2015-06-02 19:50

Swedbank nere - varken kort eller Internetbank fungerar

Swedbanks tjänster är nere. Varken kort eller Internetbank fungerar just nu, och ingen vet varför.

Foto: Swedbank
Åtminstone Schibsted/Aftonbladet rapporterar om det hela, medan Swedbank själva är mindre specifika på sin hemsida och säger att man har:
"Störningar på vissa av Swedbanks och Sparbankernas tjänsterJust nu har vi störningar på vissa av våra tjänster. Vi undersöker problemet, vi uppdaterar här löpande."
För bloggens läsare är förstås detta inget problem, eftersom ni alltid har tillräckligt med kontanter både i hemmet och med er, för att kunna hantera alla akuta problem som kan uppstå. Exempelvis att tanka bilen för att kunna ta sig hem (dessutom har ni ju redan reservdunk nog för ändamålet i bilen).

Däremot kan ju andra bankkunder tänka över sin analoga beredskap för sådana här tillfällen.

Och förresten, det regnade väldigt mycket sommaren i Stjärnklart. Bara så ni vet...

Tillägg: Nu meddelar Swedbank följande:

"Det rör sig inte om extern påverkan utan felet sitter i vår utrustning."
Det känns väl mycket tryggare!

15 kommentarer:

  1. Svar
    1. Speciellt intressant är dock kontrollen, eftersom blockchain inte kan förändras utan att alla får tillgång till förändringen. Självfallet skulle man önska tydligare frikoppling från identiteter samt någon rimlig failsafe, men när det kommer till systemberoende suboptimering är det ett jävla steg upp från idag.

      Jag börjar bli lite otålig i väntandet på att folk ska släppa sargen och hjälpa till att bygga framtiden istället för att leka pyramidsspel som Onecoin.

      Radera
  2. Försökte betala ett köp på nätet nyss, ett lite komplicerat köp från Tyskland där vi kommunicerat en del innan ang kostnader osv, länken jag använde är nu "förbrukad", men inga pengar har flyttats och det går inte att se om det tänker hända senare heller.. Kontanterna i byrån lär inte hjälpa. djup suckkk

    SvaraRadera
  3. Perfekt! Imorgon ringer ni som fortfarande är Swedbankkunder till er "bankrådgivare" och begär lämplig kompensation, t.ex. avgiftsfri Internetbank resten av året.

    Fungerade tre år på raken innan jag bytte till SEB.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra idé, ska faktiskt göra det, Swedbank har dalat i takt med räntan.
      Deras internetbank är just nu enda anledningen till att jag fortfarande låter min lön gå dit.

      Radera
    2. De skryter med sin internetbank men vad är egentligen bra med den? Jag tycker den ser ut som något från 90-talet (på ett dåligt sätt). Av de jag testat har SEB varit fräschast (och bäst?) sedan Handelsbanken och sist Swedbank.

      Radera
    3. Det bästa med den är att jag har en bankdosa i min hand och att alla betalningsmottagare är ifyllda..

      Radera
    4. Jag bor i utlandet men har kvar Swedbank i Sverige. Tycker deras hemsida är mycket dålig. Ser ful ut vilket gör att det är svårt att få en bra överblick. Och när jag använder den är det mest för att få fram olika papper och historiska innehav etc för att deklarera i det landet jag bor. Då är den verkligen inte lätt att jobba med och brukar innebära att jag får ringa supporten.

      I Utlandet jag bor i har de flesta banker en dosa som man stoppar in sitt bankomatkort i, och slår in sin PIN-kod för att kunna använda dosan. Det innebär att man kan använda sin kompis dosa om han har samma bank, bara att trycka in sitt egna kort. Brukar alltid gå att hitta nån på jobbet som har rätt dosa med sig om man snabbt behöver betala en räkning.

      Radera
    5. Vad jag störde mig mest på var att det inte gick att "gå bakåt" till tidigare sida i webläsaren för då crashade inloggningen och liknande UI-features. Men de kanske har fixat det under de senaste tre åren?

      Radera
    6. Nej det går inte att gå bakåt fortfarande man måste klicka snällt dit man vill, även om det råkar vara bakåt. Och det går ändå fel emellanåt, vilket inte direkt styrker något förtroende.

      Radera
  4. Kort funkar visst. Åtminstone mitt.

    SvaraRadera
  5. Nu ligger deras hemsida nere också...

    SvaraRadera
  6. jag har jobbat på swedbank och kan bekräfta att det är skräp. swedbank använder en massa program från sent 90-tal. personalomsättningen är jätte hög och cheferna miffon. jag hoppas så innerligen att även swedbanks andra verksamheter som trading, fonder kraschar helt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inget fel alls på saker från sent (eller tidigt) 90-tal. Se as400 tex. Eller menar du specifikt just 90-talet? Kanske inte helt ologiskt med tanke på bubbelinvesteringar.

      Det finns annars ett enda skäl att vara kund hos Swedbank: man hamnade där som barn som inte visste bättre och har sedan inte orkat byta. Inte speciellt ovanligt.

      Radera
  7. Undrar om det har något samband med att min tandläkare byter hårddisk idag. Deras tjänster ligger till viss del också nere...

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...