2016-01-28 16:45

Avprenumerationskampanj - Internetanvändarens sisyfosarbete

Sedan årsskiftet har jag konsekvent avprenumerat på alla automatiska utskick man får från sjuttioelvatusen websajter. Och det fortsätter att komma nya hela tiden. Detta är Internetanvändarens sisofysarbete.
Det finns dagsutskick, veckoutskick, månadsutskick, kvartalsutskick, marknadsföringsutskick, nyhetsutskick, riktade reklamutskick mm. Och på många sajter verkar man bara avprenumerera på en av dem i taget när man klickar på avsluta prenumerationen eller unsubscribe.

Efter att ha haft obruten e-postadress privat sedan 1997 och aktuell jobbmail i åtta år så har det blivit en del utskick. Tyvärr måste man nämligen ständigt uppge dessa e-postadresser så fort man ska handla någonstans, eller för den delen ta sig förbi betalmurar. Bara alla Internetbutiker man någon gång handlat hos (och som sedan ibland blivit uppköpta osv).

Jag har ännu inte märkt någon avmattning av dessa utskick. Gissar att det tar minst ett kvartal att helt bli av med dem. 

Med tanke på miljöbelastningen ett e-brev innebär så är detta ett viktigt miljöarbete. Börja avprenumerera på allt du kan du med!

13 kommentarer:

  1. Kan tipsa om tjänsten SaneBox och specifikt "SaneBlackhole"

    SvaraRadera
  2. Enklare att bara spam-märka allt.

    SvaraRadera
  3. Jag gör detta successivt. Men det är ett frustrerande evighetsjobb.

    SvaraRadera
  4. För att inte tala om alla nyhetsbrev där "avprenumerera" betyder "hej jag verifierar min adress som extra viktig. Spamma lite mer". Snark

    SvaraRadera
  5. Håller med om dilemmat med att man måste uppge sin epost överallt vilket leder till mycket oönskad reklam.

    Då du själv arbetat med programmering (tror jag?) så antar jag att du själv inser det orealistiska att det skulle vara någon som helst miljövinst att du avregistrerar dig från diverse siter. För att nämna 3 argument varför detta knappast är sant:

    1) den utskickande epostservern lär inte använda nämnvärt mer energi för att ha 100 eller 200 mottagare för ett mejl.

    2) mottagande adresser är till 99% typ gmail, hotmail, etc. Dessa tjänster lagrar knappast samma information 100 ggr om samma mejl går till 100 kunder, utan mer troligt har man en databas som löser detta med någon snygg hashad lookup.

    3. 99% av alla utskick läses troligen inte så någon större energi att läsa skiten lär inte vara aktuellt.

    Dock tiden det tar att slippa sålla bland all mejl kan jag gå med på bör innebära minskat resursslöseri! Men då går det precis lika bra att bara spam märka och filtrera oönskade avsändare.

    SvaraRadera
  6. Sisofys? Kan man inte ta antibiotika mot det?

    SvaraRadera
  7. Is:unread

    Unsubscribe, eller vad det nu heter när man flyttar till papperskorgen duger för mig, iof är inte mailen gammal heller.

    SvaraRadera
  8. Ett eller flera slaskmailkonton för mindre nogräknade aktörer, som man kan slänga när det blir för mycket, och ett för mera långsiktiga förhållanden är mitt recept. Har funkat bra hittills.

    Att klicka på unsubscribe hos oseriösa aktörer gör bara att du bekräftar att du finns, så att de kan skicka ännu mer skräp.

    SvaraRadera
  9. I en ögonblick där jag råkade ha en halvtimme över råkade jag samtidigt få ett brev hemskickat där det stod "200kr check på vinnarum". Äh vafan tänkte jag, kan väl lika gärna spela bort dom 200 som att jag sitter här å pillar mig i naveln. In på sidan, reggade mig med personnummer och e-post (inget kortnr iaf!) Och knappade in koden. Några 200kr fick jag aldrig men väl några freespins som tog slut på några minuter. Sen dess har jag fått sms från dom med någon veckas mellanrum. "Skicka stop till 72250 för att stänga av sms" har jag gjort ett antal gånger men jävla bonnierägda vinnarum skickar högaktningsfullt i det

    SvaraRadera
  10. Borde inte vara så svårt för google att ta fram ett skript som samlar alla "unsubscribe"-länkar på ett ställe så man snabbt kan bocka av alla nyhetsbrev med en musklick.

    Det värsta är inte rena spammail, för de blockeras direkt av gmail eller så blockar man de manuellt, utan det värsta är sajter man är kund hos som spammar en med "nyhetsbrev", t.ex. Hotels.com.

    SvaraRadera
  11. Aktiviteten du beskriver är till stor del meningslös. Ja, du avregistrerar dig nog hos den som skickat mailet, men inte hos dem som de köpt listan av och som säljer din adress igen och igen.

    Det kan vara knepigt, men möjligt, att ta reda på varifrån vederbörande köpte din adress. Effektivt brukar vara att skicka en faktura på nedlagd tid och hota med indrivning (om man känner sig lite rättshaveristisk och har tid över). När man sedan får den verkliga källan så brukar de vara ganska oförstående, men samma metod brukar till slut fungera eftersom de inte orkar bråka.

    Jag rekommenderar annars en unik epostadress för varje sak man skriver upp sig på. En del epostleverantörer och alla webbhotell brukar ha catch-all-stöd, så man kan exempelvis registrera sig med "cdon.com@cornubot.se" exempelvis. När man sedan får spam från någon okänd källa så är det uppenbart vem som sålt din adress...

    SvaraRadera
  12. Ett filter i mailen funkar perfekt. Däremot är det lite värre med envetna telefonundersökningar och sms-tjänster, här har jag egentligen bara hittat ett enda sätt som fungerar: ta reda på vem som är vd eller styrelseordförande i företaget. Ring hans privata telefon, gärna "efter kontorstid", och be honom om personlig hjälp med att få hans företag att sluta ta kontakt. Mycket effektivt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Denna metod har jag provat. Mycket gott resultat. Något man endast tar till för riktigt irriterande källor som vägrar ge sig på annat sätt dock.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...