Serietecknaren Joel Watson förutsåg Apples lansering av iPad Pro, med tangentbord i skärmskyddet, helt perfekt redan för tre år sedan.
Ni hittar i all enkelhet hans satirstrip kring Microsoft Surface och hur Apple tre år senare kommer imitera och hyllas för samma produkt här. Han pekade ut WWDC 2015 som tidpunkten när Apple lanserar produkten. Nu blev det visserligen inte WWDC, men visst blev det 2015 och produkten beskrivs i princip exakt korrekt.
Liksom att Microsoft Surface floppat, så kommer säkert iPad Pro göra succé.
Men så var inte Apple först med telefoner med touchskärm, lika lite som man var först med MP3-spelare, först med smartklockor eller först med fönsterbaserade användargränssnitt eller mus på 80-talet.
Storheten hos Apple ligger i att ta något någon annan gjort, hypa det, dubbla priset, marknadsföra och sälja skiten ur det.
23 kommentarer
Länken leder till din blogg.
Tack, fixar.
Nu är det ju iof tänkbart att Microsoftplattorna verkligen kommer att lyckas. I och med Windows10 som smidigt växlar vy beroende på användning och ökat stöd att konvertera androidappar till Windows så är i alla fall jag mycket sugen på en lätt och smidig surfplatta/dator!
OT: Ett förtappat skrå men trenden i västvärlden fortsätter åt fel håll. För er som är lite insatta i detta ärende:
http://www.armstrongeconomics.com/archives/37038
På ett annat sätt har USA´s regering hjälpt J Biden´s son Hunter att få in en fot i styrelsen för ukrainska företaget Burisma Holding som äger en hel del av Ukrainas gas- och oljeföretag.
Det är inte utan att Trump har en poäng i att han inte kan köpas, alla övriga västledare verkar vara till salu.
Jag har fått intrycket att Surface är en riktigt bra produkt, men att den lockar mer seriösa användare än genomsnittsanvändarna. Samtidigt är det inte där pengarna ligger riktigt, utan i mer enklare och mer masssäljbara enheter. Plus att den är dyr och ser ut som en surfplatta gör att de flesta blir lite skeptiska. iOS är ju tänkt att vara enklare och där har väl Apple ett försprång eftersom så många är vana vid iOS från sina iPhones.
Surface verkar vara en helt OK produkt, i alla fall de "Pro" varianter som Apple nu siktar på att konkurrera med. Jag tror nog mer på att laptopen, som ju sett i stort sett likadan ut sedan sedan GRID lanserades 1982, kommer försvinna och ersättas av mer kapabla paddor. Med riktiga pennor, inte de skärmtryckarpinnar som de flesta "stylus" på marknaden är, kan man ju göra seriöst illustrationsjobb eller rent av 3d-cad mm.
"Storheten hos Apple ligger i att ta något någon annan gjort, hypa det, dubbla priset, marknadsföra och sälja skiten ur det."
Sen brukar det FUNKA också. Vilket man knappt kunde säga om Xerox Parcs möss eller om Smartphones före 2007..
Tillväxten i tabletmarknaden har stannat upp lite jämfört med smartphonemarknaden, så jag tror inte detta kommer vara någon enorm försäljningssuccé. Känns mer som en nischprodukt än något som riktar in sig på den breda massan.
Sen kan man inte riktigt kalla hela Surface serien en flopp. Vanliga Surface plattorna (de med win rt) floppade rejält, medan Surface pro verkar sälja hyfsat bra. Surface verkar också vara en nischprodukt, så man ska inte förvänta sig att den säljer samma volymer som tex iPad.
Vilket i sig är rätt intressant. För Windows RT hade kunnat fortsätta att växa till alla möjliga enkortsplattformer (ARM) osv som har tillräcklig kapacitet för att både kunna vara strömnåla och samtidigt få enklare jobb gjort. Och därmed kunnat vara billiga och sälja bra i de länder där de vanliga västerländska produkterna är lyxprodukter.
Förtydligande till mitt svar: Med "få enklare jobb gjort" menar jag att om officepaketet, tex excel inte varit medvetet alldeles för förenklat plus att man lagt lite krut på att utveckla program/appar så hade en Windows RT platta med eller utan penna kunnat vara en rätt produktiv plattform som vore tillgänglig för rätt små pengar.
Tillväxten har inte bara stannat upp utan marknaden har minskat. Apple sålde fler iPadar 2012 än vad de gör 2015. http://www.statista.com/statistics/269915/global-apple-ipad-sales-since-q3-2010/
ipad pro är definitivt en nischprodukt. En padda för >10kkr är givetvis inget vanliga människor köper för att ha o kolla facebook på i tevesoffan.
Att kalla Surface för en flopp är inte riktigt korrekt. Surface 3 Pro är en relativt vanlig syn bland exempelvis konsulter på en stor fordonstillverkare i Göteborg.
Sen är det väl tveksamt om iOS kan funka för seriösa tillämpningar. Visst, Apple är bra på att förenkla men det har ett pris också. Bara det att inte kunna använda mus i iOS känns som en stor begränsning. Och vem arbetar med 4:3-skärmar professionellt 2015?
Det är en bra fråga.
Utvecklar de iOS för mycket börjar OSX lida. Sen 4:3 skärmar vet jag inte om de är så dåliga. Jag hade själv gärna använt en 4:3 skärm istället för flera 16:10 skärmar.
Efter att ha kollat lite snabbt på själva presentationen tror jag nästan att den stora nyheten är egentligen pennan. Inte själva iPad pro som sådan. Wacom har ju gjort pennor till iPad länge nu, så de kanske inte ville ha en för stor konkurrent, och behövde då utveckla något eget – såvida inte de samarbetar. Intuos Creative Stylus.
Jag håller med om att apple inte var först, men jag tycker det är fel att påstå att hela deras storhet ligger i att "hypa, marknadsföra och sälja". De är visserligen extremt duktiga på att skapa hype och på att marknadsföra sina produkter, och de är väl i princip marknadsledande på att ta väl betalt för prylarna. Men en mycket stor del av deras storhet bottnar också i att de faktiskt gör bra produkter.
Jag jobbade på en stor svensk mobiltelefontllverkare när iphone kom och det var som natt och dag om man jämförde med våra smartphones (olika symbian-modeller). Bakom all hype låg en helt och hållet fantastisk produkt! Nu har omvärlden kommit ikapp men apple gör fortfarande riktigt bra prylar, som dessutom håller riktigt bra och betingar ett i elektronikvärlden nästan utomjordiskt andrahandsvärde.
Jag kör själv en LG Nexus 5 och ska köpa nästa verision av den som släpps nu i september-oktober, av den enkla anledningen att den är i stor grad befriad från bloatware. Men när jag jämför min nuvarande nexus med min frus iphone så är det tydligt att apple kan bygga bra telefoner, hon klarar sig till exempel fortfarande nästan 2 dagar på en laddning medans jag måste ladda efter en halv dag…
Din frus iPhone kostade väl som tre Nexus 5or så du kan inte jämföra så.Sen att folk är korkade och betalar överpriset för gamla halvtrasiga iPhones bevisar mest att folk är korkade…
Nja, deras storhet är väl 1) att vänta tills tekniken är någorlunda mogen och pga. sin prisokänslighet kunna välja tillräckligt dyra komponenter för att få den att fungera, 2) Genom att "hypa" lyckas fortsatt vara prisokänslig.
Efter att min androidpadda mötte badrumsgolvet med irreversibelt resultat har jag en surface pro. Det bästa beslut jag tagit, en suverän maskin..
Till viss del handlar allt det här inte så mycket produkterna utan mycket om att både Apple och Microsoft (*fat cats*) måste även slåss mellan varandra om både utvecklare (egna och tredjeparts) för att kunna locka köpare.
Och för att kunna göra det så måste de lansera ny teknik på ett eller annat sätt eller öppna upp möjligheterna för det. En global marknad med mycket integrerad teknik skiljer sig rätt rejält från säg 1980, eller 1980-talet.
Det är lite mer eller mindre två ekosystem som måste slåss om sina invånare lite grann och deras lojalitet.
Kör Surface Pro för MS-program och vanlig konsultarbete. Kombinerar med en snabb stationär för beräkningar. Funkar helt ok.
Tilltänkt målgrupp svarar på frågan om den går att använda professionellt: http://www.engadget.com/2015/09/10/apple-ipad-pro-pencil-designer-reaction/
Det är ännu inte obligatoriskt att köpa Apple.
Gudskelov fungerar marknadsmekanismerna.
Du menar väl inte att folk är idioter?