2015-10-14 17:18

Svensk elenergilagring för ditt hushåll eller arbetsplats?

Det har nu lanserats fler hushållsbatterier än Tesla Powerwall. Dit hör svenska Box of Energy, som nu säger sig ha levererat sin batteriprodukt till åtminstone Danmark.

Enligt Talentum/Ny Teknik kostar 10 kWh-versionen 75 000:- SEK i trefasutförande och den mer användbara 20 kWh-versionen 120 000:- SEK.

Produktbeskrivningen lämnar en hel del att önska rent tekniskt, men enligt företagets Facebook-sida har man levererat och installerat åtminstone ett skåp till en dansk kund, så produkten verkar finnas på riktigt.

Eftersom man pratar om 1-fas och 3-fasutförande verkar det som att produkten även innehåller växelriktare, och som sådan kan den också agera avbrottsfri kraft, UPS, och åtminstone med tilläggsfunktioner agera i ödrift vid strömavbrott. Produkten verkar alltså bättre än Tesla Powerwall, som enligt min uppfattning bara är ett korkat batteri, utan ens växelriktare.

Produkten kan både ladda från solceller, eller från nätet genom att t ex fylla på batterierna vid lågpris vid tidsdebitering.

Stora vitsen är dock att ladda batterierna med solceller dagtid, när de flesta inte är hemma, och använda elen under den mörkare halvan av dygnet. Just 20 kWh-varianten blir då intressant, då en ganska normal hushållsförbrukning ligger just på 20 - 30 kWh per dygn, åtminstone om man hanterar uppvärmningen via biobränslen (ej tappvarmvatten dock) eller har ett lågenergihus. Solceller kommer täcka den ljusa tiden av dygnet och kan vid rätt dimensionering även fylla på för den mörkare halvan.

Produkten kan alltså vara intressant såväl för solcellsägaren som för preppern, som vill klara strömavbrott. Fast jag vill se produktspecar på exakt vad produkten innehåller, inklusive de Internet-kopplingar som antyds. På pappret, utan siffror, ser det förstås intressant ut. Frågan är bara vad verkligheten är.

Andra angivna smarta funktioner sägs vara att den ska kunna samverka med typ 3-elbilsladdare, dvs europeiska elbilar, för att optimera när bilen ska laddas.

Optimalt skulle man med ett sådant här batteri kunna säga upp sitt elnätabonnemang under sommarhalvåret och därmed spara rejält med pengar på de lokala monopolens ockeravgifter. Sedan kopplar man in abonnemanget framåt oktober igen, och behöver alltså bara betala för elnätet vintertid.

Som jämförelse kostar ca 20 kWh blybatterier runt 20 000:- SEK och en rejäl växelriktare under 10 000:-. Till detta kommer en kraftig snabbladdare, säg 10 000:- SEK för detta. Ska man bara ha en UPS kan man antagligen klara sig undan betydligt billigare än 120 000:- SEK, och då den avbrottsfria kraften används relativt sällan behöver man knappast litiumbatterier för detta.

Själv blir jag misstänksam mot alla produkter, där man visar foton på VD:n, och där dessutom specen på förmågor och egenskaper verkar vara ett smörgåsbord av allt man kan tänka sig vilja ha, men inte anger tekniska specar. Det sägs också att man ska kunna övervaka/styra systemet via en app, men jag hittar iaf inget när jag söker efter Box of Energy på App-store. Kanske avser att man ska styra systemet via en webläsar-app eller att systemet kräver Android, men jag blir förstås ännu mer misstänksam här.


Symptomatiskt får jag felmeddelande vid försök att ladda ner företagets mediakit för att illustrera produkten, så det får bli nedanstående bild istället.
Solceller på en södervägg.

23 kommentarer:

  1. Varför i hela friden anges batteriernas kapacitet i ah (bilbatteri, mobilbatteri etc) istället för i kWh...
    Ursäkta min inkompetens när det kommer till lagrad ström.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra fråga. Multiplicera Ah med spänningen (t ex 12 V) och dela med 1000 så får du kWh. 75 Ah 12 V blybatteri innehåller alltså 75*12/1000=0.9 kWh

      Radera
    2. Bra fråga, ska försöka spekulera lite om varför det är så. Några osammanhängande tankar...

      kWh är en "ärligare" måttstock än Ah, eftersom den även tar hänsyns till batteriets spänning. 100Ah på 12volt är 1200 Wh, men endast 100Wh för ett 1-volts batteri, men det finns historiska och tekniska orsaker till att de används olika.

      En anledning är att batterier kommer i så många olika varianter och att spänning är en mycket viktigt tekniskt specifikation i nästan alla sammanhang där batterier förekommer, inte minst i konsumentprodukter där batterier kan bytas av konsumenterna själva. Att redovisa spänning separat är självklart och det faller sig då också naturligt att även speca Ah.

      Ah används ofta på mindre batterier och bilbatterier av gammal vana, men också för att Ah kan variera häftigt beroende på temperatur. För bilbatterier är också egentligen kallstartström (CCA) mer intressant än kapaciteten, dvs förmågan att starta motorn. De är heller inte designade för djupurladdning, tvärtom förstörs ett bilbatteri snabbt av djupurladdningar. Eftersom startmotorn kräver mycket ström för att starta motorn är framförallt blyplattorna i bilbatteriet mer lika svampar, med en mängd hålrum som ger maximal yta mot syran för att möjliggöra höga strömmar. Dessa förstörs av djupurladdning, medans solida plattor i s.k. brukarbatterier inte klarar att ge särskilt höga strömmar men däremot klarar djupurladdning mycket bättre.

      Så av gammal vana så har startbatterier alltid mätts i Ah, och i takt med att batterier används mer så har man fortsatt med det, trots att moderna batterier egentligen inte används på samma sätt som bilarnas startmotorer och att Wh är ett mycket ärligare sätt att redovisa batteriets kapacitet.

      Radera
    3. Väldigt relevant frågeställning du kom med Alex. Svaren som tidigare getts har varit mycket bra. Som okunnig användare är Wh (Watt x timmar) mest relevant då det avspeglar dess energimängd i batteriet/batterierna. Det som irriterar mig mest är angivelsen i spänning (volt) för skruvdragare och elcyklar mm, där reklam fördummar konsumenter att det är ett mått på dess kraft och energiinnehåll.
      /Fröja

      Radera
    4. Det är väl en avvägning mellan användarvänlighet och korrekthet. I System med samma spänning överallt, där bara strömmen varierar så är Ah möjligen lättare att använda. Om man ska dra korrekhetsargumentet längst så varför räknar vi inte i Joule?

      Radera
    5. Tänk på också, när vi snackar blybatterier och vill jämföra kapaciteten med tex. litiumbatterier, så mår de inte bra av att djupurladdas. Räkna med att du tar ut max 20 Ah ur ett 75 Ah batteri ifall du vill att det skall hålla ett tag.

      Radera
    6. Avon, det beror på konstruktionen av blybatteriet.

      Startbatterier ska helst inte laddas ur mer än 10%, marin/fritidsbatterier 30% medans brukarbatterier som används i elektriska golfbilar, gaffeltruckar m.m. kan laddas ur nästan helt.

      Radera
  2. Fundering; Vid energiproducerande toppar där det samtidigt konsumeras mindre ström så kan priserna rent av bli negativa. I Tyskland har jag förstått att detta är ganska vanligt. Detta trots att vind och sol inte är speciellt stora strömkällor om man ser på total produktion över tid. Skulle inte smarta såna här "batteri" skapa en form av arbitragemöjligheter i större skala där någon energientreprenör kan ladda en mindre fabrik med batterier vid låga priser på dygnet och sedan mata ut energin igen när det är dyrare? Eller är omkostnaderna för höga för att det ska kunna bli lönsamt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är i princip så tyska pumpkraftverk tjänar sina pengar. Men de har faktiskt blivit mindre lönsamma efter introducerandet av sol och vind eftersom skillnaderna i efterfrågan/produktion mellan dag och natt var större före Energiewende.

      Batterier är fortfarande ett dyrt alternativ för energilagring, de är vad jag kan se inte lönsamma för detta i Sverige (eller Tyskland). För att göra batterier lönsamma för detta krävs det både väldigt stora variationer och ett mycket högt genomsnittspris på elmarknaden. Eftersom vi tillsatt mycket ny (subventionerad) produktion de senaste åren är priserna på elmarknaderna nu mycket låga.


      Priserna på batterier har gått ner mycket de senaste åren och de har börjat användas för att hantera kortare spikar i efterfrågan, men det är ett annat användningsområde.


      Radera
  3. Så för 120 papp får man en grunka som kan lagra energi värd ca 20kr?

    Om man så har gratis ström att ladda den med så får man köra 6000 cykler innan investeringen betalt sig, en cykel/dag blir drygt 16år! Jag tänker inte börja köa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snarare är det ett alternativ till reservkraft än sålänge, ekonomiskt så är det svårt att räkna hem alla system med batterier jämfört med "2 hål i väggen".

      S.k. in-grid system där man genererar el man direktförbrukar själv och levererar överskottet ut på elnätet är dock lönsamt idag.

      Radera
    2. Men enligt uppgift betalar man 100tkr extra för nämnda alternativ. Frågan är vad man får för detta alternativ. Räknar man på tiden för att DEN summan skall betala sig så får man se i stjärnorna efter det (kanske om litiumbatteriet har betydligt längre livslängd man kan räkna hem det).

      Radera
  4. OT: Missade du den här från Fablernas Värld?

    https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/v/t1.0-9/s720x720/12079108_476127555901175_2617312041507449331_n.png?oh=2e130e5de39fe25951001ed51b760245&oe=569181AB

    SvaraRadera
  5. Känns lite vettigare att mata ut överskottsel på nätet. Förstår inte varför man måste vara "självförsörjande" ?? Jag är självförsörjande på årsbasis men inte på dygnsbasis (hela året). Utmatning på nätet = intäkt. Köpa en batteripark för 100 000 kr? Vad löser det, inte mina elproblem från oktober-mars i alla fall... och på sommaren kommer de bli smockfulla vilket gör att jag inte kan nyttja all solenergi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självförsörjning kommer bli en större anledning i framtiden misstänker jag.

      Elmonopolen höjer priserna, liksom ute i landsbygden med opålitlig leverans, kommer leda till att fler intresserar sig för dessa lösningar i takt med att priset på framförallt batterier sjunker.

      Områden som idag saknar elförsörjning kommer bli beboeliga till en överkomlig kostnad, och områden som idag är dyra att försörja med el pga långa avstånd och gammal/fallerande infrastruktur kommer kunna fortsätta vara elektrifierade till en lägre kostnad. Det kan exempelvis handla om avsides byar med en gemensam anläggning som blir billigare än att fortsätta vara anslutna till stomnätet. (Man kan här också misstänka att elbolag river befintlig infrastruktur och ersätter med dyliga anläggningar, ungefär som telia rivit ned telefonnäten på sina ställen och ersatt med mobila lösningar)

      För egen del är det mest intressant till stugan som saknar el. Solpaneler/vindkraft är tillräckligt bra och tillräckligt billiga för att tillfredsställa behoven idag, däremot är ju lagringsmöjligheterna (batterierna) det som är för dyrt och för dåliga egentligen. Dålig kapacitet, dålig livslängd och höga priser.

      Radera
    2. Kan tillägga att jag har 15 år gamla solpaneler som fortfarande funkar bra. Dyra i inköp och egentligen en ren förlustaffär fortfarande efter 15 år jämfört med "två hål i väggen", samtidigt vill jag nog påstå att hade det funnits bättre batterier så jag hade kunnat ta tillvara på den el som produceras så hade dessa antagligen betalat sig för länge sen.

      leker man med tanken på ett "perfekt batteri", med en kapacitet som överstiger årsbehovet, så behöver man inte särskilt mycket solpaneler för att täcka årsbehovet av el redan med dagens solcellsteknik. Mao, skulle ett revolutionerande nytt batteri rita om hela spelplanen för en stor del av dagens giganter inom bränsleproduktion, alternativ energi och fordonsindustrin.

      Men än så länge ser vi inget revolutionerande, snarare förfining av befintlig teknik. Problemet är fortfarande att batterier har hopplöst dålig kapacitet(relativt våra behov), usel livslängd och höga priser.

      Radera
  6. En produkt för att lura dumhuvuden om den överhuvudtaget finns. Dessutom måste man vara en miljövandal om köper en. Marknaden känns liten.

    SvaraRadera
  7. Sverige, som har låga elpriser, låg solinstrålning och utsläppsfri elproduktion, är en av väldens minst intressanta marknader för batterier. Har för mig att Hawaii har 5ggr så höga elpriser som Sverige - då blir förutsättningarna helt olika.

    SvaraRadera
  8. Bosch http://www.bosch.co.uk/en/uk/sustainability_innovation_2/bosch_at_ces/home_energy_storage_solutions/home_energy_storage_solutions_1.html

    Panasonic
    http://www.pv-magazine.com/news/details/beitrag/panasonic-to-roll-out-home-battery-to-europe--starting-with-germany_100020921/#axzz3oZNZuWIp

    SvaraRadera
  9. Att hålla på att säga upp abonnemanget på sommaren lär inte vara så lönsamt. Återanslutning förknippat med engångsavgift...

    Tror vi får vänta tills en helt off-grid lösning finns för en rimlig kostnad innan detta slår igenom. Hade varit fantastiskt att slippa köpa elnät på en monopolmarknad. Men det kommer ta tid, elbilarna kommer att öka hushållens förbrukning avsevärt de kommande åren.

    SvaraRadera
  10. Plus en Photoshoppad bild på VDn framför ett gäng grå lådor.
    Jag antar att affärsidén är nåt i stil med: importera billig skit från Kina, sälj dyrt, tjäna stora pengar i början och kursa bolaget efter nåt år när internet svallat över av negativa kommentarer om dålig kvalité och obefintlig support

    SvaraRadera
  11. Vore intressant att se siffror över kWh/år. Vindkraftverk för hemmabruk är ju otroligt mycket dyrare sett till effekt, jag fick det till cirka 1MSEK slå på knappen-pris för något som gav mig cirka 20MWh/år med de snittvindhastigheterna där jag bor (rätt snabb uträkning som jag gjorde på skoj, jag hyr lägenhet).

    Finns i sjön på att man skulle få bygglov för vindkraftverk dock.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...