2015-10-04 12:40

Teslas modelllinje sägs blir S3XY

Knappt har Tesla lanserat sin SUV Model X förrän Elon Musk på Twitter skriver att efter mellanklassmodellen Model 3, så kommer man lansera model Y. Teslas modelllinje sägs blir därmed S3XY.

Nu händer det visserligen att Musk skojar till det litegrann ibland, men i allmänhet gäller det han skriver på Twitter som en faktisk beskrivning av verkligheten. Dock har Musk raderat denna tweet sedan dess, men uttalandet har förevigats av media. Han sade också att en av Model 3 och Model Y kommer ha måsvingar likt Model X, så det hela är mer genomtänkt än bara en bokstav.
Tesla Model S
Model X ligger i samma prisklass som Model S och har än så länge bara presenterats i en P90-modell, dvs med 90 kWh batterikapacite, mot Model S P85 med 85 kWh. Model S finns även med 70 kWh.

Musk har också sagt (på Twitter, ej raderat) att det kommer billigare Model X-varianter längre fram, dvs med lägre batterikapacitet.
Dagschart TSLA. NASDAQ Composite
som röd linje.

Det finns bara spekulationer om vad Model Y skulle vara för slags bil. Att Model 3 blir i BMW 500-prisklassen är nästan säkert (dvs runt 400 000:- SEK) men det är tveksamt att man skulle lansera än ännu billigare bil, rent av en småbil. Snarare kan Model Y tänkas vara en transportbil eller minibuss inriktad mot företag. Därmed skulle man nå samtliga segment som t ex Mercedes gör premiumlyx/sportbil, premium SUV, premium mellanklassbil, och företagstransporter.

Tesla Motors (NASDAQ:TSLA) steg kraftigt på NASDAQ-börsen i fredags och gick +3.21%, vilket kan ställas i relation till NASDAQ Composite-indexets +1.79%. Även om man kan se en kortsiktigt upptrend sedan spiken nedåt i augusti går det inte att säga att aktien har vänt upp långsiktigt än. 

12 kommentarer:

  1. "Att Model 3 blir i BMW 500-prisklassen är nästan säkert (dvs runt 500 000:- SEK) men det är tveksamt att man skulle lansera än ännu billigare bil, rent av en småbil."

    Model 3 förväntas kosta 35 000 $ (313 000 kr) i USA före subventioner. Motsvarar det verkligen 500 000 SEK i Sverige?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har för mig att jag landade på 499:- när jag räknade om 35 000 USD i jämförelse med prisskillnaden på Model S i USA och Sverige.

      P70 kostar osubventionerat 75 000 USD och 851 000 SEK. 35 000 blir då 35*851000/750=397 000:- SEK. Ok, jag korrigerar till 400 000.

      Radera
    2. Med det sagt så kommer med supermiljöbilpremie 360 000:- för en Tesla Model 3 P70nvara väldigt attraktivt.

      Får börja spara redan nu. Lägger man undan 10 000:- i månaden har man 360 000:- till 2018.

      Radera
    3. Någon Model S P70 finns inte. De modeller som säljs av Model S idag är 70, 70D, 85, 85D, P85D, 90D och P90D. P90D kan även få Ludicrous mode.

      400k blir som sagt var Model Ξ. Med Y kan produktserien kan då skrivas SΞXY.

      Radera
  2. "Att Model 3 blir i BMW 500-prisklassen är nästan säkert (dvs runt 500 000:- SEK) men det är tveksamt att man skulle lansera än ännu billigare bil, rent av en småbil."

    Model 3 förväntas kosta 35 000 $ (313 000 kr) i USA före subventioner. Motsvarar det verkligen 500 000 SEK i Sverige?

    SvaraRadera
  3. Tesla måste vara den mest klockrena blankning som finns just nu. Inte nog med att deras egen nisch strax invaderas av de stora bilmärkena som vet hur man hanterar volym, dessutom finns ju betydligt mer innovativa bilar runt hörnet.

    http://www.buzzfeed.com/mathonan/googles-cute-cars-and-the-ugly-end-of-driving

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, värderingen är absurd. EN fabrik och knappt 50000 bilar per år, och är värderade till 32 g$
      http://finance.yahoo.com/q?s=TSLA
      Som jämförelse är GM värderat till 50 g$ och säljer 15 MILJONER bilar per år.

      Teslas nuvarande värdering intecknar en massiv försäljningsökning, åtminstone 100-faldig. Denna massiva tillväxt bör ske snart innan de etablerade tillverkarna ger sig in i leken på allvar. Max 5 år skulle jag tro. Det är helt orimligt.

      Radera
    2. Och de är inte ett dugg närmare vinst per be än för tre år sedan. Istället för att snabbt bygga på framgången och prångla ut en SUV på modelS plattan för att göra pengar har de slösat tid på att bygga in dyra och komplicerade lösningar i en redan dyr bil (Falkvingedörrarna). Det kommer undergräva deras möjlighet att lyfta vinst när de som bäst skulle behöva den. Vad då SUV förresten, lastrummet tar inte mer än 1.60 i längd på grund av den överkomplicerade andra stolsraden.

      Radera
    3. Du kan visst få in saker längre än 1,60. Andra raden fälls inte framåt utan tiltas framåt. Du får plats med en surfbräda, gipsskivor eller tom en fyrhjuling.

      Radera
  4. Tesla hade planer på en Model E, just för att det skulle bli SEXY, men Ford hann före med att regga Model E:
    http://fortune.com/2014/05/07/tesla-drops-model-e-trademark-but-ford-hangs-on/

    Finns att läsa om i biografin om Musk.

    SvaraRadera
  5. Angående Teslas aktiekurs, om elbilar är framtiden, har Tesla några revolutionerande patent som förhindrar andra att haka på samma trend? Om inte verkar värderingen vara absurd.
    Jag kanske är bränd, men i min branch, solceller, var Q-cells under 5 år en framgångssaga med en fullständigt manisk kurs. Sedan såg kineserna att det där verkade lönsamt och byggde på ett par år upp ett antal fabriker som tillverkade celler både bättre och billigare än Q-cells.
    Kursen dök från 70 euro till noll(konkurs) på ett par år. Resterna såldes till Hanergy och Hanhwa för skrotvärdet på tillverkningsmaskinerna.

    SvaraRadera
  6. Teslas stora värde är inte tekniken då det inte är något speciellt med deras drivelektronik eller elmotorer, utan deras varumärke. De har på kort tid lyckats bygga upp ett väldigt starkt varumärke som både representerar lyx och politisk korrekthet.

    Nya bilar säljer man på känsla till folk som man lyckats väcka ett ha-begär hos, dock är det viktigt att de lyckas leverera i tid för bilköpare är lite som barn som tröttnar om de inte kan få sina leksaker nu.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...