2015-04-05 11:36

Miljöpartiet - avveckling istället för omställning

Som förutspått innebär Miljöpartiets inträde i regeringen dödsstöten för svenskt jordbruk och svensk landsbygd. Det senaste påfundet är höjningen av bensin- och dieselskatten, som dessutom nu automatiskt ska fortsätta höjas 2% snabbare än inflationen för all framtid.

Till en början är det naturligtvis nödvändigt att få upp priset på bensin och diesel, för att tvinga fram en nödvändig omställning på grund av peak oil. Men när man bara tar med ena handen utan att ge med den andra får man inte omställning utan avveckling.

Höjningen är alltså inte bara en engångshöjning, utan man ska därefter höja med BNP + KPI varje år, eller 4% om året om den ideala KPI-ökningen om 2% uppnås och 2% blir den årliga BNP-tillväxten över en konjunkturcykel. 

Sverige har förvisso långt ifrån EU:s högsta drivmedelspriser, men istället har vi EU:s kanske längsta transportsträckor. Speciellt gäller detta jordbruket, där mejerier, slakterier, andra förädlingspunkter och exempelvis foderfabriker har utsatts för en extrem centralisering. Österrike har 5000 slakterier, med minst en slaktare per by, ofta flera. Sverige har kanske 50 stycken, varav färre än tio står för 95-98% av slakten. Då är ändå Sveriges yta 5x så stor som Österrikes. Vi kan prata och slå oss för våra moraliska stormaktsbröst över vår fantastiska djurhållning, men den slutar gälla så fort djuren ska slaktas - då ska de transporteras enorma sträckor.
Uppfödning av vargfoder.
Utrotningshotade gutefår.

Svenskt jordbruk har därtill högst beskattning, lägst pensioner och Sverige har avsagt sig EU:s bondepension för vi måste vara bäst i klassen, högst skulder, hårdast regler, nitiskaste och omutbara besiktningsmän. Teknik, utsäde, avelsmaterial mm är exakt samma som i resten av världen - det finns inga unika konkurrensfrämjande svenska fördelar, utom möjligen att vi sällan har brist på vatten.

Det enda svenska bönder kunnat vara måttligt nöjda över är relativt lågt dieselpris. Den lilla ljusglimten ser Miljöpartiet nu till att släcka.

Vad syftet är kan man fråga sig. Menar partiet att hipsters från Söder ska ut och spänna plogen över axlarna och plöja för hand? För något annat alternativ än att spänna hipstern framför plogen finns inte om vi inte ska få använda traktorer. Att avla fram arbetshästar tar många decennier, kanske hundratalet år, och tar dessutom en hel del jordbruksmark i anspråk, även om man förstås kan äta upp "traktorn" när servicebehovet blir för stort.

Därtill slår man direkt och stenhårt mot landsbygdens, och speciellt glesbygdens befolkning. Det finns inga alternativ - det går inte bussar, det finns inte järnvägar, och de järnvägsstationer som finns dras allt oftare in helt eller passeras av de flesta tågen. Det finns inte cykelvägar.

Men för Miljöpartiets hipsterväljare på Söder existerar all infrastruktur.

Så istället får vi en straffskatt på landsbygdens folk. Inte sker det heller någon grön skatteväxling för dem heller. Tvärt om ska inkomstskatterna höjas framöver och några undantag eller avdrag för att man bor utan den samhällsservice och infrastruktur man betalar skatt, precis som alla andra, för ges inte. Tvärt om följer ju regeringen nu nästan alla skattehöjarförslag från SACO, så snart slopar man även pendlingsavdraget, vilket SACO föreslog.

Siste man släcker ljuset på landsbygden. Avveckling inte omställning är målet. Omställning handlar om att ge och ta. Regeringen bara tar.

Bensinpriset är idag 11:52, varav 4:88 är skatt och 2:30 är moms. Skatten höjs nu med 0:44, vilket även ger 11 öre till i moms. Totalt blir skatten därmed 5:32 plus 2:44 i moms och ett totalpris på 12:07.

Till år 2030 kommer med 4% höjning av skatten om året, skattedelen ligga på 1.04^15*5.32=9:58, vilket även höjer momsen med 0.85 öre. 2030 kommer därmed priset på bensin, allt annat lika, att ligga på 17:18 SEK.

För att slå extra hårt mot bönderna höjer man dock inte dieseln med 0:44 SEK, utan med 0:48 SEK, eller 0:60 SEK inklusive moms. Släng på de höjda skatterna på konstgödsel så inser man att linjen är konsekvent - svenskt jordbruk ska läggas ner, och maten ska istället importeras i ännu högre utsträckning än de ca 50% som redan sker.

14 kommentarer:

  1. Jag noterade Att fransmännen i sin godhet hade lyckats med att få sätta olika skatter per region (läs landsbygden)
    http://www.notisum.se/rnp/eu/fakta/..%5Clag%5C51340022.htm

    SvaraRadera
  2. Attans! Nu fick jag äcklig reklam för pormaskborttagning! Har det något med "miljöpartiet" att göra? Jag föreslår att man alltid skriver "miljöpartiet" med citattecken, eftersom miljön bara är en politisk gimmick de har. De låtsas att man kan bygga ett nytt Linköping varje år utan att det belastar miljön. Politiskt bedrägeri är vad det är.

    SvaraRadera
  3. Sammanställning län för län av miljömål 13, ett rikt odlingslandskap:
    http://www.miljomal.se/sv/Miljomalen/Regionala/?l=&t=Lan&eqo=13

    Villka hade MP tänkt skulle sköta det rika odlingslandskapet?


    SvaraRadera
  4. Skatt på biogas är fortfarande avragsgill vad jag förstår, kan dock inte hitta det specifika:

    "De koldioxidneutrala drivmedlen har varit skattebefriade under åren 2004-2010. Lagen om skatt på energi ändrades den 1 januari 2011 på så sätt att biogas numera är belagt med skatt men att skatten tills vidare blir avdragsgill i den skattskyldige upplagshavarens deklaration. Kravet för att få dra av skatten i deklarationen är att biogasen uppfyller Energimyndighetens hållbarhetskriterier. Regeringen har lagt fram ett förslag om att skatten ska vara avdragsgill till och med utgången av 2019. Förslaget behöver godkännas av EU innan det kan beslutas."


    Rätt till avdrag Enl: Europeiska kommissionens beslut i statsstödsärende SA38241 och SA 38420 om skattebefrielse för biodrivmedel

    Aleklett om biogas:

    "För mig är det viktigt att vi nu gör en markerad satsning på att göra vårt jordbruk självförsörjande på biogas. Detta är mycket viktigare än fortsätta att subventionera vindkraften. Bensinpriset kommer säkert att stiga mer än föreslagen ökad bensinskatt så jag tro inte att den behövs för att få oss att åka mindre."

    https://aleklett.wordpress.com/2014/09/16/far-sverige-en-ny-energipolitik-med-den-nya-regeringen/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår inte riktigt poängen med att göra en näringsgren självförsörjande. Ambitionen borde vara att tillverka så mycket biodrivmedel som är ekonomiskt försvarbart. Om det sedan används till stadsbussar eller traktorer borde inte ha någon betydelse.

      Radera
    2. Det handlar om att vi svälter ihjäl utan egen primärproduktion, om transporterna havererar. Vilket de gör när exportmarknaden för olja ej når våra transportleverantörer. Exporttoppen var 2005 och det är väl ett tag till att det blir kris pga låg nivå, men kan orsakas av krig eller krigshot-embargo. Som tur är kommer nog inte norge att vara med i ett embargo.

      http://www.jti.se/uploads/jti/r-410%20aba,%20in_ope_m.fl_3.pdf

      Radera
  5. @Cornu

    Fin hage förresten, har du funderat på att plantera in några masurbjörkar?
    15000 till 30000 kronor per kubikmeter för bra fanérstock.
    http://masurplantor.se/default.asp

    SvaraRadera
  6. Det för mig att tänka på uttrycket: ingen av oss är så dum som summan av gruppen vi är i. Sveriges politiker och tjänstemän verkar sedan länge drivas av en minsta gemensamma nämnare. Allt som går över det skall kapas och förkastas.

    En av de mest destruktiva regimerna vi någonsin haft i Sverige.

    SvaraRadera
  7. Redovisa gärna fakta, om du har. Jag har bott halva livet på riktiga landet, 1/4 del i förort och 1/4 "halvlandet" dvs inom 2mil från större tätort. Har inte märkt att bilberoendet skulle vara större nör jag bodde på landet, ev tvärt om.
    Tror att det kanske är en "råttan i pizzan" historia att det är landsbygden som är så mycket mer beroende av bil. Ser man till hela min ekonomi var det mycket billigare att ev köra några extra mil jämfört med det 4 ggr högre bopriser och allt annat som är dyrare närmare stan.
    För övrigt är det ju ingen naturlag att det måste finnas så få slakterier, det är beslut från böndernas egna organisationer som ligger bakom detta. (hälsingestintan inför nu iofs mobilt slakteri, verkar intressant).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Poängen är att bor du på landet så har du inget val, du måste ha bil.

      Bor du inom cykelavstånd från livsmedelsbutik i förort så har du ett val, du måste INTE ha bil, "beroendet" är ett bekvämlighetsval (om än dock ett som du delar med en överväldigande majoritet).

      Det går om man verkligen vill (eller verkligen måste) att klara sig med cykel och cykelkärra i stad, förort eller landsort nära stad. Jag har känt en välutbildad akademiker med familj som valt att göra så, de hade en sådan där härligt stor gammaldags cykelkärra som våra farfarsföräldrar ofta ägde förr i tiden - två gånger per vecka kopplade de på den bakom en av familjens cyklar och trampade milen in till Konsum för att storhandla. Mannen var miljötaliban givetvis - men generellt en trevlig prick trots det.

      Radera
  8. Man skulle ju på ett effektivt och för regeringen billigt sätt kunna öka antalet slakterier, mejerier och andra förädlingsplatser genom ett förenklat regelverk utan vare sig förlust av skatteintäkter och med en vinst i fler arbetstillfällen, en högre självförsörjningsgrad, tryggare matförsörjning och bättre råvaror. Faller kanske på att staten får mindre kontroll över sina undersåtar...

    SvaraRadera
  9. För varje nytt skatteförslag som kommer från MP så skall jag nu tamejfan gå ut och slå ihjäl en huggorm, trampa ner blåsippor, hälla ut motorolja i naturen och skadeskjuta varg. Sug på den, MiljöPartiet.

    SvaraRadera
  10. Var någonstans kan du köpa bensin idag, påskdagen, för 11,52 kr/l?? Billigaste priset i västra götaland är enligt bensinpriser.nu 12.74 så din framtidskalkyl behöver räknas om, tyvärr till det värre.

    SvaraRadera
  11. Helt enligt agenda21s riktlinjer; gör landsbyggden till naturreservat och packa in människorna i ett fåtal mega-cities.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...