2015-12-17 08:25

Riksdagen sade nej till trafikundervisning i skolan

Som förälder blir man ibland överraskad. Bland annat bedrivs det idag inte någon trafiksäkerhetsundervisning i svenska skolan - åtminstone ingår inte detta i läroplanerna. Riksdagen röstade dessutom nu i höst ner en moderat motion om förstärkt trafikundervisning i skolan.

Riksdagsledamoten Boriana Åberg (m) lade i höstas en motion om att trafikundervisningen i grundskolan ska förstärkas och förtydligas, men riksdagen röstade ner denna.
"Det finns ett antal studier, såväl svenska som internationella, som visar att barn upp till ungefär 12 års ålder saknar förutsättningar för att vid alla tillfällen visa ett trafiksäkert beteende. Som i alla andra sammanhang är det självklart i första hand föräldrarnas ansvar att se till att barnen har nödvändiga kunskaper och förmåga till rätt beteende innan de ger sig ut i trafiken på egen hand. Men inte desto mindre ligger det ett heltäckande ansvar för trafikutbildning av barn och unga hos skolan och kommunerna. Men det finns stora variationer i vilken mån detta uppfylls i olika delar av vårt land. Den undervisning som finns sker främst i yngre åldrar vilket gör att det uppstår ett kunskapsglapp när tonåringarna börjar röra sig ute i trafiken. Den mest omfattande och genomtänkta trafikutbildningen sker vid körkortsutbildningen i våra körskolor, vilket i sig är helt naturligt. Idag är det dock många unga vuxna som tar körkort allt senare i livet, och en hel del som aldrig tar det. Därigenom är det många trafikanter, främst gående och cyklister, som inte fått någon systematisk utbildning i trafiksäkerhet. Detta är en farlig utveckling. Därför måste trafikundervisningen i skolan förstärkas och ges även längre upp i åldrarna, liksom det måste säkerställas att den sker i tillräcklig omfattning i hela landet."
Riksdagen röstade förstås ner motionen och vill alltså inte att trafikundervisningen i skolan ska förstärkas. Kanske tror de att det faktiskt genomförs trafikundervisning?

Nej, det lärs inte ut grundläggande kunskaper som användande av reflexer; att gå på vänster sidan om vägen om det saknas trottoar; att titta vänster, höger, vänster innan man går över vägen; övergångsställen och röd eller grön gubbe; eller ens grundläggande trafikvett.

Visst kan det ske lokalt och på initiativ av enskilda lärare eller skolledare, men det finns alltså inga garantier att era barn får ens grundläggande trafikundervisning.

Polisen eller NTF gör inte heller skolbesök längre och inga särskilda insatser för att höja trafiksäkerheten hos barn genomförs generellt inte från vare sig Polismyndigheten eller frivilligorganisationen NTF. Lokala variationer kan dock förekomma.

Beskedet är att ni inte ska vänta er att barnen lär sig ett dugg om hur de ska röra sig i trafikrummet, inte ens när ni anser att de är stora nog för att ta sig till och från skolan på egen hand.

Vi 70-talister kanske tar det som självklart att man får trafiksäkerhetsutbildning i skolan, då vi själva fick detta. Nu när vi är föräldrar så tar vi det för givet, men liksom skolans övriga undervisning inte alls är på samma nivå som när vi var små, så gäller det även trafikundervisningen.

Det är kanske inte så konstigt att föräldrar skjutsar och hämtar sina barn till och från skolan...

38 kommentarer:

  1. Men barnen kollar väl fortfarande på Anita&Televinken right? Dom lär ju ut allt man behöver vet om trafikvett.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ben... Du är gammal.

      Radera
    2. Uppväxt på 60-talet kommer jag inte ihåg om vi fick det i skolan. Tror inte det. Tycker inte att trafikvett är något som skolan ska undervisa i heller. Det borde höra till föräldrars uppfostran av barn. Likaså att ta av jacka och kläder och stänga av mobiltelefonen på lektionstid.
      Farliga saker som man kan dö av exempelvis trafikvett är ju bra att kunna redan innan skolstart.

      Radera
  2. Fanns på 1950-talet från småskolan där jag bodde. Cirka en dag/termin teori (prov på vägmärken et c) och praktik plus skolpoliser (äldre elever som vaktade över småttingar vid övergångsställen). Ett praktiskt mönster för allt som idag bara är tomma floskler : förebyggande arbete, aktivt civilsamhälle och välfärd.

    SvaraRadera
  3. Fanns på 1950-talet från småskolan där jag bodde. Cirka en dag/termin teori (prov på vägmärken et c) och praktik plus skolpoliser (äldre elever som vaktade över småttingar vid övergångsställen). Ett praktiskt mönster för allt som idag bara är tomma floskler : förebyggande arbete, aktivt civilsamhälle och välfärd.

    SvaraRadera
  4. Kan dom inte göra en app i utbildningssyfte, som föräldrar sen kan tvinga sina ungar att klara av?

    SvaraRadera
  5. "Säker cykel 1977", stod det på en dekal som polisen satte dit på cykeln efter "godkännande". Det var tider, det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 1979 var det en prickad linje på dekalen, sen siffran 79. En kompis fyllde i "19" i stället för sitt namn på den prickade linjen...:-)

      Radera
  6. Detta är föräldrarnas ansvar. Lägg inte över ansvaret för barnens liv och hälsa på skolan, du kommer att bli besviken. Man kan också konstatera att lyckligtvis dör och skadadas färre i trafiken nu än tidigare decennier.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varför skulle trafikkunskap skilja från annat som barnen lär sig i skolan? En del av att tvinga ungarna att gå i skolan är väl att lära dem hur samhället fungerar så de kan fungera och överleva i samhället som det är. Och där ingår trafik, hemkunskap, slöjd, bild, musik, gymnastik, simkunskap och liknande praktiska och mjuka ämnen.

      Om jag blev tvungen att välja bort något är det flera av dessa som ryker före någon dags trafikindoktrinering per år.

      Radera
  7. Om man har sett hur föräldrarna bär sig åt i trafiken när de lämnar barnen på skolan undrar man om det någonsin har bedrivits trafikundervisning i svenska skolor...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Problemet är väl främst att de kör bil för att lämna sina barn. Det kommer alltid att leda till trafikkaos när 300 bilar ska besöka samma byggnad under en 10-minutersperiod.

      Ingen är tvingad att göra detta, utan man gör det pga var man valt att bosätta sig eller lathet.

      Radera
  8. jag håller med dig Owlman. Barn gör som som föräldrarna beteer sig och inte vad som sägs till dem. Sedan undrar jag om hur mycket som ska in i skolans timplan. trafik ,hbqt ,uppfostran o.s.v som olika intressegrupper driver att de ska införlivas i skolans värld. jag trodde att skolans uppgift var att ge barnen kunskaper i skolämnen som svenska matematik ... och inte utföra saker som andra delar av samhället och föräldrarna ska göra.
    Det är inte konstigt att 80 % av alla lärare funderar på att sluta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den som har sett ett "tåg" med förskolebarn hand i hand vet att rätt så mycket av det efterfrågade lärs ut redan på den nivån dock - iofs inklusive rödgrön propaganda om att bilism är ett djävulens påfund, men ungarna får i alla fall lära sig hur man beter sig till fots i trafiken.

      Radera
  9. Den som inte överlever i trafiken utan reflexer och på valfri sidan av vägen eller som inte klarar sig utan kollisioner utan användande av körriktningsvisare har inget i trafiken att göra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. inte och inget är farliga ord.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
  10. "Idag är det dock många unga vuxna som tar körkort allt senare i livet, och en hel del som aldrig tar det."

    Jotack det märks i trafiken. Bilister som håller på med mobilen googlar säkert på vilka trafikregler som gäller?!

    SvaraRadera
  11. Jag fick tio körlektioner och hade teori ett helt år i skolan för körkortet. Det var mycket uppskattat

    SvaraRadera
  12. Många föräldrar saknar också trafikvett. För några veckor sedan fick jag panikbromsa med bilen för att en cyklande förälder med två barn i cykelflak kastade sig ut trafiken för att korsa huvudleden jag körde på. Cyklister har faktiskt väjningsplikt mot bilar på obevakade cykelpassager. Många cyklister verkar dock inte känna till detta och är så säkra på sin sak att de riskerar sitt egna och sina barns liv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu känner jag inte till bakgrunden till din incident och tänker inte ta cyklisten i försvar, men har ni tänkt på att det också uppstår lite "hävdvunna" regler? Där jag bor finns ett flertal gator där högerregeln rimligtvis torde gälla, men inofficiellt så ser en hel del människor vissa gator som huvudled och skiter i högerregeln. Skulle jag hävda min rätt och "kasta" mig ut i trafiken skulle nog en del bli sura.

      Likadant med vissa obevakade cyklistkorsningar, alla bilister lämnar alltid företräde i dessa så skulle man hävda normala trafikregler skulle folk bli minst sagt förvånade.

      Radera
    2. I Sverige, ja!
      Men i Finland håller de förvånande nog på gällande regler.
      Inte minst till min förtret på högerregeln.
      Kan vara ett arv från Landshödingen, bekant från Fänrik Ståls sägner.
      Fast knappast för nutidens ungdom, givetvis...

      Radera
    3. Är det för att du kör stridsvagn, BD?

      Radera
    4. Ja, det verkar ha vuxit fram lokala regler här i Malmö som tydligen säger att cyklister inte måste följa lagar och regler. Det innebär att trafiken blivit kaosartad och många olyckor sker när cyklister möter den hårda verkligheten.

      Radera
    5. Berätta gärna mer om hur bilen borde vara det alenarådande trafikslaget på vägarna.

      Kan tipsa om detta: http://carsverige.eu/

      Radera
  13. Dagens ungdomar vet allt om hur man skall skydda sig i baksätet (från oplanerade graviditeter och könssjukdomar) men inget om trafikvett i övrigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får man vänstra i baksätet?

      Radera
    2. Går det att bli gravid okm man gör det i baksätet? Det var nytt

      Radera
  14. Man undrar i sitt stilla sinne hur det är möjligt att man får ge sig ut i trafiken utan att ha klarat av trafikskolans teoretiska del. Tänker då närmast på cyklister. Även om man är cyklist är det bra att kunna ha basala insikter i hur det är att framföra motordrivna fordon med tanke på reaktionstider och stoppsträckor.

    SvaraRadera
  15. Fick själv genomgång av polisen i ämnet när jag gick i låg- och mellanstadiet under första halvan av 00-talet. Jag kan dock inte säga att jag lärde mig någonting. Sådana saker får man ändå lära sig på utflykter, med föräldrar etc. Är nog främst ADHD-ungar som har svårt med det här och där lär inte besök farbror blå hjälpa.

    SvaraRadera
  16. Fick själv genomgång av polisen i ämnet när jag gick i låg- och mellanstadiet under första halvan av 00-talet. Jag kan dock inte säga att jag lärde mig någonting. Sådana saker får man ändå lära sig på utflykter, med föräldrar etc. Är nog främst ADHD-ungar som har svårt med det här och där lär inte besök farbror blå hjälpa.

    SvaraRadera
  17. Skolan kanske först skall lösa dom uppgifter dom har innan man skaffar sig nya åtaganden?

    SvaraRadera
  18. Jag tycker skolan ska börja lära ut rondellkörning redan i åk 1.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, helt rätt!
      Då kanske man- hjälpligt - klarar av den delen vid gymnasiets slut!

      Radera
    2. Först kanske man skall se till att det finns enhetliga regler och att dessa kommuniceras från officiellt håll. Nu verkar det enda som det offentliga verkar vara överens om är att man har väjningsplikt när man skall in i rondellen och att man skall köra motsols (de flesta fixar redan detta). Att massmedia dessutom tagit på sig att förmedla berättelser om hur man skall köra i rondell bättrar ju inte på situationen direkt.

      Radera
    3. Rondellkörning handlar om att förutse den slot man ska passa in för optimal miljöeffektivitet (det gäller att konservera rörelseenergin). Således måste man anpassa farten så att man slottar in i en ledig lucka utan alltför mycket tutande och blinkande av andra, och sedan tar sig ut utan att belasta energikontot med att bromsa för fotgängare och liknande. Medges, en svår konst som tar år att fullända till perfektion.

      Radera
    4. @Inge Njören

      Skulle vilja påstå att andra trafikanter i kombination med hur cirkulationsplatsen är utformad på sina ställen gör detta till en omöjlig konst.

      Du kan ju glömma att lägga dig i innerfilen eftersom det alltid kan dyka upp en bil i ytterfilen som grusar dina planer. Sen har man ju ofta utformat rondeller med sikthinder så du får inte möjlighet att se ifall det är en gångtrafikant på övergångstället när du skall lämna rondellen, samma fenomen ställer också till det då du inte ges möjlighet att se andra bilar i rondellen innan sista möjliga tidpunkt.

      Radera
  19. Ja det är synd att det försvinner, har en del minnen av det hela; pojken kom hem efter en sådan "visitation" på skolan och var mäkta glad, han had fått märket "säker cykel". Själv hade jag en upplevelse från första klass, polisen kom på besök och talade om vikten att cykla på rätt sida hålla i styret m.m. En i klassen räckte upp handen (man gjorde så på den tiden) och sade " Lasse (jag) cyklar utan att hålla i styret" polisen genmälde; " Det skall man inte göra, men man skall heller inte skvallra på sina kamrater" .)

    SvaraRadera
  20. Jaså, Nollvisionen gäller bara när det handlar om att bygga mitträcken och skapa arbetstillfällen.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...