2015-09-25 11:33

Nissan Leaf - elbilar fungerar utmärkt på landsbygden

Jag har provkört Nissan Leaf som ägaren av gårdagens 15 kW solcellsanläggning innehar. Bilen visar sig fungera utmärkt för den som bor på landsbygden med 4 - 5 mil till staden och är inte ens speciellt dyr. Dessutom kommer den med ytterligare räckvidd efter årsskiftet, vilket ger en i princip exponentiellt förbättrad användbarhet.

Årets Nissan Leaf, som är den uppdaterade versionen från 2013, har ett batteri på 24 kWh, vilket sägw räcka till 170 km, men med 1.5 kWh per mil räcker till 16. Faktiskt räckvidd beror förstås på körvanor, terräng, antal personer i bilen, värme- eller kylbehov och vad för vägar man kör på. Efter årsskiftet kommer nya batterier, som kommer innehålla 30 kWh och därmed ge en räckvidd på 200 km vid 1.5 kWh per mil. Detta innebär en markant förbättring i vad man kan göra utan att behöva ladda bilen.
Nissan Leaf vid rast- och utsiktsplatsen i Sätila. Skulle vara en bra plats för en laddstation, med fikamöjligheter på
bykrogen eller mataffären inom 100 m.

Jag har fått förmånen att träffa en ägare av Nissan Leaf, som tillika äger en stor solcellsanläggning som producerar överskott till elnätet. Hushållet använder numera sin Leaf till i stort sett alla persontransporter, och med hushållets förhållanden ligger räckvidden runt 140 km. Boende på landsbygden utanför Göteborg blir det inte så mycket långsam stadstrafik, men det är ändå fullgod räckvidd för de allra flesta resor.

Egentligen är inte räckvidden ett större problem för elbilarna. Problemet är att det än så länge kan vara glest mellan främst snabbladdstationer, vilket kan leda till räckviddsångest. Men infrastrukturen blir snabbt bättre och kan jämföras med om man tar bort en stor andel av alla bensinmackar, vilket också skulle ge räckviddsångest för fossilbilister.
Nissan Leaf.

Elbilar är en mycket lovande lösning för svensk del på problematiken kring peak oil. Sveriges elsystem är idag till större delen icke fossilberoende, men med kommande nedläggningar av kärnkraftverk och rivande av 10% av svensk vattenkraft kommer detta förstås ändra sig och vi kommer importera allt mer kolkraft och tvingas köra på oljekraftverken i Karlshamn och Stenungsund. Eller tvinga kontinentala Europa att göra motsvarande när vi inte kan exportera svensk vattenkraftel och kärnkraftsel längre.

Men som elbilsägare på landsbygden har man gott om plats på villatak, ladutak eller för den delen på ställningar på marken att komplettera sin elbil med solceller och därmed inte bidra till ökad fossilelförbrukning.
Ladduttaget hittas under denna lucka.

Bor man på landsbygden kan man dessutom ofta köra relativt lite på motorvägarna, vilka snabbt kortar elbilars räckvidd på grund av högt luftmotstånd vid högre farter.

Jag har tittat på de sträckor jag själv kör, och skulle utan problem klara mig med en Leaf och 140 km räckvidd på de allra flesta sträckor jag kör. I princip är det bara vid tre tillfällen de senaste månaderna jag ens skulle behöva ladda batterier för att komma hem.

Mina vanliga körsträckor är
  • Till Sätila och tillbaka: 5 km (ja, jag går eller cyklar också, men ibland tar jag bil)
  • Till Skene och tillbaka: 38 km
  • Till Kinna och tillbaka: 44 km
  • Till Kungsbacka och tillbaka: 62 km
Ingen av ovanstående skulle innebära något behov av laddstation.

Ovanligare men förekommande resor är följande:
  • Till Göteborg och tillbaka: 92 km (tar oftast bussen)
  • Till IKEA Kållered och tillbaka: 76 km (finns gratis snabbladdare på IKEA)
  • Sätila-Göteborg-Kungsbacka-Sätila: 107 km
Enskilda ovanliga resor de senaste månaderna är:
  • Till Landvetter Flygplats och tillbaka: 50 km
  • Till Alingsås och tillbaka: 122 km
  • Till Aeroseum och tillbaka: 116 km
  • Till Oscar II:s fort och tillbaka: 116 km
Samtliga ovanstående resor skulle inte kräva ens laddning vid destinationen, även om man förstås laddar ändå om möjlighet finns. På många platser är laddning, rent av snabbladdning, gratis och oavsett finns ofta lediga parkeringsplatser för elbilar.

Över till de enda två resor jag gjort sedan i juni, som faktiskt kräver laddning. Bägge dessa var resor i tjänsten, där jag kunde hyrt en bil på företaget.
  • Skövde och tillbaka för studiebesök Arméövning 2015: 153 km
  • Signeringsturné Helsingborg-Lund-Banjosödern-Malmö-Löddeköpingen: Många kilometer. 205 km till första destinationen Helsingborg. Dessutom motorväg större delen.
I Skövde finns det snabbladdare där bilen kunde stått i 20 minuter innan hemresan från Arméövning 2015 påbörjades. Dock kan man vid 140 km räckvidd behövt ladda även på vägen, t ex tagit frukost vid en snabbladdare i Borås eller en paus i Falköping.
Ladduttagen. Snabbladdaruttaget för ChaDeMo till vänster. Bilen laddas just nu i standarduttaget
med 6.6 kW från en privat laddstation hos ägaren, vilket alltså tar ca 4 timmar till full laddning. En sådan
halvsnabb laddstation kostar 10 000 - 12 000:- och kan vara en lämplig investering för elbilägaren.
På vägen till Helsingborg kunde man tagit en fika och en bensträckare i t ex Falkenberg, där det finns snabbladdare. Väl nere i Skåne finns det gott om laddplatser.

Ibland har jag dock dragbehov, men min nu 10 år gamla Honda CR-V diesel har 24 000 mil under hjulaxlarna, och skulle kunna ställas av och sedan ställas på tillfälligt när man faktiskt behöver en dragbil för landsvägsbruk. Något andrahandsvärde att tala om på den gamla bilen finns knappast, särskilt som även AC:n gett upp runt 23 500 mil. 

Det är via Trafikverkets app Mina Fordon gratis och blixtsnabbt att ställa av och på en bil idag. Ett alternativ är att hyra bil vid de få tillfällen man behöver dragbil eller köra väldigt långt och kollektivtrafik inte är ett bättre alternativ. Jag föredrar att ta tåget längre sträckor, då tåg inte är slöseri med min tid, eftersom jag kan jobba under tiden. Att köra bil är däremot improduktivt tidsslöseri.

Att ta en paus då och då är bara bra för trafiksäkerheten, och med elbilar finns det inte bara juridiska fördelar med att hålla hastighetsgränserna, utan räckvidden påverkas den med. Helt klart är att med mina körbehov så räcker en Nissan Leaf för alla normala resor och även en del onormala.

Leaf har en del användbara genomtänkta finesser. Man kan via tillhörande app ställa in kupétemperaturen i bilen när den är på laddning, så nätströmmen används för att värma upp eller kyla ner bilen, så en resa påbörjas med rätt temperatur utan att el omedelbart ska behöva gå åt till värmesystemet eller kylningen. Detta gör att man med fördel använder elbilparkering när det finns, även om det bara är ett vanligt vägguttag.

Bilen var en fröjd att köra och i princip helt tyst i farter under 50 km/h, varefter visst vägljud kunde höras vid högre farter. Med relativt hög markfrigång gick det utan problem att ta sig fram på mycket dåliga grusvägar och den fungerar alltså utmärkt på privata vägar på landsbygden.

Priset på en Nissan Leaf är inte ens aggressivt. Med supermiljöbilpremiens 40 000:- SEK kan man köpa mellanmodellen för 249 190:- om man hyr batteriet eller privatleasa för 3 099:- SEK i månaden.  Då landar sedan den rörliga energikostnaden per mil på runt 2:- SEK om man laddar hemma, eller motsvarande en dieselbil med en förbrukning på 0.16 liter per mil (givet 12:50 SEK per liter diesel).

Om man ständigt kör långa sträckor är Leaf kanske inte en lösning, men det går utan problem att pendla dagligen fem mil i en riktning, utan att ens behöva ladda på jobbet.

Jag är personligen väldigt lockad av att byta till en Nissan Leaf när de större batterierna kommer. 200 km hade räckt till Skövde utan paus och nästan till Helsingborg, som dock är motorväg. Men en bensträckare på 20 minuter hade inte gjort något. Längre än så tar jag tåget.

Nedanstående karta från Uppladdning.nu visar ChaDeMo-snabbladdare, som fungerar med Nissan Leaf och ska ladda batteriet till 80% på 20 minuter. Detta är platser lämpliga att stanna för en fika eller bensträckare och ladda bilen på.

Till detta stöder Nissan Leaf förstås 230V Schuko, dvs vanliga eluttag, och Mode-3 Type 1. En adapter för 230 V 16A CEE kostar några hundralappar och för runt 3 000:- kan man också köpa en Mode-3 Type 2-adapter. Med dessa tillköp ser kartan ut som följer, men kan mer betraktas som parkeringsplatser än fikapauser.

Som synes finns det relativt gott om laddstationer. Så många att man måste zooma in för att se detaljerna.

I takt med att elbilarna blir allt fler måste förstås antalet elbilparkeringar såväl som snabbladdningsstationer successivt byggas ut. Är det fullt finns det för få platser. Man ska nog inte heller räkna med att det kommer vara gratis för evigt på en del platser, men på köpcenter och IKEA är det fullt rimligt att man fortsätter ha gratis laddning som kundservice.

Ingen form av ersättning från Nissan har utgått till mig eller till mig närstående för detta inlägg.

30 kommentarer:

  1. "har ett batteri på 24 kWh, vilket sägw räcka till 170 km, men med 1.5 kWh per mil räcker till 16. Faktiskt..." tror någon siffra här har blivit fel. Eller menar du 16 mil?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den logiska slutsatsen är väl att han blandat enheterna eller missat en nolla. En bil med 16km räckvidd är nog inte speciellt användbar ;-)

      Radera
    2. jo, jag fick också läsa 2 ggr, men det står faktiskt "...per _mil_ räcker till 16". 16 dito alltså, vilket åsyftar 16 mil.

      Radera
  2. Har sneglat lite på Nissan Leaf, helt klart intressant bil som täcker de flesta behov.

    SvaraRadera
  3. Mm både nya leaf och e-golfen ser fina ut och skulle funka bra för en 99% av ens resor. Kostar dock fortfarande lite väl mycket. Fast bor man i stan som en annan borde man kanske inte ens ha bil..

    SvaraRadera
  4. Andrahandsvärdet verkar inte vara så bra på Nissan Leaf. Gissningsvis så är det nära 0 efter 15000 mil eller så, om batteriet håller ut så länge. En relevant kostnadsanalys vore att slå ut totalkostnaden (inklusive värdeminskning) för allt på antalet mil och se om det skiljer så värst mycket mot en jämförbar miljödieselbil.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast leasar man batteriet så är det ju utanför ekvationen. Fast man riskerar ju drabbas av "vi tillverkar inte batterier för den modellen längre" efter ett antal år.

      Radera
    2. Se denna anekdot
      https://youtu.be/OIdUdhJxIt0?t=245

      Tittar man på värderna på blocket så värderas de där samma eller högre än fossilbil.

      Radera
    3. Att leasa batteriet är väl också en kostnad.

      Radera
    4. Jo, men leasar man batteriet är ju Nissan ansvarig för att batteriet ska vara funkis, alltså kommer batteriet fungera efter 15000 mil.

      Radera
    5. Haken med leasing är förståss att leasingföretaget ser till att vältra över kostnader plus sin vinst på kunden. Om livslängden på batteriet bara skulle vara 15tmil så innebär det ju att du tagit en kostnad på mer än ett batteri på den tiden. Istf ett prisfall på normal bil plus batteri så drabbas du av en kostnad på prisfal på en bil i övrigt, ett batteri plus vinst för företaget.

      Radera
    6. Självklart, men samtidigt så kommer en begagnad bil inte bära på obehagliga överraskningar så som trasigt batteri. Så man kanske ska se batteriet som en del av drivmedelsbudgeten. Så om man t.ex leasar batteriet med 2000 mil/år och maximerar körsträckan så kostar det 1000 + (167mil x 2kr (givet uträkningen ovan)) = 1334kr/månaden, vilket är lite under den kostnad för diesel jag hade när jag jobbpendlade ca 7 mil om dagen.
      Så sett på det sättet kanske elbilen inte är lika mycket spargris. Men på samma sätt som elbilen är opraktisk eftersom det inte går att tanka varsomhelst är den ju otroligt praktisk eftersom man kan tanka den hemma..

      Radera
    7. Jag har precis köpt en Nissan Leaf med 24 kWh batteriet och gjorde naturligtvis lite research innan. Om jag inte missförstått något så kostar ett nytt batteri just nu 35000 kr exklusive montering och ett nytt 30 kWh batteri ytterligare 19000 kr. Garantin är på fem år eller 10000 mil. Priserna på batteri sjunker fortfarande.

      Finns en stor osäkerhetsfaktor här men att byta batteri kan inom en snar framtid möjligen jämföras med att byta en kamrem eller två.

      Radera
  5. Halverad prestanda vid kyla - http://www.dinside.no/926402/kulda-kan-halvere-rekkevidden

    SvaraRadera
  6. Jag har valt en mellanväg med Mitsubishi Outlander PHEV.
    Man kan köra 4-5 mil på el och sen har man 45 liter bensin att åka vidare på. Förmånsvärde kring 900 kr och man kan dra 1500 kg. Hög markfrigång och 4WD. Vi har haft den 1,5 år utan överraskningar. Batteriet verkar ha samma räckvidd fortfarande.

    Vi köper bara en fjärdedel så mycket bensin som vi brukade. Det går månader ibland utan att vi kör på bensin. På vintern sörplar den dock i sig lite bensin ibland för värmens skull. Men då kommer både värmen och elen den genererar till nytta.
    Tror fortfarande man kan få 40 000 från staten om man lyckas köpa den innan årsskiftet.

    SvaraRadera
  7. Producerar du gödsel? Har du funderat på att producera t.ex. el från din biogas I så fall?

    SvaraRadera
  8. 2 kr per mil i el.
    Batterikostnaden skall väl också debiteras? 3000 Kr per månad eller 36 000 om året.
    1000 mil per år ger då 38 kr per mil
    2000 mil per år ger då 20 kr per mil.

    Man får väl köra länge för att milkostnaden skall bli lägre än för en bensinare.
    Allt annat lika ca 10 SEK per mil.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kostnaden för batterileasing beror på körsträcka och kontraktslängd, men jag satte 2000 mil och tre år och fick 1059kr/månaden. 1250 mil/år och samma kontraktstid gaven kostnad på 829kr/mån.
      Eller hittade du andra kostnader som restvärde och dylikt som inte jag såg på Nissans hemsida?

      Radera
  9. Jag är lite sugen på en gengasbil, tyvärr så måste personbilen vara av 1975 års modell eller äldre och den lätta lastbilen 1988 eller äldre. Jag har tid och ved, men tyvärr inte kunskapen att bygga mig ett aggregat.

    SvaraRadera
  10. Kartorna verkar göra artikeln nästintill olidlig med en iphone...

    SvaraRadera
  11. Cornu sa förut att värden skulle gå under när peak oil kom elbilar och solceller skulle aldrig lösa problemet.
    Har cornu fått nya annonsörer på bloggen eftersom åsikten är bytt?
    Jag och andra visste att elbilar och solceller skulle få ett genombrott men det gick lite fortare än vad jag trodde för några år sen.

    Vi har el driv kärnkraftverken till dom är uttjänta.
    3-10 % av Sahara kan förse värden med energin som vi behöver, men det tar tid att bygga så mycket solceller.

    Alla som i dag är arbetslösa kan sättas i arbete med att bygga ut solel i hela världen.
    någon brist på pengar finns inte det är bara påhittat av banker.
    http://www.riksbank.se/sv/Press-och-publicerat/Webb-tv/Vad-ar-pengar
    http://www.riksbank.se/sv/Press-och-publicerat/Webb-tv/Vad-ar-pengaråra riksbanken kan tillverka pengarna gratis och ge pengarna till staterna så så solceller byggs, men banker förbjuder det dom vill inte se en fungerande värd.

    SvaraRadera
  12. @Cornu: tycker du den bilen är en fröjd att köra så slutar i alla fall jag att ta dig på allvar när det gäller körupplevelse i en bil :).

    Löser dagsbehovet: ja
    Kul att köra/åka: Nej (horribel om du frågar mig)
    Snygg: Nej (Varför ser de flesta elbilar ur som om chefsdesigner rökt på?)

    Sedan är det ju lätt att ställa av på bilen men glöm.inte att du måste försäkra den också eller få straffskatt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tesla Model S P90D, Almost Perfect
      https://www.youtube.com/watch?v=9V3JO5mJJK4
      Hur många bensinbilar klarar detta
      "TESLA P90D: Just a Ludicrous day at the office"
      https://www.youtube.com/watch?v=iHDTsFVX_c8

      Hobbyprylar där slänger man nu bränslemotorer på soptippen dom är utklassade av elmotorer.
      https://www.youtube.com/watch?v=foLHyst781E

      Radera
    2. Om några år så klarar dom bästa elbilarna 100 mil och har över 1000hp.
      Då är bensin stenåldern med usel prestanda.
      1000hp i en bensinbil drar för mycket när man kör till jobbet medan elbilen inte drar mer när motorstyrkan ökar.

      Batterierna kanske har en mycket bättre livslängd då och milkostnaden är då mycket låg.
      Varför ska vi åka runt i bensinbilar när deras prestanda är så dålig?

      Radera
    3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  13. "dom bästa" når knappast en större del av bilförarna.

    SvaraRadera
  14. Skulle vara intressant att se en test av elbilar i exempelvis Kiruna under vinterhalvåret.

    SvaraRadera
  15. Skulle vara intressant att se en test av elbilar i exempelvis Kiruna under vinterhalvåret.

    SvaraRadera
  16. Hur stort är kupéutrymmet i Nissan Leaf? En medelsvensk man är 10 cm längre än den genomsnittlige japanen. Själv är jag nästan 10 cm längre än svenskt medel. Jag har svårt att tro att jag får en speciellt bekväm körställning. Baksätet på en Nissan Micra har jag försökt knö in mig i en gång - det gick inte. Lyckligtvis gick det att byta till passagerarsätet.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...