2016-02-13 12:26

Tesla Model 3 kan kosta från 290 000:- SEK

Den sista mars kommer Teslas massmarknadsmodell Model 3 att presenteras. Tidningen Auto Motor Sport konstaterar att priset ser ut att landa på från 330 000:- SEK och uppåt eller 290 000:- med den svenska supermiljöbilpremien, vilket blir ett totalt paradigmskifte.
Höger framhjul på Tesla Model S.
Tesla Motors är helt tydliga med att priset i USA blir 30 000 USD och uppåt. Auto Motor Sport konstaterar att det även är priset på en BMW 320i xDrive Sedan, som kostar drygt 330 000:- SEK i Sverige. Priset landar också runt de lite dyrare modellerna av en Volvo S60, typ en Business Edition Summum diesel, eller något sådant.

Det betyder bland annat att Tesla Model 3 i instegsmodell kommer vara prissatt ungefär som Nissan Leaf, men ha avsevärt bättre räckvidd och en helt annan statusmarkör. Visserligen ska Model 3 vara 20% mindre än den stora Model S och antagligen spara in på diverse fluff som handtag som fäller in sig automatiskt. Kanske behöver man inte heller en 17-tumsskärm på mittkonsolen, utan nöjer sig med 13...

Detta blir ändå ett totalt paradigmskifte, då man alltså kommer kunna köpa en premiumelbil till samma pris som en normal bil i premiumsegmentet. Dessutom landar prissättningen nästan optimalt ur svensk tjänstebilsynpunkt - över denna prisnivå sticker förmånsvärdet iväg. Om priset verkligen landar på 330 000:- SEK kan man se fram emot 1500 - 2000:- SEK i månaden i förmånsvärde för en Tesla Model 3. 330 000:- SEK skulle också vara utan den svenska supermiljöbilpremien. Med premien landar priset på 290 000:- SEK.

Jag har pratat med svenska Tesla-säljare, och de är förstås förtegna och vet antagligen inte mer än någon annan. Allt de säger är att det blir antagligen inte möjligt att förbeställa en Model 3 i Sverige initialt, utan först senare under 2016. De första leveranserna till Sverige blir sannolikt först framåt andra halvan av 2018. 

Däremot ska det gå att beställa Model 3 i USA, direkt från lanseringen den 31:a mars.

Veckochart Tesla Motors.
Logaritmiska skalor, röd linje
är NASDAQ Composite
För Tesla Motors del är dock det låga oljepriset ett hot i USA, där detta gett stora effekter på bensinpriset. Bränslepriset är dock på grund av skatterna så pass högt i Europa att elbilar fortfarande blir mkt lönsamma på den lägre energikostnaden, även om man förstås i praktiken kommer köra på kolkraft och inte förnyelsebar energi om man skaffar en elbil (och inte sätter upp egna solceller).

Det återstår dock att se om Tesla Motors kommer kunna överleva pausen i de höga oljepriserna, på grund av den amerikanska marknaden, eller om man blir ytterligare ett offer. Problematiken med peak oil kvarstår och elbilar kan fungera som en nödvändig brygga, förutsatt att man bygger ut kärnkraft, förnyelsebar energi och framöver fusionskraft som alternativ till de fossila bränslena. Risken är dock som alltid att decennielånga projekt, som Tesla Motors, snabbt kan slås ut. Dock kan man ha uppnått tillräckligt symbolvärde för att klara sig. Elon Musk hävdar att man snart kommer gå med vinst och där är förstås Model 3 nyckeln.

Tesla Motors (NASDAQ:TSLA) har gått ner med NASDAQ-börsen, även om man de senaste enskilda dagarna har hållit emot nedgången. Backar man ut till veckovyn ute till höger ser man dock att skillnaden mot index finns, men principen kvarstår. Forsätter aktien ner kommer man snart ha halverat från ATH.

Man ska som sagt inte blanda ihop ett bolags produkter med dess aktiekurs.

38 kommentarer:

  1. Det där är nog bra.
    Framöver måste man dock väl lösa lithiumproblemet, liksom problemet för alla möjliga andra viktiga metaller.
    Så..kan det bli skatt på elförbrukning/km eller så?
    Tveksamt att många europeiska länder kommer vilja släppa bensinskattens ekvivalent.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En hel egen subjektiv åsikt.
      Jag tycker (kanske skrivit det någonstans i kommentarerna på något av dina blogginlägg tidigare) att SAAB Automobile kunde man - sett till svenska behov och när man ändå tog det lite under statligt skydd typ - börjat med att producera elbilar, och gått åt samma håll som Tesla. Istället för att bara lita på att marknaden kokat ihop något. Sverige har ju inte brist på ingenjörer direkt - även om en eller annan kunskap skulle man kanske behövt köpa in.
      Transportbehovet kvarstår i Sverige.
      Får Tesla något forskningsstöd eller så från USA?

      Radera
    2. Varför Svenska pengar? Är det fel på de kinesiska?
      Behov av elbilar för luftens skull finns ju i Kina-även om kolkraften förorenar mer där än här. Vi hade suttit med SAAB bilar utan köpare om inte Kineserna köpte hela SVEN-NEVS.

      Radera
    3. @Oppti. Nej, aboslut inte, det har du en poäng i. Men det beror på syrningen: för vems behov och för vilket mål. Inget säger att vi inte kunnat sälja bolaget sedan och få tillbaka lite "statliga investeringpengar". Sen kan det ju vara så att det inte finns kompetens styrning för något sådant bolag i Sverige längre, eller att det resulterat i något värre.
      Men har du sett någon här köpa en NEVS elbil än?

      Plus..... tänk på att vi tappar patent och know-how.

      Radera
  2. Det enklaste vore väl att räkna om i "Tesla-kurs".

    Model S P90D kostar i USA 108.000$.

    Model S P90D kostar i Sverige 1.227.500 kr.

    Det ger en kurs på 11,36.

    Tesla Model 3 kommer att börja på 35.000 $ i USA och bör därför hamna runt 400.000 kr.

    Detta är innan eventuella miljöbilsrabatter i alla fallen och kursen kommer förmodligen höjas ännu mer (räntesänkningen i veckan som inte hunnit prisas in på Teslas hemsida än).

    Priset kan bli ännu högre då Tesla även drar av bensinbesparingen för de första 5 åren i "kontantpriset".



    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ett alternativt sätt att räkna på det. Överlag är Teslas angivna priser på webben väldigt underliga, som det där med bensinbesparingen. Ge mig en siffra på hur mycket jag behöver på bankkontot, punkt slut.

      Radera
    2. Instegsmodellen av Model 3 kommer kosta $35k utan amerikanska elbilsbidrag. Detta är exakt hälften av Model S 70 som kostar $70k. I Sverige kostar denna 813k SEK. Om Tesla inte tar extra betalt för frakten eller registreringsavgift som antagligen inte kostar hälften mot Model S och dollarkursen är den samma så kostar Model 3 i Sverige 406 500 kr. Många verkar glömma att amerikanska priser är utan moms samt även saknar till och frakt till Sverige.

      Radera
    3. När jag senast kollade på sidan så fanns det ett väldigt tydligt kontantpris i designstudion som perfekt reflekterar den exakta summan på slutfakturan på bilen efter att man adderat 3 950:- i leveransavgift enligt instruktion :)

      Radera
  3. Det låga oljepriset kommer fortsatt vara lågt. De kan inte öka

    Orsaken till det låga oljepriset beror på prisnedgång av batterier. Tesla har sin Gigafactory som sänker priset dramatiskt och så finns LG's fabrik i Holland.

    Fler batterifabriker är planerade

    Ökar priset på olja igen driver de bara på konverteringen till elbilar så den vägen är omöjlig.

    Förutom att elen kommer förändra hela bilmarknaden så är det inget mot förändringen av självkörande fordon innebär.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en intressant betraktelse. Batterier eller olja.
      Oljan används ju även till el-generering så det kanske inte är helt invändningsfritt.

      Radera
    2. Att olja och el (och gas) hänger ihop stämmer för iaf fast infrastruktur och el/gas överföring.
      MEN: Här blandar du in även metalltillgångar, olika batteritekniker och olja. Alla är ändliga resurser.

      Radera
    3. Elbilar är ingen lösning globalt än så länge.
      Tänk på att mer än 2/3 av electriciteten generareas av fossilt bränsle, helt dominerande är kol!
      Verkningsgraden fram till bilen gör att en dieselmotor nog är att föredra.
      Kärnkraft gen IV skulle dock ändra på förhållandet rejält.
      Fast på vissa marknader som Norge är ju förhållandena annorlunda, de kan ju köra elbilar på vattenkraft och exportera oljan till resten av världen - hmm hur blev det då...

      Radera
    4. Svensk vattenkraft är av MP belagd med fastighetsskatt vilket är ca 9 öre/kWh

      Radera
    5. Tack! Glömde kolen. den skall givetvis med. :)

      Radera
    6. @Oppti

      Det kanske bara är 5 år innan du kommer se något hushåll med en liten minibil (ett slags flak) som är kopplad till hushållets förvaringsboxar för mat. De håller själva reda på hur mycket mat som finns kyl, frys mm. När maten börjar minska tar minibilen själv beslut om att åka och göra inköp av mer mat, själv åker till lagret där någon lastar på maten och betalning sker automatiskt.

      När minibilen är hemma fälls solceller ut där den själv laddar upp sina egna batterier.

      Olja kan möjligen hänga med ett tag i konkurrensen att generera el men förr eller senare är lösningarna så smarta att behovet av energi blir för lågt och den egna kostnaden för att generera den energi som behövs slår oljepriset med råge

      Radera
    7. @dopad: Det du pratar om är fler väldigt lokala mikronät. Det är inte otänktbart, men det där är väldigt väder och solinstrålningsberoende. Det kanske funkar där det under året är tillräckligt bra väder.
      Sen är allt sådant fortfarande beroende på att det skall kunna skala upp olika tekniker.

      För att hemautomatisering skall fungerar krävs även att de olika tekniska prylarna skall kunna hantera olika uppkomna konstiga situationer.

      Radera
    8. (Funderar lite på om sådan lösningar kan bidra till en sort social skiktnings i samhället. Tex de som har råd med att "köpa sig loss" från ett till synas samhällsberoende, och de som inte kommer ha råd med det. Kanske då att det där flaket blir vandaliserat av några unga av fattig och utsiktlös bakgrund för att de måsta gå och handla mat.)

      Radera
    9. @Teheimar: Om det är lönsamt så fungerar det. Besparingarna i att plocka bort chaufför i transportsektorn är mycket stora så det är bara en tidsfråga innan det kommer. När tekniken finns där sker konverteringen mycket snabbt.

      En dator är mycket bättre på att köra energieffektivt så frågan är hur mycket som behövs. Fjärde generationens batteri beräknas finnas klara 2020. Då kan en bil i samma prisklass som dagens småbilar köra kanske 100 mil på ett fulladdat batteri. Förarlöst fordon, bara batteri, motor övrigt behöver inte väga speciellt mycket för att klara sina uppgifter

      Radera
    10. @dopad. Visst finns det så som det ser ut nu besparingar att göra. Men det var inte transportsekton generellt vi pratade om väl? Uan att man har något fordon som själv kör och handlar mat och annat. Hur många har idag att de har någon chaufförsom åker och handlar mat? Då är besparingen kanske att an gör något annat medan fordonet åker och handlar mat åt en.
      Hur skall det sen funka med tex nyöppnade eko-fairtraide butiker och vumen för det konkreta? Handlar ditt fordon åt dig måste du väl fortfarande bestämma vad du skall äta islutändan ändå?
      Och vad säger att självkörande fordon inte kan köra på fossila vätskebränslen?

      Radera
    11. @Teheimar: Finns det besparingar att göra kommer tekniken att ta fart. Staten behöver inte "hjälpa till" utan det är gott om företag som anstränger sig för att utveckla och sälja, de är beredda att putta in massa pengar.

      Om det är svårare att göra vinst kan bra teknik fördröjas eller kanske till och med skrotas.

      Utvecklas tekniken snabbt uppstår det snabbt andra produkter inom området.

      Idag måste de flesta handla maten själva. Iofs börjar fler och fler prenumerera på matkassar och då körs kassen ut någon dag i veckan så slipper de en del handlande.

      Med ny teknik kan de slippa handla och de här fordonen är bättre på att göra inköp än vad hushållet själva är. Borde också öppna upp marknader för eko vänliga produkter. Idag styr några från distributionsnät dagligvaruhandeln. Små företag har en jättetröskel att ta sig över för att komma in om de inte vill köra på distributionsnätverkens villkor. Robotiserad försäljning kan säkerligen kapa en hel del mellanled

      Radera
    12. Det är spännande tider vad gäller hemautomationen. Har man gräsmatta så känns eldriven "robotgräsklippare" som en given investering, på samma sätt som en eller två robotdammsugare sparar tid om man har en större bostad. Om man nu tycker det är tråkigt att handla mat, så kan då "matkassar" vara ett sätt att spara tid som man istället kan lägga på tex bokförfattande. Att dessa matkassar sedan körs ut av självkörande bilar istället för människor blir nästa steg, och det känns bara som en tidsfråga innan det blir verklighet.

      Vad finns det mer för vardagsbestyr som plötsligt blir möjliga att automatisera? Att sortera tvätt/tvätta/torka/stryka verkar vara lite lurigare att komma undan, men tar å andra sidan mindre tid än städa/handla mat.

      Radera
    13. Möjligheterna ter sig finnas. Men det kräver energi och så det kräver rejäl samordning. Det är inte bara så att det blir per automatik effektivt on vi har massa sjökvkörande bilar över allt. De kommer fortfarande behöva undvika och fastna i köer och så vidare. Om vi byter trängselköer mot köer vid matkasseutlämningsstället..är det en vinst eller bara flytt av köandet?

      Radera
    14. Matkasse-bilar kan ju göras mindre, och datorstyrda bilar kan hantera köer bättre än människor. Den stora vinsten kan vara att färre människor åker och handlar på samma gång, och ett system med matkasse-bilar kan undvika att köra när trafiken i övrigt är tung.

      Det är redan så, vill jag minnas, att utkörningsavgiften är högre på populära tider för matkassar, för att stimulera effektivt utnyttjande av utkörningarna. Ungefär samma tanke som trängselskatten -- betalar mer om du utnyttjar infrastrukturen på populära tidpunkter. Allt detta kan optimeras enklare med datorstyrda matkassefordon.

      Radera
    15. Allt det här med hemautomation, har ni inte missat något? Vi tar emot 100000-tals lågutbildade människor som behöver sysselsättning. Precis det ni beskriver här som skall automatiseras är ju sådant som våra politiker tror att dessa skall arbeta med. Man har från årskiftet sänkt momsen på sko och cykelreparationer.

      Radera
    16. Allt det här med hemautomation, har ni inte missat något? Vi tar emot 100000-tals lågutbildade människor som behöver sysselsättning. Precis det ni beskriver här som skall automatiseras är ju sådant som våra politiker tror att dessa skall arbeta med. Man har från årskiftet sänkt momsen på sko och cykelreparationer.

      Radera
  4. Jag tror att kombinationen av eldrift + autonoma fordon kommer att får stora effekter.

    Eldrift sänker bränslekostnaderna med ca 80%. Transport-som-tjänst borde kunna öka nyttjandegraden på fordon från dagens ca 3-5% till kanske 10-20%. Det borde kunna kapa kapitalkostnaderna och värdeminskningen med kanske upp till 50%. Autonom drift borde också kunna minska försäkringskostnaderna med minst 50%. Så min prognos är att autonoma elfordon innebär att man kommer att kunna åka taxi för 25 kr/milen 2020.

    Då kan man börja fundera på hur många som tycker det är lönt att äga en bil, att åka buss, att åka tåg osv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kräver ju fortfarande vägar att åka på. Och då gäller det fortfarande att undvika att det blir trafikstockningar och att alla ens autonoma prylar fastnar i dessa. Sen finns det en till grej..det finns redan idag billigare sätt att åka i tätort än med egen bil, men många förstår ju ändå att ha kontrollen och köra trots det dyrare priset.

      Radera
  5. Jag kommer vänta med att byta andrabilen (som fortfarande är fossil) till dess man vet mer om Model 3.
    Det kan bli rätt jobbigt att sälja en halvny fossilbil när det finns billiga elbilar med bättre prestanda och nästan gratis milkostnad, inga oljebyten och 20 rörliga delar istället för 2000.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 20 rörliga delar? :) Argumentet att en elbil skulle få mycket lägre kostnader för service och reservdelar bara för att det sitter en elmotor med batterier i bilen, istället för en otto- eller dieselmotor, tvivlar jag på.

      Faktum är att en fossilbränsledriven bilmotor numera är ett under av driftsäkerhet och underhållsfrihet. Olje- och filterbyte var 3000:e mil, vad kostar det? 1000 kr? Luftfilter, bränslefilter och tändstift kan behöva bytas med liknande mellanrum och till en kostnad på ytterligare kanske några tusenlappar, mer är det inte.

      Om jag kollar på vad mina bilar har kostat i reparationer och service, har de stora utgifterna snarast gällt bromssystem (skivor, belägg), hjulupphängning (bussningar, länkarmar) och däck. Utgiftsområden som de tunga batteridrivna elbilarna knappast är befriade ifrån.

      Radera
    2. Kamremmar brukar vara dyra att byta också och partikelfilter är svindyra men du räknar själv upp en massa saker som bara inte finns på en elmotor. Avgassystem, katalysatorer, bränslepumpar ja listan kan göras lång över saker som brukar gå sönder på en fossilbil.

      Tesla har 8 år unlimited miles warranty. Varför har fossilbilar inte det? ;)

      Elbilar har regenerativ bromsning så slitaget på bromsar är betydligt mindre.
      Och även om elpriset består av 3/4 skatt i Sverige så är det 10 ggr billigare per mil än bensin.

      Radera
    3. Under en övergångsperiod kommer det kanske att vara billigt att köra elbil. Sen kommer de att efterhand beskattas allt hårdare. Staten måste ju trots allt få in motsvarande pengar som de fick in på de inkomstbringande fossilbränslena.

      Radera
    4. Kamremmen behöver bytas med kanske 10000 mils intervall (lite olika beroende på bilmärke) till en kostnad på max 10000 kr per tillfälle, inte speciellt mycket om man slår ut kostnaden per mil. Avgassystem, även där några tusenlappar per 10000 mil. Katalysator, partikelfilter och bränslepump har jag aldrig behövt byta på mina bilar, även om de närmat sig 20000 mil.

      Tesla har 8 års garanti eftersom deras bilar kostar närmare en miljon styck och att det är ett bra säljargument. Ingår nytt batteripaket också efter åtta år eller blir det begagnatköparen som får betala det?

      Som sagt, den dagen fordonsflottan består av mestadels av elbilar kan vi vara säkra på att elskatten eller fordonsskatten går upp. Bilismen är en alldeles för bra mjölkkossa för att staten skall kunna hålla fingrarna i styr. Men visst, de närmaste åren kommer det säkert att vara billigare att åka eldrivet.

      Radera
  6. Tesla Model 3 i Norge sen... Det beslutet kommer vara som om man ska köpa en eller två nya soffor, smäller ungefär lika hårt mot plånboken ;)

    SvaraRadera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  8. Jag funderar lite kring vad staten drar in på bilarna trots den till synes generösa supermiljöpremien. 330 000 minus moms är 264 kkr. Dvs även en storsint stat går ifrån din och Teslas affär med plus i fickan.

    Vad kan bilarna tänkas att kosta för Tesla att ta in i landet? Enbart tull som staten kan se fram emot?

    Jag leker med tanken om Tesla skulle få sälja momsbefriade bilar. 230 000 för en Tesla hade varit fint, och på riktigt progressivt om man nu vill bli fossilfria.

    Är inte bilarna en resurs i ekvationen att lagra energi som de opålitliga vindmöllorna ändå producerar?

    SvaraRadera
  9. Nu blev det allvar för förbränningsmotortillverkarna ! De måste med eller tyst vandra in i natten. Men, den giriga staten kommer ju inte att kunna släppa intäkterna från förbränningsmotorerna. Mest troligt blir det en kilometerskatt baserat på utsläpp från däckens nedbrytning samt metallernas återvinning i batterierna. På sikt blir inget förändrat kostnadsmässigt utan avgifter införs allteftersom bensin och diesel fasas ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det med metaller kan bli spännande. Rentav lite av en gruva.

      Radera
  10. Vad blir milkostnaden för elbil när man räknar in batteriets slitage/förbrukning ?

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...