2015-05-06 11:06

MTR Express är inget förstaklassalternativ

Hårdlanserade nya snabbtåget Stockholm - Göteborg, MTR Express, har försökt profilera sig som ett förstaklassalternativ. Det är det inte, däremot är det ett billigt lågprisalternativ till SJ.

Vid lanseringen bjöd MTR Express exempelvis in Blondinbella och Lyx.se på en mutresa, i syfte att visa upp ett flärdfullt lyxigt förstaklassalternativ. Verkligheten är en annan, vilket jag wallraffat fram inkognito vid resan till och från MSB:s RSA-konferens i måndags, där jag föreläste lite grann.
Detta är maten som ingår i premiumalternatvet Plus. En halv smörgås med en curryröra, lite vatten, och ett chokladflarn
värt 2:- SEK på ICA. Jämför med fotona hos Blondinbella och Lyx.se.
Min jämförelse här är 1:a-klassresenärens, då jag alltid åker förstaklass med SJ. Eftersom jag inte bokar avboknings- eller ombokningsbart, plus ett antal veckor i förväg är det inte dyrare att resa 1:a-klass än ekonomiklass, plus att man får lugn och ro och kan arbeta ostört, samt service vid stolen.

Som exempel kostar en sådan tågbiljett 450:- SEK Göteborg - Stockholm om tre veckor. Till detta kan man beställa till en trerätters måltid på första klass för 145:- SEK, vilket tar upp priset till 595:- SEK.
450:- SEK för 1:a klass på SJ om två veckor.

MTR Express premiumalternativ heter Plus, och biljetten är förvisso avbokningsbar. Då ingår en pytteliten smörgås och ett chokladflarn enligt ovan, till prispåslaget om 250:- SEK för biljetten. Tågvärden, som bara syns till ibland, erbjuder sig även att handla i bistron åt Plus-resenärer, men det får man förstås betala för. 

Utrymmet är inte förstaklassutrymme, och man behöver även köpa till sätet intill för att uppnå SJ:s förstaklasskomfort, vilket kostar ytterligare 223:- SEK.
MTR Express samma dag.
Jag köpte inte till sätet intill, och hamnade bredvid en tatuerad ung man som spelade hiphop i pyttesmå hörlurar, och delade med sig av diskanten hela resan till Stockholm, samtidigt som han surfade på Aftonbladet hela resan. En prestation i sig, men inte den arbetsro man får på SJ första klass. MTR Express blandar nämligen Plus-resenärer med Fix-resenärer.

Därtill var hela raden bakom mig upptagen av fyra personer från populasen, som pratade med varandra hela resan. Händer aldrig i första klass på SJ.

På hemresan var dock kupén i stort sett tom, vilket gav en förstaklassupplevelse.

För en premiumupplevelse som Plus med extra säte kostar MTR Express alltså 1 018:- SEK, mot SJ:s 450:- SEK. Köper man till SJ:s riktiga mat, landar SJ på 595:-, men MTR Express är alltså ungefär dubbelt så dyrt för en sämre upplevelse. Därtill har MTR Express ingen lounge för sina Plus-resenärer, och då måste man köpa till detta i någon form på stationen.

Däremot är MTR Express ett mycket bra alternativ som billigaste alternativ. 225:- SEK mot SJ:s 359:- för icke ombokningsbar ekonomiklass. Ett pris som står sig mot exempelvis lågprisflyget, och då slipper man transit in till centrum.

Jag kommer aldrig mer boka MTR Express Plus, då jag för 250:- SEK kan köpa med mig utmärkt riktig mat från t ex O'Learys på Centralstationen i Göteborg, vilket rent av blir billigare. Som det var nu var jag tvungen att köpa mat på hotellet vid ankomsten till Stockholm, för en halv grov smörgås med curryröra är inte en middag.

Faktum är att jag inte ens kommer köpa MTR Express mellanalternativ Flex, då det kostar samma som att boka en förstaklassbiljett hos SJ.

I övrigt var det förstås fräscha vagnar, eftersom de är helt nya. Om några år kommer nog den ingrodda SJ-känslan vi alla känner och älskar att infinna sig även här, och inte ens fräschören kan sägas vara premium vid det laget.
Fullsatt till Stockholm söndag kväll.
Tomt från Stockholm måndag kväll.
Förstaklasskänsla med tom vagn.

Fräsch inredning.

Fräsch skräpkorg.

Fräscht och nytt.

Fina säten, men de smala  huvudstöden gjorde det omöjligt att sova genom den obligatoriska
nedrivna kontaktledningen på hemresan. 
TV:n i taket kunde användas bättre, t ex till information om beräknad ankomsttid (00:55) istället för önskad
ankomsttid (22:55).
Det finns ett antal fördelar med MTR Express dock.
  1. Jag visade aldrig "biljett" vare sig på dit- eller hemresan.
  2. Personalen var extremt trevlig.
  3. Fräschare inredning än SJ, men dålig komfort annat än för ögonen.
  4. Prisvärt om man vill kunna avboka
Dock är inte MTR Express ett alternativ för förstaklassresenären. På SJ:s förstaklass får man både fri dryck (vatten, kaffe, te), fri frukt, fria sötsaker, dagstidningar, större säten, och ingen populas, som pratar hela resan eller lyssnar på hiphop i icke isolerade hörlurar. Plus att man får inträde till SJ:s lounge i väntan på tåget, med fri fika, fräscha toaletter, WiFi etc. I väntan på återresan fick jag helt enkelt betala 200:- SEK för att sitta på en restaurang på Centralen i Stockholm, vilket jag inte behövt med SJ då jag istället hängt i loungen. Och fått en riktig middag på vägen hem.

Prova för all del MTR Express som lågprisalternativ eller om du tror du behöver boka om dina biljetter. Men det är inte ett alternativ för första klass.

För att bli ett förstaklassalternativ måste MTR minst
  • Baka in riktig mat i priset, inte en liten smörgås och ett chokladflarn
  • Ha separat kupé för alla Plus-resenärer, så dessa slipper beblanda sig med populasen, samt med permanent bemanning av tågvärden
  • Ordna en lounge på stationerna
Annars finns alltid det riktiga lyxalternativet Blå Tåget. Där kostar förstaklassbiljetten 750:- SEK. Riktig restaurangmat i restaurangvagnen tillkommer.

MTR Express konkurrerar i förstaklassegmentet möjligen med Öresundstågen, där förstaklass innebär att man sitter i en ekonomiklasskupé utan några som helst förmåner, annat än att alla andra som sitter i samma kupé också betalat mer för biljetten. Den lyxen har man inte på MTR Express.

Jag ber om ursäkt till SJ för att ha varit otrogen. Jag kommer tillbaka. Nedrivna kontaktledningar drabbar alla.

Författarkollegan Ann-Kristin Agesund drar en likartad slutsats.
"Är det som 1-klass i hela tåget som det sades? Nej, det är det inte. Min första känsla när jag klev ombord på tåget var att det kändes som en mycket fräsch, upphottad variant av pendeltåg. Inte mer.
Det känns förvisso modernt, men inte bekvämt. Det sobra svarta förhöjer något, liksom de lamporna på borden, men det ser mysigare ut på bild än vad det är i verkligheten, enkelt, trevligt, fast ganska onödigt."
Replik från MTR Express VD finns i en kommentar nedan, och återpublicerat i ett separat blogginlägg.

16 kommentarer:

  1. Åkte nyligen Blå tåget i 2.a klass. Trevlig upplevelse. Gammal fin vagn, bar, pianist och allmänt gemytligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Slår ett slag för blå tåget också. Inte lika snabbt men otroligt trevlig upplevelse. Framförallt säten, inredning, pianobaren och restaurangen får stora stora plus av mig. Enda negativa är det fria wifi:t (men det är gratis så man ska inte klaga) som inte är superbra. Däremot är det stundvis bättre än det man betalar för på sj-tåg.

      Vet inte om blå tåget har något betalalternativ för bättre uppkoppling.

      Radera
    2. Tillägg: Har bara åkt 2:a klass på blå tåget. Det slår SJs 1:a klass med hästlängder.

      Radera
    3. De gamla förstaklassvagnarna hade tusen gånger mer komfort och känsla, plus en trevlig restaurangvagn. Veolia körde dessa på vissa av sina rutter.
      http://www.snalltaget.se/upload/snalltaget/PDF-filer/Vagnskisser_svenska.pdf
      http://www.sverigeresor.se/resor/sverige/tag/-/bla-taget-snabb-och-bekva/627364

      Radera
    4. Tim: SJ:s WiFi ingår i biljetten sedan något år. I både 1:a och 2:a klass.

      Radera
  2. Förstår inte varför det här med tåg inte bara rakt av outsourcas till Meitetsu eller Japan Railways. Ärligt talat.

    SvaraRadera
  3. Och vad anser MSB, står vi inför en energikris?

    SvaraRadera
  4. Jag undrar om nedrivna kontaktledningar verkligen drabbar alla lika. Jag åkte med MTR och SJ samma dag med nedrivna ledningar och kom fram i tid med MTR och 40 minuter sen med SJ.

    Min gissning är att MTR har mer buffert inbyggt i sina tidtabeller så de behöver inte starta med 20 minuters försening som skapats tidigare under dagen (a la SJ).

    Jag kommer fortsätta med MTR då jag värdesätter att komma fram i tid till kunder. HipHop:are drabbar däremot mer lika.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När det kommer till Blå Tåget vet jag att de inte har sina tåg på samma ställe som SJ, när det varit problem med tågen mellan Sundbyberg och Karlberg och massiva förseningar på SJ två tillfällen för mig så har Blå Tåget gått som vanligt.

      Radera
  5. Vad är det för nivå när man skriver nedlåtande om "populasen". Är det ett annat uttryck för vanligt folk? Dem vill artikelförfattaren inte behöva beblanda sig med. Jag ryser när jag ser att det fortfarande finns människor med en sådan syn på andra människor. Vet skäms! F.ö. pratas det friskt även i SJ:s förstaklassvagnar om inte annat så i mobilerna. Det har jag upplevt vid åtskilliga tillfällen när det varit fullbokat i "Tyst avdelning". Fortsätt som ni göt MTR så blir detta bra. SJ är också ett alldeles utmärkt alternativ men konkurrens är bra även för SJ som då sporras att bli ännu bättre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ryser vid tanken att det fortfarande finns människor som inte förstår ironi.

      Radera
  6. Hej!

    MTR Express är en nystartad verksamhet och vi vill utveckla oss hela tiden utifrån den feedback vi får av våra kunder. Därför uppskattar jag verkligen din utförliga reserapport. Vi har bara bedrivit trafik mellan Stockholm och Göteborg i cirka sex veckor, men har hittills en kundnöjdhet på hela 91%. Vår punktlighet är 13 procentenheter bättre än SJ:s snabbtåg på samma sträcka och under samma period.

    Baserat på feedbacken från flera kunder inför vi redan denna vecka en större måltid för PLUS-kunderna. PLUS-kunder placeras i en egen del av tåget, så jag ber dig maila mig info om vilken dag och tid du åkte så ska vi se varför ett misstag skedde i ditt fall. Om du är missnöjd med din placering kan du alltid prata med våra servicevärdar så hjälper de dig.

    Precis som vi hela tiden trimmar produkterbjudandet kommer vi också kontinuerligt se över prissättningen. Som du mycket riktigt påpekar är både vår FLEX-biljett (från 395 kr) och vår PLUS-biljett (från 595 kr) återbetalnings- och ombokningsbara. SJ:s har fasta priser på sina återbetalningsbara biljetter, i andraklass 1194 kr och i förstaklass 1499 kr.

    Återigen tack för feedback och välkommen tillbaka till MTR Express.

    Johan Söör, VD MTR Express
    johan.soor (a) mtrexpress.se

    SvaraRadera
  7. Har man inte bråttom vilket man inte har när man åker tåg så åker man SJ förstaklass eller Blå Tåget. Jag håller tummarna att Blå Tåget får fler avgångar då det är anpassat för resor åt ena hållet men inte det andra i dagens läge... MTR är som Ryanair - en cancersvulst som förstör upplevelsen för seriösa resenärer genom att med pöbelns hjälp tvinga seriösa aktörer att sänka sig till samma plastiga nivå för att "tjejgänget" på 45 bast skall kunna åka till Malaga på supa-resa för en fyrhundring och sen gråta ut i Aftonbladet när dom landar i Stuttgart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Årets tröttaste kommentar?

      MTR är ett fräscht, modernt alternativ till bra pris med högre kundnöjdhet än SJ.

      Påminner om tåg i Japan eller Schweiz. SJ är mer som en relik från Sovjet med sunkiga tåg som inte håller måttet och går sönder i tid och otid.

      Radera
  8. MTR! Bekvämt, pålitligt och supertrevlig personal. Har aldrig upplevt en försening.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...