Gripen sitter en föregångare Martin Baker Mk 10S. I Gripen funkar stolen så bra att den kostade oss en 39C när stolen spontanutlöstes... :-)

      Radera
    3. Du blandar inte ihop spontan med oavsiktlig utskjutning nu?


      (jag undviker begreppet spontan/oavsiktlig utlösning)

      Radera
    4. Stolen utlöstes av att handtaget rubbades ur sitt läge av G-dräkten i alla fall. Självklart helt oavsiktligt.

      Radera
  3. En datalänk borde gå att fixa på kortare tid. Sedan bör vi, som jag ser det, bygga drönare som kan attackera ubåtar.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hela HKV och FMV är fullt av drönare så det behövs knappast några fler.

      Radera
    2. Haha, roligast idag!

      Radera
  4. Borde gå och FMV i samma koncept?

    Skall vi jaga ubåtar innan 2030 måste vi hyra in kapaciteten.

    Klart att Reinfeldt strök datalänken, den regeringen visste om att det sker kränkningar OCH det hade inneburit på sikt antingen obehagliga beslut som skattehöjningar till försvaret, eller konflikter med stora grannar i öster vilket i sig hade rubbat cirklar.

    Och det gick inte.för sig. Hellre köra landet i botten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med Niklas Svensson i sin helikopter som Live-sänder varje ubåtsjakt och koordinaterna via radio (öppen eller knäckt krypto) minskar pinsamheten med döda ubåtsmän på stränderna runt Muskö.

      Radera
  5. Borde gå och FMV i samma koncept?

    Skall vi jaga ubåtar innan 2030 måste vi hyra in kapaciteten.

    Klart att Reinfeldt strök datalänken, den regeringen visste om att det sker kränkningar OCH det hade inneburit på sikt antingen obehagliga beslut som skattehöjningar till försvaret, eller konflikter med stora grannar i öster vilket i sig hade rubbat cirklar.

    Och det gick inte.för sig. Hellre köra landet i botten.

    SvaraRadera
  6. Simma lugnt! Enligt Mathias Mossberg så var det aldrig någon kränkning 2014 utan försvaret råkade jaga en svensk ubåt som sedan tystats ner.

    "Mycket pekade på att det då i själva verket handlade om att man lyssnat in en egen ubåt, men att marinen bedömde att det var för pinsamt att erkänna detta och därför blandade bort korten."

    http://www.etc.se/debatt/morkar-militaren-om-ubatsobservationer

    SvaraRadera
  7. Vi kan ju bjuda in USA till övningar när helikoptern hittat något. De testar säkert gärna sitt materiel på fula fiskar.

    SvaraRadera
  8. Hur svårt kan det vara att köpa in t.ex Mk46 som amerikanerna måste ha mängder i överskott. Typiskt svenskt att allt ska egenutvecklas och vara märkvärdigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja utan vara insatt i kostnaderna så varför inte köpa något färdig och med fördel några år begagnade helikoptrar som är fullt utrustade för att söka och oskadliggöra ubåtar?
      Med tanka på hur försvaret klagar på hur eftersatt allt är så verkar det vara en bunt idioter som sitter och bestämmer vad och hur material skall anskaffas.

      Detta påstående gäller bara om kostanden för att köpa in färdigt/begagnat gör att vi kan halvera kostnaden för dessa 9 helikoptrar.

      Radera
    2. På 80-talet var det så att tex mk46 torpederna inte funkade i skärgårdsmiljö utan mer på öppet vatten !

      Det har dock skett uppgraderingar.

      Radera
    3. Sen får man ju vara medveten om att när helikoptrarna beställdes för 20 år sedan, så trodde man nog inte att det skulle ta 30 år innan de var fullt operationsdugliga.

      Radera
  9. Avsaknad datalänk ser jag som ett större problem än avsaknad av torped.
    Det enda artikeln bevisade för mig när jag läste den var att vi skulle ha köpt in Sea Hawk när vi köpte in Black Hawk.

    SvaraRadera
  10. Vad är grejen med att försvaret (och andra offentliga uppköpare) så ofta vill specialanpassa inköpta grejer? Låter enormt dyrt. Undrar vad en vanlig Volvo V70 kostar om jag promt vill ha ratten 5 cm till vänster i jmf med grundutförande? Låter som något som spräcker familjebudgeten, även om vi är 20 familjer som går samman med denna önskan. Vad är det som gör att just försvar vill ha det så "special"?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är vansinne. Kan förstå anpassning om extremt stora serier köps in. I annat fall så borde ledordet vara att kvantitet är en kvalitet i sig själv.

      Radera
  11. Borde inte åtminstone datalänken gå att åtgärda?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan styra motoreffekter på Volvolastbilar i hela Europa från Göteborg, man kan landa flygplan i Örnsköldsvik från Arlanda, man kan köra drönare över Afghanistan från USA. Varför ska det vara så svårt och segt så fort försvaret ska göra något?

      Radera
    2. Man kan styra motoreffekter på Volvolastbilar i hela Europa från Göteborg, man kan landa flygplan i Örnsköldsvik från Arlanda, man kan köra drönare över Afghanistan från USA. Varför ska det vara så svårt och segt så fort försvaret ska göra något?

      Radera
    3. Men du tror väl inte på fullaste allvar att försvaret kan förlita sig på internet och de kommersiella telenäten för krigföring? Bara för att Volvo i fredstid kan skicka data via internet och 4G-nätet till din bil så betyder ju inte det att en helikopter kan, i en störd miljö, skicka data till en bärbar terminal eller en Visby-korvett ute på havet. Det är liksom inte samma sak.

      Radera
  12. Piloter som förlorar sina plan förtjänar väl vad som sen händer ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror inte man ska skylla F-35ans tillkortakommande på piloten. Inte deras fel att ALIS kanske helt plötsligt bestämmer sig för att bränsletemperaturen är för hög eller nåt annat korkat.

      Radera
  13. Den riktigt stora nyheten är på sidan 8 i samma nummer. En notis om FMV där man anger en kraftig sänkning i ambitionsförmåga avseende reno på strf 90 och strv 122.

    SvaraRadera
  14. Här finns ingen anledning till oro, "Vi bygger säkerhet tillsammans med andra"

    SvaraRadera
  15. Lars,

    En intressant uträkning i avseende av slöseriombudsman vore att räkna på hur mycket skattepengar det hade kunnat sparas om det totala helikopterbehovet för det offentliga hade samordnas och köps med så lite specialanpassningar som möjligt.

    I princip alla tillverkare marknadsför ju varianter för militär, sjukvård, civil transport och polis. Och generellt får man ju bättre både priser, logistikkostnader och serviceavtal ju större antal man köper. Dessutom skulle det teoretisk kunna göras en helikopterskola som täckte hela det offentliga behov, åtminstone grundutbildningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är väl dock svårt att få fram information kan jag tänka.

      Radera

 
Top