2016-02-27 11:40

E-distribution av mina böcker fortsätter öka

Bokbranschen i Sverige har generellt ännu inte fått e-distribution av böcker att ta fart och för e-distribution låg denna runt 1% för 2015. Undantag finns, t ex inom ljudböcker där allerstädes närvarande smartphones gjort det mer och mer naturligt att välja e-distribution. För egen del fortsätter e-distributionen att öka och 34% av min bokförsäljning var elektronisk under 2015.

Förläggareföreningen redovisar inte tydligt e-distributionsförsäljningen för 2015. Av omsättningen kan man räkna fram att ca 0.7% av intäkterna hos Förläggareföreningens förlag kommer från e-distribution och 1.2% av antalet sålda böcker. Förläggareföreningen anser dock inte att detta är representativt och redovisar därmed inte siffrorna tydligt, utan dessa får man räkna fram själv ur deras PDF genom att jämföra fysisk distribution med total distribution. Hur fördelningen normalt är mellan e-ljudbok och e-bok är går därmed inte att avgöra.

Däremot har jag siffror för min egen distribution och där landar total digital distribution alltså på 34.1%.
Distributionsformer böcker Lars Wilderäng 2015.
Som man ser ovan skiljer sig utfallet stort mellan olika böcker. Dynamiken är väldigt individuell per titel beroende på var i livscykeln en bok befinner sig - ny bok, pocketsläpp, pocket eller backlist.

E-distributionen är lägst för Stjärnklart (2014), vilket förklaras av att boken släpptes på pocket förra året vilket dominerar försäljningen av titeln volymmässigt. Stjärnklart har även funnits på ljudboksskiva, även om försäljningen är nästan försumbar. 

Även e-distributionen av Midsommargryning (2013) är nedpressad, vilket beror på rea på speciellt lagret av ljudboken på plastskiva. 

För riktig backlist, dit Midvintermörker (2011) kan räknas når e-distributionen över 40%, varav imponerande 23.1% är e-böcker.

Stjärnfall (2015) har en mycket hög grad av e-distribution. Särskilt gäller detta ljudboken, som endast finns via e-distribution. Jag rapporterade redan i våras om att fysisk distribution av ljudböcker kraftigt minskat, så tillsammans med förlaget togs beslutet att sluta ge ut ljudbok på plastskiva. Detta verkar inte ha drabbats Stjärnfalls ljudboksförsäljning alls, utan volymerna är högre än för Stjärnklarts första  höst.

År 2014 låg min e-boksförsäljning på 5.7% och år 2015 hade den stigit till 11.4%. E-ljudböcker steg från 9% 2014 till 22.7% 2015.

Under 2015 sålde jag över 60 000 böcker och har totalt sålt cirka 125 000 exemplar sedan 2011.

Tack för att ni läser.

Jag brukar påtala för författare att om man tecknar längre avtal på e-distribution, så ska man se till att ha bra avtal på detta. Det kan likt ovan vara fullt möjligt att e-distributionen tar fart under avtalsperioden. Prata med Författarförbundet kring vad som är lämpligt.

14 kommentarer:

  1. Att köpa e-böcker i Sverige är väldigt ofördelaktigt och priserna kan ofta motsvara pocketbokens. Däremot börjar allt fler tjänster för ljudboksprenumerationer dyka upp, där man för en (relativt) rimlig månadskostnad kan lyssna på så många ljudböcker man hinner.

    Däremot finns det ju en ljusning i att man fortfarande kan låna e-böcker "gratis" via (skattsedeln) biblioteken.

    Får du statistik på hur många procent av eboksförsäljningen som sker till kommunerna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fördelen med en e-bok är att man får den direkt i soffan och kan börja läsa. Tyvärr verkar det vara lite tjall på formatet, så ibland behöver man fler än en plattform för att kunna läsa. Men det löser sig nog med tiden.

      Radera
  2. Cornu, kan du tipsa om någon genväg så att jag kan ladda ner och läsa dina böcker gratis? Dvs det du själv förespråkar – om jag tolkar det rätt – när det gäller tidningarnas nyheter på nätet. Om tidningarnas utgivare och journalister inte ska ha betalt av sina läsare, ska väl i konsekvensens namn inte heller du ha det? Eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, det kallas "bibliotek". Där kan du ladda ner mina böcker gratis. Du kan även låna dem gratis. Och även läsa tidningar gratis.

      Sedan får utgivare och journalister betalt för artiklar på nätet. Precis som jag. Det kallas reklam.

      Radera
    2. Kort sagt - har du inte råd eller inte vill stödja det du läser, gå till biblioteket.

      Radera
    3. I övrigt - var förespråkar jag att artiklar ska vara gratis? Jag har möjligen påtalat att om de inte är gratis så ska man inte klaga på om de inte blir lästa.

      Radera
    4. Om du säger vilken kommun du bor i kan jag ge dig en länk till din kommuns bibliotek.

      Radera
  3. Tack för tipset om detta med s k bibliotek. Skulle du även vara bekväm med att jag kopierade och publicerade dina böcker på Facebook, d v s det du tipsar om när det gällde BT:s låsta artikel om dig:
    "Borås Tidning gjorde härom veckan en hyfsat stor intervju med mig, som publicerats idag. Kan säkert intressera någon, men hittas dessvärre bakom BT.se:s betalvägg.Dock verkar det vara så att om man som betalande kund delar en betalväggsartikel från BT på sociala medier, t ex till min officiella Facebooksida, så blir den läsbar via den länken under en begränsad tid."

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en funktionalitet som BT erbjuder. Delar man som betalande läsare en artikel från BT är den tillgänglig i 24 timmar. Ingen gjorde dock detta.

      Nu är dock artikeln upplåst för alla, efter att betalande läsare haft första tjing, så du kan läsa intervjun här:

      http://www.bt.se/mark/lars-wilderang-helst-vill-jag-hitta-absurda-former-av-sloseri/

      I övrigt verkar du vara väldigt bitter. Jag hoppas att livet är bra med dig annars och önskar dig en riktigt bra dag. Mina böcker finns även på Pirate Bay om du inte har råd. Förstår dock inte varför du skulle vilja läsa mina böcker när du uppenbarligen inte gillar mig.

      Radera
  4. Cornu, trist att du går till personangrepp ("bitter") när jag försöker lyfta en sakfråga. Jag tycker faktiskt om dig, din blogg och dina böcker. Jag lovar! Grejen är att jag ser en jättestor diskrepans i dina och många andra människors syn på gammelmedier ("dåligt") kontra sociala medier och jättelika amerikanska konglomerat av typen Google ("bra").
    Å ena sidan vägrar många närmast av princip att betala för innehåll i svenska massmedier, som man samtidigt gärna läser, citerar, delar och debatterar, inte minst här på din blogg (annonserna betalar inte på långa vägar vad materialet kostar att producera).
    Å andra sidan verkar du bli arg när jag försöker överföra samma gratis-resonemang till dina böcker. Själv hoppas jag att de säljer jättemycket, och på så vis hjälper den av bl a Google och Amazon hotade bokbranschen att överleva.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hela min syn på fildelning och mina böcker hittar du här. Jag ser det som ett icke-problem och alla mina argument har jag skrivit tidigare där.

      http://cornucopia.cornubot.se/2013/07/sa-satter-du-at-dina-fildelare.html

      Radera
    2. Sedan är BT:s modell rätt smart. Delade artiklar blir läsbara, vilket gör att om man skriver en "snackis" som blir "viral" så är betalväggen avstängd för sociala medier. Om den inte får någon större spridning så får bara betalande läsare läsa.

      Rätt bra tänkt av BT tänker jag.

      Radera
    3. Massmedia måste antingen fixa smidiga mikrobetalningar så att man enkelt kan betala en slant för en viss artikel eller något Spotify-liknande där man har möjlighet att exempelvis betala 10 kr om dagen för upp till 50 artiklar per dag ur ett stort antal tidningar.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...