2015-05-03 17:18

Börsen gäspade åt Tesla Powerwall

Börsen gäspade åt Elon Musks offentliggörande av Tesla Powerwall den 1:a maj. Aktien stängde fredagen oförändrad på -0.01%.

Dagschart Tesla
Tesla-aktiens (NASDAQ:TSLA) oförändrade utveckling kan ställas i relation till tekniktunga NASDAQ-börsens composite-index som stängde på +1.29% i fredags. Marknaden gäspade alltså åt Tesla Powerwall och kan knappast sägas vara imponerad.

Produkten var ju inte heller någon överraskning, även om detaljer som prestanda och priser saknades tidigare.

Sedan i höstas har aktien tappat mot NASDAQ Composite och de stora uppgångarna från 2013 - 2014 ligger allt längre bak i bakspegeln. Bolaget har med sin värdering en hel del förväntningar på sig, så det är inte mer än rätt att verkligheten behöver tid på sig att komma ikapp aktiekursen.


16 kommentarer:

  1. Vad är verkligheten? Är det att Elon Musk är en lurendrejare? Vars mål endast är att lura ut subventioner från stater och få rika tekniknördar att öppna plånboken. Jag tycker inte Tesla verkar särdeles smart, varken elbilen eller batteri till hushåll. Det är kanske det som börsen har genomskådat, kursen ska ordentligt ner! Men aktievärderingar har ju inget med verkligheten att göra, så att från verkligheten definiera om en kurs ska upp eller ner går ju inte. Det blir intressant att följa Tesla. Jag har haft fel förr, så kan det även vara denna gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Tesla ska tydligen vara en bubbla enligt ETH och har fått pyspunka sedan dess

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. OT: Hur man får stat/kommun att snabbt fixa brister i den kollektiva närmiljön:

    http://omni.se/start/66fb2a46-3c69-408e-85bd-37eec4031132

    SvaraRadera
  4. Fattar inte hur ni kan dissa Elon. Om 1 % av alla människor var som han skulle vi ha bra mycket mer fart i cleantech-branschen. Dissa nån som bygger ett kolkraftverk istället.

    SvaraRadera
  5. Det är väl ganska givet att batterierna är ett sätt att få avsättning för överproduktionen som blir med nya fabriken. Samtidigt så väntar nog många in försäljningssiffrorna, Tesla är långt ifrån utan kompetenta konkurrenter på batteriområdet.

    Men jag gillar ändå Elon Musk & Tesla, de har gjort mer för elbilen än många andra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som en stolt ägare till en elbil 7 år så undrar jag varför du anser att man ska gilla Tesla för att de bygger en elbil? Vad är bevekelsegrunderna? En elbil kan ju vara bland det som sämsta som hänt miljön. Det var i alla fall den tankeställaren jag fick efter ett ägarskap under 7 år. Bara för lite information, den elbil jag hade krävde bensinvärmare på vintern, den drog 0,3 liter milen i bensin... Jag är ytterst tveksam till elbil från ett miljöperspektiv trots att jag ägt en och tyckte den var toppen att köra.

      Radera
    2. Borde elbilar vara bättre värmeisolerade? Är det någon som vet vad en bils mantelyta har för Um-värde? Ett vanligt småhus ligger idag på mellan 0,20 och 0,23.

      Radera
    3. HenrikM, du har ingen elbil. En elbil går på 100% el. Det du beskriver är en hybrid vilket i mina ögon är ett fjantigt argument för biltillverkare som inte lyckats som Tesla har att faktiskt göra en bil som fungerar att köra långt med inte för långa laddtider samt i framtiden kunna ha riktigt låga priser.

      Jag har 800 aktier i Tesla samt är en otroligt nöjd ägare av en Tesla Model S sedan 8 månader tillbaka.

      När jag läser dina kommentarer får jag mer uppfattningen om att jantelagen snurrar runt i din skalle.

      Tesla är framtiden.

      Radera
    4. Edward, jag tror jag vet om jag hade en elbil eller inte. Jag äger den inte längre, batteriet smalt och det var nog bara ren tur att frun inte tog eld. Batteriet satt ovanför bränsletanken, som satt där enkom för värmen. Det var en Renault Electrique. Det var egentligen en vanlig bil som byggdes om till elbil. Jag tror visst att Tesla är en alldeles utmärkt bil, men den är väl tämligen subventionerad på samma sätt som min elbil var (jag köpte den begagnad vad jag minns för 40 kkr, då hade någon kommun eller annat tagit den värsta nedskrivningen). Jag tycket det är omoraliskt att vi "rika" kan köpa dyra bilar som subventioneras av fattigt folk. Rika borde kunna köpa sina leksaker för egna pengar.

      Sen kan man fundera på en elbil är miljövänlig eller inte. Jag vet inte, men jag är skeptisk. Om den tankar el som skapats av kolproduktion så kan man ju vara mer än skeptisk. Mitt ägandet av elbilen gjorde så att jag i alla fall började verkligen ifrågasätta mitt handlande. (Jag tyckte det fantastiskt roligt att köra den och den var en fantastisk Party-cracker... många blev direkt irriterade, vilket alltid är ju roligt)

      Vi får väl se om Tesla blir en vinnare eller inte. Jag blir tämligen förvirrad... är det bara en gimmick? Kan t ex världens produktion av Litium räcka? Så många frågor, så många som har så många svar... men vilka kan lita på?

      Radera
    5. HenrikM. Att jämföra Renault Electricue med Tesla är inte lätt. Det är två produkter med helt olika utgångspunkt, syfte och ambitionsnivå. Renault var ett experiment, som framförallt skulle vara billigt, ingen vidare produktionsberedning (kostnad), usla batterier (kostnad) mm mm. Köp en Tesla och kom tillbaks med en jämförelse.

      Radera
  6. Elon Musk har gett sig in i till synes hopplösa branscher. Solenergi, som ju är det dyraste sättet att producera elektricitet (på Jorden). Batterier som länge har präglats av en svårt trög teknikutveckling. Och bilbranschen som är så väldigt överetablerad att biltillverkarna köper nedlagda flygplatser för att ha nånstans att parkera alla sina osålda bilar men statssubventionerat tillverkade bilar:
    http://www.zerohedge.com/news/2014-05-16/where-worlds-unsold-cars-go-die

    Men han fixar det uppenbarligen otroligt nog. Han började med att skapa Paypal som var en utmaning för globala jättegiganter som VISA, så energi och bil är lättviktare i jämförelse. Och han har byggt världens billigaste rymdraket. Så när HAN säger att han ska kolonialisera Mars, så vet jag inte vad jag ska tro. Vem vet vilka mirakel en fri individ kan uträtta. Allt vi har i stort och smått har skapats av fria individer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det som är intressant. Han ger sig in i branscher som "vi" andra anser vara hopplösa. Ta tex Rymdindustrin och NASA - hopplös kostnadsstruktur som bara väntar på "disruptive innovaton". Elon kan kanske fixa det, kanske inte ?

      Radera
  7. +2,5% idag än så länge...

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...