2015-05-18 09:17

När floppar den första nya megagallerian?

Till jul öppnar Mall of Scandinavia (MoS) vid den sk Arenastaden norr om Stockholm. Det blir för stunden Sveriges och Nordens största galleria, men frågan är om det finns någon ände på galleriabyggandet? När går man in i väggen - tomma gallerior är inte kul.

Butiksyta Mall-gallerior
MoS skryter med att ha hyrt ut 85% av sina butiksytor redan i mars.

Man ska ha 101 000 m2 butiksyta, eller tio hektar butiksyta. Till detta kommer passager och övriga utrymmen. Som jämförelse har Malmös Emporia 68 000 kvadratmeter butiksyta, Frölunda Torg 56 000 och Nacka Forum 52 000.
Snart i en galleria nära dig?

Bifogar en graf över storleken på megagallerior. Utesluter inbyggda gatukvarter som Nordstan, IKEA-konstruktioner där halva ytan är IKEA, som Erikslund i Västerås, eller sk köpcentrum med flera byggnader, utan tar med vad jag godtyckligt definierar som gallerior, byggda för ändamålet från början.

Man får lite proportioner på MoS storlek. Kommer arenavansinnet bräckas av galleriavansinnet? I investeringar, ja, men det kommer säkert gå jättebra för MoS. Vi ska ju trots allt rädda Sveriges ekonomi genom att konsumera oss lyckliga på ändliga resurser.

Mall of Scandinavia slår upp den 12:e november så de värsta buggarna hinner rensas ut innan julhandeln dra igång. Frågan är om det finns någon hotell på anläggningen, så man aldrig behöver lämna?

51 kommentarer:

  1. Det finns nog köpsugna som kan underhållas i dessa lador länge till.
    Så länge det finns sämre lokaliserade affärer-som Arninge i Täby-kan dessa gallerior växa upp och ersätta dessa.
    Så länge vi har november-mars klimat är inomhus bättre än utomhus.

    SvaraRadera
  2. Besök Kista Galleria eller nyutbyggda Täby Centrum en helg så ser man att det finns gott om utrymme. Är väl snarare innerstadens butiker som ska oroa sig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Drottninggatan skulle knappast må dåligt av lite mindre folk...

      Radera
    2. Nä, inte själva gatan kanske, men väldigt många av de mindre butikerna som ligger där och som har stora problem med lönsamhetan. Förmodligen kan man tänka sig att de höga hyrorna har en viss inverkan!

      Radera
  3. Missar Täby Centrum med våningsyta (BTA) på 79km2 http://sv.wikipedia.org/wiki/T%C3%A4by_centrum

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, butiksytan är 50000 på Täby Centrum. Dessutom är Täby klassad som en No-Go Zone har jag läst.

      Radera
    2. Är Täby C verkligen 79 kvadratkilometer stort?

      Radera
    3. Täby Centrum har idag 76 000 kvm butiksyta:

      Dagens Täby Centrum Nya Täby Centrum
      Total yta 79 000 kvm 105 000 kvm
      Butiksyta 50 000 kvm 76 000 kvm
      Butiker 160 230
      Parkeringsplats 2 400 3 200

      http://www.taby.se/Bygga-bo-och-miljo/Stadsplanering/tabyvaxer/Taby-centrum---det-nya-omradet/Taby-Centrum/

      Radera
  4. Det finns till och med bostäder "i fasaden" och på taket. Så man behöver, bokstavligen, aldrig lämna anläggningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utmärkt. Bara att öppna fönstret och hoppa när BRFpriserna kraschar. Så vill jag leva, så vill jag dö...

      Radera
    2. I det läget gör man hellre en Charles Whitman kanske, men även då är det väl utmärkt läge.

      Radera
  5. Emporia och förmodligen också MoS har väl dock inte nått de mål vad gäller "exklusivitet" och butiksutbud som man snackade om i projektets inledning tror jag. Så på det sättet har de ju redan floppat.

    När det gäller floppar förresten så finns ju t ex Töcksfors-gallerian m fl som helt bygger på norsk gränshandel, och NOK har ju sjunkit sett var den stod för fem år sen eller så. Men det verkar gå hyfsat där ändå verkar det som.

    SvaraRadera
  6. Jag känner en underleverantör som jobbar med bygget av MoS. Först (för något år sedan) var han positiv och avfärdade mig när jag sade att det var ett vansinnesbygge. Nyligen har han ändrat sig och inser själv att det är ett bygge som troligen kommer att gå med stor förlust, men jobbar ändå kvar eftersom det är ett lukrativt kontrakt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt, gäller ju bara att ligga på med faktureringen så man undviker för stora förlustar vid en ev konkurs.

      Radera
    2. Varför skulle han inte jobba kvar? Det är väl ägaren som har anledning att svettas?

      Radera
  7. Vill man uppleva hur det kommer att se ut omedelbart efter neutronbomben förresten, så rekommenderas ett besök på Entré i Malmö. Inte en käft så långt ögat når. Där kan vi snacka flopp. Men det är ju inte nån megagalleria direkt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog för att känner lukten av dig på långt håll och evakuerar innan du anländer.

      Radera
    2. En och annan brukar evakuera sitt tarmsystem när jag träder in ja.

      Och så brukar jag alltid vara i centrum av fester. Jag står i mitten av rummet med ett skjutvapen och alla andra trycker sig mot väggarna.

      Radera
    3. Entre´ är en känd megaförlust som lever kvar pga sin stora ägare som pumpar in fortsatta pengar i projektet, bla trodde man att man skulle få fler besökare om man lade om golvet till ett ljusare för flera miljoner kr ngt år efter att man först lagt ett nytt mörkt för miljontals kr,

      Radera
    4. Jag vet, jag skrattade som fan när jag hörde det.

      Min egen subjektiva uppfattning är att problemen är åtminstone tre:

      1. Att det hänger grabbgäng där av typen bakåtvänd keps, utländskt ursprung och dålig atittyd. Folk finner det inte inbjudande.

      2. Den jävla parkeringen som är allt annat än gratis om man stannar mer än 2 h vilket innebär att ett biografbesök kostar P-avgift, t ex.

      3. Nederlag föder nederlag, vem fan vill etablera i en galleria med igenbommade butiker?

      Radera
  8. Kommunikationerna till Arenastaden är inte de bästa. Kvinnor är i mindre utsträckning än män lockade av komplicerade transportsträckor - och varför ska man anstränga sig att ta sig över 5 motorvägskorsningar, ett kilometerbrett spårområde, alternativt 3 km promenad från pendeln för att handla på H&M?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grejen är väl att det inte ska vara H&M som drar, utan betydligt mer exklusiva butiker. I teorin åtminstone.

      Radera
    2. Får vara väldigt exklusivt om det ska motivera 3 km promenad + pendeltåg.

      Radera
    3. Som Hifiklubben och Clasohlson?

      Radera
    4. Ja, det är enklare att handla på Biblioteksgatan och gå runt hörnet till Birger Jarlsgatan. Finns även mysiga fik i krokarna.

      Fast det är möjligt att man tänker sig en engelsk kultur: killen går på fotbollsmatch och tjejen shoppar och så möts de opp efteråt. Långsökt, sa Bull.

      Radera
    5. I teorin, sa jag. Har inte följt utvecklingen i detalj men det var väldigt mkt snack kring både Emporia och MoS om "unikt utbud" osv. Följde man upp det skulle man nog se att man ej nått de ambitionerna.

      Radera
    6. Det viktiga är ju inte verkligheten, utan verklighetsbeskrivningen. Säger man "unikt", "exklusivt" etc tillräckligt många gånger så tror till slut folk på det ändå.

      Radera
    7. Man kan bara lura folk så långt, dom blir ju besvikna när det är samma trötta jävla kedjor.

      Däremot vet jag att MoS gjort en hel del för att få själva gallerian (alltså ej butiksytan) att se exklusiv ut.

      Radera
  9. Töcksfors är en sak, kolla långflons köpcentrum, 4st fastboende invånare bygger ut till 16500kvm butiksyta nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man ska sälja kött, tobak och sprit, har jag hört. Resten verkar lösa sig självt med de där norrmännen.

      Radera
    2. Om man skäms för svenskar i CPH eller på Mallorca förresten så ska man åka till Töcksfors. Huvvaligen, det är tribaltatuerade, berusade norrmän med ölmage och gympabyxor och foppatofflor vart man än ser. Och så lassar de vagnen fulla med PET-cola i storpack och annat skräp. Kulturskymning.

      Radera
    3. Men det är positivt för bytesbalansen!

      Radera
  10. Gallerior är väl bra, men externa köpcenter är ännu bättre.
    1) Kolla ut vilken pryl du vill ha på nätet och vilket hyllnummer den finns på.
    2) Kör förbi efter jobbet, parkera enkelt, gå direkt till hyllan och hämta prylen
    3) Iväg igen 15 minuter senare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet, jag gillar också att handla så men uppenbarligen finns det andra människor som tycker annorlunda.

      Radera
  11. Alla dessa köpcenter...jag vet inte hur många det finns här i Malmö/Lund-området. Kommer att tänka på monsieur Hulot i "Playtime" från 1967, supermoderna "upplevelsecentra" som kräver "värdinnor" för att lära människor hur man skall bete sig för att vara en modern människa i ett sån här köpcentra... Vill minnas att jag läst att detta var verklighet när Vällingby centrum öppnades nån gång på 50-talet, värdinnor som skulle visa oss tillrätta och lära oss att bli moderna... Jag har samma känsla som Hulot när jag knallar omkring i dessa Mammons tempel, 50 år senare... Plus ca change, plus c'est la même chose.Jag brukar säga till min fru att jag föddes som gammal gubbe, kom ut med kepsen på från början. /Mats Lindqvist/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gubbe is a state of mind.

      Radera
    2. Japp, så är det...

      Radera
  12. Hur står sig dessa anläggningar i en internationell jämförelse?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla är Norra Europas största ! ;-)

      Radera
  13. Vad kan galleriorna göra för att undvika permanenta kolonier av s.k. eu-migranter? Det är intressant (och tragiskt förstås eftersom det är folk som ser ut att ha det väldigt jobbigt) att iaktta i Kista galleria hur en population på något 100-tal hemlösa migranter, typ rumänska romer eller vad de kan vara, verkar ha slagit läger där permanent under öppettiderna. Jag drar slutsatsen att det inte är förenligt med lagen att låta vakterna köra ut dem, eller en övermäktig uppgift. På något sätt verkar den gallerian ändå fortleva relativt välmående. Gallerian är så väletablerad och klientelet där bryr sej nog inte då det är så pass diversifierat i sej själv, upptagningsområdet är de kringliggande mångkulturella förorterna. Jag ser med spänning fram emot när en stor migrantkoloni etablerar sej i Täby C. Inbillar mej att det inte skulle gå lika friktionsfritt. Undrar vad en sån dylik snobbgalleria har för strategi för att undvika en 'infestation' och vad de skulle kunna göra åt saken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är inte de som håller liv i Kistagallerian mest från de som jobbar i Kista och passar på att handla på lunchen/efter jobbet?

      Radera
    2. Tror inte det.

      Var där en fredagkväll i vintras. Det var fullt av folk, och de såg alla ut att komma från de närliggande mångkulturella bostadsområdena. Jag var väl en av totalt två ljushyade personer på plats. Lugnt och tryggt var det också.

      Radera
  14. Påminner mig om den blygsamma NetOnNet ladan i Linköping, högt i tak, cykelavstånd till bostadsområden, kan nog bli en fin fabrikslokal, undrar vad produktivt som kan göras där?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nackdelen med köpladorna i Linköping och speciellt i Uddevalla är att de är uppdelade geografiskt av stora vägar. Båda skulle må bra av inglasade gångbanor med rullbanor så att folket kan ställa bilen på en plats, ta en vagn och köra runt.
      Det nya bygget i Tanum är trekvartstomt varje gång jag åker dit. Visst finns det "exklusiva" butiker, men det finns inga "exklusiva" kunder. Om någon från Bullaren vill leva på speciell italiensk pasta har den redan löst det behovet innan butiken fanns. Det är dessutom byggt i "bakvattnet" från Torp i söder och Nordby i norr.

      Radera
  15. Läget är prekärt. Men inte för gallerierna. Se på Sundsvall med det jättelika köpcentrumet Birsta.
    Birsta går bra men Sundsvalls Centrum håller på att dö ut. Så skapar man ett samhälle där man
    måste ha bil, vilket leder till ett större uppsving för galleriorna i industriområdena.

    En pedagog sa en gång till mig. Alla nya ideer uppstår i USA. När de prövats där och man är säker på att de inte fungerar så införs de här. Jag tror att samma sak gäller för bilsamhället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I Sundsvall gör man dessutom i princip allting fel. Det är svårt att ta sig till centrum, det är svårt att parkera och man måste flytta bilen ofta.

      Det finns bra exempel som till exempel Växjö där centrumhandeln fungerar utmärkt och där gör man inte sådana misstag (jag skrev om just Birsta tidigare p.g.a. en investering i NP3 Fastigheter: http://aktieingenjoren.blogspot.se/2014/12/centrumdoden-problem-for-dios-och.html).

      Radera
    2. Bilens funktion är primärt sociologisk. En status-, identitets- och klassmarkör. Räknas arbetstiden som krävs för att tjäna ihop de pengar som bilen kräver, in i transportttiden så har bilen ungefär samma medelhastighet som en cykel. Ett transportsystem baserat på fungerande kollektivtrafik, ökat inslag av taxiresor, cykelresor och gång, skulle kosta klart mindre, ta mindre plats, påverka miljön mindre osv. Men för att leva upp till våra sociologiska normer, så måste vi jobba för att transportera oss till jobbet i bil.

      Radera
    3. Om jag minns rätt så har Sundsvall hamnat sist när man jämförde kollektivtrafiken i de största städerna i Sverige.

      Sundsvall är även en väldigt dålig cykelstad där man planerar cykelvägar främst med tanke på gående.

      Radera
  16. Miljardbygget Mirum galleria i utanförskapsområdet Hageby i Norrköping som till 85% säljer kläder gjorda i Kina med nåt våp i 20-årsåldern i kassan går inte så bra har jag hört.

    SvaraRadera
  17. Töcksfors är en sak, kolla långflons köpcentrum, 4st fastboende invånare bygger ut till 16500kvm butiksyta nu.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...