2015-11-02 11:29

Varför gör Sveriges Radio reklam för Spotify?

Efter att omständigheter gjort att jag faktiskt lyssnat på Public Service/Sveriges Radio upptäckte jag att man i var och vartannat program gör reklam för Spotify. Dock gör man inte reklam för några andra strömmande musiktjänster och det hela ter sig bryta mot Public Services programregler.
Ja, det handlar om er, P3, men även P4 uppmanar lyssnarna att använda Spotify.
Upprepade gånger får man höra meningar i stil med följande sändas i SR:
"Lyssna på oss på webben eller [våra spellistor] på Spotify."
Spotify är en av många tjänster för strömmande musik, andra är t ex Pandora, Apple Music, Tidal mfl, men dessa nämns inte i SR:s sändningar och ej heller hittar man radiokanalernas spellistor på dessa tjänster, utan bara på Spotify.

Spotify är en kommersiell tjänst, som man antingen betalar för eller tvingas använda med reklam. Oavsett måste man som lyssnare registrera sina personuppgifter för att kunna lyssna på SR:s spellistor hos tjänsten.

SR gynnar alltså ensidigt en enskild aktör, genom att i princip i åtminstone varje musikprogram nämna Spotify och rent av rekommendera lyssnarna att använda tjänsten.

Lagen om radio & TV säger följande:
"6 kap. 4 § RTLProgram som inte är reklam får inte på ett otillbörligt sätt gynna kommersiella intressen"
Om inte SR:s ständiga rekommendation om att använda Spotify och länkar från sin hemsida till Spotify-spellistor är att otillbörligt gynna kommersiella intressen så vet jag inte vad som är det.

Vad säger då SR:s programregler (PDF)?
"Ett företag eller ett varumärke riskerar alltid att gynnas när det omnämns i radio. Det är ändå tillåtet att nämna företag, produkter, varumärken och liknande om det kan motiveras av ett informations- eller underhållningsintresse. Kravet på ett informations- eller underhållningsintresse innebär att det ska finnas skäl att nämna t.ex. ett visst företag för att något hänt där eller en viss restaurang för att vi sänder en konsert därifrån [...] 
Bestämmelsen om otillbörligt gynnande innebär alltså att vi inte i våra program omotiverat kan nämna namn på företag eller tjänster. Köpuppmaningar innebär oftast att ett otillbörligt gynnande uppkommer liksom omnämnande av webbadresser eller köpställen ibland i kombination med prisuppgifter.
Att lyssnarna tycker att inslag är informativt eller underhållande innebär inte att informations- eller underhållningsintresset är uppfyllt."
På SR:s hemsida nämner man Spotifys webadresser genom att länka till tjänsten. Då man för att kunna nyttja tjänsten måste registrera sig så uppmanar man alltså SR:s lyssnare att ingå ett kundavtal med Spotify, vilket är en köpuppmaning när man säger "lyssna på oss på Spotify".

Här hittar man för övrigt P3:s alla Spotifylistor, som alltså bara kan nyttjas om man ingår ett kundavtal med Spotify. Efter att ha expanderat listan sju gånger utan något synligt slut ger jag upp ambitionen att räkna den och antalet program som på otillbörligt sätt gynnar kommersiella intressen. Då har jag inte ens gett mig in på att P4:s och lokalkanalernas hänvisningar till detta kommersiella intresse.

Hade SR varit en kommersiell kanal hade det varit fritt fram för dem att rekommendera Spotify, men nu är de finansierad via den lagstiftade Radio- och TV-avgiften. Då är det på sin plats att de slutar länka till kommersiella tjänster och slutar att nämna dem minst en gång per musikradioprogam.

Nu kan man inte vänta sig att SR själva ska ändra sig, men alltid kan det roa någon konkurrent (t ex Apple med Apple Music) att stämma skiten ur SR för otillbörligt gynnande av Spotify. Det lämnas som en övning åt konkurrenternas advokater.

17 kommentarer:

  1. Jag gissar att det finns ett slags historik som spökar här. När piratrörelsen skulle krossas efter att de kommit in i europaparlamentet på ett ungdomligt mandat 2009 så letade de etablerade partierna (på båda sidor) desperat efter nya argument. Plötsligt dök Spotify up och omfamnades snabbt av höga politiker. Dessutom är det svenskt, vilket gör att de a) kan påverkas av våra egna politiker och b) antagligen förser säkerhetstjänsten/erna med underlag för statistik och analysexperment.

    SvaraRadera
  2. Spotify har blivit så etablerat så det kan närmast likställas med en webbläsare.

    Ingen skulle ju förebrå SR att gynna HTTP protokollet när de uppmanar folk att gå in på deras webb. Men visst lite udda men i just detta fallet tror jag snarare SR är aningslösa än onda.
    Oftast är det tvärtom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skillnaden är att http är ett öppet protokoll med flera klienter tillgängliga. Man är dessutom inte bunden till en enda leverantör av servercontent - för http finns det inte bara flera servermjukvaror att välja mellan, det finns dessutom flera sajter att besöka.

      Radera
  3. Analogier kan vara svårt....

    SvaraRadera
  4. Act your age Cornu. Nu är det du som rattar över till P1 + tar på dig en rutig keps.

    SvaraRadera
  5. Ha, SR och SvT är sedan länge Politiskt Korrekta megafoner. Oberoende! Ha!
    Finns inge moral över huvud taget. Kulturmarxistiskt ideologi rakt igenom. Spotify - bara en lite doft av helheten.
    Man vill förstås vara med i verkligheten tycker väl att det är minst uppenbart att använda den i Sverige vanligaste tjänsten i förhoppning att ingen då skall komma med jobbiga frågor som den som Cornu ställt nu.

    SvaraRadera
  6. Det kan du kommentera direkt till SR-via Twitter eller Facebook ;-)

    SvaraRadera
  7. Måste nog kalla mig en van P3-lyssnare och jag tycker att de ofta (speciellt i Musikguiden i P3) hänvisar till Tidle, Deezer och Wimp i samma andetag som de hänvisar till Spotify.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmm Wimp är jag osäker på om jag hört..? Men Deezer, Tidal och Spotify brukar definitivt nämnas som ställen där spellistor läggs upp så man är nog mycket väl medveten om problemet med gynnande av enskilda företag och Cornu hänger här inte alls med i svängarna...

      Radera
  8. Spellistor är en sak men de publicerar ju även egenproducerat material på Spotify, exempelvis P3 dokumentär: https://play.spotify.com/artist/5YbkDCcuJPFG44xz1VmY6t

    SvaraRadera
    Svar
    1. De kanske har "upphandlat"?

      Radera
  9. Att de enformigt och ofta nämner Spotify är Public Service's minsta problem...

    SvaraRadera
  10. En annan produkt dom ofta nämner är Skype. "Vi har med oss [X] på Skype". Det är ju bara en leverantör av internet-telefoni... Dom nämner inte lika ofta att dom har någon på tråden via Tele2 eller Telias nät.

    SvaraRadera
  11. Paragrafrytteri. Finns väl större problem i världen just nu känns det som. Vad händer när SA kollapsar? :)

    SvaraRadera
  12. De tjatar mycket om Facebook och Twitter också. Märkligt att det är så fint med amerikanska ultrakapitalistiska miljardföretag i vissa sammanhang men inte andra....?

    SvaraRadera
  13. Apple fan-boy ledsen för att det för en gångs skull inte är en Apple-produkt som får gratisreklam?

    SvaraRadera
  14. Skulle tro att folket på P3/P4 fortfarande tror att både skype o spotify fortfarande är svenska och att de vill "stödja" svenska bolag utan att AKTIVT ta det beslutet utan det ligger långt bak. + att de själva använder sig av spotify o annat skit.. ;)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...