2016-03-16 09:49

De norska elbilarna finns överallt

I Oslo verkar det finnas elbilar överallt. Samtidigt är min anekdotiska observation att man fortfarande inte nått de 10% som behövs för att uppfattas som ett fullt teknikgenombrott.
Citroen E-Zero, Tesla Model S och Nissan Leaf utanför Oslo Rådhus. Även en blå Nissan Leaf i bakgrunden. Detta är inte ens laddplatser, utan vanliga parkeringsplatser.
Ställer man sig och tittar på trafiken i Oslo dröjer det högst någon minut innan en första elbil passerar. Vanligast verkar Nissan Leaf vara utifrån mina anekdotiska observationer. Sedan är jag osäker om BMW i3 eller Citroen E-Zero är näst vanligast. Den norska Think verkar vara ovanligare än Tesla Model S.

Laddplatser finns överallt och är ständigt upptagna, tvärt emot de ovanliga svenska laddplatserna, som dessutom oftast gapar tomma.
Citroen E-Zero, Tesla Model S, Citroen E-Zero, Citroen E-Zero och Nissan Leaf knappt synlig längst bort.
Genombrottet är på gång, men min bedömning är att elbilarna fortfarande "bara" står för ca 3-5% av bilarna i centrala Oslo. Ger man det några år till kan det förstås ändra sig, men en försvagad norsk krona och av oljepriset försvagad ekonomi kan förstås sätta käppar i hjulet för de uteslutande importerade elbilarna. Norska Think finns som bekant inte kvar som producent längre, utkonkurrerad av fullstora elbilar.

Medvetna satsningar på laddplatser, möjligheten att köra i bussfiler mm gör förstås elbilarna attraktiva för norrmännen, tillsammans med omfattande subventioner på inköpspriset. Därtill är ju övriga bilar tvärt om belagda med en saftig inköpsskatt i Norge och prisskillnaderna suddas därmed ut.

42 kommentarer:

  1. Norge har liksom Sverige ren el.
    Därför är elbilar även miljöbilar.
    Om kontinenten drabbas av elbilsboom så ger detta inte samma miljöförbättring.
    Norge har tydligen överlevt Thinkeran och fått in andra märken oxå.
    Minst utsläpp ger däremot en stillastående bil med avstängd motor, vad helst motorn är hungrig på.

    SvaraRadera
  2. Statistiken säger 2,5% i Oslo för 2014 (siffrorna för 2015 har inte kommit än), men andelen har fördubblats årligen de senaste tre åren, så 5% låter inte orimligt för dagens situation.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Motsäger ju inte min bedömning om 3-5%. Elbilarna kan vara vanligare i centrala Oslo pga de olika fördelar de får, de kan också köras mer pga detta, medan fossilbilar kanske är vanligare för längre resor och då inte syns lika mycket i centrum.

      Radera
    2. Stämmer bra det. Nybilsregistreringen av elbilar visar en fin trend i Norge:
      2011: 1,6% av total nybilsregistrering
      2012: 3,1% av total nybilsregistrering
      2013: 5,6% av total nybilsregistrering
      2014: 13,8% av total nybilsregistrering
      2015: 23,4% av total nybilsregistrering

      ... blir ungefär totalt 3-4% av totala bilparken. Bra uppskattning!

      Radera
  3. Så vad kostar en elbil i Norge jmf Sverige?

    SvaraRadera
  4. Norskt präktighetshyckleri i sin prydno. Subventionera elbilar med pengar man tjänar på att sälja olja 'slik at vi kan redde klimaet'. Morrn da...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att skapa en marknad för elbilar är viktigare för att fasa ut oljan (för personbilar) än att Norge avstår från att pumpa upp sin egen olja. Marknaden för elbilar måste i princip finnas för att utvecklingen mot billiga elbilar ska fortsätta i en bra takt. Med billiga elbilar kommer efterfrågan på olja minska globalt och priset sjunka, mindre kommer investeras i oljeutvinning globalt och mindre olja pumpas upp, långsiktigt.

      Radera
    2. Globalt produceras runt 80% av elkraften av fossila bränslen, i huvudsak KOL!
      Så globalt vinner man inte ett piss på att köra elbilar, snarare tvärtom då verkningsgraden i kedjan blir lika låg som för en förbränningsmotor.
      Med massivt utbyggd kärnkraft blir det dock helt andra förutsättningar och det är nog den enda långsiktigt hållbara lösningen.

      Radera
    3. @ Martin

      En "marknad" som behöver subventioneras för att finnas är per definition ingen marknad.

      Radera
  5. Ändå börjar det bli så många el-bilar nu att subventionerna är på väg att dras in. Busschaufförerna är galna på alla el-bilar som spärrar bussfilerna.
    Men du slipper skatt och vägavgift med dem, men det kommer nog också avvecklas på sikt.

    Think är dessutom plastigt skräp med usla batterier.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Think har gått i konkurs. Är helt irrelevant.

      Radera
    2. Think finns väl kvar?
      Eller gick hela bilparken i putten?

      Radera
    3. Sista Thinken producerades väl 2010-2011, på en design från 2006? Typ.

      Det har hänt en del på elbilsfronten sedan dess, och en Think är knappast representativ för elbilar idag.

      Radera
    4. Det närmar sig slutet på fördelarna för "batteribilarna" så snart staten ser att inkomsterna från div. avgifter sjunker för mycket. in mot och inne i Oslo så blir det vanligare och vanligare med tilläggskyltning "Gjelder ikke el-motorvogn"i kollektivfält Kör buss själv, ofta till Oslo och hör resonemanget hos mina norska kollegor

      Radera
  6. Norge: (http://www.nissan.no/NO/no/vehicle/electric-vehicles/leaf.html)
    Nissan Leaf 203 200 NOK
    Nissan Micra 157 050 NOK
    Priskvot = 1.29


    Sverige: (http://www.nissan.se/SE/sv/vehicle/electric-vehicles/leaf.html)
    Nissan Leaf 264 090 SEK
    Nissan Micra: 114 990 SEK
    Priskvot: 2.30

    Alla priser är instegspriserna angiva på respektive lands websidor. NOK och SEK är i dagsläget ~1:1 Vi kan konstatera att det är betydligt gynnsammare att köpa elbil i Norge (priskvot 1.3 i Norge vs. 2.3 i Sverige). Detta beror både på en kraftig subvention av elbilen i Norge, samt en straffskatt på bensinbilen.

    SvaraRadera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. http://www.gronnbil.no/statistikk/

      Radera
  8. Norge har ju det Bonus-Malus system som svenska politiker bara kan prata om men inte få någon av tummarna ur.

    Man straffskattar fossilbilar men tar inte ut skatt på elbilar. Enkelt.

    Sverige som importerar varenda droppe olja men exporterar el till underpris borde naturligtvis ha massor med elbilar.

    SvaraRadera
  9. Jag tycker att Volvo borde skapa ett retrofit-kit till Volvo xc70 som ger dieselmotor och 50 km batteridrift. Undrar om det ens går ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Funakar säkert med en liten släpvagn som innehåller batteriet, med smart styrning i länken mellan vagn och bil kanske t.o.m. elmotorerna kan placeras där. Då skulle samma modell kunna användas till i princip alla bilar med dragkrok.

      Ganska dyrt med batterier dock, och lite otympligt :)

      Radera
    2. Jag kollade in V60 hybriden, men den var för liten, hade för dåliga "terrängegenskaper" (typ dålig väg för vinter, jakt, bärplockning ) och batteriet var i det minsta laget. Om därmot man gjort XC 70 som en hybrid kan man köra ungarna till skolan på el, åka till träning på el, handla på el samt åka på takbox-semester med hybriden. Men icke.... och nu vill Volvo ha en miljon för xc 90n.... Det är tydlgt att de vill lära sig om marknaden innan man ger sig på segmentet för vinstmarginalerna och mängden köpare finns så att det blir rätt.

      Radera
    3. Då kan man lika gärna sätta en förbränningsmotor med generator på ett släp, komplettera bilen med en modul för att föra in kraft till elmotorn direkt utifrpn samtidigt som bilens batterier laddas. Kan vara bra om man vill köra non-stop väldigt långt. Det kommer nog bli någons affärsidé om 5-10 år. Hyrkoncept.

      Radera
    4. Jo, såklart, tror tom att de jag sett liknande? Men du frågare efter retrofit :)

      Radera
    5. Protean Electric har ett hjulmotorkit som borde kunna efterhandsmonteras. Man borde kunna byta ut reservhjulet mot ett batteripack. Styrkretsar borde man kunna koppla på CANBUS-systemet. På det sättet borde man kunna bygga om en vanlig bil till laddhybrid om man samtidigt gör en mjukvaruuppgradering.

      Det kan bli problem med typgodkännande misstänker jag, så det behövs kanske en lagändring där.

      http://www.proteanelectric.com/key-features/#tab404

      Radera
    6. Tack för Protean-länken ! Intressant läsning.

      Radera
  10. Vi har en årlig ökningstakt på 95% av elbilar i Sverige enligt elbilsstatistik.se
    http://elbilsstatistik.se/

    Det innebär att majoriteten av alla nybilar kommer att vara elbilar (elbilar + laddhybrider) 2020.

    SvaraRadera
  11. Var nyss i Oslo och såg samma sak. De har en stor Tesla-hall också. Där man INTE ser några norska elbilar är däremot Töcksfors, Årjäng, Svinesund eller Strömstad. Batterierna räcker nämligen inte så långt bort från Oslo. (Detta är mycket viktiga destinationer för norrmännen att handla billigt godis, tobak, sprit och sexleksaker - har ni sett shoppingcentret i Töcksfors?)

    SvaraRadera
  12. Man lär väl snart införa särskild elskatt för eldrivna fordon. Staten går ju miste om stora skatteintäkter från bensin / diesel. När särskild elskatt införs är det troligt att elbilsförsäljningen avtar.

    SvaraRadera
  13. Batteribilar är en dead end. Teknologin går inte att utveckla tillräckligt fort eller alls. Bränsleceller som får elbilar att fungera som en vanlig bensinbil är framtiden. Mappar rakt in i nuvarande logistiksystem också med bibehållna mackar. Jag kommer dock att åka V6/V8 livet ut. Fjollerier med elmotorer...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Magnus det är häftigt att du vet detta. Borde du inte meddela alla bilföretag som håller på att ta fram elbilar?

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    2. +1!! Ahhaha, Nano det där var bra sammanfattat! Sen kan man notera att det faktiskt pågår mkt intressant forskning på alternativ till batterier, senast såg jag detta: http://www.graphene-info.com/graphene-batteries?page=0%2C1

      Radera
    3. +1!! Ahhaha, Nano det där var bra sammanfattat! Sen kan man notera att det faktiskt pågår mkt intressant forskning på alternativ till batterier, senast såg jag detta: http://www.graphene-info.com/graphene-batteries?page=0%2C1

      Radera
    4. Helt rätt InventorGadget. Graphen är ett intressant fenomen och visst kan det bli ett suddigt gränsfall där man kan se det som något annat lager än batteri.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    5. Det är allmänt känt att fuel cells är nästa steg efter batterier och snabbladdning. Tex US army har testat bränsleceller i snart 10 år. Det gäller att få dem stabila, pålitliga och billiga att tillverka. Men vi får inte glömma misstagen med Etanol och vad den processen förde med sig.

      Radera
    6. "Allmänt känt" Bränsleceller blir aldrig ett seriöst alternativ för personbilar. Detta vet alla som jobbar i branschen, fråga elon musk tex. Toyota är ett lysande undantag som har omintetgjort många sköna bidragsmiljoner i sin skensatsning.

      Radera
    7. Ha tilltro till forskare och småföretagare. Just nu ser det ut som lokala bussar och lokala korta transporter är lämpligaste målgruppen, men ge mänskligheten en chans att miniatyrisera och förenkla. Jag är övertygad att bränsleceller kommer att bli ett bra alternativ - bara inte teknologin blir "flawed" pga av säkerheten a la vätgasluftskepp för 100 år sedan...

      Radera
    8. Ett exempel - what could possibly go wrong with an APC with a large hydrogen tank underneath.....

      Radera
    9. @Niklas. Ja vi förlorade många bensinstationer i etanolsvängen på grund av våra alldeles för trendkänsliga politiker. Är fortsatt skeptisk till elbilar och ser fram emot att vara besserwisser när vi om 10-15 år har hundratals, kanske tusentals laddstationer som bara står och rostar.

      Radera
    10. Niklas på söndag firar vi Voltas uppfinning från år 1800. Det uppskattas nu spenderas lika mycket under två år som de tidigare 100 åren för utveckling av batterier. Nästan all satsning rör olika varianter av litiumjon. Litium är en komponent i nästan alla nyare typer av batterier. Länge försökte de som bekämpar batterier för bilar (oljemaffian) hävda att det är ett ytterst sällsynt ämne. Det man kunde visa på är att framställning skedde på få platser och sedan räknade man på hur mycket reserver som fanns just där och kom fram till att "allt litium som finns" inte räcker både till medicin och batterier för världens bilar. Sanningen är att koppar är mer sällsynt men som det idag framställs mycket mer av per år, har för mig att skillnaden är några magnituder.

      Bränsleceller som är mycket äldre teknik (utvecklats sedan 18XX) och mer känd sedan månfärder för ett halvt sekel sedan tror jag kommer att utvecklas och nyttjas för större maskiner och lagring stationärt för reserv i elnät.

      Litiumbatterier har utvecklats sedan 1985 när knappceller revolutionerade kameror via 1992 års strömförsörjning av mobiltelefoner vilket gav en snabb volymtillväxt till mängder av högeffektbatterier först denna sida millennieskiftet) vet jag säkert kommer fortsätta utvecklas länge än. Särskilt med tanke på spridningen av tankställen för den lite känsligare vätgasen.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
  14. Batteritekniken är inte tillräckligt bra än!
    Dom måste hålla i 10 år och gå att ladda upp på några minuter !

    SvaraRadera
    Svar
    1. 10 år om priset stiger från dagens nivå - annars är det bara att byta när effekten fallit. Fast i den reella världen sjunker priset år för år och det är sällan en bil färdas mer än 50 mil mellan pauser. För privatpersoner räcker nattladdning vid över 95% av färderna.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...