2015-06-03 08:55

PWC: Täby kommun behöver höja skatten med 2:75 kronor

Fredrik Reinfeldts älskade Täby kommun (även en sk no go-zone där rättsväsendet tappat kontrollen och låtit kriminella ta över enligt polisens rapport - antar att det kriminella gänget kallar sig "Moderaterna") står inför stora problem. Revisorsfirman PWC har kommit fram till att kommunen måste spara ("effektivisera") 1.4% om året eller höja kommunalskatten med 2.75 procentenheter, även känt som "kronor".

Presentationen kring det hela tittar på Boden och Täby kommun, och kommer angående Täby fram till följande:
"Täby har alltså inte möjlighet att fullt ut finansiera det demografiska trycket (inkl. ökade kostnader för avskrivning) och en full löne- och prisuppräkning.
Täby måste effektivisera med i genomsnitt 1,4% årligen för att uppnå kommunens finansiella mål (inkl. finansieringskostnad för tillkommande investeringar).
Gapet 2022 motsvarar knappt 2,75 kronor i kommunalskatt."
Täbys skenande utgifter
Källa: PWC
Effektivisera är ju ett annat sätt att säga spara. T ex kan man effektivisera genom att minska personaltätheten i skola och äldreomsorg med 1.4% personer årligen, bara för att nämna personalkostnader. På samma sätt kan man ju öka beläggningen i äldreomsorgens befintliga lokaler, stoppa in fler barn i klassrummen, dra ner på skolmatens portioner med 1.4% om året etc och andra effektiviseringar. Uppfinningsrikedomen känner inga gränser, vem vet, man kanske rent av effektiviserar på kommunhuset och ökar handläggningstiderna för t ex bygglov med 1.4% om året?

För Täbys del orsakas detta förstås av en ökande befolkning. Kostnaderna slår som värst för äldreomsorg och grundskola, även om man tillfälligt får minskade kostnader för gymnasieskolan.

Täby expanderar som bekant fort, och skattebetalarna ökar inte tillräckligt snabbt. Kostnader förväntas öka med 77%, medan intäkterna bara ökar med 54%, trots att man får både statliga bidrag, som fattig och misskött kommun kommunal skatteutjämning, samt ökade kommunalskatteintäkter.

Långfristiga skulder per kommuninvånare
för Täby och Kungsbacka kommuner.
Man kan och bör fråga sig om motsvarande även kan tänkas gälla andra snabbt expanderande kommuner? PWC konstaterar att sju av tio kommuner inte ser bortom den innevarande mandatperioden, och av de som ser längre än så tar bara hälften ett helhetsgrepp för hela kommuner. 85% av kommunerna har alltså inte koll på den långsiktiga utvecklingen.

Andra kommuner där man kan tänka sig likartade problem kan exempelvis vara Kungsbacka kommun, Göteborgsområdets svar på Täby (även om man ännu inte är klassad som en no go-zone övertagen av moderater, och en del kommundelar mer påminner om Djursholm än om Täby). Man kan dock konstatera att Kungsbacka åtminstone, till skillnad mot Täby, lyckas hålla sin skuldsättning per invånare. Täby satsar däremot på exponentiell skuldtillväxt.

Kommunalskatten i Täby är idag 29:73 SEK. En höjning till 32:48 drabbar ingen fattig och ger kommunen en mer normal kommunalskatt för riket, eller exempelvis 1 100:- SEK mer i skatt per månad för tjänstemannen med 40 000:- SEK i månadslön. En ren tjänstemannafamilj kan få se fram emot 2000:- SEK mer i skatt per månad eller motsvarande i försämrad kommunal service, inklusive skolan, till år 2022.

28 kommentarer:

  1. Äldre i Täby säljer sin villa med miljonvinster. Flyttar till Spanien och löser därmed detta dilemma!
    Paymore generationen behöver inte statens hjälp.

    SvaraRadera
  2. Vart vill du egentligen komma med det här inlägget?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju ett referat av PWCs rapport om Täby.

      Radera
  3. En sådan liten besparing per år är hur enkelt som helst att åstadkomma. Fakta är att de bästa inköpsorganisationerna i omvärlden (topp 10% - se tex Hacket för detaljer) genererar besparingar på 6 till 7% per år. Detta innebär att över en mandatperiod på 4 år så skall priset ner 25% annars är det underprestation! Varför kan inte tex regering säga att de skall sänka skattetryck med 25% över en mandatperiod ochbsamtidigt lova bibehållen service till samhället. Att inte göra så är inkompetent och enormt slöseri med resurser. Alternativt säga år alla myndigheter att de får en mycket kraftig budget stärkning då de får oförändrade anslag över mandatperiod och med oförändrade anslag skall de åstadkomma kraftigt förbättrad output. Den chef inom det offentliga som inte klarar att leverera är på fel plats och måste ersättas omedelbart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. http://www.thehackettgroup.com/expertise/sourcing-procurement-strategy/
      Länk till infonim vad outstanding inköp innebär

      Radera
    2. Du är medveten om att det är en offentlig sektor som skall spara.
      Det går inte!
      Tvärt om-den som lyckas öka sina anslag är en lyckad offentlig tjänare.

      Radera
    3. http://www.thehackettgroup.com/research/2014/wcpa-pr/
      Ännu bättre och precis länk

      Radera
    4. Jag förstår utmaningarna inom offentlig sektor. Allt måste starta med KRAV från toppen på effektivisering. Tyvärr tänker toppen kortsiktigt att om de effektiviserar stiger arbetslösheten vilket de ej vill. Jag menar att de borde tänka långsiktligt och att om de kan sänka skattetrycket (med bibehållen service) under låt säga 3 mandatperioder med 25% i varje mandatperiod så skapar de ett enormt konkurrenskraftigt samhälle. Det i sig skulle attrahera kompetenta personer och företag och vi skulle därmed ha börldens bästa samhälle! Hur svårt kan det vara? Nej de tänker istället att vi tex lånar pengar och bygger extra höghastighets järnväg så att arbetslösheten är låg vid nästa val. Att vi redan saknar resurser att underhålla de järnvägar vi har och för ännu mer problem med underhåll om det finns ytterligare järnväg bortses ifrån. Nej gör om och gör rätt - sänk skatt med 25% per mandatperiod - punkt!

      Radera
  4. Nu var det väl inte allvarligt menat men handläggningen av bygglov är lagstadgat till 10 veckor sen några år tillbaka. 20 veckor vid särskilt komplicerade fall.

    SvaraRadera
  5. ...och vad blir påföljden för en kommun som bryter mot lagen...?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Plan och Bygg-lag 9 Kap 27 §:
      Byggnadsnämnden ska handlägga ärenden om lov och förhandsbesked skyndsamt och meddela sitt beslut om lov eller förhandsbesked inom tio veckor från det att den fullständiga ansökningen kom in till nämnden. Brister Byggnadsnämnd i hantering av ärenden skall nämden dömas till digital skampåle i form 4 elaka statusuppdateringar på Facebook.

      Antingen det eller så får man nog kräva nämnden på ersättning, och i värsta fall driva det civilrättsligt.
      Förutsatt att man har tid och lust, dvs.

      Radera
  6. Täby får naturligtvis inga kommunala utjämningspengar. Såklart. Till skillnad från 280 av landets kommuner.

    SvaraRadera
  7. Det är fan inte klokt att Täby har 29,70 i kommunalskatt!?! Vad gör de med pengarna? Ingår kommunalskatten i KPI? Jag trodde att Täby hade 24-26 kr (och de borde ha under 20 kr)...

    Och Cornu som alltid gnäller över Muteborg... I jämförelse med Täby så får ni iaf NÅNTING (pittoreska spårvagnar? Jag tycker det är kul att åka spårvagn i götet när jag är där! Och missar man den, kan man gå ikapp till nästa hållplats och hoppa på då. Mycket praktiskt.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kommunal- och ladstingsskat sammanslaget blir 29,70?

      Radera
    2. yay. Visserligen får just Täby väldigt lite för sin landstingsskatt, eftersom de (idioterna) har motsatt sig t-bana. Å andra sidan så har de den pittoreska roslagsbanan (orginal 50-talet!?!) - som faktiskt går snabbare än spårvagnarna, men aldrig i tid. Men med denna slipper de onödigt utsocknes slödder, vilket ju är själva poängen med usel kollektiv trafik.

      Men jag gillar Täby. Jättefin kyrka. Runstenar och annat stuff. Åk dit på semester.

      Radera
    3. Täby?
      27 våningskåk!
      Ja, det blev ju bara 18till slut.
      Trivsamt bygge
      Indirekt skyldigt till att jag fick en hustru!
      Bra med byggnadsingenjörer ibland, bloggaren...
      Vad gäller tåget går de så ofta att det nästan alltid kommer ett om ett par minuter.
      Där kämpade Moan inte förgäves.

      Radera
  8. Täby är ju nettobetalare till det kommunala utjämningssystemet. 328 miljoner 2015.

    Hade man fått behålla de pengarna hade man inte behövt öka belåningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag bor i Täby och kan tänka mig att betala en tusing mer i skatt, men inte innan vi får behålla de 328 miljonerna vi bjussar (bland andra) korrupta göteborgare på.

      Radera
    2. Antar att det är Robin-Hoodskatten du avser? Är de 328 miljonerna inkl eller exkl de skattemiljonerna som går till ränteavdragen för bubbelhusen?

      Radera
    3. Notera att PWC räknar med att Täby får tillbaka framöver eftersom ekonomin är på väg åt skogen.

      Radera
    4. Så Marcus får betala sin tusing mer i skatt och slipper bjussa korrupta göteborgare.

      Radera
    5. Får man tillbaka inbetald dylik skatt retroaktivt?
      Nä, knappast !

      Radera
    6. Marcus, har inte Täby skrivit på FNs flyktingkonvention? Innan du tar till brösttoner så kan du väl åtminstone sätta dig in hur asylsökande fördelas mellan landets kommuner.

      Radera
    7. Ja men då så. Då reder det sig till slut:)
      Och vad har fördelning av asylsökande med saken att göra? Som jag förstått det är väl omhändertagande av migranter en ren vinstaffär? Eller är det någon som ljugit för mig.....

      Radera
    8. Nåja, jag tror nog den kommunala utjämningen skulle fortsätta. Ser inte det som troligt att det plötsligt skulle vara Malmö som betalar åt Täby istället för tvärtom.

      Vill man generalisera ordentligt kan man säga att nästan alla kostnader i en kommun läggs på personer yngre än 20 och äldre än 75 år (det vill säga skola och äldreomsorg), och detta är nästan helt demografiskt styrt. Jag vill minnas att ~75-80% av kommunernas utgifter går till dessa verksamheter.

      Radera
  9. En "effektivisering" av förskolan är dessvärre redan nyligen genomförd i Täby. Dock så kommer förskolebarnen kunna glädja sig åt utsidan av nya vackra kommunhusen under hela hela sin uppväxt.

    SvaraRadera
  10. Eftersom jag som stolt Täbybo vill stå upp för min kommun, så ska jag försöka ge min bild av läget utan att raljera.
    -Jag tvivlar på att skatterna i Täby höjs. Däremot så blir det ytterligare besparingar. Det kan man tycka vad man vill om, men det är den politiska modellen här.
    -Alla är inte svinrika och bor i slott.
    -Invandring är inget som diskuteras offentligt, men min åsikt är att jag bor i en white flight-kommun. Ingen jag känner vill öka flyktingmottagandet här. Inte jag heller.
    -Kommunen är överlag välskött, städad, lugn och trygg. Jag trivs alldeles utmärkt här utan att äga vare sig flådigt hus eller fräsig bil.
    -Och till sist, om man vantrivs så är det tillåtet att flytta härifrån. Eller engagera sig politiskt. Precis som i andra kommuner.

    SvaraRadera
  11. Låt mig tvivla på denna rapport. Klassiskt knep hos konsulter är att göra en 'studie' och publicera en 'rapport' som kommer fram till att någon rik kund står inför potentiellt stora framtida problem. Som tur är kan konsulten hjälpa kunden att hantera detta framtida problem (för en mindre summa).

    Jag har inte sett 'rapporten' i fråga men av beskrivningen ovan verkar den vara av Sandviken-kvalitet.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...