Finanskrisen är inte över i Danmark. De höjda kapitaltäckningskraven gör att banken Nykredit behöver mer kapital och vill höja avgiften på sina bolån i dotterbolaget Totalkredit.
Även efter danska fester kommer baksmälla. |
Långt ner från högsta punkten i Danmark. Eller, nja. |
Om Nykredit och Totalkredit och deras avgiftshöjningar kan man läsa hos danske Berlingske Business. Det handlar kanske om det danska realkreditsystemets död, en sorts lokala bolåneinstitut som funnits i runt 200 år i Danmark, men sedan finanskrisen fallit som granar i stormen Gudrun.
Berlingske Business har även en sedelärande artikel om hur den spruckna bostadsbubblan riskerar att sätta en fd IT-chef på bar backe. Ju högre man suttit, desto hårdare blir fallet.
Alla klassiska faktorer finns med – högavlönat jobb, köpt på toppen av bostadsbubblan. Sedan arbetslöshet, skilsmässa och kraschade bostadspriser. Inte kul. Men det händer, dessvärre allt för ofta. Och faktorer som arbetslöshet är inte oberoende av ekonomisk kris och kraschade bostadspriser. Inte heller är skilsmässa oberoende av arbetslöshet och privatekonomisk ekonomisk stress.
En olycka kommer sällan ensam.
7 kommentarer
Hongkong, Home Sales Hit 25-Year Low (sålda objekt lägsta sedan 1991, ner ca 80%). Priserna lär rasa snart.
Vi hade lån i stadshypotek som senare köptes av SHB. Det verkar vara samma öde i Danmark ca 30 år efter oss.
Bra betalt fick vi i alla fall!
http://www.theguardian.com/world/2016/mar/07/revealed-30-year-economic-betrayal-dragging-down-generation-y-income
Frågan är när dessa två krockar, när kommer t.ex. generation y vara "dominant" på bostadsmarknaden – blir det då kännbart att köpare i t.ex. storstäder inte längre har råd till den prisbild som råder?
Det hänger ju ihop med utbudet och kredittillgången också, de generation y:are som har förmågan, pga av ett bra jobb, rätt kvalifikationer osv eller föräldrar som kan agera bank etc, är ju redan inne på marknaden.
Sedan är det en väsentlig skillnad mellan olika åldersgrupper av y:are, jag, som är född i mitten-slutet av 80-talet, hade trots allt tur, ju yngre man är desto värre är situationen skulle jag säga, personer i min flickväns åldersgrupp, tidigt 90-tal och yngre är ju de som blir grovt tagna i tvåan.
Jag hade faktiskt inga större problem att komma in på hyresmarknaden, det lyckades jag med tidigt, och även mina bästa polare lyckades med det, jag fick ett bra förstahandskontrakt när jag var 21.
Först bodde jag med min dåvarande flickvän, och sedan flyttade en polare in, då var vi 23-24. Så det var ju inga problem under studierna, jag hade månadskostnader på 3000 ungefär, hyra, bredband, tele etc.
En nyproduktion i samma storlek kostar idag åtminstone 8000 i månaden. Hyran på min 2:a var 4200.
Den största boven i Sverige har dock varit den låga nyproduktionstakten, det är ju utbudssidan som inte hängt med på många år, tillsammans med en rad andra faktorer, som extrema byggkostnader som delvis har att göra med överregleringen av marknaden och även t ex att det finns en mängd destruktiva individer som förhalar och om möjlighet ges skjuter bostadsbyggen i sank för att det planerade bygget kanske kommer förstöra deras utsikt, eller ta en ful oanvänd dunge med träd i beslag.
Himmelsbjerget i Danmark strävar som krediterna mot skyn och en IT chef rutschar utför och hamnar på bar backe. Samtidigt barskrapas alla tillgångar på IT-personal i Tyskland. Dvs biltillverkarna behöver dem. Nu sent, förmodligen för sent, för de flesta bilföretag – inser ledningarna behovet av datakunnande till de elbilar som ska ha allt mer förmåga. I dagens SvD skriver Jonas Fröberg om hur bilbranschen på ett oroväckande sätt fastnat i gamla hjulspår. De som överlever de närmaste åren kan bli glada om de blir bilvärldens Foxconn. Bara den artikeln är guld värd även om Cervenkas artikel om när festen går överstyr för bankerna som ger en tydlig association från Cervenkas: "en apokalypsens generalagent" till någon som flytt ut i skogen och varnar för bobubbla inte är dålig heller.
Jag menar att det blir andra stora förändringar samtidigt med bostadsbubblan. Neddragningar i företag och konkurser för de senfärdiga blir snart synliga. Bilbranschens stora förändring är tydligast men även behovet av papper till tidningar minskar snabbt. Små paket med produkter till en bråkdel av butikernas pris inklusive porto från Kina börjar ta marknadsandelar.
Fast visst finns det stora vinnare också.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Digital kompetens har väl dock en del fordonstillverkare förstått värdet av länge, ett Svenskt exempel är ju Volvo IT som sett till antal anställda är ett ganska stort företag, det jobbar väl runt 3000 pers där, dubbelt så många som på t ex Spotify.
Nu vet jag inte vad exakt det är de gör, men det är väl allt från drift av system till utveckling, och jag antar att en rätt stor del av verksamheten på något sätt har med Volvo Groups utveckling att göra, övriga kunder står dock säkert för en ansenlig del av omsättningen.
BMW vill nyrekrytera 15.000 – 20.000 ingenjörer enbart för IT och det klarar inte Tyskland ensamt att producera. Idag har de 6.000 och menar att det är alldeles för få.
Vänliga hälsningar
Nanotec