Som utrett igår råder det ingen brist på utbildade lärare i Sverige. Vad det råder brist på i skolans pågående och fortgående kollaps är personer som vill jobba som lärare. Två exempel för dagen är en debattartikel hos Bonnier/DN och bloggrannen och författarkollegan Lotta Lexén som nu går ner i arbetstid och lön för att alls orka med läraryrket.
Skolan är i fritt förfall och frånvaron av personer som vill jobba som lärare är bara ett av skolans många problem, om än ett väldigt centralt dito. Någon brist på utbildade lärare finns det generellt inte, även om vi garanterat kommer få brist på dito inom speciellt matte, naturvetenskap och teknik framöver.
Alla vill undervisa, ingen vill jobba som lärare. För läraryrket innebär idag att man ska vara så mycket mer än en undervisare – man ska vara kurator, vaktmästare, byråkrat, statistiker, ekonom, väktare, hälsocoach, sekreterare, logistiker, bibliotekarie, reseledare mm. Och då finns det bättre betalda yrken där man bara behöver vara en av dessa saker och inte alla på en gång.
I en debattartikel hos DN skriver en lärarstudent följande:
“Av alla oss som påbörjade utbildningen är inte ens hälften kvar idag. Skolan är långt ifrån en attraktiv arbetsmiljö i dagsläget. Svensk skola behöver en krisplan och läget är akut.”
Den accelererande systemkollapsen rycker närmare. Problemen har bara börjat. Och nej, det handlar inte om invandring – flickor med invandrarbakgrund presterar bättre i svenska skolan än svenska pojkar utan invandrarbakgrund. Men naturligtvis, om asylkrisen skulle fortgå skulle problemen förstås bli ännu större när man stoppar in 10 000-tals extra och oplanerade barn i en skola som redan går på knäna och där allt redan saknas.
Man ska dock vara tydlig med att antagligen kommer högpresterande, särbegåvade respektive extrembegåvade barn ändå klara sig hyfsat i skolan. Kanske även medelmåttorna klarar sig hyfsat, åtminstone bland flickorna. De som blir förlorade och får sin skolgång bortkastad är generellt de svagaste eleverna, som därmed kommer cementerar deras utanförskap.
Samtidigt minskar dock högpresterarna (=höga resultat, ej att blanda ihop med särbegåvade eller extrembegåvade) i svenska skolan, så även dessa minskar. Andelen toppstudenter har halverats i svenska skolan.
Och nej, svenska barn lär sig inte problemlösning, kreativitet eller kritiskt tänkande. Man kan inte lösa problem om man inte har grundkunskaperna kring problemområdet. Svenska skolbarn presterar även uselt på det särskilda PISA-provet i kritiskt tänkande, problemlösning och kreativitet. Så den snuttefilten går inte att suga på.
Bloggrannen och författarkollegan Lotta Lexén jobbar som lärare i Motala. För att orka med arbetet går hon nu ner i arbetstid och därmed i lön och vittnar om att detta är allt vanligare i lärarkåren. Man älskar undervisning och skolbarnen i sina klasser, men man orkar helt enkelt inte med yrket.
“Fler och fler av mina kolleger, på min egen arbetsplats och runt om i landet, vittnar om en liknande känsla. Vi räcker inte till. Vi orkar inte med. Jag räcker inte till.”
Skolverkets och statens lösning är förstås mer uppföljning, mer statistik, mer administrativa uppgifter. Kort sagt allt mer arbetsbelastning för lärarna, med allt annat än undervisning. Samtidigt som staten bestämmer vad som ska göras, så är det kommunerna som håller i plånboken. Någon som är så naiv att de tror att man ökar antalet lärare i takt med att de påtvingade uppgifterna ökar?
“Ena veckan handlar det om extra tidskrävande mejlkontakter med föräldrar, uppdatering av likabehandlingsplanen eller hot- och våldplanen, krångel med teaterbiljetter, öppet hus och ifyllande av enkäter och utvärderingar. Andra veckan kan det vara en elev som ska byta skola, två elever som har fuskat, en annan elev som mår dåligt, nya allmänna råd från Skolverket att läsa och beakta, framtagande av en policy om datoranvändande vid prov och ett härligt men tidsslukande kvällsbesök på teater samt fjorton utvecklingssamtal.”
Jag har nämnt uppgiftsinflation tidigare. Det drabbar alla offentliganställda. Därför åtalar allt fler åklagare allt färre brottslingar. Därför har vi fler poliser än någonsin, men allt färre poliser i yttre tjänst. Därför tvingas lärarna jobba med annat än undervisning. Därför tar läkare hand om allt färre patienter.
Man lägger arbetsuppgift efter arbetsuppgift på kärnverksamheten utförare – lärare, läkare, åklagare, poliser – uppgifter som förr utfördes av sekretarer, kuratorer, byråkrater. Så man kan slå sig för sitt politiska bröst att vi har rekordmånga poliser. Men glömmer att prata om operativ effekt och att den faller.
Vad vi ser är den minskande avkastningen på investeringar. Frågan är om vi definitionsmässigt inte redan passerat toppen och man enligt en Taintersk definition alltså redan befinner oss i kollaps, med negativ avkastning på alla åtgärder. På samma sätt som Romarriket kollapsade under byråkrati och negativ avkastning.
För varje ny enkät från Skolverket är negativ avkastning. Kostar pengar, tid och lärarresurser, men vi får bara ännu sämre resultat. Att öka antalet platser på lärarutbildningarna, eftersom 50% hoppar av, är inte heller en lösning och dessutom pengar i sjön, samt sänker antagningskraven till ett av våra allra viktigaste jobb – att utbilda våra barn.
Nu kanske någon tänker anklaga mig för att bara gnälla och likt politiker inte komma med några alternativa lösningsförslag. Men det har jag redan gjort. Ni hittar en lång lista på hur svenska skolans problem kanske kan åtgärdas här. Alla förslag är kanske inte bra, men det är åtminstone förslag.
52 kommentarer
Jag vet, man kanske skulle återföra ansvaret för uppfostran av barnen till föräldrarna istället för att lägga det på lärarna.. kanske en hädisk tanke, vad vet jag?
Absolut. Lärarna ska undervisa, inte behöva utföra den uppfostran föräldrarna inte klarar av att ge.
Givetvis har pedagogerna ett ansvar för att fostra eleverna, barnen spenderar mer tid i skolan och förskolan än vad dom gör hemma. Problemet är snarare att fostran i skolan är alldeles för slapp. Så fort en lärare gör något står föräldrarna där med pekpinnen och säger ajabaja.
"Och nej, det handlar inte om invandring" Det är väl k-l-a-r-t att det gör… inte ens du kan befinna dig i en sån total verklighetsförnekelse… Det är ju orsaken till att skolan kraschat från första början. Existerade du inte när detta började? Det är ju orsaken till att kraschen accelererat bortom all kontroll. När skolan väl havererat så lär ju även svenskar tappa all motivation.. eftersom skolan blivit totalt meningslös att gå till om man vill lära sig nåt.
Gäsp. Högerpopulister har alltid bristande analys och med det bristande åtgärder. Du kan stoppa invandringen helt om du vill. Svenska skolan räddas inte för det, trots din förenklade världsbild.
Dock är det ju helt naturligt att leta efter enskilda syndabockar, det innebär att man passerat fasen förnekelse och befinner sig i fasen ilska, där man måste hitta vems fel allt är.
Det finns problem på skolor där andelen invandrare är försumbar. Fast det är klart, det jag har upplevt är ju bara anektdotiskt. Har ju bara två barn, så det statistiska underlaget är lite klent.
Nej. Om någon hävdar "invandrare är problemet" så kan det motbevisas av en enda anekdot. Du bor i Kungsbacka, näst efter Danderyd väl den invandrarglesaste kommunen i Sverige, typ. Åtminstone för storleken. Därtill en gräddhylla med höga inkomster. Ändå problem. Och problemen finns på fler skolor i kommunen än de jag misstänker dina barn går på.
Sedan skulle ju HMG kunna problematisera och säga "invandring är ett av skolans problem", men då måste han förklara varför det är det enda problemet han bryr sig om, dvs att han "inte är rasist, men…"
Cornucopia? Självfallet finns det fler orsaker till förfallet än invandringen.. Invandringen är inte grundproblemet.. det är ett av symptomen. Men ett lika stort problem likväl när det sker på Sveriges sätt.
Ilskan har jag passerat till stor del redan 🙂 Det är ingen idé. Tar det mer som en cirkusföreställning numera. Men ibland skrivs det så jäkla dumt så jag får gå in och kommentera iaf. Syndabockarna är flera.. men det är inte mkt man kan göra åt det nu, oavsett vilka de är.. mer än att försöka minska sitt beroende av systemet. För det kommer vittra sönder.
Komiskt att se en clown försöka argumentera för att undervisningen inte havererar när majoriteten av elever inte begriper vad lärarna säger, och som menar att arabiska skolor är lika bra som de svenska var på 1900:talet. Ingen probleminsikt, ingen överlevnadsförmåga.
Tino Sanandaji säger i sin analys av den svenska skolan att kanske ca 30 procent av problematiken kan kopplas till invandringen. Den stora anledningarna menar han är studiemiljön *surprise surprise*, "postmodernistiskt flum", för låga krav på eleverna m.m. Han jämför med de åren han själv gick i skola i Iran. Där var det "råplugg" som gällde, mer av katederundervisning och att eleverna var studiemotiverade på ett helt annat sätt (mer auktoritär skolmiljö?) än här i Sverige.
Länk till den långa intervjun med Tino finns här (de pratar om skolan vid tidskod ca 1.40)
http://www.tino.us/2015/10/tva-timmars-lang-intervju-i-radio-bubbla-intervjuad-av-deutsche-welle/
Förtydligande. Det är alltså intervjun i radio bubb.la jag hänvisar till. Och tidskoden skall vara 1.48.15.
Per Löfquist: Det är ju att skolan inte är anpassad till det folk som kommer… utan istället till den inhemska befokningen.. och den nivån man uppnåt på olika plan. Det gäller ju allt. Rättsväsendet också. Man tror att det ska gå att snacka folk tillrätta och låta dem gå nån jämställdhetskurs så löser sig saken. Men det går inte att tillämpa detta på folk som kommer från medeltiden. Det funkade inte i Sverige heller på medeltiden.
@HMG Hur menar du med att invandringen är ett av symptomen?
Menar du på fullt allvar att om vi ser till att får rätt på problemen i skolan så kommer invandringen upphöra?
Skulle vara intressant att höra vilka de andra symtptomen på problemen i skalan är…
Det är nog rapporten som nämns här som Tino avser
http://www.dn.se/debatt/invandringens-effekt-pa-skolresultat-kraver-krafttag/
Men den vill nog inte Cornucopia? ta in för han är med i Romsons verklighetsförnekargäng.
Anonym: Nej. Jag menar att invandringen är ett symptom på andra problem. Systemet i sig. Skuldsystemet.. som kräver tillväxt för att inte implodera.. och de psykopater som sitter i toppen av det. Det finns intressen av att bryta ned kultur, nationsgränser.. göra alla människor till en grå massa.. skapa konflikter så att man kan ta över och kontrollera. Styra. Att folk blir ett redskap i elitens intressen och totalt beroende av dem. Det finns så jäkla många helt andra intressen på andra nivåer i samhället som leder till de här grejerna. Jag tror inte det är oönskat i toppen så att säga. För ingen där är sår dum att man inte fattar de problem som kommer uppstå. O då pratar jag inte på politikers elelr medias nivå självfallet.. för där kan folk mkt väl vara precis så korkade. Men det här massiva drevet för invandring kommer av en orsak. Och det är inte av "humanitära" skäl.. om nån nu är så fullständigt desillusionerad att man kan tro det. Då hade man tagit hit svältande barn istället.
Invandrare är _en del_ av problemet. De kräver sjukt mycket resurser och de kastas bara rakt in i den ordinarie undervisningen i vissa ämnen, t.ex. de praktisk/estetiska. Jag vet, jag är lärare. Jag tvingas (ja, tvingas) var och varannan vecka ta emot nya elever som inte kan mer än ett par ord på svenska och jag förväntas göra vad jag kan för att de ska få betyg så fort som möjligt. Helt jävla vansinnigt är vad det är. Mina "vanliga" elever får stå tillbaka och de som siktar högt tvingas jag lämna vind för våg, jag har ingen tid och ork att ge dem extrauppgifter eller utmana dem. Jag tvingas sänka ribban något enormt och detta är med min rektors goda minne. "Håll näsan över ytan bara…" säger han. Vilket jävla trams det här är. Jag lämnar snart skutan, innan jag bränner ut mig. De ansvariga för detta totala fiasko borde ställas inför rätta.
Det står faktiskt i länken:
”Detta är emellertid inte ett invandringsproblem eftersom flickor med invandrarbakgrund klarar sig bra, i vissa mätningar till och med något bättre än de etniskt svenska pojkarna i skolan.”
Det betyder inte att de klarar sig generellt bättre än pojkar utan invandrarbakgrund.
Och ja, det är ett invandringsproblem. Det visar PISA matematik 2012 med all önskvärd tydlighet. Kanske inte för PK-folket, men för mig med civilingenjörsexamen gör det det.
Kunskapsnivån och disciplinen i den svenska grundskolan är, mycket på grund av den destruktiva massinvandringspolitiken, katastrofal. Som arbetsplats betraktad är skolan för eventuella lärare inte så lockande. Därav kanske den upplevda lärarbristen. Enligt PISA matematik 2012 är dock lärartätheten i Sverige relativt hög.
"Du kan stoppa invandringen helt om du vill. Svenska skolan räddas inte för det, trots din förenklade världsbild."
Nä, just det, skadan är nämligen redan skedd.
@Per Löfqvist. Vill du peka ut vad som är postmodernt flum i skolan? Det är ju skillnad på att mer precist säga vad det är kontra arr komme med en minst lika flummig anklagelse som snarare visar att man inte har koll.
Sen förutom det: Visst kan det vara så att en hel del baskunskaper som krävs i samhället är lika "då" som nu, men samtidigt förändras tiderna. Undervisningen kan nog inte vara helt statisk.
Tänker på dagmamman mina barn gick hos för tio år sedan. En liten dam som alltid hade sex barn i åldern 1-6 år. Alltid perfekt ordning, alltid glada barn som gjorde exakt som hon sa. När jag frågade henne hur hon lyckades svarade hon att det gällde att ha kontinuitet och upprätthålla den. Därför tog hon i stort sett bara emot en ett-åring varje år. Den parveln skolade så att säga in sig själv eftersom den såg hur de andra barnen betedde sig från den var liten.
Enda nackdelen var att barnen fick det lite tuffare når de började skolan, men de anpassade sig snabbt till att gapa och skrika och ta för sig.
Nu har jag inte jobbat som lärare, ja inom det offentliga då, jag jobbar delvis som kursledare på ett privat företag.
Men ett tag arbetade jag på ett statligt bolag.
Jag trivdes inte alls där på grund av att det fanns en kultur att en anställd inte hade något värde, de var enbart en kostnad i verksamheten.
I och för sig ganska logiskt, ett företag som inte ska gå med vinst eller där tredje person tvingas betala för tjänsten är det så gott som omöjligt att se ett värdet i det arbete som personalen utför.
Eller vilka av ens arbetsuppgifter som var mest värt.
Personligen tror jag detta är ett stort skäl till att så få vill arbeta som lärare.
I deras arbetsgivares ögon är de till stor del enbart en kostnad.
De ses oftast som en utgiftspost av många andra i den kommunala budgeten.
Det heter inte ens anställd – som heltidsarbetande är man en "årsarbetstid"…
Förlåt, svårt det där med orden för en som inte arbetar i den tvingande sektorn.
Jag antar Cornu inte har barn? Jag har två barn i grundskola i Stockholm, skolan är helt vit (99.97%) och den skolan är precis lika bra som när jag var liten. Lärarna trivs, alla är glada och rektorn struntar i de flesta direktiv som kommer utan kör på som "man alltid gjort".
Att påstå att inte invandrare har något med den krossade skolan att göra är naivt.
Vänner som har barn i skolor med invandrare beskriver helvetes liknande scenarion med våldtäkter, misshandel och ett allmänt förakt för lärande och lärare. Lärare utsätts för respektlöshet främst för att de är kvinnor och mindre värda än män enligt Sveriges nya statsreligion islam.
Jag skyller skolans förfall på Sveriges superkombination av islamistisk socialism. Otroligt icke-pk men också helt sant.
PK eller ej, finns väl inte så många undersökningar som undersökt invandringens effekter på skolresultatet. En av de som gjort det kom dock fram till att det var den enskillt viktigaste faktorn bakom raset i PISA (_obs_ ej den enda!). Gabriel Heller Sahlgren 2015. Invandringen och Sveriges resultatfall i Pisa.
http://www.ifn.se/storage/ma/8552b8a0418a48f79b58a93c465cce2b/4728cb3a7462402a88b4c39b241886f3/pdf/0BE097142F9EB97F9D45DA66FC4780FF8B85B7DF/pp71.pdf?MediaArchive_ForceDownload=True
Fast Cornu har säkert gjort egna undersökningar som är mycket bättre. Han bygger väl inte sin argumentation på anekdoter?
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Lärarnas inställning är en del av problemet. Väldigt många av dem är mjäkig vänster eller mjäkliberala och vill ha en mjäkig skola, men de orkar inte med den.
Och det baserar du på?
Hur gick det med de där 100 dagarna Fridolin så nonchalant stoltserade med?
Dagen efter Parisattacken stod Fridolin i TV-rutan och pratade om hur man ska "bekämpa terrorn". Hans slutsats var givetvis att det ska ske genom utbildning. Och vilken yrkesgrupp är inte mer lämpad att utbilda än självaste lärarkåren! Så lägg till terrorbekämpning i listan över saker lärarna förväntas göra.
Om de svenska lärarna ska kunna realisera de politiska ambitionerna behöver de inte en löneförhöjning, de behöver magiska krafter och en cape.
Ärligt talat så vet jag inte vad någon av er yrar om?
Det har ju lätt gått mer än 100 dagar sedan Fridonlin fick ansvaret, så nu ska skolskutan vara vänd.
Det sa han faktiskt!
Man måste se skolans förfall i ljuset av den generella välfärdsstatens kollaps; detsamma sker som bekant inom andra nyckelaktiviteter; infrastruktur, rättsväsende, militär…
Visst kan man peka på sin favoritaspekt om man vill; onda invandrare, elaka kapitalister, korrumperade administratörer, lata politiker, ryssen…men i grunden är det hela en naturlig process; ingenting lever för evigt. Allt föds, mognar, åldras och dör. Det gäller allt och alla. Jag, den där blomkrukan i fönstret, romarriket, företag, modetrender eller ljusfotoner. Extremt komplicerade välfärdsystem är inte undantagna döden. Det man får göra är att lugnt anpassa sig till nya rådande omständigheter.
Rent spontant skissar jag här upp vad man bör göra i situation Sverige; där välfärdsstaten generellt är döende i olika stadier;
1: Utbildning. Var beredd på att antingen undervisa dina barn själva eller lägg undan pengar till privatlärare för att fylla de allt fler hålen i den kunskapsmassa man får med sig från svensk skola. Detta gäller speciellt de naturvetenskapliga ämnena. Mitt stalltips för framtiden är att lokalisera en bra privatlärare i högstadiematematik.
2. Säkerhet. Polisen klarar i allt mindre grad av att skydda medborgarna från brott. Här får man jobba själv med försäkringar och larmsystem. En stor framtidsbransch kommer att ligga i sk. yttre skalskydd, dvs. pansardörrar, krossäkra fönster, elstängsel och tårgasfällor. En sak som jag tror kommer att bli vanligare i framtiden är att en grupp av exvis villor eller en gata går samman och hyr patrullerande vaktbolag för skydd.
3. Sjukvård. Håll dig frisk för fasen! Sjukvården kommer att bågna under trycket och du kommer att vara lämnad att själv ta hand om mycket av din sjukvård. Även får man arbeta med privatförsäkringar och kanske söka upp helprivat sjukvård utomlands.
Osv.
Håller helt med. Romarriket 2.0.
Jo det blir gärna så om våra ledare försöker ge en illusion av att alla kan leva på andras bekostnad.
Pingvin, javisst är sådant möjligted alla system.
Men i det här fallet låter du väl då bara som ytterligare en domedagsfetischist? Det borde ju gå att i sådana fall starta om eller förenkla de delar som bara tar tid och pengar utan någon nytta?
" Dagen efter Parisattacken stod Fridolin i TV-rutan och pratade om hur man ska "bekämpa terrorn". Hans slutsats var givetvis att det ska ske genom utbildning. "
Så även Fridolin kläcker en del bra uttalanden ibland… ! Att folk fortfarande tror på religoner och Gudar så här en 2000 år senare beror på att dom är outbildade och har dålig förståelse för världen. Man jag misstänker att det är en övermäktig uppgift för skolsystemet att förklara för alla muslimer att det inte finns någon Gud, och att Muhammed kopierade och hittade på alltihop. För övrigt så skulle nog en lärare som försökte inte bli långvarig…..
Måste skriva en till… Lite bättre ordning verkar vara en förutsättning, att inte låta dom hopplösa fallen förstöra för dom som är mer seriösa. Dvs inför något tuffare regler.
– Läraren låser dörren när lektionen börjar, och släpper inte in dom som kommer sent.
– Läraren får i extrema fall handgripligen slänga ut bråkmakare ur klassrummet. Det gäller alla som
saboterar lektionen på något sätt.
– Läraren behöver inte engagera sig i mail el telefon-konversationer med föräldrar efter
arbetstid, det finns schemalagda möten för sånt.
Det här borde vara självklart … Teachers and Principals – Push Back !!!
Det finns en sak till som behövs, ta bort skolplikten.
Om någon inte sköter sig ska sola ha rätt att reglera ungen.
Den fria uppfostran blev en katastrof. Frihet från regler, sunt förnuft och allmänt uppförande.
Politiker och administratörer är totalt inkompetenta och fattar inte läget och vad som behöver göras …
Inför nu omedelbart mina förslag från ovan…
Det kommer att leda till en bättre och mer seriös kvalitet på undervisningen i ett klassrum, och att eleverna håller sig till ämnet och försöker att utveckla sig och lära sig. Och att lärarna blir mer enpowered och motivated !
Och att ett xx antal svåra fall kastas ut. Dessa personer skall inte få förstöra för alla som verkligen vill lära sig. Dom borde få en chans att komma tillbaka om några år när dom kanske mognat lite — ??
Btw… För att förstå Religon odyl krävs lite mer. Historia, senaste inom Cosmologi / Evolution / Physics / Astronomy / Standard-modellen osv … Finns nog mkt få Muslimer som fattar eller ? ….
En genomgående trend för de flesta de senaste 30 åren är att mer och mer administration trycks ner till tjänstemännen. Orsaken till det är förstås datorernas utveckling. Men i den privata sfären tar man samtidigt fram system och program, som kanske inte alltid är helt smärtfria, men som underlättar. Bara att fylla i. Viss annan information som ansågs viktig förr i tiden har man helt enkelt tagit bort, inte relevant längre.
På samma sätt måste man naturligtvis ha system som stödjer lärarna om man nu kräver att de skall hålla på med en massa administration, så att den delen av jobbet går lätt och smärtfritt.
Tyvärr så är det så att mycket av det som anses viktigt kommer från USA där de har dille på statistik och mätningar. Och ofta anammar man nya processer och teorier direkt utan att göra någon analys om vad det skall vara bra för, eller vad det kostar. Kostnaden är förstås inte priset av programvaran utan den arbetstid som går bort, där den anställde i stället kunde ha gjort något produktivt. Fångat brottslingar, konstruerat någon ny programvara, eller fått ordning på den där snorungen som bara sabbar för alla andra.
De nya Svenskarna är om de kommer från MENA vana vid en annan diciplin.
Skolvalet ger en segregering.
När detta kopplas samman blir det tyvärr kaos.
Varför är tjejer bättre i skolorna?
En ide som kom upp häromdan var att göra lektionen som ett War of warcraft där samarbete och belöning skulle ge poäng.
Datorer borde utnyttjas mer tror jag. Där finns oftast total koncentration och samarbete.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
I min bekantskapskrets känner jag till 7 personer som är utbildade till lärare. Av dessa så är det en(1) enda som jobbar som lärare idag. Så visst sker det en omfattande flykt från en skola som alla dessa har beskrivit som fullständigt kaotisk.
Min granne blev tvungen att falla tillbaka på läraryrket, och klagar intensivt så fort vi träffas. Hans fru som också är lärare slutade jobba helt med motiveringen att hon har fått nog av att försöka träna apor.
Borde vara ett drömyrke!? Försök utföra ett fullgott dagsverke med kunskapsförmedling som främsta målet får du se! För alla dessa administrativa och familjesociala saker att ta hänsyn till räcker inte vanlig arbetsvecka. Läraren får inte utföra sitt primära uppdrag utan har mängder med pappersjobb (till ingen eller liten nytta skulle jag våga påstå) som påtvingats uppifrån. Och vresiga föräldrar som tror man är 24-timmarsanställd för att svara på frågor om deras telningar. Dessutom ska man tydligen tåla lite spö då och då från eleverna (domstolsutslag finns på detta! Det är sant!). Lugn för inlärning finns inte. Förtroende för lärarna finns inte.
När ungarna sedan kommer till högskolan kan de knappt läsa och definitivt inte skriva läsliga och rediga svar på tentamensuppgifter. Svar med handstilar som är oläsliga krusiduller i pappershörnen och "logiska" tankebanor som skulle få Plato att begå harakiri. Studieovana, ointresse, även då man själv aktivt valt kurser och program med mera, med mera. Men studentikosa ölfester lockar förstås… inte studierna… studier, vad är det? Det handlar om att hålla folk från gatorna och inte ställa till problem.
Att svenska skolan befinner sig i fritt fall är bara en underdrift. Det är värre än så. Googla på vad den förre ecklesiastikminitern Edenman hävdade redan på 1950-talet. Hans syn har präglat skolpolitiken sedan dess. Tyvärr.
Min erfarenhet efter att ha undervisat på gymnasienivå i tio år, på både kommunala och friskolor, i Göteborg och kranskommuner är att elever från MENA-länder är gravt överrepresenterade gällande undermåliga skolresultat, bristande studiemotivation/förmåga och störande beteende. Men det kan ju vara en ren slump…..
Det finns mycket att säga och diskutera om skolan.
Men invandring är inget nytt fenomen i historien. Av en del av kommentarerna här får man snarare intrycket att det är inte invandringen som är problemet utan Sveriges kassa hantering av integrationen kanske?
Det här med uppfostran är intressant. Gruppdynamik är lite svårt att uppfostra hemma. Jag hade inte accepterat att min dotter tar hem 12 kompisar samtidigt (deras klass är 26 st 6 åringar på två personer). I nästa klass är de en lärare totalt. Upplagt för kaos.
Vill man så går det att fixa svensk skola på några år med några mycket enkla åtgärder.
1. Skilj på skola och betygsättande. Skolorna kan med fördel vara privata eller kommunala men skapa en oberoende statlig myndighet som sätter betygen. Betygsättningen skall naturligtvis i så stor del vara anonym så att en examinator inte han frestas till att ge barn från en speciell skola högre betyg eller gynna flickor på pojkars bekostnad o.s.v. Detta för att få bort betygsinflation och återföra något sorts objektivt värde i betygen. De "överraskningar" som PISA blev för svenska skolan skulle ha kommit redan om man tittat på betyg.
2. Dela skolpengen i en baspeng och en resultatpeng. Resultatpengen betalas bara ut om skolan lyckat få elever godkända i sina ämnen. Detta för att helt enkelt svälta ut dåliga skolor och dålig pedagogik ur systemet.
3. Låt rektorerna få stor frihet i pedagogik och tjänstetillsättningar. Bra rektorer kommer att maximera för att hans elever skall klara sig och skolan få så mycket pengar som möjligt.
4. Ge lärarhögskolorna medel efter hur många elever som faktiskt arbetar som lärare efter examen. Ett Seminarium vars elever inte arbetar som lärare ett par år efter examen har antingen en felaktig rekrytering eller förbereder inte eleverna för verkligheten med tillräcklig kunskap.
Timo sanandajis avvikande uppfattning i frågan:
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10153258052113231&substory_index=0&id=560498230