2015-09-30 08:19

Volkswagen: Återkallar och bygger om 224 746 bilar i Sverige

Volkswagen meddelar nu att man återkallar och bygger om 224 746 bilar med de berörda dieselmotorerna, som alltså släpper ut kväveoxider (NOX) över de tillåtna gränsvärdena även i EU och klarar alltså inte den sk EU 6-normen. VW har alltså även fuskat sig runt EU-reglerna.

Motorn som berörs kallas EA189 och det handlar om 104 227 Volkswagen, 57 367 Audi, 28 430 Skoda, 2 162 SEAT och 32 560 Volkswagen transportbilar.

Dessa bilar med vissa tillverkningsår och modellvarianter är enbart utrustade med dieselmotorer av typen EA 189. De berörda bilarna är tekniskt säkra och körbara.

Fortfarande gäller att alla nybilar som har den över hela Europa gällande EU 6-normen samt alla bilar med dieselmotorer som inte bygger på typ EA 189 inte berörs av detta.
Inte en Volkswagen, utan en Tesla.
Släpper inte ut något alls ur avgasröret,
som inte finns öht.
Vem går omkring och fotograferar en VW?

Slutsatsen är alltså att man inte bara fuskat sig runt USA:s NOX-gränsvärden, utan även runt de samma inom EU. Man kan dock gissa att som ett av EU:s största koncerner så kommer man inte bli stämd på tiotals miljarder euro för tilltaget pga too big to fail.

Volkswagen vet ännu inte hur man ska bygga om bilarna, men säger sig enligt tidplanen ha referensexemplar på hur ombyggnaden ska ske senast i oktober (som börjar i morgon). Att bilen ska leva upp till EU 6-normen och lagkraven kallas för "förbättring".

Pressmeddelandet från Volkswagen hittar man här.

Totalt ska uppåt 12 miljoner bilar byggas om. Det lär inte bli gratis för Volkswagen, speciellt inte med tanke på hur trångt med utrymme det är under dagens motorhuvar.

17 kommentarer:

  1. Vill man ens som VW ägare ha sin bil ombyggd? Resultatet blir, enligt de lärde, högre bränsleförbrukning och tätare serviceintervall.

    SvaraRadera
  2. Är detta något att bråka om?
    Man kan ju alltid säga att det är jordbrukets fel....
    Det har man gjort förut med framgång.

    SvaraRadera
  3. Skulle tro att du som ägare inte kan neka ombyggnaden, byggs bilen inte om så är den inte helbilsgodkänd och kommer att få körförbud vid besiktning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kommer nog ge upphov till diskussioner om ekonomisk kompensation. Man har betalat för en bil med viss förbrukning etc.

      Radera
    2. Förbrukningen är den som har uppgivits av tillverkaren och denna är "omöjlig" att nå som vanlig förare. Och i detta är inte Volkswagen ensam, finns få märken där uppgiven förbrukning matchar verklig förbrukning.

      I detta fallet är det NOx-värden som Volkswagen har fuskat med och det bör inte leda till ekonomisk kompensation. Snarare böter från staten för brott mot gällande miljökrav.

      Radera
    3. Jo ,det är möjligt att köra bilen på de värden som anges - men då får man köra som bilen kördes i testet. Det går inte att köra i 110 km/h och gnälla på att angiven förbrukning är lägre om den angivna förbrukningen är uppmätt vid en lägre hastighet. (ca 90 cm/h).

      Fixen kommer förmodligen innebära att bränsleförbrukningen stiger - DÅ kan det bli aktuellt med kompensation till ägarna då det blir tvärt omöjligt (inte bara nästan omöjligt) att köra på angiven förbrukning.

      Radera
  4. Ett påpekande är att motorerna aldrig var byggda för att klara EURO 6-normen utan EURO 5, detta då dessa motorer konstruerades innan EURO 6 infördes..

    En annan liten fundering gällande utsläpp. Finns det något byråkratisk certifieringsreglemente som kräver test i avgasmätningsbänk eller räcker det med att konstruktionsmässigt visa att bilen faktiskt inte har några utsläpp? Skulle ju vara komiskt om det faktiskt krävdes att Tesla genomgick avgasmätning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det stämmer.

      Cornu var nog lite snabb på tangentbordet där.

      Motorerna som berörs kommer aldrig att klara Euro 6 då de byggdes för att vara en Euro 5 och är det en Euro 6-motor så berörs den inte.

      Sen undrar jag om VW verkligen kommer "bygga om" bilarna. De kan ju bara patcha bilarna så att de ständigt ligger i "testläget" med lägre utsläpp. Problemet då är att bilarna kommer dra mer bränsle samt tappa kraft. Jag hoppas oberoende tester görs på förbrukningen före och efter "ombyggnaden".

      Ett annat stort hål är eftermarknaden med bland annat "motoroptimering". För några tusenlappar kan man patcha sin nya dieselbil och få lägre förbrukning och mer kraft. Det vore intressant att testa hur utsläppen av NOx påverkas av sådan modifiering.


      Radera
    2. Det är ju en viss skillnad i krav mellan EU 5 och EU 6 vad gäller NOX. Den största skillnaden är dock kraven på partikelfilter för EU 6, som inte fanns för EU 5a.

      Radera
  5. Vem står näst på tur att avslöjas då?

    SvaraRadera
  6. Och ingen ursäkt på VW:s sida för att kunder ska få en "förbättring" som man betalt för från första början.

    Skamligt men så smart och snarare standardförfarande från stora företag som inte anser sig ha gjort fel (jfr banker). Deer in headlight mot de kunder som inte kan lägga ihop 1+1 (nyhetsrapporteringen + återkallelse)

    SvaraRadera
  7. Syna VW lögnen: Om de bara byter software med lägre NOX utsläpp innebär det att CO2 ökar och hästkrafter/vridmoment minskar. Det är ett fysikaliskt inverterat samaband mellan dessa parametrar. Jag undrar: Hur ska VW kompensera all ägare för en ev. högre skatteklass och mindre kraft??

    SvaraRadera
  8. VW-koncernen är väl inte kända för att ta hand om sina kunder direkt.
    Havererade DSG-växellådor som återkallas i USA och Kina, men inte EU pga svagt konsumentskydd, kamremsproblem, problem med gasbilar, lögn om självcert som bagagerumsvolym (Audi A4 480L i spec mot 408L i verkligheten), felaktigheter om viktbesparing och certifierad vikt på bilen mm mm.
    Om man ljuger om tydliga lagkrav som emissioner för myndigheter och uppenbarligen skiter i kunderna på andra jobbiga områden ska man nog inte lita för mycket på att de gör rätt för sig denna gången heller. Kanske är som ni säger, de tror sig vara för stora för att rå på...

    SvaraRadera
  9. VW-koncernen är väl inte kända för att ta hand om sina kunder direkt.
    Havererade DSG-växellådor som återkallas i USA och Kina, men inte EU pga svagt konsumentskydd, kamremsproblem, problem med gasbilar, lögn om självcert som bagagerumsvolym (Audi A4 480L i spec mot 408L i verkligheten), felaktigheter om viktbesparing och certifierad vikt på bilen mm mm.
    Om man ljuger om tydliga lagkrav som emissioner för myndigheter och uppenbarligen skiter i kunderna på andra jobbiga områden ska man nog inte lita för mycket på att de gör rätt för sig denna gången heller. Kanske är som ni säger, de tror sig vara för stora för att rå på...

    SvaraRadera
  10. Dom får väl sätta in en 'pizzlåda' som bilar har idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Adblue är inte gratis eller enkelt att lägga till i efterhand. Och vad är"pizzlåda"?

      Radera
  11. Ja känns ju som motorstyrningen läggs om till läget då de fuskat och klarat kraven. Någon (större) fysisk ombyggnad tror jag inte på. Men surt för den som får en sämre produkt än vad de köpte.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...