2015-11-12 09:31

"Närhet till natur och kommunikationer"

"Bo på landet mitt i stan!"
"Närhet till natur och kommunikationer" - reklamkampanj för att flytta till Partille på 90-talet
Närhet till natur och kommunikationer brukar vara något som slängs med kring vartenda nytt bostadsområde. Och mycket riktigt visar en undersökning från SBAB att just kommmunikationerna och närheten till natur (ej parker) är det viktigaste för attraktiva bostadsområden.
I topp hamnar just närheten till kommunikationer (59%) tätt följd av närhet till naturområden (57%), samt attraktiv naturmiljö (55%). Detta kan ställas i kontrast till artificiella miljöer, som närhet till parker, som bara tilltalar 37%.

Däremot är trams som sport, arenor och nöjes- och kulturliv det allra minst viktiga, där endast 23% finner tillgängliga sportaktiviteter, 25% aktivt folkliv och 30% aktivt kultur eller nöjesliv viktigt.

Slutsatsen är att kommunhybrisens byggande av evenemangsarenor och multianläggningar inte höjer attraktiviteten för orten eller bostadsområdet alls. Det är bara monument över låga räntor, fartblinda politiker och små högljudda lobbygrupper.

Så hellre en busslinje, en pendeltågstation eller en tunnelbanestation än ännu en förlustgående arena. I ett attraktivt naturområde.

14 kommentarer:

  1. Vem vill bo granne med en våldsarena där män under religionsskydd pucklar på varann om inte med knytnävarna innan/efter evenemanget så med fyrverkerier eller i minst allvarliga fallet endast verbalt?

    SvaraRadera
  2. Hur var det nu med närhet till ett ( minst! ) häftigt asylboende?

    SvaraRadera
  3. ingen som tänker på dom små? jag valde bostad bla på skolan (lokalt bra grundskola/dagis 1-12år) med andra ord gångavstånd.... fast många här leker dock taxi till sina småttingar, dom skiter tydligen i promenaden;) l

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag gick i grundskolan fanns det möjlighet att cykla till skolan (det gick att gå också, men vem går när man kan cykla?). Är det kanske så att småttingarna inte kan anförtros ett sådant fordon?

      Jag vet inte riktigt hur det kom sig att man skulle börja leka taxi med småttingarna, men det verkar vara en självförstärkande tendens. Det blir ju en hiskerlig trafiksituation när överstressade föräldrar skall hämta och lämna (hastighetsregler och annan trafikhyffs får ge vika).

      Radera
    2. Man bör nog göra förutsättningar för båda. Skilda cykel- och körbanor osv så att man inte blandar trafiken. Det är nog dumt att tro att man kan bygga bort biltrafiken i alla fall.

      Radera
    3. Att föräldrar kör sina ätteläggar i egen bil är naturligtvis främst ett egetintresse - det gör att de själva får sova lite längre på morgnarna. Enkel matematik - om det tar den lilla älsklingen 30 minuter att cykla till skolan så måste den vara väckt, duschad, matad, tandborstad, påklädd och KLAR 30 minuter innan skolan börjar.

      Om det istället tar 5 minuter med bil så räcker det att den är KLAR 5 minuter innan skolan börjar. Då kan föräldern själv sova 25 minuter längre innan ovanstående procedur påbörjas, eller ägna 25 minuter extra på morgonen åt smartphånen...

      Radera
    4. Man går för att njuta av samtalet och naturen.... alltså ingen ren transport utan ren och skär kvalitetstid i höstfräscha luften;) njut mer av livet!

      Radera
  4. Kulturutbud och befolkningsmängden i en stad/region är tydligt korrelerat. Så att arenor inte påverkar attraktionskraften är inte rimlig. Det påverkar antagligen inte attraktionskraften i kvarteren runt om kring men vem vill bo där när en kan bo nära naturen och har bra kommunikationer till arenan.

    SvaraRadera
  5. Nja, det innebär ju inte att de inte vill ha tillgång till idrott och nöjen. Det säger bara att man inte tycker att det är så viktigt att det ligger i bostadsområdet. Bra kommunikationer är ju inte ett självändamål utan ett medel för att få tillgång till ett utbud som inte finns på orten.

    Annorlunda uttryckt kan det uttryckas som att de kanske vill ha det utbudet, men kanske inte på sin egen bakgård...

    SvaraRadera
  6. Om man ser på den etniska segregeringen, som är så gott som 100%:ig i somliga stadsdelar, så inser man att det viktigaste svarsalternativet saknas i enkäten.

    SvaraRadera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  8. När jag bodde i Malmö hade jag full insyn mitt över gatan hos nån ung tjej som ganska ofta gick omkring naken om morgnarna. Jag såg henne inte som en "tillgänglig sportaktivitet", däremot kanske hon kan sorteras under "attraktiv naturmiljö".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Statistiskt irrelevant! Det utjämnas ju av att det var precis tvärtom för henne som hade motsvarande insyn över tvärsöver gatan till dig! ;-)

      Radera
  9. I själ och hjärta är svensken egentligen en bonnaröv med lånta strutsfjäder som banken lånar ut ?

    Partille är egentligen inget undantag. Förutom att strutsarna konsumerar mer lån där än någonstans. Granne med Partille ligger Bergsjöns villaområden som säljs för en tredjedel pris jämförbar med Partilles jämförbara. Alla 4 i topp för valet att bosätta sig i Partille har Bergsjön´s villor mer utav. Betydligt mer . Men det handlar om var man vill synas och Bergsjön är ett område man inte vill bli förknippat med. Bara losers bor i Bergsjön.
    Det är enda skillnaden. Det är varför en medioker ,tråkig,ful och totalt meningslös villa i Partille (det finns gott om dem) betingar ofattbara summor.

    Med tanke vad man kan få för pengarna, så är Partille en av de mest överskattade områden som överhuvudtaget finns i Storgöteborg.



    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...