2015-05-07 14:06

Bokredigering - bästa sättet att uppgradera Word på Mac?

Nu har jag fått tillbaka mitt råmanus på Stjärnfall från min redaktör, men av någon anledning har min gamla Microsoft Word 2008 bestämt sig för att krascha med i princip alla Word-dokument. Återstår alternativen att använda Apple Pages för redigering, alternativt uppgradera till en nyare Microsoft Word.

Själva författandet utför jag i Scrivener, en utvecklingsmiljö för böcker. Är man gammal systemutvecklare så känner man mycket väl igen hur Scrivener fungerar. Det kallas rent av att kompilera när man sätter samman sitt arbete till en exporterad fil, t ex PDF, Word eller ePub.

Råmanuset har lästs både under tiden och när det är slutfört av ett antal testläsare och faktagranskare, samt av förlagets förläggare och skönlitterära chef, som alla haft olika nivåer av synpunkter. Särskilt vill jag omnämna författarkollegan Chris Berg, som i egenskap av en av två faktagranskande läkare ganskat medicinska delar och dessutom läst manuset i sin helhet ett antal gånger. 

Glädjande nog har inget strykts den här gången - i Stjärnklart ströks två och ett halvt kapitel, varav ett har flyttats till nya boken och får stå kvar i Stjärnfall - utan istället har jag faktiskt lagt till två kapitel i sista delen av boken.
Råmanus för Stjärnfall
enligt Scrivener.

Steget efter att råmanuset är färdigt är att manus lämnas över till en redaktör som går igenom det språkliga och kommer med förslag på ändringar. Det är i slutändan alltid upp till författaren att godkänna, avfärda eller göra någon annan ändring. En del redaktörer gör detta arbete på papper, men de jag arbetat med föredrar att göra det i Word-dokument, där ändringshantering finns.

SPOILERS.Exempel redigering. Här del
av det jag läst från Stjärnfall
när jag signerade på SF-bokhandeln
i Stockholm tidigare i våras.
Exempel på ändringar är t ex en flytt
av "till slut", vilket blir två ändringar - en strykning
och ett tillägg.

Röda fyrkanter är kommentarer, av vilka det
alltså finns två på sidan och utgör 2/15-delar
i detta exempel.

På 114 782 ord har det gjorts 3 545
kommentarer och ändringsförslag, eller
ganska exakt 3%.
Detta andra steg sker alltså i Word, men nu har min Word 2008 bestämt sig för att kollapsa vad jag än öppnar. Även tidigare var ändringshanteringen högst instabil i Word, och i princip efter varje accepterat eller refuserat ändringsförslag var man för säkerhets skull tvungen att spara. Glömde man spara kunde timmars arbete plötsligt gå förlorat och inte vara möjligt att återhämta då krascherna uppstod när Word försökte automatspara...

En nyckel som egenföretagare är att inte dra på sig fasta utgifter. T ex prenumerationer. Numera heter Word tydligen Office 365 och kostar en summa per år. Office 365 Personal kostar t ex 649:- SEK per år, vilket är en fast utgift, som ska ratas. Ett alternativ är Office for Mac 2011 Home and Student för 1 299:-.

Normalt använder jag Apple Pages för eventuellt pappersskrivande, som kostar 189:- SEK och redan betalats för. Word använder jag enbart för arbete tillsammans med redaktör. 

Nu kan dock Apple Pages tydligen hantera Words ändringshantering. Ska bara bekräftas att det resulterar i ett intakt Word-dokument med min redaktör Urban. Normalt kör man två redigeringsvändor, eftersom jag likt alla författare ger avslag på ett antal (ofta 10-20%) av redigeringsförslagen, eller hittar på egna alternativ.

Så vad är bäst - uppgradera Word eller köra med Pages? För ekonomin är Pages absolut att föredra, då programmet redan är inköpt och inte är belagt med någon årsavgift.

Stjärnfall kommer vara färdigredigerad nästa vecka och går sedan till sättning, dvs formattering av bokens inlaga. Denna sättning korrekturläses sedan av mig, särskilda korrekturläsare och min förläggare Jennifer, och går därefter till tryck och ljudboksinläsning. 

Stjärnfall släpps som inbunden, ljudbok, nedladdningsbar ljudbok och e-bok den 4:e augusti. Den 1:a augusti är det bokrelease på SF-bokhandeln i Göteborg.

15 kommentarer:

  1. Pfft, lär dig stenografi och skaffa dig en vettig reservoarpenna istället!

    SvaraRadera
  2. Office 2008? Vojne, vojne... Är det månne Lingsoft-filen som fortfarande ställer till det för dig? Ta bort den! http://www.99mac.se/forum/t/239490-word-i-office-2008-kraschar Själv har jag Office 2011 (skulle aldrig liksom du skaffa en prenumerationstjänst) och klagar inte för det mesta. Inte så mycket i alla fall. Pages har jag aldrig trivts med.

    SvaraRadera
  3. Själv är jag fullt nöjd och belåten med att använda OpenOffice hemma. (Gratis är gott!) Det klarar allt jag behöver och allt jag brukar göra i Word (som jag har på jobbet). Jag har inte provat att öppna Word-dokument med ändringsmarkeringar i, men enligt en snabb googling klarar OpenOffice att läsa dessa, och även att redigera dem och spara som Word-dokument igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller helt och hållet med, men jag kör LibreOffice istället för OpenOffice (som splittades ut efter Oracle/Sun debaklet). Snabbare utveckling sedan splitten och inga stabilitetsproblem så vitt jag upplevt det. Mer eller mindre hela communityn övergav OpenOffice. Fungerar klockrent med pdf-export och att arbeta i *.doc (även om *.odt så klart är att föredra). *.docx fungerade så där för 3-4 år sedan, men statusen är nog avsevärt mycket bättre nu.

      Jag rekommenderar dig varmt att prova Lars! Gratis, fritt och gott.

      Radera
  4. Jag har en gammal office 2010 som det verkar som jag skall vara rädd om om det är så att det kostar månadsavgift i framtiden.

    Kanske kan Apache OpenOffice vara en lösning?

    Kommer heller aldrig betala månadsavgift för office. Då lär jag mig hellre ett annat gratisalternativ.

    SvaraRadera
  5. I Office Personal ingår det 1TB i molnet. Har hört att det är jättebra på alla sätt.

    SvaraRadera
  6. Vill en inte dra på några bindningstider så kan en ju köpa O365 från Telia via appmarket.telia.se. Finns från 49kr/månad...

    SvaraRadera
  7. http://www.libreoffice.org är "original-OpenOffice" numer och funkar utmärkt.

    SvaraRadera
  8. Ser ut som att Urban gör en riktigt bra insats för nyanser och flyt i texten.

    SvaraRadera
  9. Scrivener är bra, då man kan sammanställa olika källor, dokument och länkar i samma projekt, men Latex är snyggare. Pages funkar men word suger och har konstigt nog nästan alltid gjort det. Skriver själv nästan allt i Latex.

    SvaraRadera
  10. Hur kan dokument som är fristående datafiler krasha?

    SvaraRadera
  11. I ditt screenshot ovan:
    "Älvsborgsbrons skarpa mintgröna färg syntes inte längre, utan själva bron var fortfarande svart av sot, som inte ens nio år av väder och vind hade fått bort"

    borde väl vara "gått bort"

    SvaraRadera
  12. Flera användare som härjar i samma text...

    Har du provat google docs/drive någon gång?

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...