2015-10-20 14:11

35% färre containrar i Göteborgs Hamn

Göteborgs Hamn. 
Enligt uppgift har containerhanteringen i Göteborgs Hamn minskat med ca 35% på två veckor. Fyllnadsgraderna i containerparkerna har fallit till mycket låga nivåer. Detta kan förebåda en vändning i konjunkturen, men saknar än så länge förklaring.

Det är fullt normalt med variationer i aktiviteten i Göteborgs Hamn, men under loppet av två veckor har nu containerhanteringen fallit med ca 35%. Raset kom också utan förvarning och ingen kan ge någon förklaring till varför det fallit så kraftigt.

Internet skämtas det om att man kan se en konjunkturnedgång eller ekonomisk krasch i hamnens flöden med några månaders förvarning.
Containervolymer per år i Göteborgs
Hamn, 1969 - 2014

Nedgången är betydligt större än normala variationer, men kan naturligtvis ha en slumpmässig förklaring. Sådana här kraftiga fall har hänt förr utan förklaring, så det behöver inte betyda något. Det kan handla om en slump där där olika containerrutters scheman råkar sammanfalla på ett sätt som ger detta resultat. Enskilda fartyg kan ha tusentals containers så flödet kan variera stötvis. En annan möjlig förklaring kan vara att man inte klarar av säkerheten i hamnen och att en del aktörer därmed söker sig till andra hamnar, men det verkar orimligt att det sänka trafiken med 35%.

Tiden får utvisa om det är ett långvarigt och därmed konjunkturberoende tapp, eller om det är en oförklarlig slump.

Jag har sökt Göteborgs Hamn för en kommentar.

Göteborgs hamn har de senaste åren vänt sin uppåtgående trend och hanterar allt mindre containertrafik sedan rekordåret 2012. Volymerna är nästan nere på recessionens 2009.

14 kommentarer:

  1. Säsongsjusterad världshandel har vänt ner kraftigt enligt RWI/ISL Container Throughput Index som mäter flöden genom 81 stora hamnar världen över. Se graf.

    SvaraRadera
  2. Är väl inte så konstigt, det är ju alltid strejk och maskningsaktioner organiserade av kommunister och syndikalister i Göteborgs Hamn, kan man väljer man väl att ta in godset någon säkrare väg istället. En av anledningarna att vi slutade ta saker från UK var att det alltid var fördröjningar i just Göteborgs Hamn, från kontinenten går det på lastbil hela vägen och det fungerar mycket bättre. Containers från Asien eller USA går oftast till Rotterdam och sedan med feeder till Malmö, Helsingborg och så vidare.

    SvaraRadera
  3. I en annan del av Sverige öppnas ny hantering av containers: Kilenkrysset.
    http://www.kilenkrysset.se/om-oss/nyheter
    Kanske ett samband?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Norrköpings hamn har också byggt ut och utökat, så göteborgs hamnar saknar inte konkurrens.

      Radera
  4. Baltic Dry Index mår inte heller bra, särskilt inte med tanke på årstiden, nu ska den egentligen vara (relativt) stark med julhandeln i antågande.

    Så inte är det oväntat egentligen.

    SvaraRadera
  5. BDI har landat på 30-årslägsta och det lär antagligen fortsätta ner en bit till även om övertonnaget skulle minska. Anledningen är förstås att Kina-bubblan pyser ut. En titt på diagrammet(1985-2014) nedan visar tydligt hur raterna steg fr.o.m Kina´s WTO-avtal inkl. att USA gav dem en s.k "most favoured nation"-status 2001. Den spruckna råvaru-bubblan är huvudorsak till nedgången. Inget talar för höjda råvarupriser totalt sett. Är det någon som ser de 3 vågorna från 1999 då Kina avreglerade och lät frihandels-områden som Shanghai och Shenzhen bli förebild för allt fler städer etc?

    https://www.google.com/search?q=baltic+freight+index,+long+term&biw=1536&bih=769&tbm=isch&imgil=_0g9Kq5uuPfV-M%253A%253BeFuSWTMZ_94nxM%253Bhttps%25253A%25252F%25252Fpeople.hofstra.edu%25252Fgeotrans%25252Feng%25252Fch7en%25252Fconc7en%25252Fbdi.html&source=iu&pf=m&fir=_0g9Kq5uuPfV-M%253A%252CeFuSWTMZ_94nxM%252C_&usg=__IPwN6U_QQTtTZXgn-F8BxjjhvWg%3D&ved=0CDgQyjdqFQoTCJGXlIKN0cgCFQnucgodeCkD-g&ei=YDomVpHnJoncywP40ozQDw#imgrc=_0g9Kq5uuPfV-M%3A&usg=__IPwN6U_QQTtTZXgn-F8BxjjhvWg%3D

    SvaraRadera
  6. Oj oj vad pessimistiskt.. Glöm inte att Gbg hamn är en exporthamn. Vad betyder en tom exporthamn? Tex att hyllorna är tomma, vi levererat allt. Knappast att det inte finns order. Fram till Juli i år så var exporten totalt upp +5% jfr med 2014. Export till Kina, Indien, USA och Japan upp ca 10 - 12%. Det snurrar på...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst! Exporten stiger för varje månad det senaste året(undataget jan och maj). Linjär regression visar på en tydlig upptrend. Vi ligger dock under topparna från 2007 och 2011 och om USA nu stagnerar så kommer även Europa att göra det med viss "lag". En normal ekonomisk cykel bör topp detta kvartal.

      http://www.tradingeconomics.com/sweden/exports
      http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Handel-med-varor-och-tjanster/Utrikeshandel/Utrikeshandel-med-varor/7223/7230/282817/

      Radera
  7. Jag tror inte detta är mer än en statistisk blipp. De senaste siffrorna som gäller Q2 släpptes för en månad sedan och visar på en uppgång på 2% YoY för container. Även om världshandeln vänt ner så finns det inga skäl till att just Göteborgs Hamn skulle drabbas värre än någon annan.

    SvaraRadera
  8. Möjligt det är en statistisk blipp, och trafas analys av lastbilstransporter visar på oförändrade nivåer jämfört Q2 2014. Å andra sidan har jag helt subjektivt (sittandes i köer) tyckt mig notera en minskning av lastbilstrafiken in till Stockholm.

    SvaraRadera
  9. s/Internet/Internt/
    s/orimligt att det sänka/orimligt att det skulle sänka/

    SvaraRadera
  10. Det beror på havsodjuren. De sänker många fartyg så här års.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det har varit otäckt tyst om Nessie på senaste. Kanske hon semestrar utanför Göteborg?

      Radera
  11. Det beror nog på den väntade kraftigt sjunkande kreditvärdigheten i Sverige! :-)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...