2016-01-21 12:17

Krönika om lantbrukarna och snöröjning på landet

Som en del av er vet skriver jag krönikor åt Jordbruksaktuellt (JA) och Skogsaktuellt (SA), som står att finna på ja.se. Den senast publicerade krönikan handlar om landsbygden och vem som ska skotta snön när sista bonden kastar in handduken.

"Exakt hur regering och riksdag tänker sig att landsbygdens folk ska få sina enskilda vägar plogade när den siste bonden på bygden kastar in handduken får vi inget svar på. Är det tänkt att den argentinske kofösaren på Pampas slätter ska komma upp hit och skotta snö? Eller ska den danske grisbonden åka till Sverige för att skotta? Den franske mjölkbonden - är det han som ska ploga fram till Agdas hus, eller hur är det tänkt?"
I sammanhanget ska man inte glömma att mycket av även städernas snösväng hanteras av just bönder. En sak är ganska säker - att priset på snöröjning kommer sticka mot himlen när de enda snöröjarna som blir kvar är de som ska betala sina maskiner endast på vinterns snöröjning. Och hur man ska få någon stadsbaserad entreprenör att ta traktorn 2 - 10 mil ut på landsbygden för att röja snö till ett acceptabelt pris vet jag inte.

Affärsidé för framtiden är snöskor och skidor, samt anläggande av parkeringsplatser nere vid allmän väg. Om någon ska bo kvar på landet alls när bonden släcker ljuset.

Samtliga (?) mina krönikor hos JA/SA kanske kan hittas via denna Google-sökning.

41 kommentarer:

  1. Vad får dig att tro att det kommmer snö i framtiden?
    När priset på snöröjning ökar pga brist på bönder kommer det bli en ekonomisk bisyssla.

    Och när Sverige ersatt kärnkraften med rysk gas i gaskombiverk i framtidem gör vi vårt för att accelerera den antropogena klimatpåverkan.

    Orsaken till att snöröjningen och så mycket annat inte fungerae stavas New Fucking Public Managment , draget till sin spets av fd fru Reinfeldt som slarvade bort tiotals miljarder. I många länder får man fängelse för sådant, eller värre.

    Skriv om det istället.

    Bor man på landet skall man reda sig själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. >accelerera den antropogena klimatpåverkan.


      Svårt att accelerera något som inte finns.

      Radera
    2. Kanske bara tiominuters Chalmerister klarar av dylikt?

      Radera
  2. Tja, vi ska inte glömma de biodynamiskt odlade skäggiga f d stockholmarna som driver kravjordbruken. De ska ju få finnas kvar har jag förstått. De gödslar väl genom att pissa ute, om de kan göra det även på vintern försvinner ju lite snö i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja ekologisk, kravdynamisk skäggig odling var det ju fram till Haber Bosch uppfann metoden att producera kvävegödsel. Årtionden efter de utvecklade modern vetenskap, dvs anti MP kunskap , jordbruket vidare och ett kaloriöverskott uppstod. Så är det inte längre men det har med politiken att göra, New Fukking Public Managmenet tex och allmänt klåperi under 90 talet och framåt. Det är en hel del ledande politiker som kommer få en hård dom över sig

      Och vi , "dumme"schweden begrep inte bättre.

      Usch, låter ju som jag behöver öka medicindosen igen. Solen skiner , det är lagom kallt(hehehe) och jag är ledig. Kan ju skotta lite. Eller ta en promenad.

      För övrig vill jag tacka bostadsbubblan som gett mig så mycket...

      Ha en trevlig dag!

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    3. Två personer dessa Haber och herr Bosch!
      H var ju bra på senapsgas och Zyklon B ävenledes.
      Fick visst Nobelpris för kvävegödslet.

      Radera
    4. En intressant detalj är att konstfixerat kväve får en annan isotopsignatur jämfört med biologiskt fixerat. Man kan alltså bokstavligen analysera hur stor procent av ens kropp som finns tack vare konstgödseln!

      Radera
    5. Vi väntar med spänning, Fredrik!
      Hur blev resultatet?

      Radera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Varför ska regering och riksdag se till att enskilda vägar plogas? Låt folk sköta sig själva!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, bra ide. Så kan de som inte får vägarna fixade betala lite mindre skatt. Dra av kostnaden i deklerationen :)

      Radera
    2. Bra idé, en avgift som elbolagen har kanske?
      Är det inte snöröjt inom en viss tid blir det återbetalning av trafikskatten.

      Radera
    3. Precis vad som kommma skall,pengar saknas som sagt.
      Bönder står dessutom lågt i kurs i dagens sverige.
      Som sagt,enskilda "ensliga" vägar kommer snart få klara sig själva när det gäller ev bidrag från skattebetalarna.
      Rätt eller fel,men så kommer det bli.
      Samma med avgiftsbelagda färjor och broar,alltså på alla dessa inom en snar framtid.

      Radera
    4. Jag är nyss hemkommen från Island, där fanns gott om stora bilar som inte stoppar för lite snö.
      Bland annar fanns ett företag som heter arctic trucks.
      De bygger om bilar till mer artiska förhållanden, kanske vore något här i framtiden?
      Kanske något som blir vanligare på våra vägar framöver?

      Radera
    5. Varför skall det nödvändigtvis vara statens uppgift att hålla en väg till varje stuga? Jag tycker det är rimligare att fastighetsägarna själv står för infrastrukturen som försörjer fastigheten...

      Radera
    6. Vem har sagt att de ska se till att dessa vägar plogas? Det betalar vi för själva redan idag, trots att vi betalar lika mycket i skatt som alla andra bilister.

      Poängen är att vi inte kommer ha någon att betala till när det inte finns bönder kvar längre.

      Radera
    7. Cornu: OXYDs kommentar såg ju ut som att det skulle vara statens ansvar med tanke på att han förväntade sig avdrag om inte staten håller vägen.

      Problematiken du beskriver skulle varit mer allmänt känd om vi hade som regel att infrastrukturen till fastigheterna låg på fastighetsägarens ansvar. Som det är nu är det ju ett särintresse att hålla enskild väg.

      Radera
    8. Ett standardsvar på frågan om vi behöver en stat har varit, vem ska bygga och underhålla vägar i så fall?
      Så om staten inte vill bygga och underhålla vägar försvinner det argumentet?

      Radera
    9. De flesta vägar är enskilda mätt i km. Betyder att någon eller några äger, sköter och underhåller vägen.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    10. Cornu - det utgår ju bidrag till bland annat snöröjning till vägföreningar och ägare av enskilda vägar så visst skattemedel går till snöröjning på enskilda vägar.

      Sen är det ju oftast rätt stor skillnad - i "stan" kanske det är 10-15 meter väg att snöröja per skattebetalare. På enskilda vägar kan det vara 1000-2000 meter att snöröja per skattebetalare om inte ännu mer.

      Vi kanske ska ta efter USA med deras olika indelningar. Bor man i en "stad" så får man vara med och betala en skatt som ska täcka snöröjning, brandkår osv. Bor man utanför (Unincorporated) så slipper man denna skatt och får fixa saker som brandkår, snöröjning och liknande själv.

      Radera
    11. Anders Ryden: man kanske inte tycker att staten skall hålla ALLA vägar? Man kan tänka sig en uppdelning där det allmänna håller vägar som är av allmänt intresse medan man låter enskilda hålla vägar som är av enskilt intresse (vägar vars enda syfte är att man skall kunna ta sig till fastigheterna).

      Radera
    12. Wofser: man skulle inte behöva ta ut skatt utan sköta det med samfälligheter där det finns fler än en bostad. Vill du inte ha en väg till fastigheten är det ditt problem och villl du ha det är det också ditt problem, och vill du ha en bostad en mil från allmän väg så är det också ditt problem.

      Brandkåren däremot tror jag inte är lämpligt att driva i enskild regi, men har du ingen väg eller dåligt skottad så är det du som får ta konsekvenserna ifall det skulle börja brinna...

      Radera
    13. @anonym,
      Du bor inte på landet eller?
      Det fungerar redan så som du säger.
      Det cornu pratar om är underhåll av allmänna vägar på landsbygden.
      Man kan generellt säga de tresiffrigt vägarna och i viss mån de tvåsiffriga som kommer att få sämre underhåll.

      Radera
    14. Anders Ryden: Nej, i likhet med de flesta andra. Poängen var att eftersom det bara funkar så på landet så blir det ett särintresse. Lösningen blir också en nischlösning.

      Det jag menade var att det borde vara regel snarare än undantag att det funkar så.

      Radera
  5. Tror dock att de som bor på landsbygden löser det själva, även om de inte är bönder, de flesta som plogar snö på landet är väl inte heltidsarbetande lantbrukare utan folk som har en hyfsad traktor och några köttdjur som bisyssla. Fler kommer att satsa på att utrusta sina traktorer och klara all snöröjning själva, hur det blir i städerna vete sjutton. Skall det finnas maskiner och folk tillgängliga som klarar av städernas snöröjning får de nog vara beredda att betala bra. Snösvängen modell 1940 går ju bra annars, kalla in arbetskraftsreserven och asylsökande, med varsin snöskyffel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har man jordbruk som bisyssla har man rimligtvis en huvudsyssla också.
      Är du säker på att kan kan ta ledigt från huvudsysslan för att röja snö?

      Radera
    2. I städerna blir det väl som vanligt.

      Små vägar/cykelbanor röjs med kommunens egna maskiner (som används för att klippa gräs på sommaren) eller så hyrs motsvarande in av entreprenörer.

      Större vägar inne i stan röjs av de som kör grävmaskin/traktorgrävare/osv resten av året (som har väldigt lite jobb just denna period).

      Radera
    3. @Anders
      På den tiden vi hade jordbruk- vid pass 28 år- hände det att jag gick upp vid 1/6 tiden.
      Klädde mig i MC skruden.
      Ner till maskinhallen och på med kvickilver armaturen.
      Start av lilla Ferguson traktorn med kedjor på däcken.
      300 meter att röja. Det häftigaste var när man tog sats uppför stigningen till stora vägen.
      Hade man sisådär lagom tur körde man under granens utstickande gren med snö på.
      Därvid lossnade en väsentlig del av den snölasten och strilade ner innanför halslinningen.
      Om man inte hade vaknat förr gjorde man det garanterat då!
      Därefter var man redo att konsulteras av - ja, vad det nu kunde vara...
      Tacksam att ha med dylika upplevelser i bagaget.
      Märkligt nog gnäller jag ej jämnt.

      Radera
    4. Skepparn,
      Varför högg ni inte ner granen?

      Radera
    5. Måste ju för tusan ha lite spännande ting att se fram emot!
      Nu hände det jag beskrev nog bara tvenne gånger.
      Dessutom har jag minne som en guldfisk. Om jag får skryta lite...

      Radera
    6. Att leva med risken att få snö i nacken låter som en sak som gör att man värdesätter ens liv lite extra???

      Radera
    7. Grannbonden var bussig att hjälpa oss de första åren.
      Ja, inte då snöröjning...
      Inte minst med att sköta om besprutningen.
      Jag såg till att han tog på skyddsutrustning.
      Men jag kom försent i hans liv.
      Efter vi haft gården två säsonger dog han.
      Mesoteliom.
      Sedan påstår man att vara bonde är ett sunt sätt att leva...
      Du ser.
      Lite snö är ju inte ett problem egentligen i relation till så mycket annat.

      Radera
  6. Det är väl skönt att vara insnöad.
    Och inte bara i huvudet...

    SvaraRadera
  7. Ja vi såg hur illa de flesta kommuner skötte röjningen det första snörika året på länge.....2010/11. Hopplöst dåligt tills de åren efter kom på att man måste ha kontrakt även under snöfattiga år och betala för detta.

    SvaraRadera
  8. Snöröjning på landsbygden låter som en perfekt syssla för den nya (kommande) värnpliktsorganisationen! ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som väl för övrigt även kan få ta hand om genuscertifierad ekologisk snöskottning (alltså för hand) runt alla dagis inne i städerna.

      Radera
  9. När landsbygden är avfolkad så behövs det ingen snöplogning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Per, när ska detta ske menar du? Det pågår ingen avfolkning av landsbygden.

      Radera
  10. Just det: Folk skall intev sitta på landet och uggla - utan flyttas till tätorterna, där de skall arbeta i fabriker och kollektivanslutas så att de röstar rätt, det är väl metoden i landet sedan 1950 åtminstone?

    SvaraRadera
  11. När bönderna lägger ner så lär ju begagnade traktorer bli billiga i inköp?

    Förresten tycker jag inte det är någon mänsklig rättighet att kunna bo i en billig stuga på landet. Man får helt enkelt göra en avvägning om det är bättre att utnyttja stordriftsfördelarna med konceptet "stad" eller inte.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...