2015-03-06 17:01

Fredagsmys: Stockholmstrafiken

Dags för lite härligt fredagsmys. Vad kan väl vara mysigare än lite foton från mina truppförsök i att utvärdera Stockholms biltrafik vid olika tider på dygnet?


Torsdag morgon innan 0800.
Kan ju inledningsvis konstatera att det är mycket enkelt att hitta parkeringsplats i Stockholm. Enklare i Göteborg, och då är Sveriges en framsida jag levt i eller nära sedan 1980 och kan utan och innan. Ändå är det svårt att hitta en parkering i Göteborg.

I Stockholm är det trivialt, trots att jag inte kört bil på orten sedan 2009 (eller något sådant).
Göran Pettersson (m) tar emot på Riksgatan 1.
Blev nog en riktigt bra försvarspodcast.

Två gånger de senaste dagarna har jag parkerat i Gamla Stan. Smack, hittar parkering direkt. Vid besöken hos Göran Pettersson (m) och därefter Hanif Bali (m) i riksdagshuset, hittade jag omedelbart en parkering precis utanför T-banans station Gamla Stan. Kostade bara 26:- SEK i timmen också, mot minst 30:- SEK för motsvarande i Göteborg. Andra gången parkerade jag på andra sidan leden, fanns ett tjugotal lediga platser och bara några hundra meter till signeringen på SF-bokhandeln.
Hanif Bali (m) tar emot på Riksgatan 1.
NB: Jag fick en räkmacka.

Under eftermiddagen satt jag hos mitt förlag Massolit i några timmar. Även där hittade jag parkeringsplats direkt i något P-hus precis mitt emot. Också ett tjugotal lediga platser i en källare.
Den sceniska delen av kulvertarna mellan
riksdagens alla byggnader.

Slutligen var jag under dagen på studiebesök och möte hos MSB, och fick bland annat ta del av deras operativa verksamhet inom omvärldsbevakning och analys, inklusive titta in i deras motsvarighet till stridsledningscentral, där man live övervakar allt från svensk infrastruktur till terrordåd, jordbävningar, krig, vulkanutbrott eller annat världen över, uppslängt på helvägg med skärmar och med operatörer på arbetsstationer framför. Mer om det senare. 
För deras hårda slit bjöd
jag förlaget på tårta.

För övrigt ligger Valmyndigheten, Ekobrottsmyndigheten och framför allt Skolverket i samma byggnad som MSB:s Stockholmsfilial. På skolverket var alla kvinnor. Såg inte en enda man myllra runt. 100% jämställt helt enkelt.
MSB, Skolverket, Valmyndigheten och
Ekobrottsmyndigheten.

För besöket på MSB hittade jag omedelbart parkering i Flemingsgatans garage. Också ett tjugotal lediga platser.

Sammanfattningsvis är det mycket enkelt för en bondtölp att hitta parkering i Stockholm.

Cancervägen i kvarteret Leukemien.
Är detta ens lagligt? Ca 4 - 5 MSEK
verkar vara skuldsaldot för att bo här.
Cancern kommer på köpet.
Fast trafiken. Kom igen nu, ba! Nya trafikleder, som E18 förbi ghettona på Järvafältet. Helt igenkorkat, trots att vägen invigdes 2013 (eller något). Ändå är folk beredda att skuldsätta sig för mångmiljonbelopp för att sitta i dessa köer. Köa för att komma till Kista...

Så stackars er stockholmare. Skuldsätta sig för mångmiljonbelopp och ändå få bilköer.

Avslutar nedan med ännu en härligt bild på stockholmstrafiken. Jag tror knappast att någon Förbifart Stockholm kommer lösa detta.

Men riktigt trevligt fredagsmüs på er nu. Kämpa, stockholmare, kämpa!
Bromsljus på!
Inga foton i detta inlägg har tagits av bilförare, utan av passagerare.

32 kommentarer:

  1. Hitta p-ruta i gamla stan? Snacka om tur. Köerna in och ut från förorten lär ju inte förbifart Stockholm lösa. Däremot kan ju alla lantisar susa förbi stan istället för att korka igen den... ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bara 2 st lantisar som befinner sig på väg genom staden. Därför löser Förbifarten naturligtvis ingenting - annat än att det blir ÄNNU mer trafikstockning. Det går inte att bygga bort mer trafik. Man kanske skulle kunna göra Förbifarten till en cykelbana - då skulle man vinna något i framkomlighet.

      Mitt förslag är att det ska vara 50-gräns i HELA Stockholms län, från Södertälje till Märsta. Och 30-gräns i hela Stockholms kommun. Området är tätort. (Detta är dessutom ett extremt billigt alternativ: man kan säkert t.o.m. använda Fas3:are, flyktingar etc som målar om skyltarna för trafikverket. Sparar en slant åt skattebetalarna!)

      I England brukar jag räkna med snittfart 50 km/h (30 miles) från London till skotska gränsen. Och ca 10 km/h genom de större städerna. (Såvida man inte kör på natten mellan ca 23-04. Då kan man oftast köra 90 miles på motorvägarna.) Hela området är nämligen tätbebyggt. I tätbebyggda områden träder relativitetsteorin i kraft eftersom mass distorts space - och därmed även tiden.

      Radera
    2. Bra där Lotta, nya gränser och regleringar löser allt, från en viss utgångspunkt...

      Radera
    3. Ja, det är bättre UTAN regleringar. Då kan vi ha TOTAL trafikstockning och ingen kommer någonstans.

      Förbifarten kommer att bli precis som M25 (runt London): " but whenever students of demonology get together the M25 orbital motorway is generally agreed to be among the top contendors for Exhibit A.[För att bevisa Satans inverkan på världen]. Where they go wrong, of course, is assuming that the wretched road is evil simpy because of the incredible carnage and frustration it engenders every day. In fact, very few people on the face of the planet know that the very shape of the M25 forms the sigil odegra in the language of the Black Priesthood of Ancient Mu, and means 'Hail the Great Beast, Devourer of Worlds'. The thousands of motorists who daily fume their way around its serpentine lengths have the same effect as water on a prayer wheel, grinding out an endless fog of low-grade evil to pollute the metaphysical atmosphere for scores of miles around." (Terry Pratchett & Neil Gaimon, Good Omens.)

      ALLA som har haft oturen att någon gång befinna sig på M25 vet att detta är en korrekt beskrivning. Och nu ska vi alltså bygga ett liknande i Stockholm.

      Radera
    4. Jag kan rekommendera google maps, eller waze, som håller reda på trafiken i realtid. Finns det en affärsmöjlighet så finns det en provider. Återigen excellerar marknaden! Precis som den alltid gjort.

      Radera
  2. Den stora bilden från Haga norra var väl tagen mitt på dagen? Knappast rusningstid.

    SvaraRadera
  3. På något sätt får dina bildrepotage alltid Stockholm att verka så attraktivt, Cornu. Turistbyråns och mäklarnas mardröm? Göran Pettersson och Hanif Bali verkar dock glada, och utstrålar energi. Högspänningsledningen likaså.

    SvaraRadera
  4. Cornu, erkänn att du var här i stan FÖRRA fredagen, när det var sportlov! För det går fan inte att hitta p-platser i Gamla Stan sådär enkelt (smack!) om man inte har tur.

    Däremot vimlar det av parkeringshus i andra delar av stan, så generellt sett är det inte alls svårt att parkera i Stockholm om man står ut med att biltullarna kostar 60 kr/dag och parkeringen ca 240-300 kr för en dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har för mig att jag brukar betala 20kr per 10 minuter när jag parkerar i centrum. Men jag gör inte det så ofta så jag kanske minns fel.

      Radera
    2. När jag var i Stockholm senast i augusti för att hämta släkting på Arlanda så stannade vi till i Stockholm. Hade inga som helst bekymmer att hitta parkeringsplats då vi skulle kolla på slottet. Parkerade strax utanför och gick en sväng slottet och vattnet.

      Radera
  5. Tårtan ser urläcker ut!
    Och dessutom ett riktigt konstverk. Var kan man beställa tårtor med motivlack?

    SvaraRadera
  6. Du verkar inte ha fått meddelandet - Stockholm ska bli helt bilfritt, varvid bebyggelsen kan förtätas avsevärt, med kraftigt ökande BNP/person, samt därmed även bankernas och bostadsspekulanternas vinster i evighet!

    "En ledare" i "En tidning" skriver detta, då måste det vara sant!

    http://www.di.se/artiklar/2015/3/5/ledare-michael-wolf-borde-borja-cykla/

    morgon har Fredrik Gerttens film Bikes vs Cars premiär på Folkets Bio. Filmen driver tesen att bil- och oljeindustrin byggde den moderna staden för bilen. Men bilar fungerar inte när städerna blir stora. De tar för stor plats. Elbil är inte lösningen. Bilinfrastruktur upptar 50 procent av Stockholms yta och 70 procent av Los Angeles. Att återgå till det tidiga 1900-talets cykelstäder vore mycket mer effektivt när världen urbaniseras.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad bra!
      Då kan alla södermalmshipsters cykla hit sina ekologiska fairtrade kaffebönor från plantagerna.
      När dom druckit klart kan dom sedan cykla ut med sina sopor också.

      Radera
    2. Fast ett examensarbete på KTH visar att en autonom elbil i stor Stockholm ersätter 14 vanliga bilar i rusningstid om kunderna är beredda på högst 6 min väntan och lite längre restid med max tre andra passagerare. Stora vinsten är betydligt färre parkeringsplatser i centrum. Ja beräkningarna bygger helt på räckvidd hos nuvarande elbilar. Inget skrapande av bilrutor eller letande efter parkeringsplats.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    3. Nanotec: det var väldigt många "om" där. Vad ersätter elbilar om kunderna INTE är beredda att samåka? Och 6 min väntan? Med så lång väntetid kan man väl lika gärna ta tricken?

      Radera
    4. Bra Lotta! Tre om. Det är bara de som nu kör bil man tittade på. I många fall i simuleringarna blev de ensamma och ytterst sällan blev det fyra resande. 6 minuter var den maximala väntetiden på bilen inte den normala. Någon väntan på att hitta parkering finns inte med en autonom bil.

      I många fall har boende i villor mer än 10 minuters gångväg till buss spårvagn eller tunnelbana och sedan tillkommer en viss väntetid innan man eventuellt får en ståplats eller med tur sittplats.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    5. Läste just i det oranga kuvertet att jag måste jobba till 68,5 års ålder för att få full pension, för jag beräknas leva till 85 års ålder. ungefär 30 år till.

      Ger lite perspektiv på saker och ting, eller hur?

      Tar man in den faktorn i ens åsikter så bleknar rätt mycket, eller?

      Radera
    6. Ber om ursäkt för att ha tagit upp döden som argument, men den är tyvärr oundviklig.

      Radera
    7. @Nanotec: Åhå? det skulle fungera som någon sorts hemtjänst? Jag vet inte riktigt vad det (autonoma elbilar) är - däremot vet jag att simuleringar inte fungerar särskilt väl när de konfronteras med riktiga data från den verkliga världen. (Faktiskt därför som mitt nick är Lotta Trouble: jag häller grus i fysikernas maskineri.) Jag har förstås inte hållit på något så extremt komplext som människors rörelsemönster utan bara enkla saker som den globala cirkulationen. Jag kan ge mig på att simuleringen för hur man skulle ta den autonoma bilen INTE inkluderar variablerna "Helvete-jag-glömde-ge-katten-mat", "Helvete-stängde-jag-av-värmepannan?" och "Helvete-där-gick-en-maska-på-strumpan-jag måste-byta-strumpor". (to name a few).

      Men det LÅTER toppen! :-)
      Vänliga hälsningar.

      Radera
    8. @Lotta Trouble jag hade hemtjänst morgon lunch och kväll när jag rullat hem från sjukhuset för några år sedan med läkarens besked att ställa in mig på att sitta i rullstol resten av livet till 99%. 1% var helt ok möjlighet för mig. Första steget var att säkert komma från rullstol till dusch utan större risk att hamna på golvet. Skippade efter några veckor morgon samt helgbesöken av hemtjänsten.

      Mitt rörelsemönster är hyfsat idag och förra veckan besökte jag en vulkankrater samt en mycket speciell regnskog med 15 m höga ljungträd.

      Du har helt rätt i att simuleringar inte är verkligheten. Vi vet inte säkert förrän efteråt hur det fungerar. Har personlig erfarenhet av färdtjänst och det är utmärkt när det fungerar men just detta med samplanering när det sköts av personer i andra länder och ofta även taxiföraren talar dålig svenska ger många missar. Fel kommun men rätt gata och ibland ingen taxi alls tex. Vid läkarbesök krävs marginaler på kanske en timme och inget kul att vänta ute i snöstorm utan något besked om någon taxi kommer eller ens vilket bolag det är som avses komma.

      OK en autonom bil har förmågan att navigera och köra helt utan mänskligt ingripande, mer än önskemål om vart den ska köra. Vid hinder i vägbanan som den inte kan passera stannar bilen. Erfarenhet av den första primitiva generationen på ca 20 fordon finns hos Google och de har kört över 800 000 km nu.

      Just KTHs utredning konstaterade att den stora vinsten med autonoma bilar i dessa simuleringar var att mängden parkeringsplatser i city skulle krympa kraftigt. Personligen har jag länge haft den uppfattningen att det är TAXI som kommer omstruktureras snabbt med de autonoma bilarna. Korta sträckor mellan flygplatser och parkeringar kan bli starten. Givetvis blir det några få hos privatpersoner eller företag som vill visa sig ledande när det gäller nyheter.

      Ber du bilen vända hem igen är det inget problem är du är ensam annars får du väl finna dig i att stiga av och vänta max 6 minuter på en ny bil hemåt och i rusningstid borde det gå betydligt snabbare. Katten och värmepannan klarar sig bra den korta tiden. När det gäller strumpor har jag bara erfarenhet av att ta på dem på morgonen och sedan får de vara där till kvällen.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
  7. Tror inte att det är cornu som suttit bakom tangenterna och komponerat detta inlägg, möjligen sagt vad som ska skrivas, men inte gjort det själv

    SvaraRadera
  8. Lars, du har missuppfattat allting! Folk trängs i avgasosande bilköer istället för att t.ex. sitta och äta middag med sina familjer av enbart en enda anledning: för att irritera politikerna. Men eftersom man nu har infört en så kallad trängselskatt så är detta oskick ett minne blott, tack och lov!

    SvaraRadera
  9. Vi faar hoppas att Slussen planloesning inte aendras, som aer suveraen.

    SvaraRadera
  10. Ser ut som du prickade lågtrafik...

    SvaraRadera
  11. Cornucopia: Så du gled in i Riksdagen på en räkmacka?

    SvaraRadera
  12. Här finns en bra sammanställning över hur städer bör förhålla sig till bilparkeringar
    http://www.cbc.ca/radio/ideas/paying-for-parking-1.2913535

    SvaraRadera
  13. Kommunal taxiverksamhet som man betalar för och får ett kort. Därmed kan alla sälja sina bilar. Köer reglerar man genom storleken på bilparkerna. Folk kommer komma hem tidigare ändå för det blir inga köer. Istället kanske dom får vänta på en ledig taxi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kallas visst buss
      Går kanske ett par gånger per dag
      Definitivt inte dit man ska.
      Bra att andra tycks nöjda.
      Ja, eller tar egen bil, givetvis.

      Radera
    2. Låter som Uber
      Men varför i kommunal regi?
      Om alla bilar var med i Uber skulle vi inte behöva så många bilar

      Radera
    3. Även Uber kommer att försvinna när de autonoma bilarna får lite volym. Konkurrens mellan företag som har egna betalmodeller förvaltar sina bilar lite olika och köper autonoma bilar från diverse tillverkare om inte riksdagen bestämmer annorlunda.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
  14. Du har upplevt köer i Stockholm.
    Då kanske du förstår prisbilden-där husen kostar ca 2 miljoner mer per kvart i kö som kan undvikas.
    Samtidigt som byggkostnaderna drabbas av samma köer så nybyggen får liknande påslag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även byggkostnaden faller med autonoma bilar.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...