2016-01-27 15:58

Kommer Spotify överleva nästa börskrasch?

Den strömmande musiktjänsten Spotify ska ta in 4 miljarder kronor i en konvertibelemission, för att fortsätta finansiera sin verksamhet. I potten ligger hägringen om en börsintroduktion, men frågan är om en sådan hinner ske innan börsen kraschat för den här gången, och därmed om Spotify alls överleverr nästa börskrasch?
Foto: Spotifys presstjänst
Breakit skriver om nyemissionen och redogör för konvertiblernas villkor. Dels ska de ge 4% i ränta och dels kan man välja att delta i framtida eventuell börsintroduktion med 17.5% rabatt på aktierna.

Man bör fundera på om det inte kan vara för sent för Spotify. Den nya IT-bubblan kommer inte vara för evigt och följdfrågan blir då hur det blir med förlustmaskinen Spotifys kapitalbehov framöver och om det alls kommer vara möjligt att börsintroducera bolaget. Vi som var med på förra IT-bubblan för sexton år sedan (jösses, vad vi börjar bli gamla...) vet hur snabbt allt kapital för finansiering torkade upp när det väl vände.

Förvisso går man antagligen mest i förlust på grund av sin expansion och om man slutar med det kanske det går att vända till vinst. Men någon krigskassa att övervintra några års nedgång på börsen och tillhörande svårighet att få finansiering har man knappast, medan konkurrenten Church of S:t Jobs (NASDAQ:AAPL) tjänst Apple Music snabbt går framåt. Och kyrkan har en krigskassa större än de allra flesta. Apple Music har på ett halvår nått 10 miljoner betalande kunder, vilket kan jämföras med att Spotify i somras hade 20 miljoner betalande kunder. Det tog nio år (grundades 2006) för bolaget att nå dit och sex år att nå 10 miljoner kunder (enligt CNET, som nog baserar det på tjänstens tillgänglighet). Apple kommer här in på en redan existerande och mogen marknad och kommer därmed med lätthet gå ikapp Spotify. Apples storhet ligger inte i att vara först, utan i att lansera något med rätt timing - man var inte först med MP3-spelare, inte först med telefoner med touchskärm, inte först med grafiskt gränssnitt på datorer, inte först med surfplattor osv.

Den dagen Spotify ger upp fortsatta expansionsplaner på grund av brist på finansiering kommer Church of S:t Jobs köra ikapp, göra några ärovarv runt en inbromsande Spotify och sedan dra vidare.

Det betyder förstås inte att Spotify går i konkurs, men med expansionen har man byggt upp en kostnadsmassa som kräver vissa volymer för att man ska kunna visa lönsamhet. Om Apple Music tar marknadsandelar från Spotify kommer man kanske inte kunna nå denna lönsamhet.

Nu återstår att se om den siste lycksökaren ännu inte är född och man lyckas plocka in önskat kapital via konvertibellånet. Gissningsvis kommer det lyckas. 

En sak är dock säker. Spotifys kunder är nästan lika fanatiska som församlingsmedlemmarna i Church of S:t Jobs. Läs bara kommentarerna nedan. När uppnår Spotify kyrkostatus?

10 kommentarer:

  1. *tittar efter de fanatiska kommentarerna och ser bara tumbleweeds som driver förbi*

    SvaraRadera
  2. Fanatisk = av annan åsikt än Herr Wilderäng.

    SvaraRadera
  3. ja börsen är faktiskt just i denna vecka i krasch eller inte krasch-läge. Dagens FED-möte kan ge avtryck t.ex.

    SvaraRadera
  4. De flesta av de 10 miljoner Apple music-kunderna är väl de som glömde säga upp gratisabonnemanget i tid och som är skitsura på Apple. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spotify?

      https://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco

      Radera
  5. Spotify känns lite överflödigt tycker jag. Strömma kan man göra från youtube, där är finns även en massa andra sköna grejer som covers, remixar etc.

    Ska man betala för musik ska man kunna lyssna på den var som helst, visst det kan man med Spotify men för 1200:- om året, så mycket köper inte jag musik för.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spotify kommer även framöver att funka för musikälskare, precis som Apple Music. För alla andra kommer Youtube vara alternativet. Om Spotify även fortsättningsvis kommer att ha musikbranschens stöd vill säga, vilket inte är givet när upphovsrättsägarnas intäkter från Youtube-reklam ökar.

      Radera
  6. Spotify är inte det stora problemet. Resultatet av oljekriget kan inte sluta väl, för någon. Just nu är befinner vi oss i okänd terräng. Oljekriget kommer att göra att resurser försvinner och förstörs. Överslängen kommer att bli enorm. $100 per fat kommer man att se tillbaka på som den gamla goda tiden.

    SvaraRadera
  7. Nej, nåt stort problem är Spotify inte. Däremot en del av problemet. Samhällstrenden går mot att vi ska betala för luft, energi och vatten. Med luft menar jag tjänster som Apple Music, Spotify, Netflix, Hem-Larm, Gymkort, One Drive och ViaPlay. Små kostnadet som kräver en viss peng i månaden och som kräver ett internetabonemang. Problemet är dock att när du behöver det som allra mest - vid kris, pensionering, sjukskrivning eller arbetslöshet - så har du inte råd att behålla det/det har lagts ner/bara försvunnit samtidigt som internet försvann eller helt enkelt blivit för dyrt. Istället för att ha en rejäl samling i bokhyllan att njuta av eller använda så har du - ingenting kvar. Och pengarna som började med små summor har med åren blivit gigantiska belopp som kunde gått till något annat än just luft, energi och vatten.

    SvaraRadera
  8. jag sa upp mitt spotify för länge sedan och strömmar från mitt eget nas. jag lyssnar oftast på samm musik med en långsam ständig utveckling mot nytt material.varför skall jag betala för samma musik?

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...