Bloggaren Prepper Söderort råkade vara en av de som fastnade på ett strömlöst tåg 20 minuter från Stockholm under stormen Helga. Vederbörande satt dessutom vägg i vägg med lokföraren och fick en hel del överskottsinformation.

Blogginlägget torde vara obligatoriskt för alla som reser med SJ och ännu inte tar med sig ett nödkit för att hantera nedrivna kontaktledningar eller andra stopp och större förseningar.

Vid strömavbrott slår man över till batteridrift, vilket klarar cirka en timme.
"När tåget går på batteridrift så fungerar varken ventilation, värme eller toaletter. Det är i detta läge ca 7-8 plusgrader utomhus, gynnsamt. Utan fungerande ventilation så blir det snabbt kvavt värmen stiger trots kallare utomhus. Detta var en ”dubbeldäckare” som tillhör de ”moderna” tågen som är slutna, dvs det går ej att öppna fönstren."
Prepper Söderort såg till att direkt vid stoppet gå på toaletten, vilket var en bra idé. Toaletterna fungerade 2-3 gånger och sedan var det stopp. Till slut kissade folk i handfaten. Ovanpå detta blev det alltså snabbt varmt trots årstiden och utan ventilation började det även lukta...

Ett långvarigt stopp vid -20 eller +30 kan bli mycket intressant. Tågvärdarna vägrar öppna dörrarna eftersom tåget kan vara strömförande vid nedriven kontaktledning. Prepper Söderort redogör dock för hur några erfarna resenärer övertalade lokföraren och klev av ändå och helt enkelt gick till närmaste väg och tog taxi istället.

Vad som verkligen överraskade Prepper Söderort var SJ:s dåliga egna beredskap för avbrott.
"Det som däremot överraskade mig var att det är så dålig beredskap t o m inom SJ! Jag kunde inte föreställa mig att det skulle ta 5-6 timmar att jorda och utrymma ett tåg knappt 20m bil från centrala Stockholm… Jag kunde inte föreställa mig att efter att detta hänt flertalet gånger genom åren så fanns det endast 4 ljusstavar och endast vatten, mörker, dålig luft, bristande information och trasiga toalett att tillgå!"
Så glöm inte en ordentlig nödkit när ni åker tåg. Mat och vatten för ett dygn. Ficklampor med extra batterier. Extra batterier till din smartphone, som inte kommer kunna laddas. Kompass, för att navigera till civilisationen när din smartphones batteri dött - titta direkt vid stopp ut kompassriktning för att ta sig till allmän väg medan du har batteri. Förstärkningsplagg vid minusgrader. Ansiktsmask mot lukten. Antagligen kan det även behövas någon form av hörselskydd för att isolera ut eventuellt gnäll. En tom PET-flaska (med kork) kan jag också tänka mig fylla en viktig funktion.

Ni hittar hela blogginlägget här.

Skicka en kommentar Blogger

  1. Vilken krångelpelle. Hammare att slå sönder fönster med alternativt kofot (annars borde det fungera med brandsläckaren). Pjäxor el dyl om vinterresa i Norrland (och mössa och rejäla handskar och extra tröja). Följ järnvägen mot närmsta ort. ;-)

    SvaraRadera
  2. Kan du inte söka SJ och Trafikverket för kommentar? Vore kul att veta vad dom säger ("Vi kan inte kommentera enskilda ärenden"?).

    SvaraRadera
  3. Någon kunnig kanske kan upplysa mig om verkligen en nedriven kontaktledning verkligen inte har en automatisk frånskiljare för att bryta elen. Det verkar i mina ögon helt galet om så inte vore fallet.

    Jordning vid arbete på en ledning trodde jag att man gjorde för att skydda så att inte ledningen kan slås på utan att frånskiljaren direkt löser ut igen.

    Om det finns frånskiljare borde det vara ganska riskfritt att gå av tåget med avseende på elen så länge inte någon mindre betänksam slår på elen igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst finns det det. Det finns även en särskild personalledning som övervakar eldriften för hela järnvägsnätet 24/7 som kan fjärrstyra avskiljare och, i de fall det inte är möjligt, beordra förare att manövrera en särskild frånskiljare manuellt efter att ha utkvitterat en särskild nyckel.

      Varför det ofta tar tid är, om jag inte minns fel, för att det ska skyddsjordas en extra vända på plats innan evakuering får ske eller räddningspersonal får komma fram. Vad som egentligen tar tid kan jag inte svara på, då jag inte varit med om det själv. Mitt intryck är att det är många kockar i soppan som inte riktigt vet vad de håller på med och som har sina egna intressen att ta hänsyn till också.

      /f.d. lokförare

      Radera
  4. Förr i tiden fanns bemannade och obemannade reservlok utstationerade längs banorna som åkte ut och drog in tåg med tekniska problem till station. Finns detta öht kvar idag? Känns annars som en mer adekvat åtgärd än att alla som åker tåg skall ha med sig 24-timmars packning för alla förhållanden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har nyliberalismen rationaliserat bort eftersom det endast var en kostnadspost i ett kalkylblad.

      Radera
    2. Är det systemet alltså helt borta? Säker på det Rickard? Jag vet själv att man de senaste vintrarna vid flertalet tillfällen ställt in tåg just med motiveringen att reservlok inte finns att tillgå varför risken blir för stor. Oklart om det öht inte finns eller om det gällde bara just då. Kombinerat med allt annat krångel har konsekvensen för SJ har blivit att de inte får mina pengar då jag alltid tar bilen på medellånga sträckor. Att erbjuda en så dålig tjänst att den inte längre efterfrågas borde vara ett problem ur en nyliberal synvinkel.

      Radera
    3. Reservlok har jag inte ens hört talas om, så det var nog längesedan de rationaliserades bort. Det som finns är lok som för tillfället inte är på service och inte heller i något omlopp. Finns inget särskilt reservloksystem. Det finns knappt reservförare heller, bara på de största bolagen och bara på dagtid.

      Nyliberalismen vill inte ha någon järnväg. Järnväg kräver redundans och någon form av monopol för att fungera bra, och det går ju inte för sig. Dessutom är alla kollektiva färdmedel satans otyg. Flyg är undantaget då det ju är definitionen av jetsetliv, och där finns fortfarande klassindelning och herre-slavkulturen kvar.


      /f.d. lokförare

      Radera
  5. Tycker att hela händelseförloppet låter som att det gått helt ok till. Det var ju flera tåg som råkat illa ut på samma gång samtidigt som det var en hård storm i farten. Då går det rimligtvis inte snabbare att ordna än om det är bara ett i normalare väder. Det är aldrig roligt att vara med i en olycka. Men då är det tryggt att de ansvariga prioriterar säkerheten. De som hoppar ut borde fråga sig om det är värt att riskera livet för någon eller några timmar.

    Sen kan man fråga sig om man borde låtit tågen åka alls under storm. Och ställa det mot konsekvenserna att stoppa all trafik varje gång det riskerar bli storm. Inte lätta prioriteringar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det sista är den springande punkten. Till vilken nivå kan medborgarna förvänta sig en fungerande infrastruktur under extrema väderförhållanden som ändå får sägas vara både förutsedda och återkommande? Det är ett politiskt beslut i slutändan, och givetvis är det att våra folkvalda antingen flyr beslutet (som så många andra extrema händelser) eller inte begriper, eller vilket jag misstänker ljuger oss medborgare rakt upp i ansiktet (och vi sväljer det) ex. genom otydliga direktiv till myndigheter eller delegerat ansvar men inte reaurser.

      Slutkontentan är att man får ajälv göra en bedömning om det är värt risken. I samtliga fall.

      Be prepared. Be very prepared.

      Radera
    2. Jag tycker det låter jättedåligt. Om tåget har reservström för ca 1 timme borde organisationen dimensioneras för att klara av att lösa problemen i nästan alla fall, utom extremfall vilket ett tämligen normalt oväder inte är, på mindre än en timme. Alt får man utrusta tågen med reservkraftsaggregat. Att det sen tar flera timmar att jorda tåget verkar oerhört märkligt.

      Radera
    3. Planera järnvägsorganisationen efter de tekniska beskaffenheterna? Tillåt mig skratta. Här är det ekonomisk ideologi som gäller och ingenting annat.

      Dock låter en timmes batteritid ganska lite för såpass nya vagnar som X40 ändå är.

      Radera
  6. Som Löfven sa "vi har varit naiva"

    SvaraRadera
  7. Det där var väl inget. Jag har satt för några år sedan fast sju timmar på ett tåg som havererade mellan sthlm c och södertälje. Det var sommarens varmaste dag. Vi fick inte gå av tågen där temperaturen gick upp till ca 40 grader C. Efter myteri mot personalen fick vi gå av. När vi till sist skulle rulla iväg och tvingades borda igen blev det så varmt att en överviktig man fick värmeslag. Folk blev bekymrade över sina spädbarn. En yxa rotades fram och efter tio minuters arbete lyckades rutan knäckas för att få lite ventilation till spädbarn. Kunduktörerna var helt skakiga när vi var framme i södertälje.

    Nu kan man tro att historien skulle vara slut. Tyvärr inte. Fick ett nytt tåg i södertälje. Detta havererade i sin tur i närheten av Alingsås. Ytterligare fem timmars försening. Fick lite mat på det nya tåget. De köpte upp allt på en mcdonalds i någon station efter södertälje och tog in på tåget. Maten tog slut fort.

    Kom fram till gbg 12 timmar försenad vid midnatt. Vissa, framför allt barn, var fortfarande skräckslagna efter situationen i tåget utanför södertälje. Tror att det var de arga männen med yxor som gjorde folk mest skräckslagna, men den kvävande värmen samt att bogserloket stannade länge i en tunnel så allt blev totalt mörkt bidrog naturligtvis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag slutade åka tåg för tio år sedan. Ser på kommentarerna att jag tog ett korrekt beslut.

      Radera
    2. Alltså, det där låter väldig allvarligt.. "tur" att det gick "bra" till slut.. Eller som Statsministern skulle ha sagt: Det är "inte okej"! ..

      Radera
  8. Jag är alltid lite sen med kommentarer, men vill låta påskina att vi resenärer är fruktansvärt bortskämda, men allt från bistrovagnar till toaletter med rinnande vatten ombord, vad hände med den där toan som man såg genom? Vad hände med den där matsäcken man alltid hade förr... Och vad hände med att "se om sitt eget hus". Alltså att var och en rustar sig själv efter väntade problem?

    SvaraRadera
  9. Satt på samma tåg, dock inte i samma vagn. Det var inte stormen som orsakade stoppet utan "bara" en nedriven ledning, troligen pga dåligt underhåll.

    Det var väl inte världens bästa väder utanför ändå men med facit i hand hade man lätt kunnat hoppa av och promenera till Bro eller till och med Bålsta för att försöka ta buss därifrån. Jag var en av dem som hoppade av i förtid, inte för att ta taxi utan för att en medpassagerare hade fixat fram skjuts och hade en plats över i bilen.

    Som följd av vårt stopp ställdes samtliga tåg västerut från Sthlm in resten av dagen (de söderut var redan inställda pga Helga). Lite senare blev samtliga SJ-tåg i hela Västmanland inställda, övriga operatörer ska dock ha fortsatt trafiken som vanligt.

    Mest förvånande med alltihop vad den synnerligen dåliga informationen (man fick veta lite mer genom att lästa på bl.a. vlt.se som hade en liveuppdatering) samt att det inte gick att ordna någon slags bärgning från tågdepån i Bro som låg inom synhåll från tåget.

    SvaraRadera
  10. Som tidigare lokförare har jag viss insikt i järnvägens beskaffenheter.

    Toaletterna drivs av tryckluft. Huvudkompressorn går bara när tåget får ström från kontaktledningen. Efter 2-3 spolningar är trycket uttömt och toaletten "förbrukad" om ingen kontaktledningsström finnes.


    Reglerna och systemen är i huvudsak utformade för en tid då SJ var Statens Järnvägar och man hade stående beredskap. Och så gick det inte alls lika många tåg förr, så det fanns tid till att rätta till saker. Det kommer i och för sig att ändras ganska snart, men jag tror inte den vägen är lösningen. Järnvägen kräver redundans och tät vertikal samverkan eller rentav monopol, må det vara statligt eller privat, för att fungera ordentligt.

    För den som är intresserad av att läsa om järnvägens regler finns här det grundläggande: http://transportstyrelsen.se/sv/Regler/Regler-for-jarnvag/JTF/Handbok-JTF/
    I bilaga 6 finner man Fara och olycka.



    Järnvägen styrs helt utifrån ekonomisk ideologi. Alla ska vara entreprenörer, men det finns ingen vilja att lösa problem i dess egentliga mening, utan allt går ut på att vakta sitt eget kortsiktiga intresse och ro hem anbud. "Tekniker" och annat folk som faktiskt kan något om järnväg ses lite som untermenchen. Ja, kompetens är rentav en faktor som är till ens nackdel, för då utgör man en risk, risk att bli obekväm. Man ska vara foglig. Suboptimering är ledstjärnan.

    Det har nu gått så långt att i princip all kompetens om järnväg hos Trafikverket är borta.
    http://www.postvagnen.com/forum/index.php?mode=thread&id=966543

    SvaraRadera

 
Top