2015-10-01 07:45

Raset i Volkswagen-aktien har lugnat ner sig

Raset i Volkswagenaktien har lugnat ner sig lite. Aktiekursen stängde rent av på plus igår, även om man är tillbaka på kursnivåer som senast sågs på börskraschen 2011, eller för den delen så långt bak som under återhämtningen 2010.

Kanske har marknaden åtminstone för tillfället sagt sitt, men vi har ännu bara sett början på historien. Kanske bedömer marknaden att Volkswagen kommer undan i Europa pga too big to fail, och redan prisat in stämningarna i USA och återkallningarna av fordonen? Samtidigt finns det förstås en långsiktig förtroendekris för bolaget här, men det är egentligen inget nytt. VW är inte direkt känt för att vara en bra biltillverkare, även om BMW-avundsjuka Audiköpare verkar tro det.
Dagschart Volkswagen. DAX-index i senapsgult.

Veckochart Volkswagen
Av intresse kan vara att aktien också är tillbaka på nivåer man såg 2008, innan den akuta finanskrisen slog till. Aktiekursmässigt har långsiktiga ägare inte fått någon avkastning på åtta år, utan får nöja sig med utdelningarna.
Månadschat Volkswagen

8 kommentarer:

  1. Jag drar på mig foliehatten och kikar just i detta nu efter en nyare version av den Golf (39000 mil besiktad utan anmärkning) jag kör nu. Dock inte diesel.

    SvaraRadera
  2. "Kanske bedömer marknaden att Volkswagen kommer undan i Europa pga too big to fail"

    "Marknaden" är väl ändå kunderna som köper bilarna. Väl?

    SvaraRadera
    Svar
    1. De kanske när alla kort kommer på borden i ser att de behöver bil ändå. Det blir bara till att välja vilken fuskare man skall köpa av...

      Radera
  3. Hur påverkar ägarstrukturen detta?

    VW har ju en väldigt tysk ägarstruktur.

    50,7% ägs av Porsche Holdings som ägs till 100% av Piech och Porsche.
    40% ägs av Volkwagen Holdning vilket jag gissar på är de själva.
    9% ägs av Niedersachsen som är en delstat i Tyskland.

    Inte mycket kvar för privatpersoner och investerare att handla med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det stämmer inte. VW AG har följande ägarförhållanden:

      Shareholder structure

      "Porsche Automobil holding": 31,5%
      "Foreign institutional investors": 26,3%
      "Qatar holding LLC": 26,3%
      "State of Lower Saxony": 12,4%
      "Private shareholders / Others": 12,3%
      "German institutional investors": 2,1%

      Radera
  4. Inte så roligt för Qatar då, å andra sidan kan de ju gas så det räcker att bränna på nyemissioner framledes..

    En allmännare funderare är kanske att det kan komma sådan här fula svarta svanar även i ett så "stabilt" och stort industribolag. Många storbolag handlas idag till väldigt dålig avkastning. Om svarta svanar gömmer sig allt oftare, även bland gamla trotjänare, borde avkastningskravet generellt höjas. Förhoppningsvis är det på väg. Lägre multiplar på lägre vinster, blir bra det..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan ju alltid hoppas på en nedgång. Svenska företag har faktiskt en relativt hög direktavkastning idag, och ännu mer anmärkningsvärt blir det när man jämför med riskfria räntan.

      Radera
    2. Sant, Joakim, svenska P/E har förvisso legat lägre än många andra marknader. Man kan ju fråga sig varför.

      Det är förvisso inte alltför länge sedan de skulle socialiseras av löntagarfonder, och med rikets urusla ledning så är det väl rimligt att prisa in en viss risk. Många svenska storbolag skulle klara sig bra även om Sverige försvann från kartan, om bara vissa mått & steg vidtogs innan Sverige spolade ner sig självt i toaletten (fö skulle visst de svenska skattebetalare köpa toaletter år världens alla kvinnor enligt det senaste geniala utspelet).

      Skulle gärna se RTTCK's kommentar om det aktuella läget. Koncensus (ok jag övedriver lite) att vi ska ha en stor krasch får contrarianen i mig att tänka lite till. Annars pekar ju väldigt mycket på att den konstgjorda 0-räntan måste leda till något riktigt nasty..på sikt. Vilken sikt då? Och hur?

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...