2015-09-08 10:31

Göteborg Energis biogassatsning skrivs av helt

Den enda av alla de satsningar på hållbara biobränslen som faktiskt blivit något av i Sverige, Göteborg Energis biogasprojekt Gobigas, skrivs nu av helt och leder till en miljardförlust för Muteborgs kommuns energibolag. Anläggningen kommer dock fortsätta att drivas ändå.

Som tidigare rapporterat fanns det fantasier om att 11 - 26% av Sveriges fordonsbränsleförbrukning skulle vara inhemska biobränslen till år 2030. Det påtalades redan då här på bloggen att detta är fantasier, åtminstone om inte peak oil gör att bränslekonsumtionen kraftigt minskar pga att exportmarknaden för olja upphör till år 2030. Kan vi inte importera någon olja (eller kanske 10% av dagens behov) efter 2030, så blir onekligen en väldigt hög andel bränsle inhemska biobränslen. Men inte relaterat till dagens förbrukning.
Gobigasanläggningen hittas i
anslutning till Rya Fossilgaskraftvärmeverk,
Sveriges kanske största enskilda utsläppare av
fossil CO2, eller "miljövänlig" som Göteborg
Energis fjärrvärme kallas då hela 14% av
fjärrvärmen inte är beroende av fossila bränslen
.

Det konstaterades dock att dessa biobränsleprojekt saknade finansiering och existerade bara i lobbyvärlden, eftersom energipriserna var för låga redan år 2013, när oljan låg ganska stabilt runt 100 USD. Dessutom väntade man på klara politiska riktlinjer, vilket man aldrig fick.

Göteborg Energi tar nu och skriver ner Gobigas-projektet med 850 MSEK, och det har nu ett bokfört värde på noll kronor rapporterar Talentum/Ny Teknik. Göteborg Energis pressansvarige Cecilia Erdalen säger till tidningen:
"För att vända situationen och om vi ska få en fossiloberoende fordonsflotta till 2030 krävs tillräckligt långsiktiga politiska styrmedel, men hittills har vi inte sett några sådana."
Situationen under "miljöpartiet" är alltså exakt samma som under alliansregeringen. Ingen långsiktighet alls. Någon framförhållning för peak oil existerar inte, och precis som förutspått räcker det med en kort spik nedåt i priset på olja för att slå ut planer och projekt som kan ha pågått i över tio år. Nu drivs Gobigas vidare, men vi kan räkna med att allt annat åkt i papperskorgen sedan förra hösten. Så när oljepriset exploderar uppåt igen framöver står vi återigen med skägget i brevlådan.

Alla naiva förståsigpåare som pratat om att vi ska ersätta oljan med biobränslen är förstås tysta. I verkligheten är det fortsatt rätt in i kaklet till energikrisen är här på allvar. Då kommer alla stå där och avsäga sig ansvar och att "det kunde vi inte veta".

22 kommentarer:

  1. Resultaten brukar vara ganska givna när staten/kommunen försöker "leka" företagare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att bygga nöjesparker med Arn-tema ska de ge fan i ja, men i just detta fallet tycker jag att det var en bra satsning.
      Det är trots allt kritiskt för vår infrastruktur och samhälle att vi har stadig tillgång till bränsle för våra fordon. Det är med andra ord definitivt något som staten ska lägga sig i, tycker jag.

      Radera
  2. Riktigt bra ekonomisk utveckling gäller för elbilar. Dyrast är batterierna och där har kostnaden fallit dramatiskt enligt en färsk studie från KTH och SEI. År 2007 låg kostnaden på över 8 600 kronor per kilowattimme. Sju år senare, det vill säga 2014, låg den på 2 600 kronor per kilowattimme. Bedömningar finns att priset halverats ytterligare till början av 20-talet.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är det riktiga priser eller subventionerade? När det handlar om miljövänliga prylar bör man alltid vara övertydlig.

      Radera
    2. Kolbrytning (för el till batterier) är subventionerat till stor del och kan knappast kallas miljövänligt. Vad jag förstått är en del av utvecklingskostnaderna för batteriutveckling betalda av olika stater men inte själva tillverkningen av batterier.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
  3. Talade nyligen med en halvt uppsatt person på ett brittiskt oljebolag. Enligt honom har många aktörer i fossilolja/gas/kol branschen anammat paradigmet om att världens politiker inom en inte allt för avlägsen framtid kommer att fatta tvingande beslut om en reduktion av CO2-utsläpp. Slutsatsen som dragits är att utvinna och sälja alla befintliga reserver så fort som möjligt för att inte riskera att bli sittande med "värdelös" fossilresurs i backen. Om detta stämmer lär fossilbränslen förbli billiga ett tag framöver vilket effektivt sätter stopp för utvecklingen av alternativbränslen. Det ligger något ironiskt över att möjligheten att vi faktiskt kommer att få till ett "klimatavtal" gör att icke fossilbaserade alternativ slås ut.

    SvaraRadera
  4. Nu behövs en utspel av Romson.

    SvaraRadera
  5. Nice try!
    EU hade medel till en än större anläggning-gobigas 2.
    Ett av de mest lovande projekten inom EU.
    Det kanske det är?

    SvaraRadera
  6. Biogas har säkert också sin nisch någonstans.
    Samtidigt händer det lite omvälvande saker som sköter sig själv när pris/prestanda når kritiska nivåer.

    Denna är något år gammal men är väldigt inspirerande.
    https://www.youtube.com/watch?v=RBkND76J91k

    SvaraRadera
  7. Tja, man kan prata om fantasier, men 12% av vägtransporternas bränsle är redan förnybart (https://www.energimyndigheten.se/Global/Press/Pressmeddelanden/Transportsektorns%20energianvändning%202014.pdf), även om inte allt är av inhemskt ursprung, hur man nu definierar det. En del färdigställs till drivmedel i Sverige baserat på importerad råvara t.ex.

    SvaraRadera
  8. Har inte Ö-viks kommun haft en stor satsning på Etanol?
    Som nästan ruinerade kommunen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. jo
      http://blogg.svt.se/kommungranskarna/2014/08/hojd-skatt-i-ornskoldsvik-efter-skattemiljard-till-energibolag/

      Radera
    2. Jepp Övik har 4 miljarder i skuld och inget att visa upp.
      http://blogg.svt.se/kommungranskarna/2014/08/ornskoldsvik-miljonrullningen-utan-slut/

      Man förstår att man behöver Robin hood skatten när man har så u(s)la politiker. ;)

      Radera
    3. Ok, Oppti var snabbare på att spara. ;)

      Radera
    4. De är i gott sällskap:
      LRF förlorade en miljard (800 miljoner plus) i Norrköping-på en dyr spritnota
      http://foodwire.com/alkohol/lantmannens-etanolhaveri-slar-undan-benen-for-arsvinsten.html

      Radera
    5. För att inte tala om alla mackar som tvingas till satsning på etanolpumpar.
      Där försvann en stor del av småmackarna på landsbygden.

      OT är det Cornucopialand (kring ÅSA) som det varnas för vita bilar med mörka avsikter?

      Radera
  9. Måste man nödvändigtvis omvandla till fordonsbränsle? Kunde man inte lika gärna använda gasen till t.ex. kraftvärmeproduktion?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gobigas skulle göra gasen mobil.
      Vill man ha mer energi ur råvaran är kraftvärmeverk och öppen eld mer bränslebesparande.
      För att inte tala om svårigheterna att få ur gasen ur trä råvaran.

      Radera
    2. Förgasade med värme med syreunderskott-gengas!

      Radera
  10. Gas och sprit behövs till äldre fordon. Nya fordon nyttjar el. Än kör jag med ett äldre fordon men tids nog...

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
  11. Ungefär lika begåvad satsning som vi har gjort på vindkraft och solceller. Skulle någon kunna räkna ihop samhällets totala förlust i satsningar som gjorts förnybar energi? Frågan är om man ska räkna in framtida förtida nedläggning av vår kärnkraft i kostnaden? När idioter får styra så kostar det pengar, mycket pengar!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...