2015-04-20 14:51

Socialdemokraterna i Göteborg drar ner på skolan och speciallärare

Socialdemokratiskt styrda Göteborgs kommun säger sig satsa på skolan. Men i verkligheten drar man nu ner kraftigt på antalet lärare och specialpedagoger på den omdebatterade Karl Johansskolan, i Göteborgs motsvarighet till Södermalm, Majorna.

Här på bloggen har det skrivits om Karl Johansskolan tidigare och hur SDN Majorna tagit ut 19 - 29% i vinst på skolpengen och flyttat till äldrevården. Rektorn som lyckades vända skolan sade upp sig, eftersom Göteborgs kommun vägrade följa skollagen och ge eleverna de resurser som de är berättigade till.

"Sex specialpedagoger ska bli tre och fjorton elevassistenter ska bli åtta - samtidigt som eleverna blir fler. Nu genomförs stora nedskärningar på Karl Johansskolan."
Samtidigt kommer elevantalet på skolan öka med cirka 50 elever.
De e la Gôteborg!

Specialpedagogerna och elevassistenterna är främst till för att hjälpa de allra svagaste och mest utsatta eleverna, skolbarn som SDN Majorna nu struntar i.

Från Stefan Löfvén låter det dock lite annorlunda.
"Vi ska ge lärandets gnista till varenda unge. Vi ska stärka hela skolan. Varenda en ska få möjlighet att skicka upp studentmössan mot en blå himmel."
Socialdemokraterna betalar dessutom för ett Facebook-inlägg med följande text:
"Det finns 115 815 sexåringar i Sverige. När de börjar i första klass ska varenda en bli sedd. Därför vill vi investera i mindre klasser, skickliga lärare och gratis läxhjälp till alla barn. Vår politik investerar i framtiden. Och framtiden, den börjar i skolan."
Fast inte för svaga elever i Karl Johansskolan. Där slutar framtiden redan vid (s)kolstarten och (s)ex års ålder.

Underligt nog röstar ändå göteborgarna på Socialdemokraterna år efter år. Eller så tillåts de behålla makten i den sk göteborgsandan. 

11 kommentarer:

  1. Det är bara att komma till insikt att politiker kan bete sig och göra hur de vill, med vilka konsekvenser som helst, det kommer inte ändra valresultat. Allt som spelar roll är rubriker i pressen och när folk slickar sig på fingret på valdagen och känner efter de politiska vindarna i riksdagen, sen röstar rakt av samma ner i kommunen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Politiker är ju till stor del avdankade byråkrater och jurister, och det är givet att de stiftar de lagar och regler som passar dem. Därav kryphålen stora nog att köra ett tankfartyg igenom.

      Så vem är förvånad över att en jurist som Romson målar båten med giftig bottenfärg och släpper ut gråvatten i östersjön? Vem förvånas över att regeringsplanet flyger 4 mil eller att bilister beskattas till döds samtidigt som renläriga politiker använder riksdagskortet till taxiresor för 10 000 tals kronor.

      Så, man tar med ena handen och ger med andra. "Satsningar" på skolan tar man tillbaka med lokalhyrorna eller andra omkostnader. Sänkta skatter kompenserar man med höjda avgifter. osv...

      Men det visar också att centraliseringen av samhället inte ligger i medborgarnas intresse, och att systemet med höga skatter och bidrag är skadligt.

      Radera
  2. Politisk ambition handlar om att tillskansa sig makt. Det är aldrig de som lovar guld och gröna skogar eller ber oss att öppna våra hjärtan, som berörs av det utlovade eller begärda. Politisk retorik är marknadsföring för en produkt utan ångerrätt.

    SvaraRadera
  3. Det var ju socialdemokraterna som avskaffade speciallärarutbildningen en gång. Nu säger man i retoriken att det ska finnas speciallärare till varje behövande elev. Går inte ihop. Även kommunaliseringen är socialdemokraternas verk. Så en hel del av problemen i skolan står detta parti bakom. Sedan är ju den stora orsaken till skolans problem attityden hos allmänheten, deras ofta bortskämda barn ska ju inte behöva anstränga sig utan skolan "ansvarar för att alla blir godkända", som det heter. Vänstern stödjer detta eftersom de är emot allt som innebär att någon ska bestämma över någon annan, så lärare ska ju inte förtrycka elever med krav på vettigt uppförande, utförande av läxor eller krav på hårt arbete under lektionerna. Högern stödjer även de sänkningen av skolans status, lärarna är ju de rikas tjänstefolk och ska ju leverera det som man betalar för.

    SvaraRadera
  4. Svinerier, helt enkelt svinerier.

    SvaraRadera
  5. Det mesta av alla andras pengar räcker inte. Sveriges högskolor håller dock hög kvalitet. Här är jättebra reklam för Mälardalens Högskola (där grundaren Göran Persson är hedersdoktor).
    http://www.dn.se/debatt/vi-stammer-hogskola-for-dalig-utbildningskvalitet/
    "Flera lärare hade så bristande språkkunskaper i både svenska och engelska att kommunikationen med studenterna blev lidande, pedagogiken var gammalmodig och undervisningen bestod ibland enbart av utdelning av stenciler. På en kurs i datorprogrammering saknades det både datorer och sittplatser"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det spelar ingen roll om undervisningen inte fungerar. Det viktigaste för en högskola i dag är att värdegrunden, likabehandlingsplanen, hållbarutvecklingsstrategin och HBTQ-certifieringen är på plats.

      Radera
  6. Ja, eller så vet väljarna att det blir ännu värre med borgerlig majoritet.

    Höger - vänster-skalan har alltid haft grundläggande fördelar/nackdelar där högersidan i allmänhet driver verksamheter effektivare, men ofta på bekostnad av den som inte passar i dess samhällsmodell och med ett långsiktigt mer polariserat samhälle som följd (högersossar som tar bort arvsskatt inräknat).

    Vänstersidan tenderar att se mer kortsiktigt och vara "god" i varje enskilt läge. Detta är förstås omöjligt då det ofta innebär en nackdel för någon annan att vara god på fel sätt mot tex arbetaren och det är inte ovanligt med björntjänster, men detta synsätt gynnar gemenskap och tillit mellan människor.

    Hela ekonomin är felkonfigurerad för optimal funktion. Privata initiativ gynnar ofta snabb meningslös konsumtion medan offentlig ofta är mer genomtänkt och värdefull, oavsett vem som sitter vid makten. Sen går det alltid att peka på offentliga felinvesteringar, men de felinvesteringarna som görs i offentlig regi är ändå en bråkdel av de som görs i privat regi.

    Källa: Nope, detta är inte raketforskning. Kalla det bondförnuft om du måste ha en etikett.

    SvaraRadera
  7. Den sociala kollapsen i det svenska samhället kommer allt närmare. Mycket tack vare för att man inte fattar, samt inte vill fatta av prestigeskäl, se nedan:

    Enligt PISA 2012 matematik delas eleverna in enligt följande i ett underlag:

    A = inrikesfödda med åtminstone en inrikesfödd förälder
    B = inrikesfödda med två utrikesfödda föräldrar
    C = utrikesfödda med två utrikesfödda föräldrar

    Matematikresultat 2003:
    A___517 poäng___88,5 %
    B___483 poäng___5,7 %
    C___425 poäng___5,9 %

    Matematikresultat 2012:
    A___490 poäng___85,5 %
    B___445 poäng___8,6 %
    C___414 poäng___5,9 %

    Mellan 2003 och 2012 tappade de svenska eleverna i genomsnitt 29 poäng enligt ovanstående data. För A så är tappet mellan 2003 och 2012 27 poäng.

    Om man summerar kategorierna B och C till D, som då motsvarar elever med invandrarbakgrund, så tappar D 21 poäng. Men då D:s andel av det totala elevantalet ökar med 3 procentenheter, så drar D ned A:s matematikresultat mer 2012 än 2003. Det vill säga som ett negativt resultat av massinvandringen.

    Det spelar mycket liten roll vad någre lärare hit eller dit gör för skolresultatet, när ansvariga fortsätter att blunda för det stora samhällsproblemet, som jag har exemplifierat ovan.

    SvaraRadera
  8. Men grunden är ju de privata initiativen. Utan dessa finns över huvud taget ingen offentlig sektor, varken verksamhet eller investeringar. Allt börjar ju med att någon gör något som skapar något i den privata delen. Sedan kommer resurser via skatter in till den offentliga. Detta betyder inte att den offentliga delen är sämre eller onödig, tvärtom. Utan företag-inga pengar till t ex skola. Ingen raketforskning, men självklart.

    SvaraRadera
  9. När ska någon skolansvarig förklara hur bättre, högre betalda, högre utbildade, mer engagerade lärare samt fler specialpedagoger, kommer sudda ut det destruktiva kunskapsnivåglappet i den svenska och finländska skolan mellan elever med inrikes bakgrund och elever med invandrarbakgrund (=D i föregående kommentar)?

    PISA 2012 matematikresultat för "non-immigrant students" (kolumn 2) och "immigrant students" (kolumn 3):

    Australien___503___528
    Finland_____523___439
    Sverige_____490___432
    Turkiet_____449___452

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...