2015-09-15 15:13

Miljöpartiregeringen plundrar SJ på två miljarder

Den miljöpartistiska och socialdemokratiska sk (s)va(mp)regeringen plundrar det statliga järnvägsbolaget på nästan två miljarder kronor genom beslut om extra utdelningar från bolaget, som ska gå rakt in i statskassan. Detta trots att Miljöpartiets Åsa Romson och Fridolin kritiserade alliansregeringen när de tog ut 250 miljoner kronor ur SJ.

Den socialkonservativliberalistiska alternativa mediasajten Nyheter Idags Chang Frick har granskat ett yttrande från SJ:s styrelse, där man föreslår en utdelning om 1 700 000 000:- SEK, eller 1.7 miljarder kronor, som ska beslutas vid en kommande extrastämma i bolaget den 25:e september. Redan i våras plockade Miljöpartiets regering ut 230 miljoner kronor ur SJ, för en summa på nästan två miljarder kronor under 2015.

När Åsa Romson var i opposition kritiserade hon och Fridolin regeringen för att plocka ut en bråkdel av denna summa, 250 miljoner kronor, ur SJ AB. Då sade man enligt Nyheter Idag följande:
"Det här är en spark i magen på alla oss som har stått och frusit på en perrong och väntat på ett tåg som blivit försenat, och försökt ta reda på när tåget kommer eller om det kommer över huvud taget. Nu gör man en stor nedskärning ytterligare i det trafikbolag som har krav och borde ha huvudansvar för att det rullar tåg som går och kommer i tid i Sverige."
"Nu när Romsons och Fridolins eget miljöparti sitter vid makten, resulterar deras egen “medvetna politik” till att mjölka SJ AB på mer än tre gånger så mycket pengar i vinstutdelning i samband med den extra bolagsstämman."
Eftersom Nyheter Idag är alternativmedia och dessutom har kopplingar till Sverigedemokraterna så kommer normala riksmedia inte att ta upp detta.

Så nästa gång ni klagar på SJ, kom ihåg att Miljöpartiet, Åsa Romson och sidekicken Fridolin tillsammans med Stefan Löfven plockade ut 1 930 000 000:- ur SJ, samtidigt som bolaget lägger ner linjer eller försämrar service och driftssäkerhet för kunderna.

Vart pengarna ska gå framgår förstås inte och Åsa Romsons pressekreterare vägrar i sann demokratisk anda att besvara Nyheter Idags frågor i ärendet. Man får hoppas att traditionella riksmedia tar tag i ärendet så allmänheten blir upplysta om vart SJ:s pengar tar vägen.
Copyright (c) 2015 I fablernas land (TwitterFacebook). Återpublicerad med stöd av cc-licens.
Tillägg: Ser nu att Bonnier/DN plockat upp nyheten från Nyheter Idag klockan 14:03 idag, men ger förstås ingen cred till sajten. Nyheter idag publicerade igår klockan 13:19.

51 kommentarer:

  1. SJ lägger inte ner några linjer. Inte ens Banverket lägger ner några linjer för Banverket är nedlagt. Det är förmodligen så att det ansvaret ligger på Trafikverket.

    För övrigt finns det andra företag förutom SJ som trafikerar de kvarvarande spåren.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, SJ lägger ner natttrafiken till Jämtland.

      Radera
    2. Trafikverket ansvarar för infrastrukturen (dvs spår etc). Delar av Trafikverket hette förut Banverket.
      Stationsbyggnader ligger hos Jernhusen.

      SJ ab ansvarar för tågtrafiken mellan stationer på järnvägsspåren. SJ lägger ned nattrafiken till Jämtland. Sen finns det mycket riktigt andra företag som också trafikerar Trafikverkets spår mellan Jernhusens stationer.

      http://fastighetsnytt.se/2015/09/tre-av-fyra-nattag-laggs-ned/

      Radera
  2. Vem är förvånad?
    Eller bryr sig överhuvud taget?
    Det finns ju bilar som man än så länge faktiskt får framföra.
    Vem vet
    Kanske inte så lustigt att färdas med tåg där en del inte behöver lösa biljett eller reservera sittplats.
    Lagar behöver visst inte alltid följas enligt någon herr polis.
    Häftiga tider
    Inte bara fredagsmys, således

    SvaraRadera
  3. Logiskt, för inte behöver SJ investera i att förbättra service eller maskinpark när man samtidigt lägger ner värsta konkurrenten, inrikesflyget.. för det har man väl gjort va? Lagt ner Bromma o alla andra flygplatser.. nehe.. men snart så?

    SvaraRadera
  4. Nu kanske jag framstår som lite negativ, men jag har svårt att minnas när vi hade en så dålig regering senast. Ens om man läser lite politisk historia så har jag aldrig läst om att regeringen består av sådana här jubelidioter. Jag tror att denna regeringen hamnar med i framtida historieböcker iaf.
    Ni som är något äldre, och inte är kommunister, vilka år vet ni som överträffar detta när det gäller idioti?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nåja, första tiden med Bildt+Ny demokrati regeringen var ganska illa den med.

      Radera
    2. We shall overcome, 500% ränta, bankstöd, ökade utgifter och sänkta intäkter som bot för dåliga finanser, reformer betalade med dynamiska effekter istället för riktiga pengar osv

      Radera
    3. Alex, jag kan inte annat än hålla med dig. Nu var jag inte speciellt imponerad av Fredrik Reinfeldt, men dom här tar priset.

      Radera
    4. Jag tycker du är väldigt orättvis mot Bildt & Wibble. Bubblan byggdes upp av sossarna som även införde det nya skattesystemet som visade sig vara kraftigt underfinansierat.
      Till och med s erkänner detta numera http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10205567.ab

      We shall overcome är naturligtvis ett rejält lågvattenmärke men vad kan man vänta av folkpartiklarna?

      Radera
    5. Men damen sände trots allt inte ut militären för att meja ner folket!
      De tycks ju ha lugnat sig lite i alla fall.
      Ja, eller så fanns inte ens militärer på nittiotalet att tillgå...

      Radera
  5. Det är väl bara att gratulera, i det Stora tågrånet år 1963 kom förövarna bara undan med 380 miljoner kronor. Kul att se att utvecklingen gällande tågrån går framåt.

    SvaraRadera
  6. 1970 talet med löntagarfonder och 102 procentiga skatter var inte så där vidare lustigt kan herrskapet tro!
    Vad menas för övrigt med " något äldre".
    Äldre än vad?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Minns du 70-talet är du nog "något äldre" skulle jag tro :-P

      Radera
    2. Löntagarfonder fanns inte på 70-talet.

      Radera
    3. Men de var f-n så nära.
      4oktoberrörelsen bromsade duktigt.
      Nog skulle det på sätt och vis ha varit spännande om LO tagit över.
      Jag kanske till och med kommit mig för att taga familjen och stuckit.
      Var på intervju vid Australiska ambassaden
      Godkända men vi tvekade då våra respektive föräldrar kom på lite för långt avstånd...

      Radera
    4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  7. 50+ tänkte jag typ. 102 procentiga skatter låter ju som dagens politiker skulle kunna hitta på. Nu återstår det bara att Löfven säger att det inte ska bli 102% skatt så vet vi att vi får det inom något år. Snart kan vi alla gå på bidrag så får någon annan arbeta. Ska vi då sätta Gunnar Sträng som kandidat att koras som största idioten i svenska politikens historia?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunnar strängs fögderi hade betydligt lägre skattetryck än alla borgerliga regeringar som kommit efter. Verkar som den största idioten är den som gått på myter om Gunnar Sträng...

      Radera
    2. Ddu jämför lite äpplen och päron. De 102 procenten avsåg inte skattetrycket - juh.

      Radera
    3. Såklart det inte avser skattetrycket, men att vissa kom upp i det när det gäller marginalskatten... det är ändå idioti.

      Radera
  8. -Är det någon här som kan berätta om gamla "stats-SJ"? Jag har bara upplevt bolagiserade dito. Var det så förbaskat mycket bättre som den gängse uppfattningen verkar vara?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tolv och ett halvt års pendlande Huddinge /Stockholms C
      Ger väl inte direkt insyn i hela SJ linjenät.
      Märkligt bara att jag inte minns ett enda inställd avgång eller nedrivna ledningar eller dyligt!
      Nej, trots 50 plus var det ej ånglok...

      Radera
    2. Jag pendlade 1961-1966 en gång i veckan från Västerbotten till Östersund, Jönköping respektive Stockholm. Ingen försening inträffade.

      Radera
  9. Jag blev mest förvånad att det fanns något att plocka ur SJ AB överhuvudtaget.
    Men i övrigt: Dåligt eftersom poängen med allmänna trafikslag är inte nödvändigtvis att gå med vinst utan att underlätta för resten av samhället.
    På något sätt skjuter man väl en skattehöjning framför sig.

    SvaraRadera
  10. Vissa saker var (upplevda) bättre. Saker jag kommer på sådär rakt av:

    * Polletering av gods i förväg.
    * Köpa biljett till utlandet
    * Natt-tågs möjligheterna var bättre
    * Finmaskigheten på stationer/järnvägar. På vissa "stationer" kunde man visa med skylt att man skulle på. Nuförtiden kan man väl bara åka mellan 10 orter i landet eller så..

    Sämre var:
    * Sätenas komfort och att det fanns rökvagnar. Hade man otur på ett fullt tåg hamnade man i en sån..
    * Inga eluttag (men inget behov)
    * Restiden

    SvaraRadera
    Svar
    1. -Antal tåg i tid var högst i Europa (enligt en mkt hög direktör som var med på resan).
      -Lättare att utkräva ansvar, samma ägare av vagnar, byggnader, spår och trafik

      Radera
    2. Restaurangvagnar där man fick beställa vid bordet. Inte vid kassapparaten!

      Radera
    3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  11. Vafalls? Har SJ pengar? Har de inte infört 0-taxa och frivillig ID-kontroll? Tänkte köra körkortet i mixern och ta en gratistripp till Torneå.

    Schysst fö att du noterar Bonniers ocreddade stöld från Frick, inte första gången..

    SvaraRadera
  12. @ Pingvin det SJ som fanns på 90-talet fungerade utmärkt. Jag åkte ofta mellan Stockholm och Göteborg med det då moderna X-2000 med utmärkt service i första klass och nästan alltid i tid. Sedan bolagiserades företaget i början på 00-talet i ett antal små företag med IT i ett mat för sig och städning i ett tredje osv. Dessa bolag handlades hit och dit samt skyllde på varandra vid ett allt mer förfallet totalt system. Banverket slutade med förebyggande underhåll för att känna sig modernt med "just in time reparationer istället" snöslungor rationaliserades till stor del bort eftersom de mest stod och skräpade osv.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kina är bättre än vi nu
      "320 mil ny snabbjärnväg i Kina"
      http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/jarnvag/article3873610.ece
      Vi kan inte ens får tågen att gå i tid.

      vår ekonomi där privatbanker ska bestämma mängden pengar i ekonomin fungerar inte.
      Deras planekonomi fungerar bättre än vår ekonomi därför att dom reglerar mängden pengar, vi kan göra samma sak och då fungerar vår marknadsekonomi bättre än deras planekonomi.

      Kina trycker bara upp pengar och bygger järnväg med pengarna.

      Radera
  13. Ingen tror att vi får hyperinflation om regeringen lånade 30 miljarder och rustade upp järnvägarna.
    Men många inbillar sig att vi får hyperinflation om riksbaken trycker upp pengar och ger staten pengarna till järnvägarna.

    Lånar staten pengar av privatbanker så startar privatbanken sedel pressen och trycker upp pengarna från luft
    Det är samma sak som att riksbanken trycker upp pengarna från luft.
    Samma mängd pengar skapas och ingen kan se någon skillnad på pengarna.

    Den som inte tror på detta kan läsa vad riksbanken säger
    http://www.riksbank.se/sv/Press-och-publicerat/Webb-tv/Vad-ar-pengar

    Arbetslösheten är över NAIRU då skall riksbanken köpa upp en statsobligation direkt av staten som är öronmärkt till järnvägarna.
    Riksbanken vägrar för bankerna skulle inte får ränteinkomster på dom pengarna.

    SvaraRadera
  14. Skulle vara kul att höra deras motivering men jag tror vi alla vet vad pengarna ska användas till..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, studiebesök på Hawaii. Ett jädrans studiebesök. Tänk: "Gå på disco, rulla hatt med Suntrip varje natt!"

      Radera
    2. Det var väl Ulf Adolfsson?
      Kungamördarens släkting...

      Radera
  15. Oj oj oj, är det så att pengarna plötsligt behövs till en annan utgiftspost? Vad kan det i så fall vara...? Inte kan det väl vara så att vår store Ledare har tagit sig vatten motsvarande världshaven över huvudet för att blidka gap-vänstern som vurmar för öppna gränser?

    SvaraRadera
  16. Oftast är det ju Trafikverkets, och inte SJs, fel att SJs tåg inte ankommer och avgår i tid, att plocka ut mer pengar i utdelning påverkar nog inte tågdriften i större bemärkelse. Det var snarare Romsons utspel under Allians-regimen som var ren och skär populism, men som vanligt klarar inte svenska journalister av att ens ställa halvbegåvade följdfrågor.

    SvaraRadera
  17. Jag orkar inte mer.. Det här är en mardröm. Frugan sökte jobb i Irland i somras. Hoppas vi kan fly den här skiten. Våra barn ska inte växa upp i ett urspårat socialistiskt mångkulturexperiment. Fy f-n säger jag bara.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så du ska emigrera till Irland och dess (delvis) socialdemokratiska Labourregering för att undslippa socialismen?

      Radera
    2. Jupp! Socialism light klarar jag. Inte Socialism extrem med Röven och Romson vid rodret. För övrigt har Irland inga ambitioner att leka världens socialbyrå. Känbs peeeerfekt med Irland!

      Radera
    3. Jag gillar inte invandrare så jag ska bli invandrare? Den var rätt kul faktiskt!

      Radera
    4. Tja, invandrare var vi väl inte när det begav sig!
      Förra året 1000 år sedan Clontarf, T.ex.
      " vi" är nog rätt välsedda där!

      Radera
    5. "Jag gillar inte invandrare så jag ska bli invandrare? Den var rätt kul faktiskt!" standardsvar 1a.

      Rätt patetiskt faktiskt men det visar också varför debatten inte fungerar. Sidorna diskuterar helt olika problematik och vägrar envist att mötas för då skulle det kunna bli jobbigt.

      Ytterst få människor i Sverige har problem med invandring eller är nazister på riktigt. Dock har väldigt många problem med 10 000-tals människor som kommer till landet varje år med dålig identifikation, tveksam utbildning, arbetslivserfarenhet och eventuellt även tveksamma avsikter.

      Jag har själv invandrarbakgrund men är född i Sverige och hade jag tvingats att välja att min förälder inte hade fått komma hit för då hade konsekvensen hade blivit det vi ser idag så hade ajg valt att inte bli född för att bevara den svenska kulturen och den svenska identiteten. Jag tycker den är värd att bevara, den är större än mitt eget liv. Jag är obetydlig i sammanhanget.

      Radera
  18. SJ har diskuterat ett projekt med kinesiska företag om att de ska bygga höghastighets-förbindelser i Sverige. Dagens X2000 är ju långsamma och utslitna. Man måste alltså bygga helt nya spårlinjer mellan våra stora städer(3).
    Kineserna är kanske billiga men var kommer pengarna ifrån. Ett drömprojekt som ej genomförs tror jag........inom 15-20 år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. SJ har inte diskuterat någonting alls. Det är Trafikverket och svenska staten som har hand om infrastruktursatsningar i höghastighetsjärnväg. Dessutom är det redan klart att man ska bygga vissa sträckor, frågan är vem som ska bygga och med vilken teknik.

      Som vanligt när det gäller intrastruktursatsningar så är det staten som bör täcka kostnaderna för dessa, antingen på skatten eller via lån. Att låta staten finansiera är i princip alltid billigaste lösningen.

      Radera
    2. rttck
      Kina har en riksbank som kan skapa pengar.
      Vi har en riksbank som inte vill skapa pengar.

      Kina tillverkar bara pengarna som behövs för järnvägsbyggen men vi inte kan då staten inte får låna eller be riksbanken att ska pengarna som behövs.

      Det är fel i vårt banksystem som gör oss till förlorare och Kina till en tillväxtmarknad.

      Radera
  19. Alliansen borde ha mjölkat Vattenfall AB:s kassa på 90 GSEK. Men icke! Enligt EU:s nationsutsuddande strategi gick Vattenfall över nationsgränsen och köpte ett nederländskt gasbolag 2009 för kassan.

    SvaraRadera
  20. Om El Niño ger oss en sådan där rekordkall vinter igen så kan detta bli dödsstöten för MP t.o.m i Stockholm. Det är bara att föreställa sig vad som händer när folk står och fryser på perrongerna och klagar på SJ - och någon påminner om att "regeringen snodde 2 miljarder från SJ i höstas för att använda till "annat"..."

    SvaraRadera
  21. Märkligt jag läste först inte hela årsrapporterna....uppenbarligen så finns eget kapital på totalt över 5miljarder MEN kommer inte nästan 2miljarder kräva att firman belånar anläggningstillgångar för att "få loss" pengar . . eller sälja saker?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, precis så är det. Mest sannolikt lånar man upp pengar, för man har mycket mindre skulder i bolaget än vad man vill ha (skuldsättningsgraden är "för låg").

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...