Finanskrisen Àr inte över i Danmark. De höjda kapitaltÀckningskraven gör att banken Nykredit behöver mer kapital och vill höja avgiften pÄ sina bolÄn i dotterbolaget Totalkredit.
Ăven efter danska fester kommer baksmĂ€lla. |
LÄngt ner frÄn högsta punkten i Danmark. Eller, nja. |
Om Nykredit och Totalkredit och deras avgiftshöjningar kan man lÀsa hos danske Berlingske Business. Det handlar kanske om det danska realkreditsystemets död, en sorts lokala bolÄneinstitut som funnits i runt 200 Är i Danmark, men sedan finanskrisen fallit som granar i stormen Gudrun.
Berlingske Business har Àven en sedelÀrande artikel om hur den spruckna bostadsbubblan riskerar att sÀtta en fd IT-chef pÄ bar backe. Ju högre man suttit, desto hÄrdare blir fallet.
Alla klassiska faktorer finns med – högavlönat jobb, köpt pĂ„ toppen av bostadsbubblan. Sedan arbetslöshet, skilsmĂ€ssa och kraschade bostadspriser. Inte kul. Men det hĂ€nder, dessvĂ€rre allt för ofta. Och faktorer som arbetslöshet Ă€r inte oberoende av ekonomisk kris och kraschade bostadspriser. Inte heller Ă€r skilsmĂ€ssa oberoende av arbetslöshet och privatekonomisk ekonomisk stress.
En olycka kommer sÀllan ensam.
7 kommentarer
Hongkong, Home Sales Hit 25-Year Low (sÄlda objekt lÀgsta sedan 1991, ner ca 80%). Priserna lÀr rasa snart.
Vi hade lÄn i stadshypotek som senare köptes av SHB. Det verkar vara samma öde i Danmark ca 30 Är efter oss.
Bra betalt fick vi i alla fall!
http://www.theguardian.com/world/2016/mar/07/revealed-30-year-economic-betrayal-dragging-down-generation-y-income
FrĂ„gan Ă€r nĂ€r dessa tvĂ„ krockar, nĂ€r kommer t.ex. generation y vara "dominant" pĂ„ bostadsmarknaden – blir det dĂ„ kĂ€nnbart att köpare i t.ex. storstĂ€der inte lĂ€ngre har rĂ„d till den prisbild som rĂ„der?
Det hÀnger ju ihop med utbudet och kredittillgÄngen ocksÄ, de generation y:are som har förmÄgan, pga av ett bra jobb, rÀtt kvalifikationer osv eller förÀldrar som kan agera bank etc, Àr ju redan inne pÄ marknaden.
Sedan Àr det en vÀsentlig skillnad mellan olika Äldersgrupper av y:are, jag, som Àr född i mitten-slutet av 80-talet, hade trots allt tur, ju yngre man Àr desto vÀrre Àr situationen skulle jag sÀga, personer i min flickvÀns Äldersgrupp, tidigt 90-tal och yngre Àr ju de som blir grovt tagna i tvÄan.
Jag hade faktiskt inga större problem att komma in pÄ hyresmarknaden, det lyckades jag med tidigt, och Àven mina bÀsta polare lyckades med det, jag fick ett bra förstahandskontrakt nÀr jag var 21.
Först bodde jag med min dÄvarande flickvÀn, och sedan flyttade en polare in, dÄ var vi 23-24. SÄ det var ju inga problem under studierna, jag hade mÄnadskostnader pÄ 3000 ungefÀr, hyra, bredband, tele etc.
En nyproduktion i samma storlek kostar idag Ätminstone 8000 i mÄnaden. Hyran pÄ min 2:a var 4200.
Den största boven i Sverige har dock varit den lÄga nyproduktionstakten, det Àr ju utbudssidan som inte hÀngt med pÄ mÄnga Är, tillsammans med en rad andra faktorer, som extrema byggkostnader som delvis har att göra med överregleringen av marknaden och Àven t ex att det finns en mÀngd destruktiva individer som förhalar och om möjlighet ges skjuter bostadsbyggen i sank för att det planerade bygget kanske kommer förstöra deras utsikt, eller ta en ful oanvÀnd dunge med trÀd i beslag.
Himmelsbjerget i Danmark strĂ€var som krediterna mot skyn och en IT chef rutschar utför och hamnar pĂ„ bar backe. Samtidigt barskrapas alla tillgĂ„ngar pĂ„ IT-personal i Tyskland. Dvs biltillverkarna behöver dem. Nu sent, förmodligen för sent, för de flesta bilföretag – inser ledningarna behovet av datakunnande till de elbilar som ska ha allt mer förmĂ„ga. I dagens SvD skriver Jonas Fröberg om hur bilbranschen pĂ„ ett orovĂ€ckande sĂ€tt fastnat i gamla hjulspĂ„r. De som överlever de nĂ€rmaste Ă„ren kan bli glada om de blir bilvĂ€rldens Foxconn. Bara den artikeln Ă€r guld vĂ€rd Ă€ven om Cervenkas artikel om nĂ€r festen gĂ„r överstyr för bankerna som ger en tydlig association frĂ„n Cervenkas: "en apokalypsens generalagent" till nĂ„gon som flytt ut i skogen och varnar för bobubbla inte Ă€r dĂ„lig heller.
Jag menar att det blir andra stora förÀndringar samtidigt med bostadsbubblan. Neddragningar i företag och konkurser för de senfÀrdiga blir snart synliga. Bilbranschens stora förÀndring Àr tydligast men Àven behovet av papper till tidningar minskar snabbt. SmÄ paket med produkter till en brÄkdel av butikernas pris inklusive porto frÄn Kina börjar ta marknadsandelar.
Fast visst finns det stora vinnare ocksÄ.
VÀnliga hÀlsningar
Nanotec
Digital kompetens har vÀl dock en del fordonstillverkare förstÄtt vÀrdet av lÀnge, ett Svenskt exempel Àr ju Volvo IT som sett till antal anstÀllda Àr ett ganska stort företag, det jobbar vÀl runt 3000 pers dÀr, dubbelt sÄ mÄnga som pÄ t ex Spotify.
Nu vet jag inte vad exakt det Àr de gör, men det Àr vÀl allt frÄn drift av system till utveckling, och jag antar att en rÀtt stor del av verksamheten pÄ nÄgot sÀtt har med Volvo Groups utveckling att göra, övriga kunder stÄr dock sÀkert för en ansenlig del av omsÀttningen.
BMW vill nyrekrytera 15.000 – 20.000 ingenjörer enbart för IT och det klarar inte Tyskland ensamt att producera. Idag har de 6.000 och menar att det Ă€r alldeles för fĂ„.
VÀnliga hÀlsningar
Nanotec