SD:s tunnelbanekampanj på Östermalmstorg kostade 365 000:- kronor. Beräkningar visar att täckningen över Sverige, som var den riktiga målgruppen och inte turisterna, gav SD gratis reklam värt 52 000 000:- kronor.
Riksdagsdebatt. Foto: En läsare
Det är magasinet Fokus som skriver om tunnelbanekampanjen, och även flygbladkampanjen. Ingen av dessa kampanjer var riktade mot den målgrupp man skulle kunna tro, dvs inte till turisterna och int till asylsökande. Utan kampanjerna är genidrag där man använder sociala medier och svensk media till att sprida Sverigedemokraternas önskade budskap till det svenska folket gratis.

Fokus skriver om Östermalmstorg-kampanjen, som kostade 365 kSEK och gav 94% täckning bland svenska män, vilket normalt kostar 52 MSEK. Antagligen en av årets mest lyckade reklamkampanjer, kanske en av de mest lyckade i svensk historia, åtminstone sett till kostnaden.
"Tidningar, tv, radio, twitterkändisar, vanliga kändisar, icke-kändisar – alla snackade de om kampanjen, tog avstånd från den, spred den.
Besserwissrarna fortsatte att tjata om stavfelet."
Stavfelet var avsiktligt för att som sagt också få stöd av besserwissrarna. Det samma gällde det usla språket på flygbladen, som dokumenterades ha delats ut på den grekiska ön Lesbos. Avsiktliga språkbrister för att få maximal spridning av budskapet - till svenskarna.

Själv påtalade jag detta redan när Östermalmskampanjen pågick.
"Annonsören VILL att ni gratis ska sprida annonsörens budskap över hela landet, även om annonsören bara annonserat på en enda plats i hela Sverige. Ni går annonsörens ärenden.
Kampanjer som dessa är avsedda att bli virala och få massiv gratis uppmärksamhet och spridning, där själva motreaktionen och avståndstagandet är en del i det som gynnar annonsören, som därmed skildras som den enda som sitter på en lösning på något många, rätt eller fel, stör sig på.
[...]
Någonstans skålas det antagligen idag, för en helt genialisk reklamkampanj, som från en avsides tunnelbanestation spridit sig till antagligen miljontals väljare runt hela landet."
Miljontals väljare visade sig vara 94% av männen och 88% av kvinnorna. Så vi pratar verkligen miljontals.

För denna varning fick jag naturligtvis skit där sk antirasister angrep mig för att inte säga ifrån genom att likt dem sprida annonskampanjen. Men det extra ironiska och genialiska i kampanjen var att det var just dessa antirastier som gick Sverigedemokraternas helt avsedda och planerade ärende: Att sprida budskapet till svenska folket.

Att skrika högst är inte alltid att ha rätt. Speciellt gäller det när man skriker utan att ha kopplat in hjärnan och bara agerar på känslor. Det finns ett begrepp för detta och det är nyttig idiot. Och grattis, ni bjöd SD på reklam för 52 miljoner kronor, era nyttiga idioter. Sedan upprepade ni det med flygbladen. 
"Fool me once, shame on you Fool me twice, shame on me"
Det är inte bara Ryssland och Kreml som bedriver psyops. Men det förstås, känner man inte igen det ena känner man inte heller igen det andra, och är dömd till att vara den eviga nyttiga idioten.

Nästa gång Sverigedemokraterna gör något med stavfel, dålig formattering, fula typsnitt, skriver under med svenska folkets namn eller på andra sätt gör provokationskampanjer, tänk efter lite. I skrivande stund ska tydligen sk antirasister försöka storma Sverigedemokraternas landsmöte, och på så sätt bidra till att maximera uppmärksamheten för Sverigedemokraternas politik, samt utmåla vänstern som antidemokratiska våldsverkare. Gratulerar, nyttiga idioter. Bakom muren av poliser skålar SD antagligen i champagne just nu.

Kommer folk ha lärt sig? Nej, de flesta läser inte Fokus. Så SD kan obehindrat upprepa knepet. Se fram emot fler felstavningar framöver och fler postningar i sociala medier om "höhö, SD kan inte en stava rätt".

I en ideal värld ska idéer tävla med varandra positivt. Sprid det ni håller med om. Är argumenten goda och idéerna är bäst kommer de vinna. Att sprida motståndarens idéer är ett grundläggande tankefel, precis som att en säljare aldrig ska nämna konkurrenterna, inte ens för att prata skit om dem. Prata om det ni tror på, inte det ni inte tror på.

Skicka en kommentar Blogger

  1. Tragiskt att SD hade rätt oxå!

    Om EU hade..
    Så kan det låta ännu idag.

    Naivt att inte tro att det finns en dragningskraft i världens bästa välfärd!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om man skriker om något sedan 90-talet så finns det förstås en chans att man förr eller senare får rätt. Även en trasig klocka visar ju rätt två gånger per dygn.

      Radera
    2. Utanförskapsområden är inget nytt.

      Sen kan vi väl konstatera att det är inte lätt att få så rätt som SD fått och så himla tydligt oxå.

      Fö så fick jag en annan fråga i åtanke ang upprepade varningar ;-))

      Radera
    3. Det som är beklämmande är att övriga partier inte har haft rätt någon endaste gång sedan 90-talet i migrations- och integrationsfrågorna. Då blir helt plötsligt två gånger per dygn ganska bra.

      Radera
  2. Har cirkulerat en polishelikopter över centrala Lund både igår kväll, samt sedan kl 10 idag. Tror jag stannar inne resten av helgen, vill inte hamna mellan anti-rasisterna och deras måltavlor (har en hel del att göra ändå så det är inget som hindrar mig).

    På tal om stavfel, spam-mail utskickare gör samma medvetna stavfel i sina brev. Detta efteersom de som inte luras av deras kampanj inser stavfelen och kastar det, och kontaktar då inte företaget. De som är desperata och verkligen VILL tro på erbjudandet ignorerar sådana stavfel. Dessa människor är mycket mer påverkningsbara och riskerar att luras mycket lättare. Stavfelen sorterar bort de personer som inte går att lura.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där anses väl vara allmänt känt bland 419-baiters. Vet inte om man är ute efter "desperata" människor primärt. Det kanske hjälper om de är det men konsensus är väl att man ffa vill vaska fram giriga personer som är lite godtrogna/korkade, för att nå en hög success rate.

      Radera
    2. Det absolut vanligaste anleding till felstavning på spamutskick, är för att kringgå spamfilter.

      Radera
    3. Det där kan nog variera lite mellan 419, P&D och viagrasäljare, för de sistnämnda stämmer det absolut (+ att man undviker varumärkesintrånget)

      Radera
    4. Martin har helt fel, det är precis som bokhandlarn säger

      Radera
  3. 1) Man skall vara försiktig med vad man hoppas på - det kan slå in.

    2) Man skall vara försiktig med vad man varnar för - om det egna alternativet misslyckas har man gjort motståndarens till det mest kända alternativet.

    SvaraRadera
  4. Vilken var reklambyrån bakom genidragen? Den där som spridde teddybjörnar över Belarus?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Föreslår att du klickar på länken. Det är SD:s egen interna kommunikationschef som ligger bakom.

      Radera
    2. Om det finns någon länk i Cornus inlägg så lyckas jag inte se den. Det är säkert bara jag som är blind som vanligt. Men här är i alla fall artikeln i Fokus. Mycket läsvärd!
      Reklamdemokraterna

      Radera
    3. Jag trodde att de hade anlitat en extern reklambyrå? Men annars har de en duktig kommunikationschef!

      Radera
    4. Inte illa för "lågpannade as" som en viss journalist twittrade i somras. Snacka om nyttig idiot.

      Radera
    5. SD kommunikationschef kan väl få vilket jobb han vill efter detta :-)

      Radera
    6. SD kommunikationschef kan väl få vilket jobb han vill efter detta :-)

      Radera
    7. Ja det är nog bara att trava in på vilken reklambyrå som helst i Stockholms innerstad och läsa högt ur CV:t och säga att man jobbat för SD så kommer jobberbjudandena.

      Radera
  5. Läste om detta i morse, via bubb.la. Noterar att SD fått ett PR-geni i sitt stall. Bara att gratulera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Noterar dessutom att SD blir ett alltmer salongsfähigt parti alltefter som vettiga människor fyller på. Det är lite som Neanderthalarna vars DNA blev assimilerat in i Homo Sapiens ovh försvann. Några år till så... Men järnrörsgängets dunkla skugga hovrar fortfarande över partiets nazzerötter. Kent Ekeroth är fortfarande en centralfigur, vilket gör att partiledningen fortfarande är högst suspekt, För inte tala om gymnasieläraren Jomshof, lite som den där Fridolin, suspekt.

      Radera
  6. Psyops konspirerar med försåtliga stavfel. Jag skulle inte ha kunnat komma på det själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och så var det ju Putin som sponsrade partiet också.

      Vilket genidrag.

      Vad kommer härnäst?
      MP och V som öppet bekänner sig som nazister bara för att motverka kremlpropaganda?

      Radera
    2. Härnäst? Jag förväntar mig någonting i stil med att Åsa Gråtmild och/eller Margot Israeltourettes kommer att föreslå sköntaxering på gratisreklam som gynnar SD...

      Radera
  7. Det här var en riktigt bra och klok artikel faktiskt. Från Cornu.
    Jag siter här fullständigt bedövad och chokad, verkligheten står upp och ner, ut och in och bak och fram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Suspekt där med stavfel och allt, "siter"...

      Radera
    2. Mitt tangentbord missar ibland bokstäver, det är gammalt och pajigt.
      Men tack för att du vittnar om din nivå av verklighetsförankring :p
      /m2

      Radera
  8. I svensk MSM (Main Stream Media) för några år sedan klistrades, efter ett obskyrt beslut i ett svagt ögonblick, epitetet "främlingsfientliga" framför Sverigedemokraterna så fort som Sverigedemokraterna nämndes. Anledningen, av vad jag på objektiva grunder har förstått, var att Sverigedemokraterna bedrev en relativt Sjuklöverpartierna restriktiv invandringspolitik.

    Nu när MP och S signalerar, observera signalerar, denna restriktiva invandringpolitik, borde svensk MSM i logikens namn, klistra epitetet "främlingsfientliga" framför Miljöpartiet och Socialdemokraterna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så vad du säger är att SD är främlingsfientliga och du vill göra ditt bästa för att hindra asylpolitiken från att skärpas, genom att svartmåla s och mp, för du vill ha fortsatt 10000 invandrare i veckan.

      Radera
    2. MSM borde inte sätta etiketter öht, t ex finns det väldigt få vänsterpopulistiska partier runt om i världen men betydligt fler högerpopulistiska, enligt rapporteringen i MSM. Jag misstänker att så inte är fallet.

      Vår egen regim är ganska populistisk när man trots ett skattetryck på 50% inte förmår att balansera en statsbudget. Vad krävs? 55%? Så kanske är vänsterpopulistiska S+MP mer relevant än att kalla dem främlingsfientliga, även om S har sådana drag (Laval-domen, go home stod väl facket och skanderade?).

      Radera
    3. Att klistra epitetet "främlingsfientliga" på folk och partier i tid och otid är inte min melodi. Det är MSM:s huvuduppgift (förmodligen i samråd med Sjuklövern) och troligen deras favoritsysselsättning. Eftersom jag är en rationellt tänkande människa så förstår jag inte detta etikettsklistrande.

      Jag har två gånger för några år sedan skrivit till nyhetsredaktionerna på Aktuellt och Rapport och frågat vad som låg bakom beslutet att klistra "främlingsfientliga" framför SD, samt vad som låg bakom beslutet att ta bort etiketten "främlingsfientliga" framför SD. Jag har inte fått något relevant svar, trots att jag betalar TV-licensen och att SVT är en myndighet och som sådan är skyldig att svara på brev!!

      Skulle jag klistra "främlingsfientliga", så skulle jag se till gagnet inte namnet. Det vill säga klistret hamnar på de som bedriver en invandringspolitik som piskar upp "främlingsfientliga" opinioner och strömningar.

      Eftersom SD inte har något som helst inflytande på invandringspolitiken, så är, enligt uteslutningsmetoden, den maktbärande Sjuklövern, som har piskat upp dessa opinioner och strömningar i dessa dagar i den humanitära stormakten. Följaktligen ska sjuklövern alltid presenteras med ett framförställt "främlingsfientliga" i alla möjliga sammanhang av MSM.

      På uppenbar inrådan av Regeringskansliets fascistexpert tillika den akademiska dropouten - Henrik Arnstad - gör Stefan Löfven små gulliga och tafatta försök, i avsaknad av "främlingsfientliga", med en ny etikett som ska vidhängas SD, och det är "fascistiska".

      I detta klipp från den tyska filmen ”Der Untergang” har, baserat på en fri svensk översättning, Arnstad huvudrollen.

      https://www.youtube.com/watch?v=bqP2wDI3-p4&feature=youtu.be

      Radera
    4. Rättelse:
      Länken är:
      https://www.youtube.com/watch?v=wC9c7_wE9HM&feature=player_embedded

      Radera
    5. Att kalla en meningsmotståndare för rasist eller främlingsfientlig är en smidigt sätt att förminska motståndaren och slippa ta debatten i sakfrågan. Det är en utstuderad och framgångsrik strategi. Jmf med klimatförnekare. Sånt där trams har förekommit i alla tider.

      Radera
  9. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  10. Bara dårar går i en sån där fälla.

    SvaraRadera
  11. Nackdelen med en så här utstuderad taktik från SD:s sida är att man visserligen får igång den diskussion man vill ha, men att även de egna väljarna riskerar att falla för snacket om inkompetenta SD som sprider lögner och överdrifter och inte ens kan stava. Det är därför viktigt för SD att så här i efterhand få ut budskapet att det faktiskt var en listig och skicklig plan det rörde sig om – men det vore osnyggt att själva gå ut med att så är fallet. Tur då att den här Fokus-artikeln dök upp, och inte minst att det finns nyttiga idioter som sprider den vidare till den bredare allmänheten! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hittade inte heller någon länk!
      Tack för ditt tips.
      Ser rätt hyggligt.
      Visserligen tjatar min mycket trevliga belgiska ögonläkerska om katarakt.
      Fast det har hon gjort i ett antal år nu...

      Radera
  12. Jaså nu är man en idiot för att man protesterar mot fascism? Föredrar du att man håller tyst?
    Hela detta resonemang utgår enbart från att SD spelar enligt helt andra spelregler än alla andra partier i och med att dålig publiciet anses gynna dem. Om deras rasistiska vidrigheter anses som "reklam", då har vi ett betydligt större problem än 52 fantasimiljoner, nämligen att en stor del av folket tycker sådan skit ska vara ett underlag för deras röst.
    Om det är några som verkligen är nyttiga idioter så är det alla de ledarskribenter som ägnade spaltmeter åt att dela ut offerkofta till SD efter att deras hatpropaganda fått gensvar. I denna kategori passar även Cornucopia in. Om det är något som legitimerar SD så är det just denna typ av nedlåtande resonemang som behandlar medborgarna som dumma får. Känns det som att du gör en bra insats?

    SvaraRadera
    Svar
    1. SD gick efter ert spridande av deras kampanj kraftigt framåt i opinionsundersöknignar.

      Det går att arbeta mot SD utan att sprida deras budskap och utan att göra som de vill. Nästa gång ni angriper dem, visa inte bilder och citat av deras texter. Speciellt inte i sin helhet, vilket skedde dessa två gånger - både Östermalmstorg och flygbladen på Lesbos.

      Radera
    2. Jag förstår inte varför man ska arbeta mot SD mer än något annat parti. MP är ju helt uppe i det blå, C blåögda och naiva på gränsen till oansvariga, S tar just inget ansvar, KD, tja, jag vet inte riktigt vad, M aspirerar som regeringsbärande parti men vill inte ha makten, SD har flest rasister i sin väljarkår (på samma sätt som V/MP har flest militanta antifascister), och så vidare och så vidare.

      Är det något man ska markera mot så är det väl hela den politiska makten och den hutlöst oansvariga skötseln av svenska folkets skattepengar.

      Radera
    3. Hatpropaganda?
      Utdrag ur SD:s partiprogram:

      Sverigedemokraternas nationalism är öppen och ickerasistisk. Eftersom vi definierar nationen i termer av kultur, språk, identitet och lojalitet, och inte i termer av historisk nationaltillhörighet eller genetisk grupptillhörighet, så är vår nationella gemenskap öppen även för människor med bakgrund i andra nationer.

      Radera
  13. För övrigt är det en rejäl lucka att bara tilldela SD uppmärksamhetsvärde för detta. Hur mycket skulle man värdera den uppmärksamhet som antirasismen fick i dessa protester? Vad skulle det ha kostat för en antirasistisk grupp att bekosta en annonskampanj som fick lika många människor engagerade?
    Att bara ge SD annonsvärdet är en stor miss.
    Och kom inte med någon invändning om att "antirasisterna gjorde bara bort sig och fick negativ uppmärksamhet", för det är ju exakt vad SD gjorde också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var som sagt SD som gick fram i opinionen tack vare detta.

      Radera
    2. Nu jäklar brann säkringen till vänster, underbart :-)

      Radera
    3. Cornu
      Du är en klok karl, varför fick inte antirasisterna samma credit. De är ju "de godas "fanbärare?
      För det kan väl inte vara så illa att folkflertalet sympatiserade med det nedrivna budskapet?

      Radera
  14. Svar
    1. Tydligen har vår Chalmerist börjat att tala i tungor!
      Näpet....

      Radera
    2. Google translate hjälper föga, snarare bidrar den till mer förvirring i det här fallet.

      Radera
  15. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  16. De bryr sig kanske egentligen inte om SD eller SDs budskap för den delen. De vill ha en gemensam fiende att skrika och bråka om. Det är det de vill. Och SD är ett legitimt mobbingsoffer i vissa kretsar.

    SvaraRadera
  17. RT (Russia Today) sponsrar dessutom SD med gratis reklamplats...

    RT visade SD's reklamfilm "No Money/No Homes", med samma tema som flygbladen, under stora delar av gårdagen i deras nyhetsprogram.

    SvaraRadera

 
Top