2015-05-07 08:00

Replik från MTR Express VD

MTR Express VD har replikerat min recension av företagets tågtjänster som alternativ till SJ 1:a klass. I sedvanlig ordning återger jag hela repliken här i ett separat inlägg.

Repliken ger beskedet att Plus-resenärer visst ska sitta avskilt, och att något måste blivit fel när jag inte gjorde det. Dessutom ska man nu öka storleken på maten för Plus-resenärer istället för den halva smörgås jag fick.

Ingen av dessa jag satt med fick
någon Plus-måltid och var alltså
inte Plus-resenärer.
Detta råkar vara två av de tre förbättringsåtgärder jag själv kom fram till.
"Hej!
MTR Express är en nystartad verksamhet och vi vill utveckla oss hela tiden utifrån den feedback vi får av våra kunder. Därför uppskattar jag verkligen din utförliga reserapport. Vi har bara bedrivit trafik mellan Stockholm och Göteborg i cirka sex veckor, men har hittills en kundnöjdhet på hela 91%. Vår punktlighet är 13 procentenheter bättre än SJ:s snabbtåg på samma sträcka och under samma period.
Baserat på feedbacken från flera kunder inför vi redan denna vecka en större måltid för PLUS-kunderna. PLUS-kunder placeras i en egen del av tåget, så jag ber dig maila mig info om vilken dag och tid du åkte så ska vi se varför ett misstag skedde i ditt fall. Om du är missnöjd med din placering kan du alltid prata med våra servicevärdar så hjälper de dig.

Precis som vi hela tiden trimmar produkterbjudandet kommer vi också kontinuerligt se över prissättningen. Som du mycket riktigt påpekar är både vår FLEX-biljett (från 395 kr) och vår PLUS-biljett (från 595 kr) återbetalnings- och ombokningsbara. SJ:s har fasta priser på sina återbetalningsbara biljetter, i andraklass 1194 kr och i förstaklass 1499 kr.
Återigen tack för feedback och välkommen tillbaka till MTR Express.
Johan Söör, VD MTR Express
johan.soor (a) mtrexpress.se"
Återstår alltså min önskan om ett loungeväntrum.

Möjlig förklaring till att jag hamnade bland populasen istället för noblessen, kan vara att jag hamnade precis vid demarkationslinjen mellan klasserna. I så fall är Plus-kunderna förvisade till en ända av en vagn, inte en separat avdelad sektion.

8 kommentarer:

  1. Segregationen är värd en slant eller hur?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Segregation baserat på pengar. Samma principer med gated communities, white flight, gräddhyllor, etc. De finns, och de som betalar vill ha det, men man ska helst inte tala om det utifrån segregation, för det är ju andra som ska göra som jag som moralsnöre säger och inte som jag gör, speciellt om jag är politiker.

      Radera
    2. Jag hyr en arbetsplats när jag åker tåg. Så ja, det är värt en slant att kunna arbeta på tåget. Annars kan jag lika gärna köra bil.

      För att kunna arbeta på tåget behöver man lugn och ro, istället för att lyssna på hiphop-diskant eller konstant pratande människor.

      Radera
    3. Det är precis det som det handlar om. Förstaklass är framförallt mycket tystare och lugnare. Det går mycket bättre att jobba i förstaklass på SJ. Åker jag privat med familjen så passar andraklass oftast bättre. Barnen skulle inte tycka att det vore kul att sitta och vara tyst i första klass.

      Radera
  2. Oj vicket viktigt samhällsproblem du tar upp till debatt. Du som köpte plus-billet å allt, och fick bara en halv smörgås.

    SvaraRadera
  3. hahaha. den där kommentaren var bättre än veckans inlägg....

    SvaraRadera
  4. Hej Cornuopia!
    Konspiration är ingen verklighet utan ett sluttande plan av den samlade vänskaps k¤#))/%=#n till
    verklig underkastelse.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...