2015-09-21 20:20

Wall Street Journal: Apple släpper elektrisk iCar år 2019 - Tesla rasar på börsen

Källor till Wall Street Journal  meddelar att Apple (NASDAQ:AAPL) släpper en elbil år 2019, iCar. Teslaaktien (NASDAQ:TSLA) rasar på beskedet.

"Apple Inc. is accelerating efforts to build an electric car, designating it internally as a “committed project” and setting a target ship date for 2019, according to people familiar with the matter.
The go-ahead came after the company spent more than a year investigating the feasibility of an Apple-branded car, including meetings with two groups of government officials in California. Leaders of the project, code-named Titan , have been given permission to triple the 600-person team, the people familiar with the matter said."
Rött på börsen för Tesla Motors
Den första iCar ska inte vara självkörande enligt WSJ, även om Apple sägs forska kring självkörande bilar.

Tidningen är dock skeptisk till att det är möjligt att få ut en bil till 2019, även om det i teorin kan ske om man har en partner som står för tillverkningen. Normalt tar det 5 - 10 år att utveckla en ny bil, så om man räknar in bolagets förstudier kring det hela under 2014 är 2019 inte omöjligt, men svårt.

En variant (min spekulation) är förstås att Apple använder sin avsevärda kassa för att helt prompt köpa någon mindre biltillverkare, för att få tillgång till produktionskapacitet, om man inte hittar eller redan har en partner.

Teslaaktien föll tillbaka på beskedet och utplånade dagens tidigare uppgångar. I skrivande stund är Tesla Motors aktie ner 1.10%, medan Apples aktie är upp 1.14%. NASDAQ-börsens Composite-index är ner 0.06%.

Kommer Apple med en elbil 2019, så innebär det förstås att inom något år kommer alla biltillverkare ställt om till 100% elbilar, och elbilen får sitt massiva och breda genombrott och kommer hittas på varje parkeringsplats runt 2022. En Apple iCar kommer förstås kosta dubbelt så mycket som en Tesla, som i sin tur kostar mer än dubbelt så mycket som en Nissan Leaf.

32 kommentarer:

  1. Jag tror inte det funkar så längre, Steve är inte med oss längre och han hade nog bara blivit förbannad över det här tilltaget.

    Cook är desperat och slänger sig på vad som helst känns det som. Apple innan Cook var ett fokuserat företag som gjorde ett fåtal saker väldigt bra. Nu känns det som att julen 2016 kommer Apple med en fantastisk tvättmaskin som tvättar tvätt.

    Hälsningar en grinig kille som spenderat över 200.000 SEK på apple grejer bara i år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har nog inte fel om tvättmaskinen. Apple HomeKit-integrerade tvättmaskinen iWash.

      Radera
    2. http://www.iwash.se/ ;)

      Radera
    3. Tja, varför inte? kanske vitvaror är nästa område för Apple att erövra. iWash, iDish och iTumbler. Dom kan ju göra som Siemens, Bosch, mfl och OEM:a inkromet och skapa sin egen design och styrgränsnitt, tex med nära integration med iPad och iPhone. Tror många Apple fans är intresserade.

      Radera
    4. 200 000 spänn? Hur lyckas man med det? Har du tapetserat vardagsrummet med Ipads eller?

      Radera
    5. Du tror att iPads är allt Apple säljer eller? Köpte 2st full utrustade Mac Pro.. Köpte visserligen en iPhone 6 i vintras, men det är småpotatis jämfört med vad datorerna kostar.

      Har precis beställt en 5k iMac till hemkontoret så tror 2015 slutar på närmare 300K till Apple från mig.

      Radera
  2. Känns som de får komma med ett helt koncept.. med själkörande bilar som bas om det ska vara nån mening.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men jag som sålt min själ till djävulen, hur ska jag kunna köra en apple-bil då?

      Radera
  3. Hur mycket vågar vi sätta på att när iCar väl är släppt så kommer de frälsta i Church of S:t Jobs hävda att Apple uppfann bilen? Nåväl, jag väntar iallafall fortfarande på dammsugaren iSuck!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har hört det där ofta från folk som inte använder Apple-produkter men jag har aldrig hört någon Apple-användare faktiskt hävda något sådant. Har du några exempel eller är du bara allmänt bitter?

      Radera
    2. Normkritik är ju viktigt nuförtiden, och vi är många som är innerligt trötta på applenormen i samhället. ;) Och jodå, jag känner många som tror dom besitter unika egenskaper genom sina äppelprylar.

      Radera
    3. Då har du helt enkelt ett förvanskande biasfel att ta itu med själv, det är nämligen extremt vanligt.

      Apple visar upp hjulet och iPubliken vrålar av glädje. Mycket beror dock helt enkelt bara på att iPubliken är ovanligt dåligt insatta i utvecklingen.

      Det blir inte störigt förens iPubliken skriker om hjulet framför sin mer insatte kamrat.

      Radera
    4. Det är egentligen inte iProdukterna jag irriterar mig på, de är oftast välbyggda med prydliga gränssnitt. Jag har haft iPhone och har min gamla iPad 2 kvar. Har pillat lite med olika MacBooks. Mjukvarumässigt har de ett litet annat tänk som jag har svårt att ta till mig men det är mest för att när det kommer till IT är jag fruktansvärt konservativ. Byter knappt bakgrund på skrivbordet. Så om det inte är hårdvaran, och inte mjukvaran (om vi inte nämner iTunes), då måste det vara våtvaran! :D

      Radera
  4. Hoppas någon utav bloggens läsare utnyttjade möjligheten att köpa Apple obligationer när företaget prångalde ut dylika för 2 miljarder USD på den europeiska marknaden. Detta innebär att Apple totalt sålt obligationer för drygt 55 miljarder USD som en dag skall betalas tillbaka med ränta och dess miljarder har inte använts till något konstruktivt, istället har Apple köpt upp sina egna aktier och betalat dividender med dessa pengar. Jag undrar hur många cent per dollar innehavarna utav dessa obligationer kommer att få det är dags för Apple att lösa in dem ....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut inga problem. Apple har enormt mycket pengar. Anledningen till obligationslånet istället för att använda egna pengar är skattemässig.

      Radera
  5. Den enorma kassan måste plöjas ned i något. Pengarna bränner i fickan.

    Men detta är en bra sak för världen oavsett om det lyckas eller inte. Nu måste alla fossilbilsbolag förhålla sig till elbilar och det kommer forskas ännu mer på att förbättra batteritekniken.

    Känslomässigt håller jag fortfarande på Tesla men eg. spelar det ingen roll bara vi får teknikskiftet till elbilar.

    Var det inte häromdagen som Audi, Mercedes och BMW lovade att de skulle bli lika bra som Tesla är idag fast först 2019. ;)

    SvaraRadera
  6. Teslas ned 1% och Apples upp 1% skall kanske ställas i proportion till VW nedgång på 22% idag?

    Fossilbilar ter sig mer och mer smutsiga - på många plan.

    SvaraRadera
  7. Varför inte köpa upp Nevs/Saab:s fabriker?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har ingenjörer som kan bygga bilar vi har en lokal din tanke är bra men Nevs vill inte dom vill nog göra egna bilar.

      Sen fattar nog inte våra politiker att elbilar är här för att stanna, det är som med it en modefluga.

      Tesla är en framtids bil om dom ökar hästkrafterna med ca 50hp per år alla stora barn vill vara värst på gatan.

      Elbilar blir bara snabbare hela tiden
      https://www.youtube.com/watch?v=q_cRqcbXAs4

      Radera
  8. Angående VW där det upptäckts att bränsleförbrukningen var manipulerad - hur många andra bilmärken har följt samma spår? Idag ställer man en bil på ett löpande band i ett slutet utymme, deaktiverar alla okritiska system (AC, m.m.) och sedan låter bilen avverka alla milen och skryter sedan om bränsleförbrukningen? I princip alla bilmärken kommer att bli stämda i USA.

    Om miljontals bilar ska bli eldrivna kommer vi få en enorm lithiumbrist i hela världen.

    http://fof.se/tidning/2012/7/gron-teknik-slukar-sallsynta-metaller

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är verkligen bränsleförbrukningen manipulerad? (Mer än vad andra biltillverkare optimerar för testcyklerna).

      Vad jag förstått så har det bara fuskats med utsläppstesterna.

      Radera
    2. Jag undrar nog också ifall det verkligen är manipulerad mer än att man gör sitt bästa för att få bra resultat på ett standardiserat test?

      Säger inte testspecen att man måste ha ACn på och man kan stänga av den så är det väl självklart att tillverkaren stänger av ACn?

      Det man snarare skall ifrågasätta är hur relevant testen är snarare än att beskylla tillverkarna för att de försöker få bra resultat. Trots allt är ju testvilkoren samma för alla tillverkare.

      Radera
    3. Ja. men det Volkswagen håller på att åka dit på handlar inte om det.

      De åkte dit för att de sänkte utsläppen av NOx vid utsläppstester.

      Vid en effektiv förbränning (för Diesel) så ska förbränningen vara varm och under högt tryck. Detta ger låg förbrukning och mer kraft. Tyvärr betyder det att utsläppen av NOx ökar.

      Det VW gjorde vara att ställa om motorn när den testades för utsläpp så att den gick kallare och under lägre tryck. Förbrukningen steg och kraften minskade.

      När man sedan kör bilen "vanligt" så används den effektiva förbränningen och man får lägre förbrukning och mer kraft.

      Om en ägare till en VW i USA lämnar in sin bil för att få den "fixad" så kommer den att köras på det "rena" läget hela tiden men det betyder också att förbrukningen kommer att öka och kraften kommer att minska.

      DET handlar skandalen om just nu - INTE fusk med förbrukningen.

      Radera
    4. @Prozenth, I den artikel du länkar till nämns inte batterier eller litium överhuvudtaget.
      Litium är det 25:e vanligaste grundämnet på jorden så det är ingen större fara.

      Likaså räcker elen också. Om alla Sveriges bilar blev elektriska över en natt så motsvarar det den el vi har som överskott och exporterar till underpris.

      Radera
    5. @Prozenth: Nästa gång kan du testa att läsa artikeln istället för bara rubriken.

      Ett citat från artikeln skriven av bland annat Troll:
      "De sällsynta jordartsmetallerna är egentligen inte så sällsynta. De finns spridda i jordens alla bergarter. Halterna är inte heller så låga jämfört med andra, traditionellt efterfrågade metaller som till exempel koppar. "

      Radera
    6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    7. Wofser: Tack för infon. Att marknadsföra bränsleförbrukning som inte motsvarar den genomsnittlige bilistens körsätt anser jag vara manipulation precis på samma sätt som man modifierar mjukvaran i en bil för att visa något helt annat än verkligheten.

      Radera
    8. http://www.theguardian.com/environment/2013/mar/14/car-manufacturers-manipulating-fuel-efficiency-tests

      Radera
    9. I artikeln står det:

      "EU gjorde en sammanställning av kritiska råmaterial år 2010. Där konstaterar man att när det gäller 39 mineral och metaller är Europa mer eller mindre helt beroende av import. Bland dem finns relativt vanliga mineral och metaller som bauxit, järn, koppar och zink. På listan finns även mer exotiska grundämnen som indium, germanium, gallium, selen, tellur, tantal, niob, litium och sällsynta jordartsmetaller. Många av dessa förekommer i mycket små mängder i jordskorpan. Utvecklingen av ny högteknologi förutsätter därför att man globalt – och inte minst i Europa – hittar och beskriver förekomster av sådana metaller."

      Radera
  9. Google och Apple skall ha respekt för sina resultat. Men jag är övertygad om att båda företagen snart drabbas av det alla andra bolag drabbas av (Ericsson, Nokia, Siemens, ABB, Motorola etc). Hybris och operativ handlingsförlamning. Hybris - de tror att IT och mobilstrategier funkar på kläder, möbler, hus och bilar. Samt operativ handlingsförlamning. Ledningen bygger filter och managementrutiner så att de inte kan utmanas som ledning utan kan sitta orubbade. Då börjar innovationen bromsa upp och signaler från omvärlden misstolkas. Det är bara en tidsfråga.

    SvaraRadera
  10. Vet de om att det finns en ledig fabrik i Trollhättan? Sverige anses väl fortfarande som lite inne i USA, så det kunde passa Apple som knappats bryr sig om några andra faktorer.

    ICar, designed by Apple. Made under the midnight sun. (Vilket speglar geografikunskaperna hos appleanvändare)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...