Överallt ska det upprättas logistikområden eller logistikcentran. Kommunerna har helt gett upp tankarna på att etablera industriområden där något skapas, utan nu handlar allt bara om att flytta runt importerade varor på väg till sin konsumtionslada.
Möjligheternas logistikområde! Till skillnad från alla andra logistikområden.
Utmärkande för ett logistikområde är att inget tillverkas där. Det bara transporteras till och från det. Ett finare ord för omlastningsterminal.

Man kan fråga sig hur det går med dessa logistikområden, som nu står att finna i stort sett i varenda kommun som råkar ha en bilväg, järnväg eller hamn. Desto mer avlägset från allt, desto sannolikare är det att man hittar möjligheternas logistikområde.

Har omsättningen av varor ökat så mycket att vi behöver dessa logistikområden som nu verkar vara de vanligaste nyanläggningarna i Sverige. Enorma områden av deprimerande och anonyma plåtlador, alla dyrkande Justin Time-guden.

Vad kommer hända med dessa allerstädes närvarande plåtkyrkor när ekonomin dyker eller vi får problem med drivmedelsförsörjningen? Hur mycket av ekonomin handlar egentligen bara om logistik och att flytta saker från A till B. I slutändan landar produkten som konsumtion i BNP, där den konsumeras av ett hushåll. Samtidigt måste ju alla dessa transporter också bokföras i BNP på något vis kan man tänka sig.

Mer logistikområden åt folket!

Skicka en kommentar Blogger

  1. Nja,

    En logistiklada är alltid fördelaktig eftersom den effektiviserar transportlogistiken. Om ekonomin dyker så kommer det att gå dåligt för logistikladorna, men inte lika dåligt som om de inte hade funnits.

    Att ingenting produceras är förstås ett mycket allvarligt problem, men det har ingenting med ladorna som sådana att göra.

    SvaraRadera
  2. Lager kan vara big business. Kunders krav på "Just in time" är ju en utmaning man kan tjäna pengar på. Därav behovet av "omlastningscentraler" likt den som min arbetsgivare byggt för 300 mille.

    Men jag håller med om att det är tråkigt att industrierna försvinner och ersätts av lager för saker tillverkat i Kina (eller Slovenien, Turkiet, Vietnam....).

    Men när fackföreningarna marginaliserar sig själva med sexparties och lyxresor och vårt behov av arbetstillfällen för låg- och outbildad arbetskraft ökar kanske vi kan se en del tillverkningsindustri flytta hem. Fotbollar och träningsskor sydda på HBV-hem i Karesuando, Afghanska sweatshops för takeawayformar i plast i Borlänge.. "The future was wide open..."

    SvaraRadera
  3. Handel har i alla tider varit en del av utvecklingen.
    Det är väl affären, dvs ledet mellan kunden och köpet av varan, som är mer utsatt än själva transporten.

    SvaraRadera
  4. Öppnar fastighetstidningen och läser: Växande intresse för logistikfastigheter.
    Catena köpte Tribona (som specialiserats på just logistik).
    Gustav Hermelin Vd på Catema: logistikfastigheter har bra kassaflöde och långa kontrakt samt kan lätt byta användare. Gamla logistiklägen har nu blivit ytterstadsbyggområden. Nu vill vi ha lägen utmed transportstråken. Butikerna övergår till att bli showrum och utlämningsställe utan lager.

    Men han köpte för 5,2 miljarder SEK så han bör väl tala om att han gjorde en klok affär!

    SvaraRadera
  5. Just-in time är väl inte ett kundkrav utan en följd av e-handel. En e-handel är bara en front som förmedlar en affär mellan distributör och slutkund och har inget eget varulager. Lite likt elhandel där affären går ut på att skapa fakturan så billigt som möjligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja.. E-handel ersätter ju bara kundens egna transport mellan kundens och affärens geografiska placering.
      Själva webbutiken kan ju ha eget lager för att kunna garantera snabb leverans, eller använda sig av drop-shipping där grossist eller tillverkare levererar direkt till slutkunden. En näthandlare kan ju dessutom ha egna fysiska butiker.
      Jag skulle vilja påstå att i de allra flesta affärer så går affären ut på att fakturan ska vara så liten som möjligt, ur köparens synvinkel, och så stor som möjligt ur säljarens synvinkel. Att inte behöva ha fysiska butiker kan ju underlätta för säljaren att ta ut ett lägre pris men höja sin egen marginal.

      Radera
  6. Med bara vanliga depressioner som svart svan finns stora vinster med "Justin Timereligionens" logistikområden. Från början var det biltillverkarna som inte ville ha inleverans förrän i idealfallet precis när förra leveransen av just den skruven tog slut. Konsekvensen om lastbilen körde i diket var obetydlig jämfört med vinsten av det kapital som frigjordes hos tillverkaren.

    Hinner vi inte styra om transporter till förnybart, vilket nog betyder mest el, innan oljan eventuellt plötsligt stryps får vi problem. Finns inga betydande reserver eller alternativ för viktiga varor får vi problem.

    Moderna mataffärer försöker följa bilindustrins Justin T. religion för att ingen bestämmande kräver särskilt annat än högsta möjliga vinst för butiken. Helst ska påfyllning av mjölk komma precis innan den förra leveransen tar slut, men som tur är blir en del kunder mer sura än gammal mjölk om det för ofta saknas mjölk när de vill handla. Alltså försöker man ha ett antal timmars reserv av det som är extremt kundkänsligt.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett extra tydligt exempel på att kunderna blir sura om tex mjölk saknas och hur det påverkar logistiken. I storstäder som tex London där trafik situation är besvärlig och butiksytor dyra håller livsmedelsbutiker bara lager på hyllan inne i affären. Allt levereras just in time och för att försäkra sig om att leverans kommer fram och inte fastnar i trafik kö används TVÅ logistikcentra som får EXAKT samma beställning och därför kommer TVÅ lastbilar med EXAKT samma innehåll att skickas till centralt belägen butik. Givetvis är logistik centra beläget på motstående sidor om staden så inte båda lastbilarna fastnar i samma kö. Den lastbil som kommer fram först levererar och den andra återvänder till logistikcentral och lastar av...driver ju såklart behov av logistik centra. Vad jag förstår har inte denna modell kommit till Sverige ön men är väl bara en tidsfråga.

      Hade förmånen att ha en halvdag med en typ Europa chef på DHL för 1-2 år sedan som gick igenom det senaste inom logistik och vad de inom DHL ser som morgondagens logistik. Onekligen en hel del intressanta lösningar. Förutom matkeveranserna jag skrev om ovan som tillämpas av tex Tesco i London så finns andra intressanta exempel från UK. Jaguar land Rover har tex DHL som exklusiv logistik leverantör inuti sina fabriker i UK. Så alla interna transporter som supportar biltillverkning hanteras av logistik expert (DHL)

      Ett annat intressant exempel är globala lanseringar av tex iPhone när enorma volymer dyrt gods skall skeppas globalt på i princip nolltid.

      Logistik centra är relativt riskfria investeringar då de likväl kan hantera Nokia, Samsung eller Apple telefoner så klarar teknikförängar bra.

      Å andra sidan försvinner ju även en del fysiska transporter när fler transaktioner går över till digitala lösningar. Vem får tex CD skivor i paket nuförtiden...snart inga paopersavtal heller (kurir post av pappersavtal är ju stor business som snart är ersatt av lösningar som www.socusign.com)

      Radera
    2. Typo - skulle vara www.docusign.com - skriva fort på mobil är inte min starka sida..,

      Radera
    3. Tack DenViseFiluren!

      Intressanta kunskaper du förmedlar. Har funderat en del på hur distribution i städer förändras med fullt autonoma fordon. Mer transport på nätter och in i butikerna med mini eller microcontainer till rätt hyllor om små butiksfordon också används.

      Nyttjas de autonoma fordonen dåligt på nätter kommer nog transporter från logistikcentraler direkt till slutkunder att öka så kunden får "sitt" fordon Justin T. innan det är dags att resa till jobbet. Gäller starkare om fordonen normalt drivs med el och priset för el blir än lägre nattetid.

      Idag är ännu kostnaden för bränsle, förarlöner, samt övriga bilkostnader tydligen nästan försumbar. Igår kom en stor lastbil hit med ett kuvert som innehöll en liten förpackning med ett simkort. Den nya mobilen kommer senare.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
  7. Just-in time möter uppskjutna Marshmallow belöningar genom direkthandel med Kina. Jula, Clasohlson, Kjell etc köper allt sitt skräp från Kina, och vågar man prova e-handelns glory holes som ex.vis aliexpress.com så får man sakerna för minst halva priset och fri frakt om man orkar vänta 2-4 veckor. Du har risken att det är en get på andra sidan hålet, men går du på betyg och antal nöjda affärer etc så får du oftast identiska saker som säljs i Sverige. Fick just hem en Powerbank som kan starta både bilen och ladda ett par telefoner och plattor för 360kr som Jula sålde för 1000kr, och den verkar funka.

    Vad händer med logistikladorna då detta fenomen ökar? Oklart hur kineserna kan skeppa LED-lampor för 10kr med 0kr i frakt (och tullfritt), men kan de fortsätta och få ner frakten till 1-2 veckor så blir det intressant.

    SvaraRadera
  8. Handla prylar för lånade pengar, bra affär för staten mycket momspengar blir det oavsett var prylen är tillverkad.

    SvaraRadera
  9. Tja, kan man senare bygga om till drive-in laddningsstationer för alla framtida elbilar så är det kanske ändå rätt så bra att alla dessa industriområden avsättes redan nu så att de kommunala markplanerna i alla fall redan är färdiga avseende den biten.

    SvaraRadera
  10. Justin Time, Justin Bieber?

    En kommunal hamn säger så här:

    Hamnen ska bli en grönare och säkrare hamn. Det är det övergripande målet för hamnens utveckling. En ökad volymtillväxt ska ske utan ökad miljöpåverkan. Målsättningen är en fördubbling av omsättningen mellan 2013 och 2018.

    Spännande att en fördubbling av tonnaget kan ske utan ökad miljöpåverkan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ofta sådant man säger för att kunna bygga ut och exploatera utan att alla miljöpartister inom 5 mils radie överklagar varenda bygglov 110 gånger.

      Radera
  11. På 80 talet skulle alla ha flygplats på 00 talet skulle alla ha Resecentrum nu ska alla ha Logistikcentrum.

    Får man hoppas att 20 talet så ska alla ha Sexklubbar :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är du med i kommunal är väl det redan ordnat?
      Marholmen: K sex centrum..

      Radera
  12. Redan för några år sedan bodde jag mittemot en risig sexklubb så det är väl inget nytt. Nåt kvarter längre bort låg det en till. Risiga kvinnor, mc-snubbar (ägarna) och mörkskygga män var de som höll till på den sidan gatan. Och nyligen så uppmärksammades ju att fackförbundet hade en egen sexklubb med en gammal sliten puma och nån bög-dansare från tv. Det är väl bara gamla fackpampar med gratis mat, dryck och inträde som vill se sånt? Nej, på 2020-talet lär det istället vara soppköken, ringlande köer av hungriga och urartade demonstrationer mellan nazister och kommunister som tagit över stadsbilden.

    SvaraRadera

 
Top