2015-06-03 11:12

Gökungen Västlänken skapar mer problem än den löser

Gökungen Västlänken skapar mer problem än den löser. Detta konstaterade ett antal namnkunniga personer i ett debattinlägg hos Dagens Samhälle i höstas.

Man räknar med att projektet blir 100-150% dyrare än beräknat och landar på 40 - 50 miljarder SEK, istället för 20 miljarder (en miss som nog klassas som "oprecist" av miljöpartister på Trafikkontoret i Göteborg), och därmed kommer dränera alla andra infrastrukturprojekt i hela Västra Götalandsregionen.

1:a klass på SJ har inget med Västlänken
att göra, då fjärrtågen fortsätter gå
till en säckstation i Göteborg.
Västlänken ska bara hantera pendeltåg.
De som skrev under på detta var ett antal personer som kan sägas ha god kompetens inom järnväg, infrastruktur och ekonomi: Åke Nilsson, fd vd Asea Traction AB, fd vice vd ABB Transportation Systems Gmbh i Mannheim; Sven Jernberg, infrastrukturexpert, fd vd Inlandsbanan AB; Hans Albin Larsson, historiker, professor vid Högskolan i Jönköping; Sven-Olof Nehrer, fd vd TGOJ Trafik, fd ordförande branschföreningen Tågoperatörerna; Lars Pålsson-Syll, nationalekonom, professor vid Malmö Högskola; Jan Du Rietz, författare till ”trafikpolitik” i NE och boken ”Den totala urspårningen, en studie i tågnedläggningar och demokrati”.

Deras sammanfattning kring Västlänken följer nedan:
"1. Västlänken löser inte de akuta kapacitetsproblemen vid Göteborgs centralstation eller på dagens alla fem järnvägar in mot Göteborg.
2. Västlänken leder inte till någon märkbar regionförstoring utan försvårar i stället den nödvändiga utvecklingen i hela Västra Götaland.
3. Västlänken har så dåliga prestanda att den inte leder till den nödvändiga minskningen av vägtrafiken i själva Göteborg och i regionen.
4. Västlänkenbygget ger ingen minskning av miljö- och klimatutsläppen trots politikers höga mål och välbetalda konsulters spekulationer.
5. Västlänken hotar dra Göteborg ännu längre ner i dyn med en skandal som ger dålig PR i hela världen i stil med Bostons ”The Big Dig”.
6. Västlänkens kostnad skenar som Hallandsåstunnelns vilket leder till att andra viktigare projekt stoppas och till för höga trängselskatter.
7. Västlänken hindrar den nödvändiga utbyggnaden av näringslivets stora godstågsstråk från övriga landet till främst Göteborgs hamn."
Kort sagt är Västlänken ett meningslöst projekt, som kostar skattepengar men varken efterfrågas eller löser några problem, utan istället skapar nya. Att man fortsätter beror på prestige och oförmågan att medge fel. Det är trots allt någon annan som betalar.

16 kommentarer:

  1. Så om jag har fattat det rätt är det liknande projekt regeringen vill att vi skall satsa våra pensonspengar i?
    Vad kan möjligen gå fel?

    SvaraRadera
  2. Det är direkt oförskämt att påstå att några hobbypolitiker med en privat agenda skulle vara mindre kompetenta att bedömma Västlänken objektivt, än ovanstående personer som jobbat inom infrastrukturområdet en stor del av sitt liv. Politikerna framstår ju rentav som underbegåvade! Det var väl inte din avsikt?

    SvaraRadera
  3. Det fantastiska är att ytterst få göteborgare bryr sig så mycket att de vill protestera på något sätt.
    Göteborg har blivit en liten ful korrumperad skitstad efter lång tid av sossevälde som utvecklats till att också korrumpera de som låtsas vara politiska motståndare - moderaterna (gäller förstås inte Martin Wannholt).

    SvaraRadera
  4. "Västlänken hindrar den nödvändiga utbyggnaden av näringslivets stora godstågsstråk från övriga landet till främst Göteborgs hamn"

    Den här raden hade iaf jag i min enfald lyckats inbilla mig var tämligen väl utarbetad och väl integrerad i övrig Svensk infrastruktur.

    SvaraRadera
  5. Änså finns det de som vill att politikerna ska ta och investera ännu mer skattepengar i infrastruktur.

    SvaraRadera
  6. Nya Karolinska är också ett svart hål som mina barn och barnbarn kommer få jobba för att fylla igen med skattepengar.

    Man borde hitta ett system för att hejda glädjekalkylerna och bakbinda politikernas spenderande. Typ bara spendera det som finns i kassan nu så folket får se skattehöjningarna innan bygget startar.

    SvaraRadera
  7. Cornu har helt rätt när han skriver: "Att man fortsätter beror på prestige och oförmågan att medge fel." Ehuru finns det en felkälla till, som är nog så stor: den miljöpartistiska...eh...begåvningsnivån. Glöm inte att Göteborg är som Sverige i stort: ett litet extremistparti som 94% inte har röstat på tillåts diktera agendan för (s), allt för att (s) skall kunna hålla sig kvar vid makten.
    /Ulf

    SvaraRadera
  8. Äsch. Miljöpartisten Gabriel hålls ju sysselsatt. Det måste väl vara värt nåt.

    SvaraRadera
  9. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  10. OT:
    Förbifart Stockholm är ännu värre. Med den kommer man teckna in och motivera kommande befolkningsökning som största delen kommer att bestå av svårintegrerade invandrare.

    På helger är det ringa trafikproblem i Stockholm. I rusningstrafik har vi trafikproblem, vilket styr behovet av Förbifarten enligt politikerna och även hos jobbpendlande bilister.

    Förbifarten kommer dock att förfela sitt syfte då, dels fler och fler kan jobba hemifrån någon del av arbetsveckan, dels på grund av det allt populärare cyklandet till och från jobbet. Biltrafiken i Stockholm lär ju också ha minskat på senare tid.

    Kostnaden för Förbifarten kommer med nödvändighett tas från andra alternativa kommunikationssatsningar såsom cykel- och kollektivtrafiknät. Cykelnätet är redan nu kraftigt eftersatt!

    SvaraRadera
  11. Vi kan konstatera två saker ...
    1. Potentialen för kollektiv dumhet är oändlig
    2. Miljöpartiet måste motarbetas stenhårt. Miljöpartiet ligger bakom det mesta av alla de dumheter som Sverige tvingats genomlida de senaste åren. De har (skickligt) lyckats manövrera till sig en position där det aldrig uppfattas som fel att tycka som dem. Detta med extremt god hjälp från "Public service". Principbeslut måste tas i de vettiga partierna att Miljöpartiet skall behandlas som paria. De skall alltid jämföras med nazister, kommunister och andra tokstollar. Aldrig samarbeta med dem. Aldrig ta deras förslag på allvar. Aktivt arbeta för att rensa upp i alla deras fästen i offentlig sektor. Kräva max 5% miljöpartister i SVT/SR (helst inga, fullt legitimt krav då jag antar att SD har 0%). Ta bort allt statligt stöd till "Miljöorganisationer" (NGO:er). Vi ska inte ha detta drägg i Sverige - så enkelt är det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du uppfann just en ny variant av Godwins lag där.

      Jag hyser inga varmare känslor för miljöpartister, men genom att jämföra dem med nazister och kommunister så framstår du tyvärr själv som den värsta tokstollen i sammanhanget...

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  12. När vi ändå är inne på Goa Gubbar och att gräva, vad anser Cornu om senaste utspelet om en ny multiarena för facila (minst) 4 GSEK?

    Frölunda vill riva båda Ulleviarenorna

    Arenafrågan i Göteborg är, återigen, ett hett samtalsämne – och att staden evenemangsmässigt halkat efter gentemot både Stockholm och Malmö är ren fakta.

    Nu har Frölunda och ordförande Mats Grauers tagit fram ett underlagsmaterial som visar hur det ska vara möjligt att komma i kapp – och förbi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som saxat ur Grönköpings Veckoblad.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...