Idag var det SNÖKAOS i Göteborg. Det föll 10 - 20 cm snö och då kollapsade både Värsttrafik och bilstaden Göteborgs göteborgares förmåga att köra bil blev om möjligt sämre än normalt.
SNÖKAOS!
SMHI har sedan några dagar haft en korrekt prognos om att det skulle falla lite snö idag. Trots detta klarade inte vare sig väghållningen i Göteborg eller Värsttrafik av att planera för det hela, så många i Stor-Göteborg kunde inte komma till jobbet alls, alternativt väldigt sent.

För när det snöar i Göteborg upphör göteborgarnas redan svaga förmåga att köra bil.

Något snökaos att tala om förelåg inte heller. SJ:s regionaltåg från Västerås blev försenat hela två minuter på hela sträckan, och om självaste SJ klarar av att hålla tiden med två minuter föreligger inga väderproblem värda att nämna.

Värre var det väl framme i Göteborg. Redan från början var buss 300 försenad med 20 minuter, så jag hann med lätthet med bussen utan att behöva vänta då tåget annars alltid missar bussen.

Jag bor åt rätt håll, dvs riksväg 40. Eftersom man inte har stormar, saltvatten, stinkande tång, skrikande fiskmåsar och brännmaneter inåt landet vill ingen bo däråt vilket ger halva priset och inga köer.

På riksväg 40 är det i princip aldrig köer utan trafiken flyter i 90 - 110 även i rusningstid. Fast inte idag. När det hade kommit lite snö föll hastigheten på plogade riksväg 40 till 20 - 40 km/h. Det märks var göteborgare bor. Avfarten till Mölnlycke påverkade inte hastigheten, men den höjdes till åtminstone 70 km/h i höjd med Landvetter samhälle. Istället blev det dock stillastående kö inåt stan när bilister från Landvetter flygplats skulle hemåt från flyget.
Inga köer på väg 156. Men så bor det inte göteborgare här heller utan lantisar.
Efter flygplatsen försvann göteborgarna och hastigheten för bussen gick upp till 90. Väl in på väg 156, längs vilken det bara bor lantisar, åkte hastigheten upp till lagstadgade 80 km/h och inga köer. På landet klarar man, till skillnad mot Göteborg, av att köra i normal hastighet även när det fallit några decimeter snö.

Värsttrafik visade sig sedan från sin bästa sidan när jag skulle byta från 300 till 330. 330 var också försenad eftersom den utgick från göteborgarnas Landvetter samhälle, så pass försenad att nästa buss 300 kom 20 sekunder efter. Så alldeles bakom 330 stoppade 300. Medan jag gick på klev fem personer av 300 och rusade mot 330. Vars chaufför prompt stängde dörrarna och körde iväg, så de som skulle byta blev kvar på hållplatsen. 

Själv blev jag därför ensam på buss 330, medan de andra fick vänta. Det finns ju inget avtal på att man ska vänta in varandra, ens om man står på samma hållplats samtidigt. Hög servicenivå på Värsttrafik.

Väl hemma har vi fortfarande något som heter bönder, så där var det skottat och fint. Vad som händer med snöröjningen på privata vägar på landsbygden när den siste bonden tvingas lägga ner sin verksamhet av Miljöpartiet lämnas som en tankeövning.
Hemma!

Skicka en kommentar Blogger

  1. Och i Nikkaluokta var det -29 grader och förskolebarnen var ute och lekte som vanligt...

    SvaraRadera
  2. I Malmö är det samma sak, fast då räcker det med typ 1 cm snö.

    SvaraRadera
  3. Äger göteborgare och kustbor i området vinterdäck öht? Tänker mig att det är svårt att förbereda sig vintern även om man erhållit förvarning om man saknar utrustning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De om några borde satsa på ordentliga dubbcheck.

      Radera
  4. Jag kan svara på några av frågorna här:

    F: Varför plogas det inte ordentligt?
    S: Det finns inga pengar till det. Gbg har växt, men det har omkostaderna också.

    F: Varför fungerar inte Västtrafik ens när det kommer lite snö eller is eller löv eller vad som helst?
    S: Därför att det inte finns pengar till att hålla väderberedskap.

    F: Varför fungerar inte SJ när det snöar?
    S: Därför att SJ måste ge bort majoriteten av sina inkomster till staten istället för att exempelvis köpa plogar, vintersäkra utrustning eller liknande. Förmodligen ägs allt sådant av ett annat företag eller liknande som kräver för mycket betalt.

    F: Varför kan inte Göteborgarna köra bil vintertid?
    S: En kombination av svaret på fråga 1 och färre vana motorister; det är färre som har råd att bruka bil regelbundet och med detta blir det färre som klarar av annat än normalläge (dessutom har jag hört envisa rykten om att en växande grupp motorister skiter i att byta däck, då detta blivit allt dyrare).

    Jag ser sådana här "extrem"-väder som ett lakmustest på hur dagens anorektiska, hyperslimmade, outsourcade samhälle reagerar på saker som inte fanns med i excel-kalkylen vid budgetmötet. Som snö. Jag ser det framför mig:
    -Men om vi skiter i plogar, dubbdäck, reservaggregat och extrapersonal så går det ju precis ihop....förutsatt att inget händer då...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter helt ologiskt, på nåt sätt måste det ju vara invandrarnas, Israels och kulturmarxisternas fel.

      Radera
    2. Eller den liberala marknadsökenomin.

      Radera
    3. Eller den liberala marknadsökenomin.

      Radera
    4. Du menar Bilderberg? Där har vi det!

      Radera
    5. Männen, glöm inte männen.

      Radera
    6. Man kan inte köra bil längre.
      Plattan i botten tills det dyker upp något och då är det bromsen i botten...
      Bilen skall göra jobbet numera....
      Går inte det så smäller det!

      Radera
    7. Kulturmarxisterna, eller åtminstone feministerna som är en falang av tidigare nämnda grupp, har iaf gjort sitt bästa för att sabotera framkomligheten i trafiken genom att försöka avleda knappa resurser till sekundära uppgifter, sk "genusanpassad snöröjning". Så även när det inte direkt är deras fel försöker de iaf lägga sig i och göra situationen etter värre.

      Radera
    8. SJ plogar inte, det gör den som har underhållskontraktet med Trafikverket på respektive område, och ofta en underentreprenör, eller om det gäller depåer eller liknande den som äger depån alternativt en entreprenör de anlitar.

      Rent praktiskt förklarar Trafikverket hur "de" gör: http://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/underhall-av-vag-och-jarnvag/Sa-skoter-vi-jarnvagar/Snorojning-av-jarnvagen/

      Radera
    9. Att bönder försvinner är tydligen Miljöpartiets fel i alla fall. Fast det försvann fler bönder innan partiet bildades än vad det gjort under tiden partiet funnits. Hur hänger det ihop egentligen?

      Radera
    10. Att bönder försvinner är tydligen Miljöpartiets fel i alla fall. Fast det försvann fler bönder innan partiet bildades än vad det gjort under tiden partiet funnits. Hur hänger det ihop egentligen?

      Radera
    11. När det inte finns så många bönder kvar så blir det så...

      Radera
    12. När jag i början av 90-talet var den siste bonden på denna vägsträckan så kom den in en man i lagårn och bad om hjälp då han kört i diket.
      Jag hade ingen traktor med kedjor så jag kunde inte hjälpa honom.
      Då frågade han om det fanns någon annan bonde...
      Nej, jag är den siste som jobbar på detta viset här. De andra har jobb i stan...
      En bra SUV är att rekommendera.

      Radera
    13. Kan inte vara invandrarnas fel då de ju är en rikedomsskapande idel högskoleutbildad resurs. Bara sätta en snöskyffel i hand på dem och börja skapa rikedom ;-)

      Radera
    14. Jag åkte inte kollektivt igår (men idag, inga problem öht) och biltrafiken flöt på fint under omständigheterna. Hemma i villaområdet var vägen dessutom plogad redan kl 6 på morgonen.

      Radera
  5. Rapport på snökaoset i småland.

    10 till 15cm snö. Tog 1min längre att gå till jobbet pga snövallar.

    SvaraRadera
  6. Vill på det kraftigaste protestera mot begreppet ( finns det överhuvudtaget?) "stinkande tång".
    För mig är livets sannaste och bästa ögonblick förknippade med tre dofter: Nejlikolja, sakta döende (!) tång och tjärdoft.

    Dj-a landkrabbor...

    SvaraRadera
  7. Mopederna går dåligt i snömodd,borde bli mindre skottlossningar o så då.
    Göteborg och framtida turism,njae knappast troligt.
    Kanske någon sorts äventyrsturism med Bear Grylls eller SAS are,det enda gångbara skulle jag gissa..

    SvaraRadera
  8. Efter att ha bott utomlands ett antal år tycker jag det står generellt dåligt till med köregenskaperna i Sverige. Framförallt är det väldigt många som låter bli att blinka vid filbyte, svängar eller när de kör ur rondeller. Detta skapar inte bara stor frustration utan även onödiga risker. Händer väldigt ofta att jag står stilla i en korsning för att vänta på att en bil ska köra förbi, för att sedan se den svänga höger utan att blinka, och har därmed låtit mig stå och vänta i onödan. Varför gör man så?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förmodar att dessa xxx försöker spara pengar genom att inte bruka blinkers för ofta. Lampan kostar för mycket att byta.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    2. Om det är en BMW eller Audi kan det tänkas att BLTn inte hade råd att välja tillvalspaketet "körriktningsvisare", en köksrenovering gick före när man tog lånet på huset. Både korrelation och kasualitet sammanfaller i det faller det är vita BMW och Audis.

      Radera
    3. Du verkar inte ha sett en amerikan köra i en rondell.

      Radera
    4. Johdå, och det är ännu roligare när det är i UK :)

      Radera
    5. Nanotec; Har haft bil länge, flera olika, alltid blinkat (är så gammal att man fick lära sig det i körskolan) och har aldrig behövt byta just en blinkerslampa.
      Rickard Ohlin; Din erfarenhet och iakttagelse förefaller samma som min.

      Radera
    6. @Unknown

      Det du beskriver om rondellkörning är inte de enda eller ens värsta avarterna. Du glömmer de som inte blinkar höger innan rondellen, de som gör "usväng" i ytterfilen (utan att använda körriktningsvisare). Folk som genar från ytterfil till innerfil när de skall rakt fram (utan att bry sig om att det finns annan trafik). Eller till och med de som kör andra hålle (kanske för att det blir kortare så).

      Det värsta är att endel av detta beteendet verkar vara sanktionerat av staten...

      Radera
    7. Om du tycker det där fungerar dåligt i Sverige, testa att bila i Florida. Där fanns dock inga rondeller.

      Radera
    8. I de flesta cirkulationsplatser finns en rondell i mitten, varför ni kör på denna vet jag ej.

      Radera
    9. Värstingarna är nog de som i rondellen blinkar till höger i så god tid, att man felaktigt tror att de ska köra av rakt fram. Men det lär vara regelpåhittarnas dunkla tanke att skapa osäkerhet, så att alla ska ta det extremt försiktigt. Trist att det minskar rondellens genomströmningskapacitet.

      Radera
    10. @Tim

      Hört talas om semantisk drift?

      Radera
    11. @Aktiepohlman

      Eller de som innan rondellen blinkar höger för att visa att de tänker köra motsols...

      Men det verkar vara något sådant, man har ju lyckats skapa fullständig förvirring i frågan. Sen kryddar man med galet utformade rondeller...

      Radera
  9. Fy fan. Tog 2h20 min att åka till gbg från Onsala i morse. Brukar ta ca 30-40... Folk kan helt enkelt inte köra när det kommer snö. Förstår inte varför dock.

    SvaraRadera
  10. Själv skulle jag åka en sträcka inom centrala Göteborg idag som brukar ta mig 10 minuter, idag tog det 40 minuter. Folk blir som förbytta när det ligger lite snö på backen. Fick stå och vänta i fem minuter på en kille som parkerat sin bil mitt på vägen (återvändsgatan med parkering utmed vägen) för att springa in och hämta något. Anledningen till parkeringen? Han vågade inte köra längre in på vägen av rädsla för att fastna och inte komma loss. Suck.

    SvaraRadera
  11. Nja, det är nog lika i alla storstäder. Man ligger och gnuggar marginalen för vad alla vägar klarar i kapacitet. Sen kommer snön.

    Och då räcker det med en miljöpartist i en rostig Toyota Corolla som plötsligt kommer på att "hen" (naturligtvis) inte bytt till sina 10 år gamla dubbfria vinterdäck utan mönster utan kör omkring i 10 år gamla sommardäck mitt i vintern och bestämmer sig för att köra 20 km/h så hela systemet brakar ihop.

    Det spelar ingen roll hur mycket man förbereder sig man hamnar alltid bakom grannens rostiga Toyota Corolla på vägarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner att jag måste ingripa till försvar av Toyota Corollan. Minst 97% av alla civila fordon i Afghanistan utgörs nämligen av just rostiga, buckliga Toyota Corolla med blankslitna däck. Alla som någon gång besökt valfri del av Afghanistan kan med säkerhet intyga Corollans exceptionella terrängframkomlighet vilken på intet sätt kan vara kuggen som sätter begränsningarna i det svenska transportmaskineriet. En stor fördel med en relativt liten och lätt bil som Corollan är att den vid en ev fastkörning med relativ lätthet kan dras lös med hjälp av endast en kamel eller oxe till skillnad från större SUVar som ofta kräver fler dragdjur.

      Radera
    2. Tack, Ocke!
      Då slipper jag försvara den biltypen.
      Fast i sanningens namn.
      Nu när det är lite snö i "sydeuropa" håller vi oss hemma.
      Bra att vara en miniprepper vid dylika meteorologiska incidenter..
      Rostar en dylik förresten?
      Vad gäller SUV måste väl en Toyota LC definitivt klassas som en dylik.
      Hustrun rullade runt med en dylik i Trögden för länge sedan.
      Hon och lillgrabben fick taga sig ut genom takluckan.
      Sedan skyllde alla i familjen på mig.
      Jag skulle tydligen ha tyckt att det räckte med kraftigt mönstrade sommar- ( allvädersdäck).
      Förmodligen mansnormens fel, givetvis1

      Radera
    3. Ocke: det är givetvis inte Toyotan det är fel på - det är bara det att det verkar vara så att dess förare har hittat körkortet i ett flingpaket.

      Att man kör omkring med blankslitna sommardäck är förarens fel (eller möjligtvis ägaren).

      Radera
    4. Sen att framkommmligheten brakar ihop för minsta incident beror ju på att man snålat och underdimensionetat det hela.

      Radera
  12. Det var på sina håll mer än 30 cm nysnö i Göteborg. Berätta gärna hur man lämpligast kör i sånt väglag med en liten japanare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara en tanke: vinterdäck? :-) :-)

      Radera
    2. Försiktigt och med vinterdäck, funkar inte det?

      Radera
    3. Typ såhär

      Skämt åsido, just Toyota Corolla är en fascinerande bil. Där civilisationen, lagen och infrastrukturen tar slut tar Corollorna vid. Och då menar jag inte valfri liten japansk bil utan specifikt Toyota Corolla. Du kan köra runt i Centralasien i dagar och varenda fordon du möter som inte är en terrängbil kommer vara en Toyota Corolla. Enligt de lokala bilhandlarna är de tysktillverkade Corollorna bäst. Så vissa saker är sig lika överallt i världen..

      Radera
  13. Ibland undrar jag om vi bor i samma land Lars. Bor man längs en enskild väg får man betala en entreprenör för att skotta fram till anslutning till vägverkets eller kommunens anslutningspunkter. Ofta går fastighetsägarna ihop i vägföreningar för att upphandla tjänsten. Så här har det alltså alltid fungerat på landet och det är ingen avgörande skillnad om det finns aktiva bönder eller inte. Vägföreningar för underhåll är också vanligt idag även i nyanlagda villaområden när kommunerna vill undvika att dra på sig ökade kostnader för väghållningen i det kommunala vägnätet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena.

      Jag har skrivit flera inlägg om vägföreningar. Har bott på vägförening i 20 år, suttit i valberedning f förening m 500 hus. Sitter vice ordf i nuvarande.

      Försök läxa upp mig du.

      Bonden vi betalar som entreprenör är en av typ två kvarvarande heltidsbönder som kam ta detta dygnet runt.

      Fast du tänker att när bönderna lagt ner ska vi köra hit en entreprenör från centralorten 25 km bort f att skotta snö åt föreningens sex åretruntboende hus?

      Nej, utan lokala entreprenörer (=bönder) får landsbygden snöa igen.

      Radera
    2. Och många i städernas snösväng är också bönder. Glöm inte det.

      Radera
    3. Vem sköter snöröjningen på Helgeandsholmen?

      Radera
    4. @Stridspitt

      Ett "problem" för vägföreningar och andra som behöver mindre maskinarbeten är att ett "riktigt" entreprenadföretag normalt kostar 3 gånger mer jämfört med den lokale maskinägande småföretagaren med minimal overhead. Väldigt ofta driver dessa mångsysslare även lantbruk.

      Radera
    5. Det krävs inte många tior per hushåll för att 500 villaägare gemensamt skall skramla ihop till en gammal Ferguson med tillhörande plog att ställa i beredskap i valfritt hörn av området för liknande situationer. Alla med B-kort får köra traktor...

      Radera
    6. En gammal 50-talare funkar väl för ens egen uppfart men ska hela byn röjas går det för långsamt.
      En som med grållen röjer:
      https://www.youtube.com/watch?v=59tbfM0L47c
      Och en rätt så modern Valtra
      https://www.youtube.com/watch?v=d6hWknKVzhM

      Valde ut filmer där det är småstycken som det försöks arbetas på. En riktig byväg kan ju köras med snabbt med stora traktorer men även lastbilar (kostnaden skiljer väl sig). Men ingen tar ju in en lastbil för att köra de där "kvartersröjningarna".




      Sen gäller det att vägföreningarna inte är dumsnåla. En bekant med rejäl maskin körde åt en förening och jobbet blev gjort bra. De blev snåla och försökte med någon som utgick från bra många byar längre bort med en lite mindre traktor. Jag vet inte hur debiteringen går till men eftersom den nye körde fast/åkte i diket flera gånger och det tog tid så blev totalkostnaden runt det dubbla! De bad förste entreprenören att komma tillbaka men han var inte så glad i det, de hade ju gett honom "sparken" (han har en del andra ställen att köra på också).
      Finns mer om det där med som inte är snöröjning.

      Radera
  14. En intressant företeelse är kommentarsfälten på diverse tidningars facebooksidor som kryllar av kaxiga norrlänningar. Utan att ha kontrollräknat så kan jag nog våga mig på att hävda att Göteborgs plus omnejds vägnät, cykelbanor, parkeringar, banvallar för spårväg, trottoarer och andra ytor som skall plogas inom några få timmar med en ytterst begränsad tillgång till maskiner motsvarar mer yta än hela norrlands vägnät tillsammans...
    Att en milslång vägsträcka mitt ute i ingenstans kan röjas med en lastbil i 80 knyck på några timmar innebär inte att samma sträcka tar samma tid för en liten förvuxen trädgårdstraktor att röja runt lyktstolpar och vinglandes fotgängare i en innerstad där bilar, bussar och annat redan blockerar just de områden som skall röjas.
    Att snön dessutom måste lastas på lastbil och dumpas i exempelvis älven och inte bara kan blåsas rätt ut i vägrenen försvårar nog situationen ytterligare.
    Dock har jag aldrig problem, trots den göteborgare jag är, att köra i vinterföre, men som många poängterar finns det många människor som verkar ha hittat sitt körkort i cornflakes-paketet på morgonen innan dom ger sig ut.

    SvaraRadera
  15. När blir man Göteborgare?

    SvaraRadera

 
Top