2015-09-16 09:37

Miljöpartietregeringen skuldsätter SJ för att betala utdelning

Miljöpartiregeringens dränering av 1 700 MSEK SEK i en extra utdelning, som beslutas nästa vecka, innebär att SJ måste låna en miljard kronor eller sälja av tillgångar. SJ:s kassa är nämligen bara på 345 miljoner kronor och det finns alltså inte likvida medel att dela ut 1 700 MSEK kronor med. Förstärkningen av statskassan med 1 700 MSEK handlar alltså om att låna pengar till statens utgifter.

Enligt bolagets årsredovisning för 2014 var bolagets kassa den 31:a december 345 MSEK. Därtill hade man övriga kortfristiga placeringar på 760 MSEK. (sid 74 i årsredovisningen, PDF)

Därtill var SJ:s kassaflöde endast 265 MSEK under 2014 och kassan ökade alltså endast med detta på helåret, samtidigt som man under 2015 avser att dränera bolaget på totalt 1 930 MSEK (230+1 700). 
OBS: Fingerad bild. Tåget på bilden
har inget med SJ att göra.

Även om man dränerar hela kassan i SJ, samt säljer av alla kortfristiga placeringar och fortfarande har 265 MSEK i positivt kassaflöde, så måste man för årets totala utdelningar om 1 930 MSEK låna 1930-265-345-760=560 MSEK. Värt att notera är att SJ också behöver en kassa för den dagliga verksamheten, t ex löner, då alternativet är att man alltså ska ta driften på checkkontot, med tillhörande räntor.

Större skuldsättning för SJ betyder också att SJ behöver betala mer räntor, och får ännu mindre medel över till den dagliga verksamheten eller upprustning, reparationer eller moderniseringar.

Klassisk Tobleronepolitik från Miljöpartietregeringen, där man alltså tar statens budget på kortet och låter SJ:s resenärer betala.

Man kan och bör granska övriga statliga företag och se om regeringen dränerar dessa på utdelning genom att höja bolagens skulder?

Alliansregeringen tog ut 73 MSEK i utdelning 2013 sitt sista år vid makten, dvs Miljöpartietregeringen tar ut 26x så mycket pengar ur SJ.

34 kommentarer:

  1. Om man titta på avregleringen av järnvägen, vad var det som blev bättre? Kan någon förklara, för jag kan inte se det.

    En konsult som jobbar mycket åt järnvägsnäringen, som jag försökte sälja mjukvara till för några år sedan, sa till mig att "jag skall inte sticka under stolen med att det vi lever på är det kaos som uppsått iom avregleringen".

    SvaraRadera
    Svar
    1. En ingenjör i järnvägen jag jobbat med hävdar att järnvägen var dödsdömd redan på åttiotalet. Finns ingen chans att kunna underhålla ordentligt med så pass mycket trafik och det är samtidigt otroligt dyrt, stambanornas banvallarna är 140 år gamla och var aldrig designade för tyngd och hastighet. Att det händer just nu har bara med ålder och ökad tyngd, trafik och hastighet att göra.

      Radera
  2. Det är taffligt gjort av regeringen. Normalt sett bestäms de statliga bolagens utdelning, precis som de flesta börsbolags, vid årsstämman. Nu har regeringen plötsligt kommit på att de kan ta ut mer pengar via en extrastämma, och detta lär inte vara sista gången.

    Sedan ska man skilja på andra sorters extrautdelningar som görs när kapitaliseringen är för hög (ex som skett i Riksbanken och TeliaSonera), vilket är relativt normalt, och SJs situation, som förmodligen inte är förenlig med ägardirektiven. SJ är inte tänkt att dräneras för att finansiera övriga offentliga utgifter.

    SvaraRadera
  3. Om det där stämmer var min spontana tanke om det ens fanns så mycket pengar hos SJ inte fel.
    Så, är de ute efter att sänka SJ, eller sänka värdet på det för något annat ändamål? Eller bara ren dumhet/brist på andra sätt att få in cash.

    SvaraRadera
  4. I årsredovisningen för 2014 redovisas ett Resultat på 460 MSEk och ett Eget Kapital på 5 335 MSEK. För att dela ut 1 700 MSEK måste man alltså minska Eget Kapital med 1 240 MSEK, vilket reducerar bufferten när det gäller eget kapital till endast 559 MSEK, vilket i sin tur känns väldigt lite för ett så stort bolag.

    Dessutom, får man normalt endast använda fritt eget kapital för utdelning, men här pratar vi om att knapra på bundet eget kapital, vilket normalt inte får användas för utdelning.

    Nu verkar ju inte den nuvarande regeringen verka under normala former, men oavsett, så gäller ju aktiebolagslagen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om man har 5335MSEK i eget kapital och minskar det med 1240MSEK, så borde det väl bli 4095MSEK eget kapital kvar, eller har jag missat något?

      Radera
    2. Du måste minska eget kapital med summan av räntebärande skulder, ickeräntebärande skulder, avsättningar och uppskjutna skatteskulder, totalt 3 536 MSEK, för att komma fram till bufferten när det gäller eget kapital. Det egna kapitalet får aldrig vara mindre än summan av räntebärande skulder, ickeräntebärande skulder, avsättningar och uppskjutna skatteskulder, eftersom företaget då är konkursfärdigt.

      Min poäng var att man knaprar på bundet eget kapital, vilket egentligen inte är tillåtet.

      Radera
    3. Nej, nu är du ute och cyklar. Du blandar ihop tillgångar och eget kapital. Egat kapital är tillgångar minus skulder. Först när det egna kapitalet är uttömt är bolaget konkursmässigt. Den situation du beskriver, när skulderna överstiger det egna kapitalet betyder bara att soliditeten är mindre än 50%.

      Radera
    4. Fotnot. Bundet eget kpaital i SJ är endast 600 miljoner, resten är fritt så utdelningen behöver inte inkräkta på det bundna egna kapitalet.

      Radera
    5. Du har rätt i att det bundna egna kapitalet är 600 MSEK, men det ska inte till många utdelningar av den typen för att skuldsättningsgraden ska bli väl hög. Framförallt är det märkligt att använda ett statligt bolag, som budgetregulator.

      Radera
  5. Men det är ju tooooomt i ladorna. Maggan får loppa ut det hon kan hitta...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tomt i ladorna men Maggan är full?

      Radera
  6. Vår infrastrukturminister Anna Johansson har mycket erfarenhet från Göteborgs kommun. Kan vara värt att tillägga. Ifall SJ ligger på hennes bord?

    Hennes far var lite av en Gudfader på att trixa runt med olika bolag.

    SvaraRadera
  7. Det kostar att föra öppna hjärtan politik och någonstans måste pengarna tas. Säger man ja till den generösa flyktig och nyanlända politik så säger man också ja till sämre samhällsservice. Om man vill kan man påstå att ska vi ha de öppna gränser vi nu har och välkomnar alla som vill hit så får vi förvänta oss bland annat en dålig och farlig järnväg.

    SvaraRadera
  8. Vill Cornu vara snäll och komma ihåg detta sitt eget inlägg nästa gång han använder kommunala eller statliga avgiftshöjningar för att bevisa inflation!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bevisa? Var har jag bevisat inflation?

      Radera
  9. Ja, det är inte bra att även denna regering gör som borgarna och säljer ut statens tillgångar.

    SJ har alltså egna tillgångar som kan säljas av istället för att ta lån. Detta sker egentligen på samma sätt som när borgarna sålde ut andra statliga verksamheter för ca 65 miljarder, varav bara en mindre del blivit kvar för att minska statsskulden och det mesta alltså användes i den löpande budgeten.

    1,7 mdr kan tyckas lite i sammanhanget, men det är ett mycket dåligt exempel på vilka friheter även denna regering tillåter sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilka tillgångar ska man sälja av menar du? Tågen? Och hyra tillbaka dem istället? Undantaget de ca 700 MSEK i kortfristiga placeringar man har är tillgångarna materiella ting som tåg. Svårt att bedriva tågverksamhet utan tåg.

      Radera
  10. Jag blir alldeles matt, maken till vanskötsel av ett land har väl aldrig skådats tidigare. Sverige får ju nästa Nordkorea att framstå som en mönsterstat.
    Sen har vi råd att ge Kina ett av nu världens rikaste länder bistånd för att bygga upp deras infrastruktur, samtidigt som vår egen förfaller...

    "Fram till 2012 var klimatkompensation en jättebransch. I hela Europa växte marknaden så att det knakade – inte minst i Sverige. De senaste tio åren har svenskarna sammanlagt lagt 7,5 miljarder kronor på klimatkompensation, visar granskningen från tidningen Sveriges Natur som ägs av Naturskyddsföreningen.

    Pengarna har gått till projekt inom allt från energieffektivisering och biogas från avfall till rena energisatsningar som vindkraft eller solkraft. Men allra mest, 37 procent av pengarna, har gått till vattenkraft – och framför allt till kontroversiella jätteprojekt i Kina"

    ????

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe..det där är ett EU-projekt som betalar Kina för att dämma upp floder och tvångsförflytta människor.

      Se det som lite avbetalning på din massiva arvsskuld som ond vit man !

      Radera
  11. SJ har balanserade vinstmedel på 4,2 miljarder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, de existerar inte som likvida medel, utan har stoppats in i fasta tillgångar. Balanserade vinstmedel är en bokföringsmässig post, inte faktiskt existerande pengar. Läs bokföringen.

      Radera
  12. Hur är det på tågen just nu? SJ har ju meddelat att ID är frivilligt, och man verkar dra sig för att kasta av fripax. Hur motiverar man mig som resande att betala? Tänkte mig en resa till Torneå. Gratis e gott!

    SvaraRadera
  13. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  14. All för att budgetens balans ska hyfsas, ska bli intressant att se vad minuset hamnar på och vad mer de trixar med för att hyfsa tiondelarna på underskottet. Och nu vill Andersson låna i utländsk valuta för att klara kommunernas flyktingåtaganden.

    SvaraRadera
  15. Just nu en "interntransaktion" mellan ägaren och bolaget, som troligen kommer att resultera i en dold skattehöjning i form av högre biljettpriser hos SJ. Om det vore så att stora pengar fanns att hämta hade det varit trevligare med en direktutdelning till de verkliga ägarna i form av lägre biljettpriser.

    SvaraRadera
  16. Jag undrade just om detta inte var fallet att det finns en hel del fasta saker....

    SvaraRadera
  17. Vårt företag är en juridisk organisation som skapades för att hjälpa människor som behöver hjälp, till exempel ekonomiskt stöd.
    Så om du eller du är i ekonomiska svårigheter i den finansiella kaos, och du behöver pengar för att starta ett eget företag, eller om du behöver ett lån för att betala av skulder eller betala dina räkningar, starta en bra affär, eller har svårt att låna mer lokala banker, kontakta oss i dag
    E-post: spencerloanlender@gmail.com


    Låneansökningsformuläret:

    Namn: _________
    Adress: _________
    Land: _________
    Religion: _________
    Yrke: _________
    Lånebelopp behövs: __________
    Syfte: _________
    duration__________ lån
    Lön per månad: _________
    Telefon: _________


    Vänligen kontakta oss via e-post E-post oss:

    spencerloanlender@gmail.com

    Spencer Rahaman

    SvaraRadera
  18. LÅNEERBJUDANDE !!!! Har du någonsin tänker på att få en stressfri lån ansedd långivare? Är du i behov av akut lån?

    Du behöver ett finansiellt stöd? Behöver ett lån för att betala dina räkningar eller köpa ett hem? Vill du ha ditt eget företag och vet inte hur man ska gå

    om det? Grattis du är på rätt plats för detta lån erbjuda lån till privatpersoner och företag till

    ränta på 2%, våra tjänster är snabb och prisvärd för mer information kontakta oss via e-post:

    chloefinancialserviceplan@gmail.com
    Våra tjänster omfattar:
    * Personliga lån (med och utan säkerhet)
    * Business lån (med och utan säkerhet)
    * Renovering
    * Investerings Lån
    * Övriga lån
    Om du är intresserad kontakta oss via e-post: chloefinancialserviceplan@gmail.com

    SvaraRadera
  19. Behöver du ekonomiskt bistånd eller akut lån? och du har bli besviken av banker. Vi kan erbjuda direktfinansiering på upp till 5 miljoner euro vid lämpliga räntor För mer information och krav på ansökningsblanketten, Kontakta oss via e-post uspf.associates@gmail.com.
    Hälsningar.

    SvaraRadera

  20. Vi erbjuder lån till låg ränta på endast 2% och ingen kreditkontroll, våra tjänster är snabba och mycket tillförlitliga som lån är godkända inom 12 timmar efter applicering, vi erbjuda från ett minimum av $ 2000 till ett maximum av $ 20 miljoner, lån erbjuds endast till personer över 18 år Om du är intresserad av våra tjänster, är du skyldig att kontakta oss via e-post (denisbradfordloansevice@gmail.com) och få ditt lån i dag.

    SvaraRadera
  21. DIREKT SERVICE ONLINE FIRM
    HUVUDKONTOR --- Richmond Road, Worthing, Storbritannien
    E-post - [directserviceonlinefirm@gmail.com]
    -------------------------------------------------- -------------------------
      Vi ger ut lån från intervallet $ 1.000 till $ 90,000,000.at intresse
    2% ränta.

    Intresserade kunder bör vänligen fylla vårt formulär nedan-

    NAMN--------------
    LAND-----------
    ADRESS--------------
    Lånebeloppet BEHÖVS -------
    SYFTET MED LÅN ------------
    SCAN och bifoga din identitet CARD--
    OFFICE / hemtelefonnummer -----------
    KÖN---------------------------

    Vårt företag utskick kontaktlådan är
    via-[directserviceonlinefirm@gmail.com]

    ROSE WILLIAMS
    E-post - [directserviceonlinefirm@gmail.com]
    DIREKT SERVICE ONLINE FIRM

    SvaraRadera
  22. Welcome To George Clydesdale Loan Service….

    Are you a business man or woman? Are you in any financial mess or do you need funds to start up your own business? Do you need a loan to start a nice Small Scale and medium business? Do you have a low credit score and you are finding it hard to obtain capital loan from local banks and other financial institutes?.

    Our loans Are well insured for maximum security is our priority, Our leading goal is to help you get the service you deserve, Our program is the quickest way to get what you need in a snap. Reduce your payments to ease the strain on your monthly expenses. Gain flexibility with which you can use for any purpose – from vacations, to education, to unique purchases

    We offer a wide range of financial services which includes: Business Planning, Commercial and Development Finance, Properties and Mortgages, Debt Consolidation Loans, Business Loans, Private loans, Home Refinancing Loans with low interest rate @3% per annul for individuals, companies and corporate bodies. Get the best for your family and own your dream home as well with our General Loan scheme.

    Interested applicants should Contact us via email: {clydesdaleloancompany@yahoo.com or clydesdaleloancooperation@hotmail.com} or Tel: +1(347) 708-8926

    So we await to hear from you soon.
    Thanks for your cooperation
    George Clydesdale...

    SvaraRadera
  23. Käre Sökande,

    Vi ger lån till privata företag och privatpersoner. Du kan hitta några viktig information om lånet vi erbjuder nedan. Att få ett lån från vårt företag, det finns en del information som vi behöver för att passera över till dig innan vi kan gå vidare till ansökningsprocessen. RÄNTA: I lånet vi erbjuder, vi debiterar 2% ränta. Belopp som anges: vi ger ut ett minimum av 1,000.00 till maximalt 100,000,000.00 uppgifter krävs: När det gäller den information som behövs, måste du fylla ett program som innehåller din personliga information och även lånet information kommer att hjälpa oss att ge dig en fullständig dokumentation av lånevillkor och avtal avtal som du kommer att förväntas underteckna och skicka tillbaka till företaget för godkännande om den är övertygad. Maila oss: (chun.kome12@hotmail.com)

    Om du är intresserad kontakta Via: chun.kome12@hotmail.com och fyll i formuläret nedan låneansökan.

    Lån ansökan:
    Fullständiga namn:....................
    Land:.....................
    Ange:..............
    Stad:..............
    Sex:.........................
    Telefonnummer:...........
    Lånebelopp :...........
    Månadsinkomst:..........
    Yrke: ................... ....
    Lånetid: ....................... ................
    Syftet med lån: ......................... ...........
    E-postadress:...................... ................
    Har du ansökt innan? ....................

    Vi väntar på din brådskande ansökan fyllas ok. Maila oss: (Chun.kome12@hotmail.com)

    Med vänliga hälsningar.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...