2015-03-05 08:01

Tesla lanserar hembatteri

Inte direkt nytt, men värt en diskussion ändå. Forbes berättar att Tesla avser lansera ett hembatteri, Tesla Home Battery Pack, som helt enkelt använder samma teknik och fabrik som Teslas bilbatterier.

Det här öppnar helt andra möjligheter för bland annat huset som installerat solceller. Man kan bygga en rejält större anläggning och lagra undan el för bruk nattetid. 

Ett alternativ är att ha timdebiterad taxa, där elen är billigare nattetid. Därmed laddar man batterierna på natten och kör på batteri när elen är dyr dagtid.

För att inte tala om en tyst och driftsäker batteribank för nödströmsbehov. Vet inte varifrån uppgiften kommer, men batteriet ska kunna lagra minst 10 kWh, vilket bör räcka ett dygn för det energisnåla hushållet som inte använder el för värme och varmvatten (schablonmässigt 5000 kWh hushållsel blir ca 13 kWh per dygn). 

Då batteripacken till Teslas elbilar är på upp till 85 kWh kan man tänka sig att Tesla även erbjuder betydligt större batteripack än 10 kWh. 10 kWh är för övrigt ungefär vad man kan lagra i tio stycken 75 Ah fritidsbatterier (motsvarande bilbatterier), om nu någon vill ha något att jämföra med.

Avgörande är förstås priset, men det kan förstås bli en nischprodukt för Tesla, som drastiskt kan förändra den privata solelbranschen. Eller för den delen göra det möjligt att köra en liten egen biobränsledriven generator en gång per dygn för att ladda batterierna.

21 kommentarer:

  1. Cornubot
    72% äkta följare
    Grattis.
    Bättre än Mp och Feministiskt initiativ, tror jag.

    SvaraRadera
  2. Intressant att spekulera kring, men det skulle såklart vara kul att veta lite mer såsom förväntad livslängd, pris, etc. Och i en framtid där vi inte bara driver våra telefoner på batteri utan kanske även våra bilar och hus, hur stor miljöpåverkan kommer tillverkning av batterierna att ha? Och finns det miljövänliga sätt att ta hand om dem när de är uttjänta?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om det gick att få fram ett slitagepris per kWh hade det varit enkelt att räkna på.

      Radera
    2. Dagens lithiumbatterier återvinns.

      Radera
  3. Utmärkt. Då kan man sätta in en prisfunktion och ladda in och ur när priserna varierar.
    10 KWh per dygn kan bli 5 SEK per cykel vid 50 öres skillnad, eller kanske 500 SEK per år.
    Eller kanske inte-bättre styra förbrukningen!

    SvaraRadera
  4. Med tanke på hur statsmakterna krånglar kring moms på solcellsel och stoppad nettodebitering kan ju det här vara något att titta på. Förmodligen är priset avskräckande men tanken är rätt. Tyvärr krävs lite kompletterande elektronik runt det hela för att ladda baserat på tid eller om solcellerna är igång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Antar att du är medveten om att nettodebitering innebär att du byter billig el mot dyr?
      Att propagera för det är ganska korkat ur ett samhällsperspektiv.

      Radera
    2. Jag hade hällre sluppit betala fullpris för el när jag producerar egen el och istället bara betala för elen jag konsumera än att betala fullpris på all el jag konsumera, sälja min egna solcellsel till en mindre peng och sedan fylla i blanketter för att få lite kompesation på eventuell skatt. Politikernas förslag gynnar endast byråkrater som det är nu. Läs lite om nettodebitering här: http://bengtsvillablogg.info/category/nettodebitering/

      Radera
  5. Elen är för billig i Sverige för att det skall löna sig med batterier. I Tyskland kör man med batterier men de betalar mer än 2,5 kr/kWh. Så de med solceller sparar gärna sin egen el i batterier.

    Vi har 6 kW solceller men behöver ändå köpa ~7000 kWh per år för hushållsel, värme och laddhybriden (Den drar 2500 kWh/år). Så det är tyvärr långt kvar till att gå "off grid".

    Möjligtvis om man höjer alla de fasta avgifterna kring ett elabonnemang lite till så kan det börja löna sig. ;)

    SvaraRadera
  6. Kul. Komplettera med en liten vedeldad stirliggenerator för laddning och värme och du är klar.

    SvaraRadera
  7. Det här kommer röra om bland bolag som producerar energi. Med tanke på hur många bilar som kommer under året med eldrift samt det även blir smidiga batterilösningar för hem. Det i kombination priset på solceller går ner och ner och ner.

    Tror marknaden kommer börja växa kraftigt efter sommaren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det som jag tycker är extra roligt är att det är mer lönsamt för privatpersoner som måste betala alla skatter, avgifter och moms på alltihop. Jämfört med elbolagen som bara får några ören så är det mycket mer intressant för privatpersoner.

      Det förflyttar energimakten från de stora monopolen/oligopolen tillbaka till folket.

      Jag har kompisar med riktigt elaka kommunala elbolag som lägger på så mycket extra avgifter på elen (som en extra kommunal skatt) så de hamnar uppåt 1,75 kr/kWh. Klart som fan att man jävlas med dem så mycket det går då. ;)

      Radera
  8. Cleantechnica skriver mycket om grön teknik och har också tagit upp Tesla/Solarcitys 10 KWh batterilager.

    Tydligen var dealen för pilotprogrammet om 300 enheter i USA under 2014 1500 USD up front och 15 USD/månad i ett 10-årigt leasingavtal. Det ger en totalkostnad om 3300 USD vilket om produkten såldes i Sverige torde blir runt 35 000 sek vilket blir ca 290 kr/månad under kontraktstiden. Men då ingår hela kittet batteri, inverter mm och ev kan det ju bli billigare när den jättestora batterifabriken kommer igång.

    http://cleantechnica.com/2014/11/03/solarcity-tesla-storage-system-cost/

    SvaraRadera
  9. När naturresuerna blir förbjudet dyra byggs inga nya kraftverk av något slag. Det är enklare att hålla igång vad som finns. Batterier då kan omöjligt betala sig av prisskillnaden mellan dag och natt. Så allt fantasier, som Tesla lever på att exploatera. Det är leksaker och statusprylar för att folk ska känna sig bra.

    Den så kallade förnybara energin är ett enda stort flum, som finansieras av konventionella lösningar. När dessa inte längre kan hållas igång och elen uteblir så finns ingen botten i fallet, bortsett från vad resterna erbjuder. Då tillverkas inga solceller, batterier och förbrukande anordningar. De som tror på en så kallad omställning till något grönt är bara blåsta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nyttiga idioter, som Cornu brukar säga. Förekommer rikligt i kommentarsfältet.

      Radera
  10. Apropå Tesla.
    Bilen
    Den skall ha klarat Euro NCAP 2014 med 5 stjärnor.
    Såg filmen
    Trodde jag ej. Imponerad.

    SvaraRadera
  11. Varför inte använda elbilen som ackumulatortank och ta hushållsel av?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svårt att åka någonstans då...

      Radera
  12. Jag har svårt att se fördelen med detta jämfört med 10 st. blybatterier. I stationära reservkraftsanläggningar så använder man i princip alltid blybatterier eftersom dessa erbjuder lägsta kostnad per kWh. I en stationär anläggning så är lägre vikt ingen betydande fördel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Problemet med blyackumulatorer är att cykeltåligheten är underlägsen litiumbaserad teknik. Ska du ladda varje dag för att sedan förbruka varje kväll/natt kommer en blyackumulatorbaserad anläggning inte bli långlivad. 1-2 år med bästa tillgängliga teknik? Gäller det däremot reservkraft är blyackar det självklara valet, men då kör man dem bara när huvudkraften inte finns tillgänglig vilket är betydligt mer sällan.

      Radera
  13. Det kan inte vara så att detta är ett sätt att återanvända batterier som bytts ut i bilarna?

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...