2015-05-19 15:16

Höjd kollektivtrafik taxa i Stockholm segregerar och blåser upp bostadsbubblan

Beskedet om att SL kommer höja kollektivtrafiktaxan med 14% innebär en ökad segregering och blåser upp bostadsbubblan i Stockholm ytterligare. Kanske är det just därför man föreslår en så kraftig höjning?

I Sverige har vi som bekant ingen KPI-inflation, rent av deflation med en KPI-utveckling på -0.2%. Därför känner sig SL nödgad att höja priset på periodkort från 790:- SEK till 900:- SEK för att täcka sina skenande kostnader. Det slår även mot resten av landet, då det innebär att grundavdraget för jobbpendling kommer höjas, då man inte ska kunna få avdrag för att ta kollektivtrafik till jobbet i Stockholm.

110:- SEK innebär för den som hyr sin bostad av banken att man kan betala 110/0.02/0.7*12=94 285:- SEK mer för en bostad, om man kan gå eller cykla till jobbet. På så vis ger beslutet ytterligare stöd till den systemkritiska bostadsbubblan, som under inga omständigheter får spricka. När bubblan spricker spricker hela Sveriges ekonomi och alla de naiva drömmar som våra politiker och tredje statsmakten ständigt trummar ur sig.

Leif Pagrotsky säger hej till publiken
på restaurang Familjen. Och då
avses inte LO-(S)-kollektivet.
Vad värre är segregerar höjd kollektivtrafiktaxa och slår stenhårt mot de som har det sämst i Stockholms förorter. För dem existerar inget alternativ till kollektivtrafik.

Hipsterfamiljen på Södermalm kan utan problem hosta upp 110:- SEK extra per vuxen i månaden, men för den som lever på försörjningsstöd i förortens misär slår det hela stenhårt. Segregering riskerar rent av bli isolering.

Leif "Bilbo" Pagrotsky föreslår i en debattartikel hos "en tidning" istället att kollektivtrafiken i Stockholm ska bli gratis. Bland annat sparar man därmed en miljardkostnad på själva biljetthanteringen. Alla socialistiska lösningar innebär dock att skatter måste höjas, och Pagrotsky föreslår höjda arbetsgivaravgifter för centrala butiker och höjd landstingsskatt för finansieringen.

Pagrotsky missar dock att alla de som idag har jobb som spärrvakter, kontrollanter mm blir av med jobben. Sparar man en miljard på biljetthanteringen kan det översättas till minst 1 000 försvunna arbetstillfällen. Som därmed i sann socialistisk anda ska ersättas av något annat och därmed sker inga besparingar alls.

Stockholms kollektivtrafik har uppenbarligen problem. Men att straffa de som har det sämst ställt ekonomiskt, och påtvinga dem ökad segregering och isolering motverkar nog många syften, och kommer antagligen i slutändan kostar mer än man drar in på höjningarna. Men någon annan betalar och den som skuldsatt sig dyrt för att slippa förorterna blir förstås glad om färre från förorterna har råd att åka in till centrala Stockholm...

24 kommentarer:

  1. Ja, dåligt underhåll(döljt under alla år i likhet med SJ) och noll planering för framtiden.

    Dessa tjänstemän som aldrig behöver ta ansvar........ja politikerna kan bakom draperierna möjligen ha stoppat sånt som borde ha skett. Vågar man hoppas att trafik-företagen vågar "prata ut". Eller riskerar de jobb och kontrakt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Våra Sthlms-politiker pratar ofta om hur stan staden ska växa. Tunnelbanan Nacka, Slussen och långa kringfartsleder. Undrar hur mycket den vanliga kollektiva trafiken begränsar tillväxt och befrämjar dyrbar tidsspillan i form av avbrott/försening och allmän trängsel och otrivsel.

      Radera
  2. Fast det där med KPI stämmer ju inte. De har ju kokat ihop siffrorna, precis som de gjort i USA med deras CPI.

    Egentligen genomgår vi en dunderinflation. Detta märker alla som handlar i affären. Det går fort nu. Kronan blir allt svagare.

    Men visst kommer Riksbankens keynesianer att hänvisa till "deras KPI-siffror" för att sänka räntan ytterligare. Keynesianerna har målat in sig i ett hörn. De kan inte höja för då spräcker fasaden. De kan bara sänka, tills bubblan spricker till slut. Och då kommer det att bli så mycket värre så klart.

    Sverige är så jävla körd.

    SvaraRadera
  3. Jag ser att du börjar förstå bostadsmarknaden i Stockholm.
    Tillgänglighet kostar!

    Gillar även vitsen-skenande kostnader för spåren!
    Paggan vill säkert vinna lite röster åt S genom att göra trafiken gratis. Besparingen blir verklig först när alternativ sysselsättning finns-helt riktigt. Men du förutsätter att nationalekonomer får göra sin röst hörd.

    SvaraRadera
  4. Intressant är att räkna på hur många månader det behövs för att köpa en cykel.

    SvaraRadera
  5. SJ har stora problem utan stora budget-tillskott. Biljett-prishöjningar går inte så lätt att genomföra pga av spårkonkurrens och flygalternativ. Kollektivtrafiken i Stockholm däremot sitter fast i Landstingsbudgeten där varje privattrafikföretag är indelade i zoner/stadsdelar/förorter etc. Ingen konkurrens mao. Bara i form av upphandling per kontraktsperiod. Knappast samma sak att erbjuda flera priser på samma sträcka och under i stort sett samma tider.

    Det första man får lära sig om underhåll är att det blir väsentligt dyrare utan. Jag tycker man i Valen ska kunna rösta bort folk. Vore inte det en bra idé i dagens korrumperade röstfiskar-tider?

    SvaraRadera
  6. Alternativ sysselsättning kan vara att återinföra hisspojkar om nu mindre meningsfulla jobb ska främjas. Med 0-taxa kommer SLs trafik att öka något så en del kontrollanter och taxeutredare kan kanske omskolas till andra mer trafikfrämjande jobb.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
  7. Artikeln avslöjar flera felaktiga föreställningar som pampadeln har om vad ekonomin är för någonting.

    Den politiske miljonären Pagrotsky's människosyn är att alla människor är identiska, deras enda kvalitet är deras antal. Om en tvingas betala allt denne har til len annan, så är det en icke-händelse för socialisten, eftersom + och - ju summerar till noll där. En människa eller en annan människa, nä, såna överväganden är aldrig någonting som en nationalidiotekonom eller politisk miljonär någonsin ens reflekterar över. Sånt bara antas inte spela någon roll.

    Ur denna uppenbart för alla felaktiga verklighetsbeskrivning, så bara haglar de därmed lika ogiltiga logiska konsekvenserna. Som att priset saknar relevans för hur många som åker eller vart eller när. Sånt som kvantiteter och priser spelar ju ingen roll enligt Pagrotskys ideologiskt förblindande dogm. En butik med många närboende arbetare tvingas betala mer nyskatt än vad en ensamföretagare behöver göra som pendlar många timmar genom Stockholm varje dag till sitt jobb. Vad tycker ni om detta faktum att de konkar och sägs upp p.g.a. att pampar som Pagrotsky skiter i verkligheten för att göra det lättare för sig själv att räkna:


    Konstigt förresten, eftersom alla lurade slavar som jag hört av, alltid har påstått att det är dagens skatter som redan finansierar kollektivtrafiken. De ljuger ju ständigt att om inte de mänskliga rättigheterna avskaffades och alla under hot om våld tvingades betala bort det mesta av sin inkomst till pampadeln, att det då plötsligt magiskt skulle bli omöjligt för människor att resa. Och nu kryper det fram att det det behövs en helt ny skatt, eller tre nya skatter som Pagrotsky föreslår för enkelhets skull, för att kunna göra det möjligt för människor att resa. Är inte det lite... konstigt, för de som orkar tänka?

    SvaraRadera
    Svar
    1. De som är en del av sekten behöver inte logik eller konsekvenser. De behöver bara tro. Så länge det finns uppbackning klamrar sig folk fast vid det lilla som erbjuds av intellektuell hederlighet av ren självbevarelsedrift.

      Radera
  8. SL kortet ingår väl redan i politikernas förmånspaket, liksom taxikort, privat vård m.m. så det är väl klart att de inte ser problemet med att höja priserna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, vadå? De tar ju taxi och flyg istället. Miljöpartiets och VPK:s partiledare är mest i hetluften när det gäller taxinotor på tiotusentals kronor om året och flygresor mellan Sverige och pojkvännen i Finland respektive med de socialistiska miljonärspamparnas time sharing private jet mellan Arlanda och Bromma.

      Radera
  9. Tyvärr innebär väl en helt gratis kollektivtrafik ett ökat "onödigt" resande då alla ju redan har betalt för hela kalaset, vilket driver stora investeringsbehov.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nädå. Och det första borgarna införde när de tog makten 2006 var biltullar. För att... öhm, göra sig själva rika genom att använda statsvåld mot skattebetalarslavarna! Ingen annan förklaring är möjlig. Så nu höjer de biljettpriserna för att... öhm (har någon lärt sig vilket samma gamla var är lösningen på denna gåta också?)

      Radera
  10. Man kommer säkert att justera det kommunala skatteutjämningssystemet igen på något sätt så att Stockholms kranskommuner får mer pengar som kompensation den vägen, eller i alla fall deras socialtjänster...

    SvaraRadera
  11. Biljettpriserna borde styra resandet så att man får 100% beläggning i kollektivtrafiken men inte mer. Vet någon hur beläggningen är idag i Wtockholm lokaltrafik?

    SvaraRadera
  12. Vad är vitsen med månadskort?
    Att vissa ska åka mycket och andra ingenting?
    Rättvist?

    SvaraRadera
  13. Ta bort spärrarna och låt spärrvakterna jobba som kontrollanter/informatörer etc. så som sker i andra länder. Det blir ett bättre flöde t.ex påstigning genom alla bussens dörrar, och om man möter kontrollanter säg 1 gång var 1-4 månad så lönar det sig inte att planka trots att det blir "enklare".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bättre påstigning genom bussens alla dörrar? Knappast. Svenskar kommer inte att fatta att de som ska stiga av måste få göra det först, innan man kan gå på. Det kommer att bli amerikansk fotboll av skiten och tanter kommer bryta lårbenshalsar till höger och vänster.

      Radera
  14. 1000 "förlorade" arbetstillfällen innebär inte en miljard i ökade bidragskostnader för dessa. Dessutom bör en relativt stor del av dessa få tag på andra jobb då arbetslösheten är låg i Stockholm. Om inte så kan vi väl anställa folk som gräver en grop, och sen anställa några till som fyller igen gropen. Dagarna i ända - och för att toppa det så får de gräva med teskedar.

    SvaraRadera
  15. Att sänka priset till noll är en idiotisk idé.

    Dels för att systemet är i princip helautomatiserat och de människor som finns kvar behövs ändå,
    dels för att det skulle öka antalet resor väsentligt och
    dels för att det osynliggör kostnaden och skattebetalarna löper en enorm risk att betala för mycket.

    SvaraRadera
  16. Äntligen, lite inflation!

    SvaraRadera
  17. Ett konkret exempel på SD:s "lösning" på problemen:
    "Kommunen bör köpa alla tomma hus"
    http://www.dn.se/nyheter/politik/sd-vill-stoppa-asylboenden-genom-att-kopa-tomma-lokaler/

    - Ge godtyckligt mycket skattepengar till var och en som råkar äga en tom bostad (enligt något odefinierat kriterium som pamparna kommer att hitta på varteftersom de själva profiterar på det).

    - Orsaka konstlad bostadsbrist för att straffa alla som är fattiga.

    - Höj straffskatten som lägger ned produktion i Sverige, allt måste offras för att finansiera ovanstående.

    Lösningen är att göra det svårt för alla att bo.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nästa valrörelse kommer att vinnas av den som har slogan:
      "Det ska vara svårt för människor att hitta någonstans att bo!"

      Alla som har tillräcklig utbildning för att ta en titt på sin egen privatekonomi, kommer fram till slutsatsen att de blir ruinerade om inte just den slogan förverkligas. Försvårad bostadsbrist är den valvinnande frågan.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...