2015-04-16 10:44

Regeringslinjen - Gustav Fridolin flyger Bromma-Arlanda

"Alla djur är jämlika, men en del djur är jämlikare än andra" - Djurfarmen, George Orwell
Bonnier/Expressen får creddas för att ha ägnat sig åt lite riktig journalistik (unik nyhet, gräv, fotarbete och kritik av makten). Den miljöpartistiska och socialdemokratiska regeringen använder regeringsplanet som skyttel mellan Arlanda och Bromma, inklusive för att flyga Miljöpartiets manliga språkrör Gustav Fridolin, som alltså inte kan ta tåget Arlanda Express fyra mil.

Extra landningar och starter, istället för en enda landning och start drar förstås avsevärt mer bränsle, och ger mer CO2-utsläpp. Expressen:
"Enligt Försvarsmaktens beräkningar innebär varje extralandning med regeringsplanen ett koldioxidutsläpp på 822 kilo. Det innebär ett extra koldioxidutsläpp på nästan fem ton - bara för de sex mellanlandningar som beordrats sedan den rödgröna regeringen tillträdde i höstas."
Andra bedömare i artikeln säger att varje mellanlandning med planet orsakar 1 062 kg CO2-utsläpp.

Aftonbladet har fått fram att Gustav Fridolin är en av de ministrar som inte kan ta tåget till Arlanda. Artikeln hos Aftonbladet hittar man här.
Utbildningsminister Gustav Fridolin
Foto: Riksdagen
"Detta trots att bilvägen mellan flygplatserna bara är 41 kilometer – och regeringspartierna är överens om att Bromma flygplats ska vara stängd senast 2022.Sammanlagt har mellanlandningarna orsakat ett extra koldioxidutsläpp på nästan fem ton, skriver Expressen. [...]Aftonbladet kan nu avslöja att vid ett tillfälle, den 11 december 2014, var utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) en av de som hämtades upp."
Det är det där med att leva som man lär, att vara en ledare och föregångsman, samt att respektera skattebetalarnas pengar.

Gustav Fridolins pressekreterare duckar förstås och ska återkomma under dagen.

Miljöpartiets två språkrör tar alltså flyget fyra mil, släpper ut bajs direkt i Östersjön, målar sin båt med förbjuden giftfärg, håller vingklippta husdjur som ges alkohol och värmer/kör båten med illegal skattefusk-diesel. Leva som man lär.

Från alla andra partier än socialistpartierna hade ministrar som uppför sig på detta vis fått avgå. Men så är socialismens idé att nomenklaturan ska leva efter andra regler som den förtryckta populasen. 

För övrigt belastar alla flygningar med regeringsplanet försvarsbudgeten, då Försvarsmakten får stå för alla kostnader. Visserligen fakturerar Försvarsmakten regeringskansliet, men inte för totalkostnaden, utan ett mindre schablonbelopp. Sveriges försvarsbudget betalar Gustav Fridolins oförmåga att ta tåg.

35 kommentarer:

  1. Låter som en storm i ett vattenglas, som vanligt... Artikeln verkar vara lite bedrägligt skriven, det verkar ju som att själva planet har flyttats från arlanda till bromma, för att folk skulle flyga från bromma. Folk har knappast flygits mellan flygplatserna. Nu kan man ju tycka att Fridolin kunnat masa sig till Arlanda istället, men han har knappast någon makt över det, eller kunskap om var planet befinner sig innan han stiger på...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så som jag förstår det har planet startat på Arlanda, flugit till Bromma där det hämtat upp personer, för att sedan flyga vidare. Detta istället för att personerna som plockats upp på Bromma har själva tagit sig till Arlanda för att flyga direkt till destinationen. Se expressens lista längst ner i denna artikel. http://www.expressen.se/nyheter/flog-fyra-mil-for-att-hamta-ministrar/ Ganska glasklart.

      Radera
    2. Ja, precis. Medan Cornu påstår att personerna flugit mellan Bromma och Arlanda.

      Att ett flygplan flyger till den flygplats det ska avgå ifrån, om det inte redan befinner sig där, kan väl knappast vara kontroversiellt? Det är ju inte direkt något unikt för regeringsplanet...

      Radera
    3. Skillnaden är i detta fall det extremt korta avstånd mellan flygplatserna. Om planet stod på Arlanda kunde folk tagit sig dit och flugit direkt. Det hade varit en annan sak om vi pratat om en TP84 som flugit från Såtenäs till Arlanda osv.

      Radera
    4. Citat ur Expressens artikel "De tre affärsjetplanen har i vanliga fall sin bas på Bromma flygplats, men eftersom flygplatsen stänger vid 22-tiden på kvällen tvingas de ibland landa och parkera på Arlanda."

      Det kan vara som du säger i vissa fall, men det gör det inte bättre att organisationen är så dålig att ministrarna som ska flyga inte vet var de ska flyga ifrån, och kostar miljön mellan 822 kg - 1160 kg i extra utsläpp för att planet tvingas göra den korta flygturen mellan Arlanda och Bromma, oavsett riktning.

      Radera
    5. Varför är det skillnad? Har man en resa bokad från Bromma förväntar man sig väl att planet avgår från Bromma? Oavsett om man är Gustav Fridolin eller Nicklas Anonym.

      Radera
    6. ModeratMartin: Ministrarna hade en resa bokad från Bromma flygplats, de visste att de skulle flyga från Bromma flygplats, och de flög från Bromma flygplats. Där planet alltså även normalt är stationerat.

      Radera
    7. Men resorna var bokade från Arlanda, men ministrarna vägrade åka dit, så de var tvungna att landa planet i Bromma extra för att plocka upp de....

      Radera
    8. Nej, vad får du det ifrån?

      Radera
    9. Nu varken behöver man flyga, eller hinner upp, på full flyghöjd på 41km så det kanske går åt mindre flygbränsle då. Eventuellt skulle man kunna inrätta en miljövänlig bränslesnål flygkorridor strax över trädtopparna mellan Arlanda och Bromma för regeringsplanets pendlingsverksamhet.

      Radera
    10. Jag föreslår att vi riggar upp en stor trebuchet vid Bromma istället, så kan vi ombasera ministrarna en och en till Arlanda vid behov. Driften av en sådan anordning skulle ju vara helt klimatneutral.

      Radera
    11. Ja detta var en löjlig artikel, snacka om hycklande journalister som knappast anstränger sig för att spegla sanningen. Schibstedt har väl något de vill ta fokus ifrån ...

      Annars påminner det ganska mycket om de löjliga artiklar som skrevs Reinfeldts första tid som statsminister.

      Radera
    12. Tycker att en vanlig hederlig gammaldags mögbör skulle vara lämpligt transportmedel för Hr utbildningsministern. På det viset skulle han ha mera tid att tänka på, inte minst viktigt.

      Radera
    13. @bendover: ha ha ha
      @potatis: nu är det ju så att unge herr utbildningsministern är tillsatt för att prata ihjäl alla, inte för att tänka ;-)

      Radera
  2. Vet inte om Expressen också hör till Schibstedt, men de var ju faktiskt dem som publicerade källartikeln, som Aftonbladet i sin tur refererar till. Ska credd ges så är det väl till dem = )

    http://www.expressen.se/nyheter/flog-fyra-mil-for-att-hamta-ministrar/

    SvaraRadera
  3. Men SÄPO har väl gjort en riskbedömning och Arlanda Express är nog för farlig för regeringsmedlemmar att åka, och att köra bepansrad Bil i rusningstrafik duger inte heller... Trängselavgiften ni vet,det kallas för rundgång i systemet.

    SvaraRadera
  4. Håller vingklippta husdjur ska väl vara "håller vingklippta viltfångade husdjur", har för mig att skeppspapegojan är viltfångad enligt skutans hemsida. You cant make this shit up som det brukar heta...

    SvaraRadera
  5. Hmmm, ska man vara Cornu-petig så har väl följande mening en del syftningsproblematik som gör att det är svårt att läsa ut själva påståendet på bloggen:

    "Den miljöpartistiska och socialdemokratiska regeringen använder regeringsplanet som skyttel mellan Arlanda och Bromma, inklusive för att flyga Miljöpartiets manliga språkrör Gustav Fridolin, som alltså inte kan ta tåget Arlanda Express fyra mil."

    Ett kommatecken efter "Express" hade gjort att det påståtts att Fridolin själv flugit de fyra milen, men så står det inte.

    Alltnog, troligen har planet flyttats mellan flygplatserna och det kunde möjligen vara intressant att få reda på varför. Men det lär väl ha att göra med någon form av avancerad logistik som inte jag begriper. I min värld kan man väl ta sig från regeringslyan till Bromma likaväl som till Arlanda, så jag kan förstå förvåningen.

    Men att ha det som en flash-rubrik i en stor(?) och seriös(?) dagstidning kan man ju fundera över. Det hör nog snarare hemma i bloggvärden.

    SvaraRadera
  6. Ta en tripp med Skattebetalarnas Resebyrå. Börja med Fridolinjen från Arlanda till Bromma. Ta en taxi med Ywonne Ruwaida till kajen och fortsätt sedan med Diesel-Åsas Rederi ut i skärgården, garanterat algfritt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Algfritt kanske, men är transportmedlen elsanerade?

      Radera
    2. Men alla Chemtrails då !!???

      Radera
  7. Som alltid finns väl djävulen i detaljerna, som man säger.

    Att planet "Ombaserats" Arlanda-Bromma och där hämtat ministrar (och annat folk) har, otvivelaktigt kostat mer och orsakat mer koldioxidutsläpp än om samma ministrar infunnit sig till Arlanda och klivit på planet där.

    Frågan blir ju som vanligt vem som visste vad - Visste Fridolin att planet skulle "ombaseras" eller infann han sig till den tid och plats han delgivits helt enkelt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu visar du alltför mycket förståelse för Fridolin. :)

      Radera
  8. Nu kanske du inte ska ge miljöpartiet fler sätt att skära i försvarsmaktens medel - som att tipsa dem om att använda regeringsplanet oftare - om vi nu VILL ha med pengar till "riktig verksamhet" inom försvaret? Bara en tanke.

    SvaraRadera
  9. Den rödgröna röran vi varnades för visade sig i själva verket vara en rödgrön kol(dioxid)soppa. :)

    SvaraRadera
  10. Måste försvara Fridolin.
    Trafiken står ibland still på vägen ut till Arlanda.
    Bygg förbifarten så slipper vi dessa köer.(MP)

    SvaraRadera
  11. Vad jag minns fanns det inte någon anka med i Djurfarmen, så liknelsen med denna tidningsanka haltar betänkligt.

    SvaraRadera
  12. http://i.imgur.com/R47nUfs.jpg

    Fniss..

    SvaraRadera
    Svar
    1. https://www.reddit.com/r/sweden/comments/32shxi/fridolinjen/

      Radera
  13. "Jag hade såklart jättegärna åkt till Arlanda om någon hade berättat för mig att det hade varit enklare, säger han [Gustav Fridolin] till SvD."

    Det här säger väl ALLT om vilka hycklare MP är? ENKLARE. Haha, ja och vi andra som föredrar enkelhet ska beskattas till döds; för självklart skadar vi ju miljön med flit. Folket ska anpassa sig, få kämpa, men makten ska ha det enkelt. Vilken förebild hen är, den där Fridolin.

    SvaraRadera
  14. Detta är grymt irriterande, men icke förvånande när det gäller miljöpartister och socialister. Skrota DÖ och sparka ut packet Pronto!

    SvaraRadera
  15. Jag läste om en undersökning i Tyskland om inrikesflygningar per partisympati. Det visade sig att de som röstade på Die Grune flög mest inrikesflyg. Finns det någon liknande undersökning i Sverige?

    SvaraRadera
  16. "Vare sig det är Säpo, försvaret eller en polare som erbjuder skjuts så brukar jag inte ifrågasätta parkeringen utan dyka upp i tid på den plats de sagt jag ska komma", säger Gustav Fridolin till Aftonbladet.

    Försvarsmakten bekräftar uppgifterna och hälsar via informationschef Henrik Gebhardt att det ena regeringsplanet stod på Bromma flygplats den aktuella dagen men att det var på underhåll. Därför flögs istället ett annat regeringsplan från Arlanda för att plocka upp ministrarna och ta dem vidare till Bryssel.

    "Det drog ut på tiden och vi planerade i ett sent skede om och tog den maskinen som står på Arlanda istället", säger Henrik Gebhardt till Aftonbladet.

    Gustav Fridolin säger att beslutet var olyckligt och att även Försvarsmakten borde ta största möjliga hänsyn till miljön i alla beslut. Även gymnasie- och kunskapsminister Aida Hadzialic var med på resan.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...