2015-04-03 11:11

Var ska svenska Utopia byggas?

Bloggrannen Johan Westerholm på Ledarsidorna.se konstaterar att Boverket säger att det behöver byggas ett nytt Stockholm de kommande elva åren, för att möta behovet av bostäder. Men var ska denna nya stad, som Westerholm kallar Utopia, ligga?

Westerholm:
"Boverket, som tidigare varit väl försiktiga, talar sedan några timmar om att det nu krävs ett nytt Stockholm – runt 470 000 bostäder och att det på tillkommer all annan infrastruktur.[...]En helt ny stad i Stockholms storlek. Med gator, skolor, torg, bibliotek, sjukhus och äldreboenden måste byggas. På elva år. Utan att en enda penna lämnat pennstället idag. Utan att en enda planprocess har inletts."
Alla förstår förstås att detta är en utopi, och att det aldrig kommer ske. 470 000 bostäder kommer inte byggas på elva år.

Men låt oss ägna oss åt tankeövningen att det faktiskt skulle byggas ett nytt Stockholm, med all infrastruktur och samhällsservice som behövs. Och då på en enda plats. Var skulle man då placera denna nya feministiskt-socialistiska Utopia?

Trosa kommunvapen.
Några förutsättningar för valet av platsen:

  • Utopia behöver pendelavstånd till Stockholm, där jobben finns
  • Utopia måste ligga vid befintlig järnväg, för pendlingen
  • Utopia behöver ligga vid befintlig motorväg, för pendlingen
  • Utopia bör ligga nära en internationell flygplats, så man slipper bygga en ny dito
  • Utopia behöver anläggas på landsbygd eller i glesbygd
  • Utopia behöver tillgång till färskvattentäkter
  • Utopia bör ha tillgång till kusten, för att en hamn ska kunna anläggas för intransport av gods
Snabbt landar jag i trekanten Trosa-Gnesta-Järna.

Området är glesbefolkad och ganska oexploaterad landsbygd. E4:an går rätt igenom. Man har två järnvägar, både stambanan Göteborg-Stockholm, såväl som kustbanan söderut. Skavsta flygplats i Nyköping ligger i direkt anslutning. Det finns gott om sjöar att hämta dricksvatten från och Trosa ligger vid kusten.

Ett problem är dock att Utopia då korsar länsgränsen mellan Stockholms län och Södermanlands län. Förslagsvis överförs delar av Stockholms län och de delar av Södertälje kommun, rent av hela Södertälje kommun, till Södermanlands län, som byter namn till Utopia län.

Utopia kommer i praktiken ändå växa ihop med Södertälje, likt Stockholm gjort med Solna, Nacka, Sollentuna mfl kommuner. Kanske kommer man rent av växa hela vägen ner till Nyköping, där både Södertälje och Nyköping blir förortskommuner till Utopia.

Men jag är öppen för alternativa förslag om placering av Utopia, och känner inte att jag sitter på sanningen här. 

Södertörn (Västerhaninge-Nynäshamn) skulle kunna vara ett alternativ, även om det ligger väl nära Stockholm. Järnväg finns, men inte motorväg. Man har åtminstone redan en egen "högskola", vars anställda säkert skulle bli överförtjusta över möjligheten att utforma Utopia. Roslagen kan annars fungera som Utopia? Kanske Sala (ej kust dock), där man med fördel kan börja med att bygga i skogsbrandsområdet där skogen redan är borta?

Vad har ni själva för förslag?

En fördel med att bygga en helt ny stad är att kraven på ytterligare polis, rättsväsende, sjukhus, vårdcentraler, skolor, förskolor, slutförvar av äldre, affärer, apotek, simhallar, arenor, vatten- och avlopp, transporter, kollektivtrafik mm tydliggörs. Om man bygger i redan existerande städer kommer politikerna fortsätta ducka att bygga ut all infrastruktur och samhällsservice, speciellt det offentliga välfärdssamhället, som helt enkelt försämras för alla i takt med att samma service och infrastruktur ska hantera allt fler boende. 

51 kommentarer:

  1. Södertörn blir bra, finns motorväg (sedan några år går den ända ner till Nynäshamn.) snart minst en stor ny hamn. Behövs iofs en tvärgående motor och järnväg till Södertälje. Dessutom dåligt med färskvatten. Men gott om plats.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annars vore väl Sjöbo perfekt

      Radera
  2. Bebygg Delsjöområdet i Göteborg. Skogarna där är större än all samlad bebyggelse i Göteborg och ligger precis där stan slutar. Man knör lätt in någon miljon människor där i blandad bebyggelse. Att lite naturområden offras får vi leva med i utbyte mot underbar mångkultur.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch vad hemskt det låter . Jag älskar Delsjöområdet.

      Radera
  3. Varför ska man bygga en helt ny stad? De redan existerande kranskommunerna till "storstäderna" i ankdammen kan väl bara fortsätta att expandera i den takt de klarar av. Att anlägga städer var något man sysslade med på 1600-talet (ex Göteborg). Nuförtiden borde de växa fram naturligt från de behov och förutsättningar som finns.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du vet att jag skrev "tankeövning" i blogginlägget. Prova att låtsas att vi ska bygga en ny stad.

      Fördelarna är att man därmed synliggör så samhällsservice och infrastruktur byggs ut motsvarande.

      Radera
    2. Man skulle väl kunna köpa mark i något billigare land och bygga där med billigare arbetskraft och material. Och om man väljer rätt land så kan de ju få valfritt antal moskéer och sharia-lagar direkt, det enda vi behöver göra därefter är ju att skicka dit socialbidraget..

      Radera
    3. Jag förstår, ett tankeexperiment. Tack för förtydligandet :-)

      Men just "naturligt från behov och förutsättningar" gäller nog även för utopia. Har svårt att se att exempelvis arbetsmarknaden i Stockholm har behov av att svälja så många arbetare på så kort tid utan att kräkreflexen mobiliseras. Snarare är arbetsfrågan nog en grundläggande del i utopia som behöver behandlas med en viss tankemöda om man vill vara seriös.

      Radera
  4. Bygg vidare på antroposofernas Utopia i Järna! Med antroposofisk "läkekonst" hålls medellivslängden nere, vilket är bra för totalkalkylen.

    SvaraRadera
  5. Trosa låter ju helt klockrent. Grymt feministiskt namn på staden dessutom.

    SvaraRadera
  6. Ni saknar visioner, någonstans mellan Vänersborg och Karlsborg, är mitt förslag.
    Då uppstår ett behov av både snabbtåg och en vettig motorväg mellan Stockholm och Göteborg
    Lidköping kanske, det är ju ändå en håla, jag hörde att kråkorna flyger upp och ner där för att slippa se eländet ;-)
    Dessutom, kan vi tillåta att Tammerfors är den största nordiska staden vid en Inlandssjö.

    SvaraRadera
  7. Sprid byggandet längs längs Norrlandskusten. Gävle till Luleå. Järnväg finns. Motorväg finns delvis. Universitet och högskolor finns. Hamnar finns. El finns.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lysande idé! Hållbart och smart.

      Radera
    2. Anledningen till att det inte redan bor folk på ett visst ställe är ofta att det inte finns några jobb där. Annars kan man tänka sig jobb som trädkramare. Kanske Greenpeace kan finansiera det hela.

      Radera
    3. Det finns nu mer inga naturliga förutsättningar för jobb i Stockholm. Stockholm som stad kom till för att man kunde beskatta beslagens järnhantering och handeln till Mälaren. Längs Norrlandskusten så finns fortfarande både trä och järnhantering. Kunde man bara få dessa näringar att utveckla sig lite så vore man i hamn.

      Radera
    4. Det finns ju inte förutsättningar för jobb åt lågutbildade från tredje världen någonstans i Sverige men det verkar inte vara en faktor av betydelse när vi nu ska överge alla andra utgiftsområden till förmån för invandringen.

      Radera
  8. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  9. Sveriges andra huvudstad Karlsborg. Bra för Sverige, bra för Västergötland.
    Hamnstad vid ypperlig infrastruktur i den nya slow-mobbing-ekonomin (Göta kanal). Dricksvatten och flygplats finns det visst också. Och nån slags järnväg. Vi vill ku att folk skall resa långsammare framöver, så motorväg kan vi skippa. Och när naturen mår bättre kommer folk bli friskare, så vi kan nog skippa stora delar av sjukvården. Och vad gäller utbildning pågår ju ett stort projekt som visar att god utbildning inte behövs.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karlsborg är ett bra förslag, den blev inte riktigt färdigbyggd förra gången.

      Radera
  10. Skulle säga i regionen Linköping/Norrköping. Det är välfungerande städer, cirka 18-20 mil till Stockholm, cirka 50 mil till Malmö. Finns yta att bygga på. Högre utbildning finns tillgängligt. Järnvägsnätet och vägnätet finns redan på plats.

    Det skulle gå att klämma in 500 000 människor på bägge sidor om E4:an på distansen mellan de två städerna och liksom Husqvarna/Jönköping låta dem växa ihop.

    Kan även tänka mig att det hyfsat milda klimatet och geografin gör den enklare/billigare att bygga, men detta är bara spekulation.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser att vi är inne på ungefär samma område och av ungefär samma skäl - det är ju dock lite kuperat mellan Linköping och Norrköping (liksom från Norrköping norrut) - vilket iofs inte är oöverkomligt men komplicerar det hela om den nya staden skall byggas rekordsnabbt - så därför tänkte jag linköpingsslätten och söderut istället.

      Radera
    2. Sen behövs någon utspridd produktiv sysselsättning, för alla kan/vill ju inte leva på bidrag.

      Radera
  11. Man kan förmodligen lägga den nya staden ganska nära en gammal stad så att de så småningom växer ihop (tänk Jönköping-Huskvarna). Den som har åkt europavägen förbi Linköping vet att på den västra sidan av vägen finns det mest bara platta åkrar och platt skog under flera mil. Där ryms utan tvekan ytterligare en stad samtidigt som man relativt lätt kan koppla in sig på redan befintliga vattentäckter etc - och E4:an fortsätter ju upp till Stockholm samtidigt som Linköping i sig självt är en universitetstad.

    Är man beredd att tänka rejält utanför boxen, överge det traditionella och någorlunda fysiskt runda/fyrkantiga stadskonceptet med en traditionell stadskärna, så skulle man ju alternativt också kunna bygga en riktigt lååååååååång men inte särskilt bred stad (då blir det ju också lättare att börja bygga på alla ställen samtidigt utan att byggarbetena är ivägen för varandra!).

    Det är bara att kolla på Eniros kartor så ser man att längs E4 skulle man kunna bygga en sådan låååång långsmal stad ända från nedåt Ödeshög, upp förbi Mjölby, vidare förbi Linköping och vid behov ända upp till Norsholm (alternativt svänga åt vänster mittemot Linköping och fortsätta mot Ljungsbro och Borensberg).

    Med sloganen "världens längsta stad" kan man dessutom säkert få ut synergivinster inom allt från EU-bidrag till internationell turism.

    SvaraRadera
    Svar
    1. På något av Sveriges (och Europas) bästa åkermark? Nja...

      Radera
    2. Svenskt lantbruk lönar sig ändå inte längre som du kanske känner till. Jag tycker således snarare att det låter som ett plus att det är god åkermark - då kan man ju utrusta varje hyreslänga med högkvalitativa kolonilotter - det kan få Miljöpartiet med på tåget och förhindra dessa eviga byggnadstillståndsöverklaganden som just miljörörelsen annars har specialiserat sig på att obstruera samhällsutvecklingen med.

      Radera
    3. Ofta gräver man ju en grop där huset skall byggas, så en del av matjorden kan återvinnas, och kanske gå på export.

      Radera
  12. Bygg utopia i Stockholm, finns hur mycket mark som helst.

    Hade man använt dom miljarder som SIDA skänker bort till Afrika och Mellanöstern så hade man haft 1 miljon extra lägenheter inklusive gator och VVS.

    Att Sverige skänker miljarder kr av skattebetalarnas pengar till Kina, Ryssland, mfl redan rika länder är rent bisarrt. Vilka politiker vi har. Tänk om pengarna dom senaste 30 åren används till infrastruktur istället. Istället ger våra politiker bort våra hårt intjänade pengar till Robert Mugabe och Fibel Castro. Sverige, godhetens högborg.

    SvaraRadera
  13. Hela Gotland borde bli bra.
    Almedalsveckan berikas med nya kulturella inslag. Elen kan man få från vindkraft och inga andra fordon än cyklar tillåts så Gotland blir världens första äkta miljösamhälle utan oljeberoende. Den bördiga jorden tillåter utvecklingen av agrarsamhället med odling av nya ekologiska grödor och omfattande fåravel.
    Dessutom skulle Gotlandas militärstrategiska betydelse minska över en natt. Ingen främmande makt vill lägga resurserna på att hålla ordning i det klansamhället.
    Hamn finns också så svenska kultureliten kan genomföra sina regelbundna "Ship to Gotland" missioner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kommunalrådet i Vänersborg föreslog att de kunde plöja åkrar, röja skog och bygga raketer.
      Gotland har vissa fördelar i så fall.
      Bygga raketer har Hamas en viss erfarenhet av.
      Så då är försvaret av Gotland löst.
      Men det där med att plöja åkrar och röja skog, är jag lite mer tveksam.
      Men å andra sidan får de inte hugga något, åtminstone i Ojnareskogen, så då återstår plöjning?

      Radera
    2. Finns dock risker med att tränga ihop för många på en ö. Förmodligen något som man insåg på påskön när man huggit ner det sista trädet. Dock gillar ju Gotlänningarna sina raukar som har en viss likhet med statyerna på påskön, så det kanske skulle kunna bli en industri att producera raukar för export.

      Radera
    3. Risker?
      Singapore är en ö. Populationstäthet 7618 pers /km2.
      Fast dom har ju en annan form av administration, ekonomiskt resonemang och omvärldssyn än sverige på de flesta frågor. Det kan ju aldrig vara bra? Dom är inte alls lika solidariska med omvärlden som vi är.
      Lite sämre med mark för odling och djurhållning. Där har Gotland fördel.




      Radera
  14. Man kan undra när våra gravt mentalsjuka och extremvärdelösa politiker skall vakna till och konstatera att vi inte klarar det här. Hur länge skall de tillåtas blunda och hålla för öronen? Det börjar bli dags för riksrätt för extremt oskickligt samhällsstyre och politiskt bedrägeri.

    SvaraRadera
  15. Nya Kiruna kanske skulle svälja en del.

    SvaraRadera
  16. Om Airport City Stockholm skulle bli av vore det naturliga att damma av planerna för en ny stad ca 6 km sydost om Uppsala. Fast det var ju innan E4:an fanns och nån halv miljon var den inte planerad för. Den moderna ersättning torde vara väster om Knivsta, norr om Sigtuna.
    Hamn anser jag vara bra, men kust onödigt.
    Problemet med Skavsta är just att det är en internationell, men inte alls inrikes, flygplats.
    Krav på motorväg och järnväg är svårförståeligt eftersom en sån här stor stad utan problem skulle kunna motivera en snabbjärnväg till Stockholm, även om den låg längre bort än pendlingsavstånd. Dessutom skulle jag se det som en fördel om det var pendlingsavstånd till mer än en stad.
    Selaön tycker jag ligger bra. Men där får det ju inte plats, så det blir ju i praktiken Mega-Mariefred.
    Kanske Trögden och norrut till Örsundsbro.

    SvaraRadera
  17. Enköping skulle faktiskt funka. Det finns en bas i form av existerande infrastruktur och det är pendlingsavstånd till Stockholm. Det skulle finnas grund för två nya järnvägsspår för äkta snabbtåg, vilket så småningom kan byggas ut runt hela Mälaren. Det finns närmast oändliga ytor med stenig skog som går att bebygga, och en glest befolkad mälarkust. Stenen går att krossa till grus och makadam utan att någon ny bergtäkt behöver öppnas, och Mälaren innehåller väldigt mycket sötvatten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enköping perfekt, Bra åkermark, som tages ur produktion Byggnadsnämnden är ju även efter svenska förhållande ytterligt seg. Ddet kommer inte att inom tio år ha beslutats om bygglov. Kanske räddningen Världen kan ju rentav se annorlunda ut då den dagen är inne...

      Radera
  18. Stockholm har redan idag problem med att många bor söder om Riddarfjärden, medan många arbetstillfällen är norr om densamma. En ny stad skulle med fördel kunna byggas genom att förtäta Solna och norrut. Annars kanske man kan fundera på något åt Bålsta-Sigtuna-hållet.

    SvaraRadera
  19. Mindre störande för dagens boende är ett Utopia i en sjö. Vänern har stora grunda områden även långt från land och kan ge sjöutsikt till de flesta boende. En låg ringmur av sten för att hindra för kraftiga vågor från orkanvindar och ge utrymme för cykel och promenader vid gott väder. Utopia byggs 1) som en stad på pelare som Venedig (fast moderna pelare). 2) flytande med trevliga enklare flexibla kanaler för att ge mer omväxling.

    Innanför sitt skydd där mycket verksamhet som dagens avlopp el mm kompletteras med materialtransporter under ytan till affärer och företag medan människor går cyklar eller körs i autonoma eldrivna fordon på kanaler eller vägar över ytan.

    En viktig inkomst för detta Utopia som blir världens största stad i en insjö blir turism som bör kompletteras med utflykter under och över vatten eller mer sällsynt is. Ubåtsturer under is höjer vinterturismen. Den hälsosamma luften utan lokala föroreningar kommer ge ett stort inflöde av kinesiska turister så snabbtåg till Stockholm behövs också av detta skäl. Snabbtågen behöver inte helt nå fram till Utopia utan snabba eldrivna pendelbåtar under eller över ytan ger kontakt några befintliga hamnstäder. Många moderna företag vill säkert också förlägga verksamhet till Utopia för att de anställda ska få en bra miljö.

    Byggnationen kan gå snabbt genom de många hamnar som finns runt Vänern samt Göta kanal. Moduler kan byggas klart i hamnstäder och köras ut med pråmar efterhand. Givetvis görs några större vinterträdgårdar tidigt i byggnationen för att även de tidiga invånarna och byggmontörerna ska ha mer natur än bara oändliga vattenvidder med lite vindkraftverk i fjärran.

    Vill någon mer än jag hyra lägenhet?

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om man nu vill ha en insjö kan man väl fylla igen Öresund och använda befintliga öar i Östersjön. Och gotska sandön är visst obebyggd, sand finns på plats så betong är inget problem ...

      Radera
    2. Jag skulle vilja komplettera med en ETT (evacuated tube transport) förbindelse till samtliga Europas storstäder + ev New york också. I mach 4 blir pendlingsområdet rätt stort.

      Radera
  20. Ett första steg är bebygga Kymmlinge. En ej färdig tunnelbanestation. Bygg massor av billiga bostäder kring denna station. Skit i alla begränsningar och bygg så mycket som möjligt så nära stationen som möjligt. De boende får inte ha bil. Bygg bara 10 -våningshus. Bygg bara korridorer 10 rum som delar på ett kök och en gemensam dusch.

    SvaraRadera
  21. KRAMFORS
    Ådalen har Sveriges lägsta fastighetspriser. Utflyttningen har pågått i 50 år så det finns massor med outnyttjad infrastruktur. Det som saknas är arbetstillfällen. Det fixar vi lätt genom att göra Ådalen till en speciell ekonomisk zon, inriktad på tillverkningsindustri. Exakt hur det ska gå till kan vi lära av kineserna.

    SvaraRadera
  22. Varför inte förtäta malmarna i Stockholm och kringliggande sjuklöver-reservat som Bromma, Solna Lidingö etc.

    Jag befinner mig i Filippinerna nu och jag föreslår att Mehmet Kaplan åker hit på studiresa och lär sig hur man kan bygga kåkstäder fullpackade med folk huller om buller med villaområden och lyxlägenheter. Och på köpet kanske stockholmarna blir lika gladlynta och välkomnande som filippinarna är.

    'Ju mer vi är tillsammans ju gladare vi bli...tralla laaa

    SvaraRadera
  23. Vi behöver främja exporten och bytesbalansen. Föreslår utefter Torne Älv, Norska Gränsen och kring där passagerartågen över Bron stannar.

    SvaraRadera
  24. På U-båtar sover man i skift...

    SvaraRadera
  25. Jag har ofta undrat om våra politiker är inne och läser på sådana här bloggar eller rent av kommentarer över hela nätet. Eller kanske är det jag som enbart besöker sidor där merparten idiotförklarar våra politiker. Det är då sällan jag har läst något positivt om något som våra politiker gjort de senaste åren.

    SvaraRadera
  26. Bibliotek lär inte behövas då allt av värde redan står i koranen.

    SvaraRadera
  27. Jag föreslår Lovön. Man kan jämföra med manhattan som är på ca 60 km2 och har ca 1,5 miljoner invånare. Lovön är en tredjedel så stor, så med samma befolkningstäthet så borde man kunna klämma in en halv miljon invånare.

    I och med att Lovön har höga natur- och kulturvärden så är det lämpligt att bygga ett grönskande utopia där. Minimalt med plats bereds åt bilar. Istället skapas gång- och cykelvägar och ett system av automatiserade transportfordon, typ spårtaxi eller självkörande bilar. En enorm underjordisk Infartsparkering vid förbifart stockholm skapas, och tunnelbanan från Hässelby Strand förlängs till Lovön. Alla lägenheter i 30-60-våningshusen förses med fiber så att fler kan jobba hemma, och dagsljus leds in via optiska fibrer från hustaken. Sopsugsystem och avfallskvarnar installeras i alla lägenheter, vilket gör källsorteringen och avfallshanteringen besvärsfri. Lägenheterna förbereds med drone-lådor, så att livsmedel och beställda varor kan anlända direkt till lägenheten.

    Eftersom alla vill bo i ett sånt utopia så skenar lägenhetspriserna, och de nyanlända skuffas snabbt iväg till de bostäder som friställs.

    SvaraRadera
  28. Att bygga en ny stad mitt i ingenstans är ju ingen ny tanke, Brasilia, Milton Keynes och några andra är väl i åtminstone någon mån exempel på detta. Men Brasilia byggdes med den tidens tänk och att bygga ett nytt Utopia nu skulle ju vara en helt ny sak.

    Jag fattar inte Cornucopias tanke med befintlig järnväg och motorväg, infrastrukturen är väl bara en bråkdel av den totala kostnaden? Och alla ni som lägger den nya staden på god jordbruksmark, hur tänkte ni då? Däremot kanske staden bör ha god jordbruksmark i sin närhet för att kunna fungera i framtiden! Och infrastruktur som vatten, transporter och liknande är naturligtvis avgörande, men att lägga staden precis vid kusten kanske är lite riskabelt med tanke på en eventuell världshavshöjning.

    Men själva grejen med att bygga en ny stad är väl att man skulle kunna bygga den genomtänkt klimatsmart från början även om det är svårt att förutse alla framtida behov och försörjningsproblem. Men någonstans vet vi ändå mer om människans behov nu än tidigare. Som jag ser det måste logistiken, människans tillgång till natur och odling och de mänskliga kontaktytorna vara primära, först sedan kommer man till bostäder, industriområden osv.

    SvaraRadera
  29. Om man ska anlägga en miljonstad (Utopia) i Sverige så bör man tänka regionalstrategiskt. Helst såge då jag en placering i Norrland, kanske mitt emellan Stockholm och Trondheim. Men mer på realistiska grunder förordar jag en placering i Jönköping, så att ett höghastighetsjärnvägsnät mellan storstadsregionerna i Sverige betalar sig samhällsekonomiskt. Jönköping ligger ju mellan Göteborg, Malmö och Stockholm.

    SvaraRadera
  30. Någonstans i Syrien skulle vara optimalt. Dit kan med fördel även nymoderater, toksossar, folkpartiklar samt miljögardister flytta.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...